beantwoord

Instellingen VoIP VoiceDeals (Vera Telecom) op Experiabox v8?

• 24 april 2018
  • 25 reacties
  • 816 keer bekeken

Sinds kort een nieuwe router van Telfort in bruikleen gekregen; de Experiabox v8.
Geprobeerd de juiste instellingen te vinden voor VoIP-telefonie via aanbieder VoiceDeals (Vera Telecom), maar het lukt niet. Elders op dit forum zag ik instellingen voor o.a. CheapConnect, en Budget Phone, maar met die instellingen lukt het niet.
Wie heeft tips?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 24 april 2018, 17:18

Hoi Rob, als je aan het stoeien bent met de codecs, dan is het inderdaad erg lastig. Kans is erg groot dat je dan zal moeten uitwijken naar een losse VOIP telefoon. Het lijkt me verstandig om de instellingen door te geven met uitzondering van de persoonlijke gegevens. Er zitten hier voldoende slimme klanten die je kunnen helpen bij het instellen van je modem.
Bekijk reactie

25 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Hoort Vera Telecom die gegevens niet te leveren..?
Uiteraard, en dat hebben ze ook gedaan. En toch werkt het niet. Iets met codecs die de Experiabox v8 niet accepteert, begrijp ik, maar het gaat mijn verstand van dit soort techniek ruim te boven.
Reputatie 8
Badge +19
Uiteraard, en dat hebben ze ook gedaan. En toch werkt het niet. Iets met codecs die de Experiabox v8 niet accepteert, begrijp ik, maar het gaat mijn verstand van dit soort techniek ruim te boven.
Kan je allle gegevens (behalve eventueel persoonlijke) die je van Vera Telecom hebt gehad hier eens posten..?
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Rob, als je aan het stoeien bent met de codecs, dan is het inderdaad erg lastig. Kans is erg groot dat je dan zal moeten uitwijken naar een losse VOIP telefoon. Het lijkt me verstandig om de instellingen door te geven met uitzondering van de persoonlijke gegevens. Er zitten hier voldoende slimme klanten die je kunnen helpen bij het instellen van je modem.
Reputatie 8
Badge +19
Er zitten hier voldoende slimme klanten die je kunnen helpen bij het instellen van je modem.
Mogelijk... maar aan (het ontbreken van de benodigde) codecs kunnen we helaas niets doen... 😉
Reputatie 8
Badge +16
Welke foutmelding krijgt je...?
Dank jullie wel tot zover! :-)

Wat ik over codecs schreef, is wat VoiceDeals (Vera Telecom / A1) me vertelde, als hun theorie over waarom het fout zou kunnen gaan. Ik 'rommel' verder niet met die codecs (gaat mijn verstand op dit gebied te boven).
Ik krijg geen foutmelding. De melding die ik nu op de Experiabox v8 zie, onder Voice-Status, is 3124xxxxxxx - Registered (VC1, 25.04.2018-10:10:37) 3124xxxxxxx@sip.voicedeals.nl . Ik krijg ook gewoon een lijn, maar als ik begin een nummer te kiezen, krijg ik binnen enkele seconden een bezet-toon. We zijn ook voor derden niet bereikbaar.

Onder Voice - External Accounts - SIP Connection staat (volgens VoiceDeals allemaal correct):
Activated - aangevinkt
Phone Number 3124xxxxxxx
Display Name 3124xxxxxxx
Password xxx (juiste password volgens VoiceDeals portal)
Password Confirm idem dito
Realm (Domain) sip.voicedeals.nl
Use Auth ID uitgevinkt
Auth ID mijn login-code
Listen Port 5060
Listen VC VC1
Proxy Server sip.voicedeals.nl
Proxy Port 5060
Registrar Server sip.voicedeals.nl
Registrar Port 5060
Use Outbound Proxy aangevinkt
Outbound Proxy Server sip.voicedeals.nl
Secondary Outbound Proxy Server sip.voicedeals.nl
Outbound Proxy Port 5060
Registrar Expire 6000
DTMF Mode outband (RFC 2833)
FAX Passthrough Codec G711a
DNS SRV uitgevinkt
"Fetch-Binding" Procedure uitgevinkt
RTP-Port min. 16384 max. 32767
Alle drie beschikbare codecs onder 'Selected' (PCMA, G729, G722)

Bij Voice - Account Mapping staat:
Phone 1: Ext in + Ext out: 3124xxxxxxx

Bij Voice - Advanced staat:
T 38 enable uitgevinkt
Hook Flash Timer (msec.) min. 70 max. 850
Adjust PMTU for MSI uitgevinkt
PMTU Size 596
Bandwidth Management uitgevinkt
Caller ID Method DTMF
Connection admission control (niets geselekteerd).
Reputatie 8
Badge +19
Ik zie telefoonnummer 3124xxxxxxx staan zonder + of 00 ervoor, kan dat de oorzaak zijn..?
Tot voor kort hadden we een Zyxel 2812 in bruikleen van Telfort (gesneuveld na/door blikseminslag in de straat, twee weken terug), en daarop was het 3124xxxxxxx zonder + en zonder 00. Wil de Experiabox v8 het anders?
Reputatie 8
Badge +19
Wil de Experiabox v8 het anders?
Het is op z'n minst het proberen waard... ;)
Vergeet niet op 'Apply' te drukken en start de modem opnieuw op.
Allebei geprobeerd: voorloop-nullen (00) en voorloop-plusje (+) (zonder haakjes 🙂 !).
Met 'apply' en met router-restart.
Maakt geen verschil.
- voice-lampje brandt
- ik krijg een 'lijn'-geluid
- na het kiezen van enkele cijfers / tel. no. na enkele seconden in-gesprek-toon
- van buitenaf niet bereikbaar.
Ik probeer graag meer. Tips zijn welkom!
(Even terzijde: die Experiabox v8 is wel erg traag met 'saven' en ook met herstarten ... )
Reputatie 8
Badge +16
Probeer eens gewoon zonder landcode (31) en alleen 1 nul (0) voor het nummer dus 024

Edit:
Nu even verder geen tijd maar vanavond zal ik even kijken wat er in mijn V8 staat bij mijn Voipbusteraccount
Reputatie 8
Er vallen me wel twee zaken op:

Use Auth ID uitgevinkt
Auth ID mijn login-code
Listen Port 5060

Use Auth ID uitgevinkt.

Zelf heb ik een VoiPBuster account, en is dat aangevinkt.

Poort 5060. Weet niet of je naast dat VOIP account ook nog je eigen "Telfort" VOIP gebruikt.
Maar die gebruikt standaard ook diezelfde poort. Dat kan dan met elkaar in conflict zijn.

Vraag eens bij je externe VOIP provider of er alternatieve poorten zijn in te stellen.
Voor VoiPBuster gebruik ik bijv. poort 6000.

Reputatie 8
Badge +16
Het aanmelden met de gegevens gaat gewoon goed anders kan je geen status registered krijgen. Het probleem zit dus in het audio deel (codec) of de telefoon settings. Ook kan de telefoonpoort nog een probleem op leveren.
Reputatie 7
Badge +13
Wat een topreacties, Babylonia en Tuut-Tuut! Fijn dat jullie zo meedenken! @Rob, heb je hier iets aan gehad of hik je nog steeds tegen hetzelfde probleem aan?
Dank jullie wel!
- authenticatie aan of uit: ik heb het ook geprobeerd met authenticatie AAN, maar dan werkt 't ook niet. Of het maakte geen verschil, of het leverde zelfs geen lijnverbinding op (foutmelding 403). Ik meen vrijwel zeker te weten dat het het laatste was
- andere poorten: ga ik navragen. Volgens VoiceDeals zou poort 5060 de juiste zijn. We hebben geen Telfort telefonie
- 024xxxxxxx i.p.v. 3124xxxxxxx : ga ik ook proberen!
Babylonia: bij DTMF-mode zie ik bij jou een andere instelling dan bij ons (inband i.p.v. outband). Kan dat er iets mee te maken hebben?
Ik kom hier nog op terug nadat ik weer het een en ander geprobeerd heb.
Reputatie 8
Babylonia: bij DTMF-mode zie ik bij jou een andere instelling dan bij ons (inband i.p.v. outband). Kan dat er iets mee te maken hebben?
Gewoon proberen. Het is één rondje anders aanvinken, en je weet het. ;)

Maar mocht het allemaal niet lukken, kun je een "VOIP ATA-adapter" erachter hangen.
https://www.voipshop.nl/ata-analoge-telefoon-adapter-voip/cid=5720

Zie ook eerdere berichten < HIER > en < HIER >
Nogmaals dank allemaal!
Paar dagen geen tijd gehad dit verder uit te zoeken.
Wellicht mede daardoor schoot me gisterenavond te binnen dat bij VoiceDeals (onze VoIP-provider) soms de login-code en het telefoonummer verwisseld worden, of moeten worden, afhankelijk van de instellingen (per klant) in het VD-systeem.
Ik heb, alvorens de meest recente tips van andere forum-gebruikers (m/v/x) hierboven te volgen, eerst op één plek (bij Phone Number) ons telefoonnummer vervangen door onze login-code. Op het VoiceDeals systeem kunnen VD-klanten elkaar ook onderling bellen door alleen die login-code te kiezen. Binnen het VD-systeem is het dus een soort telefoonnummer als het ware.
Ik heb ook de authenticatie weer AANgevinkt, maar het zou denk ook werken met UITgevinkt.

Resultaat: uitgaand bellen probleemloos mogelijk! 🙂 Inkomende gesprekken lukken alleen nog niet. Ik vermoed/hoop dat VoiceDeals dat morgen (maandag) weet te fixen, in hun systeem.
Wie ziet wat ik daar eventueel zelf nu al aan kan doen: ik hoor het graag!
Voorlopig ga ik er maar van uit dat langere gesprekken (vandaag geprobeerd tot ca. 2,5 minuut) goed zullen gaan. Anders misschien een poort-wijziging.

Instellingen nu:
Onder Voice - External Accounts - External SIP Accounts (No. 1) - SIP Connection:
Activated - aangevinkt
Phone Number (login-code ingevuld)
Display Name 3124xxxxxxx
Password xxx (juiste password volgens VoiceDeals portal)
Password Confirm idem dito
Realm (Domain) sip.voicedeals.nl
Use Auth ID aangevinkt
Auth ID mijn login-code
Listen Port 5060
Listen VC VC1
Proxy Server sip.voicedeals.nl
Proxy Port 5060
Registrar Server sip.voicedeals.nl
Registrar Port 5060
Use Outbound Proxy aangevinkt
Outbound Proxy Server sip.voicedeals.nl
Secondary Outbound Proxy Server sip.voicedeals.nl
Outbound Proxy Port 5060
Registrar Expire 6000
DTMF Mode outband (RFC 2833)
FAX Passthrough Codec G711a
DNS SRV uitgevinkt
"Fetch-Binding" Procedure uitgevinkt
RTP-Port min. 16384 max. 32767
Alle drie beschikbare codecs onder 'Selected' (PCMA, G729, G722).
Uitgaand bellen dus opgelost, op een manier die is 'zoals het hoort'.
Inkomende gesprekken lukken helaas niet op de gewone manier.
Dat ligt vermoed ik toch echt aan de codecs die VoiceDeals stuurt, en die door het Telfort modem niet worden geaccepteerd. Online las ik her en der dat de Experiaboxen en de Zyxel geen al te beste VoIP-modems zijn. O.a. Cisco en Draytek worden beter besproken.
VoiceDeals is een handelsnaam van Vera Telecom, en verbonden met A1 Internet, en via een 'truc' via de A1-systemen is mijn thuistelefoonaansluiting nu als het ware een toestel/extensie van het A1-systeem, en zo komen binnenkomende gesprekken nu toch bij ons thuis binnen.
Telfort-probleem niet opgelost, maar wel (onelegant) omzeild.
Reputatie 8
Inkomende gesprekken lukken helaas niet op de gewone manier.
Dat ligt vermoed ik toch echt aan de codecs die VoiceDeals stuurt,

Ik vraag me eerder af of je de juiste instellingen in de Experia Box wel had ingevoerd?
Er moet tenslotte wel van gewoon gangbare VOIP codecs gebruik gemaakt worden.

Bij gebruik van een ander dan Telfort VOIP account moet je in een bepaald menu wel expliciet het juiste telefoonnummer kiezen om telefoon via de analoge RJ11 poortjes te ontvangen of uit te sturen.
Als het VOIP account actief is, te kiezen via de kleine pijltjes rechts bij onderstand menu.
(I.v.m. privacy mijn nummers afgeschermd).

Maar goed, je hebt reeds een werkende oplossing gevonden.
Weet niet wat dat "A1 internet" zou moeten behelzen. Bedenk dat VOIP providers gewoon van bestaande technieken, codecs en netwerk conventies gebruik moeten maken, om überhaupt compatibel te zijn met apparatuur. Providers kunnen zich geen afwijkende protocollen veroorloven.

Het enige waar beperkingen in zouden kunnen liggen, is dat in de Experia Box slechts weinig mogelijkheden aan instellingen voorhanden zijn. Meestal niet zo'n probleem bij telefoon, kan bij gebruik van een "ouderwetse fax" echter wel problemen opleveren.
Om dat te omzeilen (problemen met fax) heb ik daar onlangs nog wat testen in uitgevoerd.
Zie < DEZE reactie > en vervolgreacties.

Moet dat draadje overigens nog een keer netjes afronden met alle vervolgtesten en instellingen die ik inmiddels heb uitgevoerd, waarbij ik tot een beste "match" aan instellingen ben gekomen.
Dank je wel Babylonia!
"A1 Internet": VoiceDeals is een handelsnaam van Vera Telecom, en Vera Telecom is zakelijk nauw verbonden met de firma "A1 Internet".
De "Account Mapping" subpagina heb ik al die tijd op de juiste manier gebruikt (daar staan nu dus, sinds ik e.e.a. volledig 'aan de praat' heb gekregen, voor inkomend verkeer de gegevens van A1, en voor uitgaand verkeer die van VoiceDeals).
Mijn vermoeden is dat Telfort's Experiabox v8 een te beperkt aantal codecs toestaat/accepteert.
Reputatie 8
Omdat het kennelijk om een afwijkende set-up gaat, kun je die instellingen hier met ons delen?
Met schermafbeeldingen waarbij je de eigen persoonlijke informatie afschermt?

Dan hebben andere gebruikers die eveneens van VoiceDeals als VOIP-provider daar gebruik van willen maken daar ook nog wat aan. Zeker nu Telfort het aanbod internetpakketten heeft verruimd om ook zonder telefoonservice aan te bieden, vermoed ik dat die vraag meer zal gaan voorkomen.
Kom ik snel op terug, Babylonia. Nu te laat (na middernacht) om allemaal dat te doen.
Nieuwe Telfort pakketten? Waar heb je dat gevonden? Ben benieuwd! 🙂 Pakket 'alleen internet' (zonder Telfort telefoonservice) bestond al langer, toch?
Werk jij trouwens toevallig voor Telfort of KPN?
Reputatie 8
Ik verwacht ook niet dat je dat meteen "a la minute" zou willen doen hoor. ;)
Maar het zou mooi zijn als het een keer zou worden aangevuld.

Afhankelijk van welke internetstructuur kon je eerder niet altijd kiezen voor bijv. internet en TV alleen.
Of in ieder geval werd telefonie erbij niet extra berekend. Nu wel.

Nee, ik werk niet voor Telfort / KPN. Ben net als jij gewoon klant. Telfort medewerkers kun je altijd herkennen aan de toevoeging van "Telfort" in de naam, en een fotootje.

Reageer