vraag

Haperen telefoonverbinding tussen Telfort en Ziggo

• 18 maart 2020
  • 30 reacties
  • 605 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds vervanging van de zyxel router door de Experia router problemen hiermee.

Eerst problemen gehad met IPnummers, Toen voor 2e keer nwe Experiabox gekregen.

IP nummer probleem was opgelost.

Echter na installatie nu problemen met Ziggo telefoon nummers. Bellen of gebeld worden lukt, echter  hapert de verbinding hapert dan regelmatig en is daarom vaak niet te volgen.

Gebeld met TELFORT en gevraagd stuur svp nog een x een nieuw modem.

Dit wilden ze niet en verbraken zelfs het gesprek!!!!!!!!!

Ik moest maar kabeltjes gaan vervangen dat was hun oplossing. (Over kennis nivea te spreken van de helpdesk...(internet telefonie overige verbindingen alles doet het behalve telfort-ziggo)

Dus Telfort wat is je oplossing, toch nog een keer een modem opsturen, of verder gaan met een klant minder???

30 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Gutter,

Problemen met het bellen dus. Je wilt hiervoor graag een nieuw modem. Denk je dat dat de oplossing is? Want je geeft aan dat alleen bellen naar nummers van Ziggo problemen geeft. Naar alle andere VOIP providers gaat wel goed? Dan zou je toch zeggen dat het aan Ziggo ligt? 

In ieder geval ben ik al benieuwd of je de bekabeling tussen vaste lijn en modem al nagelopen hebt? Toch wel belangrijk om alles uit te sluiten, dus ook de kabel. En heb je het basisstation van de vaste lijn al eens opnieuw opgestart.

Reputatie 1

Bart,

Bekabeling kan er niets mee te maken hebben, omdat:

-bij alle voorgaande routers de verbindingen, internet en bellen 100% werkten

-ook bij de huidige router is internet 100% , maw dan zou de voicebundel ook 100% moeten zijn.

Voor de zekerheid de oude ADSL splitter er nog tussenuit gehaald.

Met alle voorgaande routers dus geen enkel probleem gehad mbt telefonie.

Omdat de verbindingen altijd goed waren, heeft het dus ook geen zin om Ziggo te benaderen.

Echter na 2e keer wisseling Experiabox v10a (vanwege ip problemen internet) is het ipprobleem opgelost. maar is gelijk het probleem met de telefonie te voorschijn gekomen.

mn het bellen van en naar ziggo (en waarschijnlijk nog meer zelfs) is soms na een paar sec al niet meer mogelijk (langdurige voice onderbreking)

Dit duidt dus duidelijk op een mismatch in het modem.

Rond vraag heeft mij inmiddels geleerd dat er meerdere klanten zijn die ook de router voor de derde x moesten omwisselen voordat alles het weer deed.(bij Ziggo)

Dus Bart, stuur svp een andere router, dan moet het probleem

m.i. opgelost zijn en heb je weer een tevreden (oud KPN medewerker) klant.!!

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Gutter , dat je de ADSL-splitter er tussenuit hebt gehaald is al een groot pluspunt, totaal overbodig en storingsgevoelig in de huidige tijd. Dan is de xDSL-kabel nu dus rechtstreeks aangesloten tussen IS/RA-punt en modem.

Probeer nu eens de modem een fabrieksreset te geven, dus niet alleen even aan/uit zetten en kijk dan eens hoe de modem reageert zonder die xDSL-splitter.

Succes.

Reputatie 8

Voor de zekerheid de oude ADSL splitter er nog tussenuit gehaald.

Die kan tot nu toe daarmee gerelateerd zijn geweest aan de storingen die je ervaart.

….(oud KPN medewerker) klant.!!

Als oud KPN medewerker had je de storingsgevoeligheid van een splitter in deze set-up al direct hebben moeten onderkennen. En van meet af aan er die al tussenuit hebben moeten halen.

En zoals @JanD aangeeft, nu simpelweg nog eens extra een volledige reset van de modem/router erachteraan, zodat alle netwerk instellingen, maar met name ook de VOIP gerelateerde gegevens volledig opnieuw worden ingeladen.

Reputatie 8
Badge +16

Rond vraag heeft mij inmiddels geleerd dat er meerdere klanten zijn die ook de router voor de derde x moesten omwisselen voordat alles het weer deed.(bij Ziggo)

Dan zit het probleem toch in de Ziggo router en niet in de Telfort router?

Reputatie 1

Tja, wel oud kpner geweest, maar niet in deze tak van sport…

Heb nu alles voor de zoveelste x gereset naar fabrieksinstellingen.

Helaas weer zonder resultaat..

Wie het wee mag het zeggen… JA nieuwe router!

Reputatie 8
Badge +11

De reset heeft dus niet geholpen? In ieder geval moet je als oud KPN’er dan ook weten dat ik niet zomaar een nieuw modem kan sturen. Ik moet wel alles uitsluiten. Het is zeker niet zo dat ik het niet wil hoor. Heb je naast de reset het basisstation van de telefoon stroomloos gehad en de bekabeling tussen modem en basisstation nagelopen? Dat is mij nog niet duidelijk namelijk.

Reputatie 1

Ik heb een basisstation en 2 handsets, deze zelfs losgekoppeld en er weer een bedraad toestel er op gezet, om ook maar enige twijfel over de verbinding weg te halen. Weer zelfde resultaat!

Rest van de bekabeling is gewoon goed.zelfsnog kabeltjes vervangen, wat niet hielp natuurlijk.

Help help dus

Reputatie 8
Badge +11

Dat is duidelijk. Dan kom ik inderdaad op een nieuw modem uit. Ik ben benieuwd hoe deze gaat werken? Binnen twee werkdagen krijg je het modem thuisgestuurd. 

Reputatie 1

Dit is TOP! ik hou je op de hoogte hoe het straks gaat met de nwe  modem / router

Reputatie 8
Badge +11

Ik ben erg benieuwd. :)

Reputatie 8
Badge +11

Modem ontvangen? Is de telefoonlijn weer helemaal goed?

Reputatie 1

Bart en meelezers,

HELAAS heeft het niets geholpen,wat inhoud  dat er nog 2 dingen overblijft,

• Ziggo of telfort heeft  toevallig na de omwisseling van mn oud vertrouwde Zyxel een wijziging aangebracht in het netwerk, (wat wel heel toevallig zou zijn)
  • Er zit een fout in de firmware van de Experia v10a (had geen problemen met de Zyxel)
  • ???

Inmiddels de “oude”Experia v10a weer geplaatst zodat de nieuwe weer retour kan.

Helaas dus nog geen oplossing!!

Reputatie 8

Men heeft bij Telfort ook nog een Experia Box V10 (zonder A) in het assortiment.
Dan zijn alle opties van huidig nu nog leverbare modem/router modellen aan bod geweest.

Hoe is dat telefoon basis station aangesloten wat je gebruikt?
En om welk merk / type gaat het?

Heb je de bekabeling tussen modem/router en dat basis-station al eens uitgewisseld?
Ik weet, het klinkt onlogisch omdat je geen problemen hebt met gesprekken met andere providers.
Maar zolang het probleem blijft, kun je beter alle opties uitproberen. Ook onlogische.

Reputatie 8
Badge +11

Dat is balen zeg. Ik ben nu toch ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Babylonia. Wellicht lukt het met de onlogische stappen toch om een goede verbinding te krijgen? En heb je wellicht de mogelijkheid om een ander telefoontoestel te testen om die ook uit te sluiten?

Reputatie 1

Gedaan:

• Alle bekabeling vanaf isra punt tot modem zelfs 2x vernieuwd (2m kabel)
  • draadloze telefoons  los gehaald buiten werking gezet
  • oude analoge telefoon daarvoor in de plaats gezet rechtstreeks op modem (1m kabel)
  • Aan de Ziggo kant ook de draadloze tel vervangen bij 1 abonnee door vast tst + alles daar ook gereset
  • Bij een andere ziggo abonnee (met een ander modem en abonn. alles gereset en opn geïnstalleerd.
  • Modems  totaal nu dus 3x verwisseld…

Wat niet kunnen proberen, de oude Zyxel modem terugplaatsen want die deed het prima!!:grinning:

Dus wat blijft er dan nog over ?

-wellicht nwe firmware

-zyxel weer terug?

-ander type modem

-monteur die de infra naloopt met een zaklantaarn:construction:

-??

Reputatie 8
  • Alle bekabeling vanaf isra punt tot modem zelfs 2x vernieuwd (2m kabel)

Wat voor soort kabel?

Gebruik in ieder geval voor die internet aansluiting niet dezelfde “platte” kabel zoals die doorgaans bij analoge telefoonverbindingen wordt gebruikt. Hoog frequent modulatie m.b.t. internet is kabel vereist met andere specs. dan voor “ouderwetse” analoge telefonie.

Voor meer info zie < HIER > en vervolgreacties.

Reputatie 8
Badge +11

En wat hoor je precies? Is er een echo? Of ruis of valt de lijn steeds even weg? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk. Aan de hand hiervan kan ik verder analyseren.

Reputatie 1

Over kabel hoeven we het denk niet meer te hebben, officiele kabeltjes er tussen gezet die bij het modem zaten,(1m+-)  Als het nu 100m was,,,,,,

wat ik niet hoor, IK hoor alles: bij 1 abonnee valt vaak binnen de 2 -3 min het gesprek weg (de tegen partij hoort dus niets meer) maar wij horen het wel) dit hapert dan de hele tijd (volledige woorden vallen weg of delen er van , noem het maar stotterende verbinding.

Bij andere ziggo abb. duurt het langer >5min voordat de verbinding gaat haperen zoals hiervoor al genoemd is

Er is geen sprake van echo, het stopt, hapert adrupt. Zodra ze ons niet horen zeggen ze Ik hoor niks, Ik hoor niks, Ik hoor niks, ja ikhoor weer en even later Ik hoor niks, Ik hoor niks, enzovoort.

Zit vast vast zand in of zo, nou ja dan maar de v10 proberen? kan hoop ik de andere modems danweer retour sturen (zat geen antwoordsticker bij de laatste zending.

.

Reputatie 8
Badge +11

Ik ga melding maken bij de Technische Dienst voor verder onderzoek. Zou je mij in een privébericht 3 voorbeelden kunnen sturen van telefoongesprekken die mis gingen? Ik wil graag het volgende weten: 
Datum:
Tijdstip:
Telefoonnummer:

Ik ga dit dan doorgeven, mijn collega's zullen het verder onderzoeken en contact met je opnemen. 

Reputatie 1

Telefoonnrs en gesprekken heb ik ook al es eerder doorgegeven telefonisch…

Ook bij ziggo gedaan, beiden gaven later aan hier niets mee te kunnen.

Maar wil het wel weer doen..Hoe oud mogen de gesprekken zijn?24uur? of ouder?

En hoe lang gaat dit duren? m.i zit je nl dicht bij de oplossing door toch maar weer een ander modem te sturen (met andere firmware) Stel dat zou ook niet werken, dan is er echt iets mis in de wijkcenrale of infra wat ik niet verwacht (probleem begon met de omwissling naar Experiabox v10a )

Reputatie 8
Badge +16

Dan zit het probleem toch in de Ziggo router en niet in de Telfort router?

En dan bijvoorbeeld een VoIP codec die niet goed ondersteund wordt door het Ziggo-modem of zoiets.

Reputatie 1

Dat van ziggo waren andere problemen zover ik weet. Die hadden niets met Telfort te maken. Wel werkte de modem dAar pas weer na 3 x verwisseling van het modem...

Reputatie 8

En dan bijvoorbeeld een VoIP codec die niet goed ondersteund wordt door het Ziggo-modem of zoiets.

KPN/Telfort gebruikt een paar basis en “normaal” gebruikelijke standaard codecs.
Heb zelf echter wel gemerkt in mijn eigen VOIP apparatuur waarbinnen ik de SIP-account gegevens van “KPN/Telfort (ims.imscore.net) heb ingevoerd, dat als ik buiten die standaard codecs nog enkele meer modernere codecs erbij zet, dat je dan problemen krijgt met audio in de ene of andere richting.

Normaal gezien zouden die codecs dan genegeerd moeten worden als die niet worden ondersteund.  Met andere alternatieve VOIP-accounts heb ik daar geen problemen mee.
Echter wel met het account van KPN/Telfort. Maar daar wordt bij KPN, nu met het vrijgeven van modem/router en SIP-beleid, en de informatie die men verstrekt daar wel specifiek op gewezen.

Ik heb een basisstation en 2 handsets, deze zelfs losgekoppeld en er weer een bedraad toestel er op gezet, om ook maar enige twijfel over de verbinding weg te halen. Weer zelfde resultaat.

Dat stuk in de telefoonverbinding is “achter” het VOIP gedeelte. Als analoge uitvoer.
Vraag me af in hoeverre de Experia Box V10A dan inderdaad op een juist wijze met die codecs omgaat?  En in hoeverre die “terug schakelt” naar oudere meer bekende codecs, indien een andere meer moderne codec vanuit “die andere kant” als eerste optie wordt aangeboden??

Voor een goede werking heb ik mijn eigen VOIP apparatuur voor het Telfort VOIP-account,
beperkt tot   “PCMA”   en   “PCMU”
          ofwel   G711a  =  A-law-algoritme     en     G711u  =  μ-law-algoritme

https://nl.wikipedia.org/wiki/G.711

Volgens  de gegevens bij KPN  (onder het kopje  "Bekijk de SIP en Prefix instellingen” ),
zou ook nog   G722   gebruikt kunnen worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/G.722

De ingestelde codec instellingen in mijn VOIP-apparatuur voor het Telfort VOIP-account.

Ter referentie de codecs ingesteld voor een alternatief VOIP account (zonder restricties).
Opus is een recent ontwikkelde codec die hoge kwaliteit audio omvat. Vandaar de beperking van “slechts” 6 gelijktijdige telefoongesprekken in de plaats van 8 voor de gebruikte VOIP apparatuur (Yealink DECT basis station).       http://opus-codec.org/

Reputatie 8
Badge +11

@Gutter, bedankt voor de voorbeelden. Deze heb ik nu doorgespeeld aan de Technische Dienst. Zij gaan het verder onderzoeken. Ik hoop dat ze er wat mee kunnen, en indien zij het nodig vinden zullen ze zeker een ander modem sturen. Ik hoor graag van je als er contact is geweest. 

Reageer