beantwoord

Ghostnummer 0909-1291299, zijn afgesloten, wat te doen?

• 20 mei 2016
  • 51 reacties
  • 2023 keer bekeken

Beste telfort,

Wij zijn nu al 2 dagen afgesloten van ons internet omdat onze telefoonlijn thuis is gehacked of er is fraude mee gepleegd. Wij hebben een plots een rekening van 800€ open staan terwijl dit niet onze schuld is. Wij hebben onze telefoonrekening na gekeken en er is al vanaf 15 maart 17x gebeld naar het nummer 0909-1291299. Wanneer je dit nummer opzoekt via Google dan zie je gelijk de 1e link waar je doorverwezen wordt naar het telfort forum daar zie je dat nog veel meer klanten van telfort hier last van hebben gehad. Bijvoegend stuur ik jullie een overzicht van wat er is gebeld naar dit telefoonnummer.

Wij verzoeken jullie dan ook om vandaag nog met ons contact op te nemen en dat dit vandaag dan ook nog geregeld gaat worden.

Tevens is er ook een uitzending van het televisieprogramma kassa geweest waar dit onderwerp voorbeeldig in beeld is geweest. Daar zaten verschillende gedupeerde aan tafel waar het ook bij gebeurd is.

Ook worden wij heel slecht te woord gestaan en geholpen door de klantenservice. Dit is echt schandalig want als je de klantenservice belt blijven zei het maar onze kant opschuiven.

Wij eisen dat dit vandaag nog opgelost gaat worden, zo niet dan ga ik de media hiervoor opzoeken zoals o.a het ad sbs6 hart van Nederland of het programma kassa nogmaals.

Mvg
icon

Beste antwoord door Michael 1 juni 2016, 13:21

Beste Visser A E,

Zoals inmiddels telefonisch besproken, hebben mijn collega’s (die het onderzoek hebben uitgevoerd) geconcludeerd dat de gesprekken waaraan je hebt gerefereerd gevoerd zijn van jouw locatie (IP-adres). Zodoende kunnen wij de verbinding niet vrijgeven. Je mag het openstaande bedrag in één keer overmaken of mij een privébericht sturen om een betaalafspraak te maken. Indien je gebruik wil maken van dit aanbod dan verneem ik het graag van je en zal ik dit voor je in orde maken. Pas nadat het bedrag volledig is voldaan wordt het abonnement vrijgegeven.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Anders vertrouw ik erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bekijk reactie

51 reacties

Schandalig hoe jullie met ons om zijn gegaan. Er word gewoon niks toegegeven, maar jullie zijn nog niet van ons af.
Reputatie 8
Badge +16
Wij verzoeken jullie dan ook om vandaag nog met ons contact op te nemen en dat dit vandaag dan ook nog geregeld gaat worden.
[..]
Wij eisen dat dit vandaag nog opgelost gaat worden, zo niet dan ga ik de media hiervoor opzoeken zoals o.a het ad sbs6 hart van Nederland of het programma kassa nogmaals.

Het is enorm vervelend als je onverwacht een enorme telefoonrekening krijgt en uiteindelijk zelfs afgesloten wordt.

Maar een forum is niet altijd de snelste manier om met Telfort in contact te komen. Soms kan het een paar dagen duren voordat er een reactie van Telfort komt, zeker met een weekend ertussen.

Verder zal Telfort gewoon moeten aantonen dat je dit nummer vanaf jouw aansluiting hebt gebeld. Hou er wel rekening mee dat de fraude die bij Telfort heeft gespeeld alweer bijna twee jaar geleden was. Zie ook dit topic -> (klik hier).

Op dit moment is er geen nieuwe grootschalige fraude bekend, dus er is altijd een kans dat de gesprekken echt vanaf jouw aansluiting zijn gevoerd. Bijvoorbeeld door een huisgenoot... of door slecht beveiligde apparatuur waardoor mensen van buitenaf je aansluiting hebben kunnen misbruiken.

Alleen een technisch onderzoek kan uitsluitsel geven.
Reputatie 8

Verder zal Telfort gewoon moeten aantonen dat je dit nummer vanaf jouw aansluiting hebt gebeld. Hou er wel rekening mee dat de fraude die bij Telfort heeft gespeeld alweer bijna twee jaar geleden was. Zie ook dit topic -> (klik hier).

Op dit moment is er geen nieuwe grootschalige fraude bekend, dus er is altijd een kans dat de gesprekken echt vanaf jouw aansluiting zijn gevoerd.

Het gaat in dit geval om precies hetzelfde telefoonnummer als wat indertijd ook is gebruikt.
Het meest voor de hand liggende lijkt mij dat het gedonder van indertijd gewoon weer opnieuw begint. (Misschien was het indertijd zodanig "handig" geprogrammeerd dat het na een jaar / 2 jaar automatisch weer actief wordt ?).
Dat er nu niet opnieuw een nieuwe grootschalige fraude van bekend is, zegt IMO helemaal niets.
Er is altijd weer (opnieuw) een "eerste" slachtoffer die er nu na die tijd melding van maakt. Hoeveel moeten er nog volgen?

Dat het nu opnieuw de kop opsteekt is al opmerkelijk genoeg. Als algemene maatregel hadden die telefoonnummers indertijd geblokkeerd moeten zijn zodat niemand er nog gebruik of een connectie mee kan maken.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Visser A E! Welkom op het forum. Wat een opmerkelijke en vervelende situatie zeg! Uiteraard kan ik me voorstellen dat je niet tevreden bent met een hoge telefoonrekening waar je zelf niet debet aan lijkt te zijn. In het verleden zijn er problemen geweest met het telefoonnummer die je meestuurt. De kans is aanwezig dat dit probleem zich weer voordoet. In dat geval is de rekening waarschijnlijk niet terecht en dit moet dan voor je worden nagekeken. Graag zie ik je naam, postcode en huisnummer in een privébericht tegemoet. Ik ga dan mijn uiterste best doen om jou zo snel mogelijk van een reactie (met uitsluitsel) te voorzien.

Vanzelfsprekend mijn oprechte excuses voor het inmiddels ervaren ongemak.
Reputatie 8
Badge +16
Het meest voor de hand liggende lijkt mij dat het gedonder van indertijd gewoon weer opnieuw begint. (Misschien was het indertijd zodanig "handig" geprogrammeerd dat het na een jaar / 2 jaar automatisch weer actief wordt ?).
Dat er nu niet opnieuw een nieuwe grootschalige fraude van bekend is, zegt IMO helemaal niets.

Zolang we de oorzaak niet weten kun je inderdaad niets uitsluiten. Maar zonder je te verdiepen in de situatie van twee jaar geleden roeptoeteren dat fraude het meest voor de hand ligt, is wel erg kort door de bocht. Destijds was er een medewerker van Telfort die de fraude mogelijk heeft gemaakt, zie ook hier: https://www.security.nl/posting/397726/Ex-werknemer+Telfort+pleegt+0900-fraude+bij+klanten Het was in dat geval niet zomaar een technische hack van het modem of van het Telfort SIP-platform.

Dus laten we eerst de conclusies van Telfort over deze zaak afwachten voordat we heel hard gaan roepen dat het om dezelfde fraude gaat.

Het kan een hele andere vorm van fraude zijn... of misschien toch een huisgenoot die bewust of onbewust dit nummer heeft gebeld.
Reputatie 8
Wat moet een "wildvreemde" (de TS) met een voor hem onbekend duur betaalnummer?
Wat bovendien bewezen expliciet is gekoppeld aan fraude en misbruik. Zoals ik tevens schreef:

Dat het nu opnieuw de kop opsteekt is al opmerkelijk genoeg. Als algemene maatregel hadden die telefoonnummers indertijd geblokkeerd moeten zijn zodat niemand er nog gebruik of een connectie mee kan maken.

Kennelijk is er indertijd dan helemaal niet voldoende op adequate wijze naar gehandeld. Als telefoonnummers op die wijze zijn "besmet" horen die nummers zoals ik schreef als aansluiting opgeheven te worden en helemaal niet meer als "actief" opnieuw uitgegeven te worden. Dan voorkom je niet alleen dat het alsnog wordt gebruikt/misbruikt, maar tevens sluit je discussies daarmee uit. Het levert nu alleen een hoop heibel op, waar niemand bij is gebaat.

Telefoonfraude (ook via SMS op mobiele telefoons), is een steeds groter wordend probleem. Telefoon providers in hun algemeenheid lopen IMO hopeloos achterop in de bescherming en maatregelen om dat te voorkomen. Als ik reacties zie op TV bij programma's als Kassa e.d. waar woordvoerders van providers aan tafel zitten, schuift men de verantwoordelijkheid veel te gemakkelijk af naar de gebruiker toe, en speelt men de onschuld zelve alsof men zelf "slachtoffer is" en er niets aan kan doen.

Bedenk dat een aandeel van die dure betaalnummers rechtstreeks naar de kas van de telefoon-providers zelf gaan en er dik op verdienen. Zo zit het gebruik van betaalnummers nu eenmaal in elkaar. Dus een provider zou je in die zin ook kunnen zien als een "heler" in die fraude, als men het oogluikend toestaat dat dit gebeurt.

Net zo goed als dat je geen geld meer kunt pinnen als het saldo op een betaalrekening ontoereikend is, internetdata bij mobiele telefonie wordt geblokt als je over een limiet heen komt, moet het relatief vrij simpel zijn softwarematig een limiet te stellen in telefoonverkeer als een bepaald bedrag wordt overschreden.
Dus komt je telefoongebruik bijv. boven € 35,- (€ 50,-) met wat je normaal gebruikt, zou telefoon geblokt moeten worden, en netjes een e-mail worden gegenereerd naar de gebruiker toe waarom telefoon is geblokkeerd en zijn belgedrag te controleren of het klopt. Een en ander in "Mijn Telfort" in te stellen. Met tevens de mogelijkheid het zelf te deblokkeren, als het belgedrag wel de bedoeling is. Tevens uitgebreide filter-opties voor buitenlands telefoonverkeer.

Dat lijkt me een stuk betere service, klantvriendelijker en aanvaardbaarder voor een klant als er toch eens een paar van die onbedoelde betaalnummers doorheen glippen..
Kijkt u allen even het programma van kassa terug op 23 april 2016. Hier wordt dit onderwerp weer zorgvuldig in kaart genomen. Er blijken dus wel degelijk weer slachtoffers te worden gemaakt.

Wij hebben inmiddels een advocaat in handen geslagen die der verdere afhandeling voor ons neemt. Wij zien geen andere uitweg dan het uit handen te geven.
En nee Michael van telfort, jij krijgt geen privébericht van ons. Wij zijn zo afschuwelijk en onpersoonlijk te woorden gestaan door telfort, dat wij zelf niets meer met jullie te maken willen hebben. Contract is inmiddels opgezocht en de afspraak met de advocaat staak ook inmiddels vast.
Herstel het contract is inmiddels opgezegd.
Reputatie 8
Ik kan me voorstellen dat je kwaad bent en het eerste gesprek heel vervelend verliep.
Jammer dat je weigert verder rechtstreeks contact met Telfort / webcare (een andere afdeling/persoon) uit te sluiten en alles via een advocaat te laten lopen.

Hoe vervelend en gespannen een eerste gesprek misschien ook heeft plaats gevonden. Ik denk dat een onderling vergelijk om het probleem op te lossen altijd te prefereren is. Pas als je er helemaal niet uitkomt is een gang via een advocaat altijd nog te maken. Bedenk dat die advocaat ook eerst zal proberen rechtstreeks tot een vergelijk te komen als die Telfort benadert om jou belangen te behartigen.

Bovendien kost je dit grapje op voorhand met de advocaat waarschijnlijk al meer aan advocaatkosten dan de fraude aan telefoonkosten heeft gekost en na onderzoek/vergelijk je waarschijnlijk die telefoonkosten van Tefort weer vergoed krijgt.
Wij hebben een rekening van 800€ na controle is gebleken dat al vanaf 16 februari jongstleden dit telefoonnummer op onze rekening verschijnt. Telfort heeft ons al te woord gestaan, en telfort verklaard dat wij wel degelijk naar dit nummer hebben gebeld. Daar klopt dus helemaal niks van, ook de verklaring van de medewerke waar wij naartoe hebben gebeld raakt kant nog wal.

Telfort was heel duidelijk en kwam met een voorstel wat meer op chantage leek. "wij sluiten je weer aan, als jij met ons een betalingsregeling aangaat" met andere worden als jij een betalingsregeling aangaat, geef je dus je fout toe.

Bovendien kost dit grapje met mijn advocaat NIET al meer dan de kosten die zijn gemaakt met dat telefoonnummer. De kosten zijn inmiddels opgelopen naar 1000€

Uiteraard zullen wij ook alle gemaakte kosten die gaan komen gaan verhalen op telfort.

Er mankeert blijkbaar nog steeds het 1 en ander aan de modems die telfort verspreid.
Michael van telfort ik u toch maar mijn telefoonnummer toe gezonden. Ik ben erg benieuwd wat u nog te verklaren heeft en hoop spoedig van u te horen.
Reputatie 8
Badge +16
Telfort was heel duidelijk en kwam met een voorstel wat meer op chantage leek. "wij sluiten je weer aan, als jij met ons een betalingsregeling aangaat" met andere worden als jij een betalingsregeling aangaat, geef je dus je fout toe.
Je kunt in principe aangeven dat je een betalingsregeling aangaat onder protest. Dus dat je de rekening betwist maar dat je gaat betalen om in elk geval weer te kunnen internetten en bellen. Op deze manier beken je geen schuld en heb je nog steeds het recht om de hoge rekening aan te vechten.

Daarbij kun je aangeven dat je wilt dat Telfort de zaak opnieuw onderzoek en aannemelijk maakt dat de gesprekken daadwerkelijk zijn gevoerd vanaf jouw aansluiting.

Zomaar stoppen met betalen zorgt ervoor dat je straks een incassobureau op de stoep krijgt... en dan lopen de kosten ook meteen op... èn de kans is minder groot dat je alsnog een betalingsregeling krijgt.

Er mankeert blijkbaar nog steeds het 1 en ander aan de modems die telfort verspreid.
Dit vind ik een gevaarlijke uitspraak zonder dat de oorzaak van jouw hoge telefoonrekening bekend is. Vorige keer (twee jaar geleden) was het vermoedelijk geen technische hack van het modem maar een administratieve fraude. Dus zomaar beweren dat er iets mis is met de modems die Telfort verspreidt slaat nergens op... dan zal er er eerst onderzoek naar de oorzaak van jouw rekening gedaan moeten worden.
Nee nee u slaat de plank volledig mis, wij gaan geen kosten betalen die wij niet hebben gemaakt. Dat is ons recht, telfort kan ook gewoon met een voorstel komen om de situatie te bevriezen, maar dat was blijkbaar teveel moeite.
Volgens mij begrijpt u mij verkeerd, wij betalen onze vaste abonnementskosten en meer niet. Wij hebben niet naar dat telefoonnummer gebeld wat er op onze rekening verschijnt. Dus wij gaan deze kosten voor dat telefoonnummer ook niet betalen.
Reputatie 8
Badge +16
Wat voor modem heb je? En kun je in het telefoonlog deze gesprekken zien?

[edit]
Of beter gezegd... kloppen bijvoorbeeld de tijdstippen op de factuur wel met de tijdstippen dat er iemand thuis was?
Onze modem is van het merk Xperia box v8 (arcadyan astoria networks) en onze huistelefoon is van het merk profoon. Ik heb geen idee hoe wij moeten kijken in het telefoonlog van onze telefoon. Wel is het 0909 nummer meer dan 21x verschenen op onze telefoonrekening.
Nee die tijdstippen kloppen niet. Welke data en verdere info ga ik hier verder niet verspreiden. Maar er staan een aantal data op dat hier niemand thuis was.
Zo gaat onze wekker om half 8 en gaan wij altijd om kwart voor 8 ons bed uit en brengen wij ons zoontje om 10 over 8 naar school. Echter staat er op de rekening verschillende keren dat er op het tijdstip 07:34 voor een tijd van 50 minuten en 7 seconden gebeld is.

Deze tijd kan dus absoluut niet.
Reputatie 8
Badge +16
Je kunt in het modem naar het tabblad Voice en dan naar status. Afhankelijk van de laatste herstart van je modem kun je hier de telefoongesprekken terugzien.

Het feit dat je aangeeft dat er volgens de factuur is gebeld op een tijdstip dat er niemand thuis was, maakt je zaak alleen maar sterker. Daarom is het ook belangrijk dat je dat soort dingen expliciet aangeeft.

[Edit]
En je weet zeker dat je zoontje niet meteen uit bed gestapt is en om 7.34 u dit nummer heeft gebeld, bijvoorbeeld om credits voor een spelletje aan te schaffen? Ik weet dat het een vervelende vraag is... maar ik vroeg het me toch af...
Dat weet ik 100% zeker, en mijn zoontje speelt geen spelletjes achter de pc of laptop. Dat heb ik inderdaad voorbij zien komen op internet maar dat is 100% niet Zo. Mijn zoontje kan niet in mijn laptop omdat hier een wachtwoord op zit.

En het word lastig om in mijn modem te kijken via mijn laptop aangezien ons internet is afgesloten. Of zou dit wel kunnen? Zo ja, heb jij mij eventueel kunnen helpen.
Ook hebben wij een aantal keren gehad dat wij wilde bellen met de huistelefoon, en dat er geen kiestoon volgde. Als wij de stekker uit de telefoon haalden en er werd in deed deze het wel.
Reputatie 8
Badge +16
Naar het telefoonlog kijken in het modem heeft alleen zin als het modem al die tijd heeft aangestaan en tussentijds niet is herstart.

Je kunt in de Experiabox inloggen op http://192.168.2.254 . Het standaardwachtwoord is 1234... tenzij je dat ooit zelf hebt veranderd.
En daarna kun je naar het tabblad "Voice" en dan naar "Status" en dan naar het vakje "Outgoing Calls".

Je hebt er misschien niet veel aan... maar het is de moeite van het proberen waard.
Het kan best zijn dat ik vanaf februari wel eens de stekker eruit heb getrokken omdat het internet weer eens niet deed.
Moet het telefoonnummer er dan wel of niet tussen staan?

Reageer