beantwoord

Gebeld worden door vaag nummer uit buitenland

• 27 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 316 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

We hebben steeds vaker dat als we thuis komen een telefoontje hebben gemist op de vaste lijn. Bij het bekijken van het telefoonnummer wat we gemist hebben is het meestal een raar lang nummer Bestaat er de mogelijkheid om dit standaard te blokkeren? We zijn bang dat de kids dit (per ongeluk) terug gaan bellen met alle mogelijke (dure) gevolgen van dien…..

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 28 oktober 2019, 19:00

Hallo @Martijn en Lies, ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om ongevraagd gebeld te worden door onbekende (buitenlandse) telefoonnummers, en vooral dat je hoge kosten wilt voorkomen. We helpen je hier graag verder met de mogelijkheden.

We hebben hier hele behulpzame forumgebruikers met veel kennis :slight_smile: Ik zie dat je al wat uitleg en tips gekregen hebt, dat is fijn om te zien. Het is helaas niet mogelijk om het gebeld worden door bepaalde nummers te blokkeren. Babylonia maakt gebruik van andere/extra apparatuur, waardoor hij hier een andere oplossing voor heeft. Je zou daarnaast ook de tip van RS2000 kunnen gebruiken, en het bellen naar buitenlandse telefoonnummers kunnen blokkeren. Dat is ook een mooie oplossing om extra kosten te voorkomen.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt en laat het gerust weten als je vragen hebt.

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +17

Zie onderstaande link 

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/nummerblokkering-vaste-telefoon.htm

Reputatie 1
Badge

"Ook kun je geen inkomende gesprekken vanaf bepaalde telefoonnummers blokkeren."

Waarom is deze beperking er? Technisch moet dit toch geen onmogelijke opgave zijn? Al was het maar uit bepaalde landen....

Reputatie 8

Dat klopt helemaal. Technisch is dat helemaal niet zo moeilijk.
Providers vinden dat echter niet belangrijk genoeg om hun serviceverlening op dat niveau te brengen. Men steekt er vooralsnog geen geld/moeite in.

Zelf maak ik gebruik van alternatieve VOIP (telefonie)-providers en separate VOIP-apparatuur.
Daarin heb ik belschema’s ingesteld die bepaalde nummers blokkeren. Heb ook wel eens bij kennissen apparatuur ingeregeld, en daar op voorhand bepaalde landen uitgesloten om er naar toe te kunnen bellen. Met wat slimme “wildcards” in de filtering, kun je hele reeksen landen uitsluiten.

Reputatie 1
Badge

Je bedoeld een Fritzbox????

Reputatie 3
Badge

Tenzij je zelf internationaal moet kunnen bellen is het ook een optie om de blokkade voor bellen naar internationale nummers in te stellen, dan kunnen je kinderen ook niet (per ongeluk) terugbellen.

Reputatie 8

Je bedoeld een Fritzbox????

Nee, in dit geval bedoel ik geen Fritzbox. (Zie uitgebreide info verder naar beneden).

...is het ook een optie om de blokkade voor bellen naar internationale nummers in te stellen, dan kunnen je kinderen ook niet (per ongeluk) terugbellen.

Die optie -dus het uitbellen-, om nummers te blokkeren is o.a. mogelijk met een zogenaamde “VOIP ATA” adapter die ik eens een tijdje bij kennissen geïnstalleerd heb gehad.
Het instellen van een dergelijke adapter kost overigens best nogal wat bestudering.

Verder gebruik ik hier zelf de volgende VOIP apparatuur / software.

• Yealink W60P DECT VOIP set met extra handsets.
  • Yealink T41S VOIP bureau telefoontoestel.
  • 3CX Softphone Windows VOIP applicatie (geïnstalleerd op laptop)
  • (Je kunt daarbij tegelijkertijd meerdere VOIP accounts en telefoonlijnen gebruiken).
  • Doorschakelen is transparant mogelijk tussen hardware en software telefonie.

Het configureren van die Yealink VOIP apparatuur gaat makkelijker als met zo'n ATA-adapter, maar de verfijningen hoe bepaalde uitzonderingen te maken, kost net zo goed wat uitzoekerij.

Het gaat hierbij nog steeds even om blokkeren van uit te bellen nummers:

Normaal heb ik geen buitenlandse nummers geblokkeerd, maar met wat slim instellen,
kun je hele reeksen buitensluiten. Bijv. als ik zou ingeven 009. (met punt) worden alle landen die beginnen met nummer 9 (en opvolgende nummers erachter) geblokkeerd. Bijv. India en Pakistan.
Maar ook een heel rijtje met 3 cijfers als landnummer, Malediven, Libanon, Jordanië, Irak, etc.

Op die wijze heb je de mogelijkheid bepaalde "dubieuze” regio’s te blokkeren, terwijl het uitbellen naar andere landen nog wel een optie blijft (t.b.v. zakelijk verkeer of familie in het buitenland).

Standaard heb ik voor één VOIP SIP account alle mobiele 06 nummers geblokkeerd.
(Te duur om met dat account uit te bellen naar mobiele nummers).
En voor alle VOIP SIP accounts  0906 en 0909 nummers.

Blokkeren van inkomende nummers:
Met die Yealink VOIP apparatuur kun je ook inkomende nummers in een blacklist zetten.
Dus na één keer opgemerkt te hebben dat je een bepaald nummer niet meer wilt opnemen, zet je die in een blacklist, en gaat de telefoon niet meer over als dat nummer je probeert te bellen.
(Dat gaat alleen als het om een openbaar, dus niet afgeschermd / geheim nummer gaat).

Met de 3CX Softphone Windows VOIP applicatie, zijn er geen blokkeringsmogelijkheden.
Een dergelijke softwarematige telefoon is handig voor erbij maar gebruik je niet continue.
(Indien je er niet zelf actief mee werkt, schakel je die doorgaans uit). Blokkeren is minder urgent.

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @Martijn en Lies, ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om ongevraagd gebeld te worden door onbekende (buitenlandse) telefoonnummers, en vooral dat je hoge kosten wilt voorkomen. We helpen je hier graag verder met de mogelijkheden.

We hebben hier hele behulpzame forumgebruikers met veel kennis :slight_smile: Ik zie dat je al wat uitleg en tips gekregen hebt, dat is fijn om te zien. Het is helaas niet mogelijk om het gebeld worden door bepaalde nummers te blokkeren. Babylonia maakt gebruik van andere/extra apparatuur, waardoor hij hier een andere oplossing voor heeft. Je zou daarnaast ook de tip van RS2000 kunnen gebruiken, en het bellen naar buitenlandse telefoonnummers kunnen blokkeren. Dat is ook een mooie oplossing om extra kosten te voorkomen.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt en laat het gerust weten als je vragen hebt.

Reageer