Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 22340 keer bekeken

Goedemorgen, kan sinds vandaag geen gebruiik meer maken van me Fritz!box met dank aan telfort, ze hebben de telefooninstellingen drastisch verandert en nu heb ik wel internet maar geen bellen meer.
Gebeld met Telfort en die mogen de nieuwe instellingen niet doorgeven want ze pushen hun eigen modems werd me verteld...
Voorheen was het gebruiker: 010*******
Wachtwoord: *********
registrar: tel.telefoniedienst.nl
maar dit alles werkt dus niet meer, HELPPPPPPPP
alvast dank voor info

gr. John

165 reacties

Reputatie 1
Het is betrekkelijk eenvoudig om je nieuwe SIP gegevens inclusief het wachtwoord te achterhalen. Daarvoor moet je wel weer kortstondig je Experiabox V8 aansluiten. Log in en gebruik het menu Extra->Diagnostics->WAN Packet Capture.

Kort samengevat de stappen:

1. Haal de stroomstekker uit de glasvezel NTU/FTU (je glasvezelkastje)
2. Reset het modem door de paperclip achter in de experiabox te drukken tot dat alle lampjes voorop oplichten en laat dan direct los
3. Als het modem is opgestart ga je naar: Extra->Diagnostics->WAN packet capture.
4. Zorg dat WAN1 geslecteerd is en druk op start.
5. Je krijgt een download aangeboden. Accepteer deze. Het lijkt dat de download blijft hangen. Maar dat is niet het geval. Op dit moment wordt de download gevuld met de gegevens.
6. Druk de stroomstekker van de glasvezel NTU/FTU in het stopcontact en wacht net zo lang tot op de Experiabox het lampje voice brandt.
7. Druk dan direct op Stop bij WAN packet capture.
8. De download komt nu binnen. Je kan hem openen in Notepad, Wireshark of een andere XML viewer.
9. Nu moet je even zoeken naar "password" of "SIP" of AuthUserName & AuthPassword.

Voilà, c'est ça!

(Tip: gooi op je fritzbox de entry van je telefoonnummer weg en maak een nieuwe entry aan. Aanpassen van de waarden van de bestaande entry werkte bij mij niet goed, er bleef toch iets achter van de oude configuratie. Voordat ik daar achter was; daar ben ik al met al nog het langste mee bezig geweest.)

Admin: stap 9 aangevuld
Reputatie 1

Nog even kleine terugkoppeling: de Experiabox V8 waarmee ik een paar weken geleden de SIP-inloggegevens probeerde te achterhalen, heeft nooit de firmware upgrade binnengehaald: niet na meerdere resets (ook tijdens aanzetten van het modem), niet na meerdere nachten aangesloten geweest te zijn op de DSL-verbinding of de glasverbinding. Via via een andere V8 bemachtigd en daarmee in 1x succes - dank @Babylonia voor het meedenken en de tips!

Reputatie 1
Zie afbeelding voor alle instellingen in de N300A IP

Reputatie 8
Ik ben niet te beroerd om een ander modem te kopen.
Maar ik ben er huiverig voor dat als ik nu een modem koop, Telfort weer iets verzint, waardoor die ook weer niet werkt.

Wat dat betreft kan ik hier met een Telfort glasvezel-verbinding ook zo meteen mijn Synology RT1900ac direct achter het NT-kastje aansluiten (op de WAN-poort). Enkele instellingen aanpassen en het werkt (erg stabiel zelfs) !!

Alleen moet ik dan weer een extra Gigaset N300A IP met aanvullende telefoons erbij aanschaffen, want de Synology router heeft geen eigen VOIP voorzieningen. Heb even geëxperimenteerd met een goedkope Linksys PAP2T adapter, maar op een enkele instelling na werkte dat niet met het Telfort telefonie platform, wel met andere VOIP providers (CheapConnect en VoipBuster). Heb die adapter nu bij een kennis geïnstalleerd met die twee VOIP providers ingesteld.

Ter referentie in de support m.b.t. nieuwe firmware versies voor een router. Die Synology router heeft naast bug fixes op verzoek van gebruikers in de loop van een jaar tijd vele ideeën van aanpassing ingewilligd met extra functionaliteiten en verbeteringen. In goed een jaar tijd zijn er maar liefst 22 firmware updates doorgevoerd. (Naast extra "packages" die erbij geïnstalleerd kunnen worden, die in diezelfde periode tevens updates hebben ondergaan).
Reputatie 1

Uiteindelijk toch terug naar fabieksinstellingen gezet. Bij het opnieuw configureren kwam ik er achter wat het probleem geweest moet zijn van het niet doorkomen van oproepen. Tenminste ik hoop en denk dat ik het heb.
Mijn configuratie is nog steeds Telfort glasvezelmodem en daarachter eigen FB 7490, daarachter als Mesh repeater de FB 7581. Voor ik problemen kreeg met het afbreken van gesprekken was de opstelling; glasvezel naar FB 7581 als router en daarachter de FB 7490. Ik had toen het probleem van afgebroken gesprekken.
Om dit op te lossen had ik dus de 7490 teruggeplaatst en de configuratie middels een backup teruggezet. Ik kreeg toen dus het probleem van niet doorkomende gesprekken, zowel op mijn Telfort alsook CC account.
Bij het opnieuw configureren kwam ik er toevallig achter dat ik in FB 7581, die als Mesh repeater staat, nog de twee telefoon accounts had staan. Blijkbaar was het zo, althans dat denk ik, dat wanneer er een gesprek binnenkwam hetzij via Telfort hetzij via CC dat er een willekeurige keuze gemaakt werd tussen de FB7490(router) of de FB7581(Mesh repeater). Dat zag ik namelijk in het logboek van de binnengekomen gesprekken. Nu heb ik de FB 7581 (Mesh repeater) naar fabrieksinstellingen terug gezet en opnieuw ingericht als Mesh repeater en het lijkt als van ouds te werken. We wachten het een tijdje af. Allen bedankt voor tips, goede raad en het testen. Dankzij jullie op het goede spoor terecht gekomen.

Allen Prettige Feestdagen en een Voorspoedig Nieuwjaar.

Reputatie 8
Badge +16
Experiabox compleet vervangen door je Fritz!box is het alternatief. Er zijn genoeg topics te vinden waarin de settings te vinden zijn

thja.....zie mij topics na een week van tweaks hebben geprob.....niet online met fritzbox 7369

Dus nu op marktplaats gezet:8

In jouw topic had ik gereageerd, blijkbaar overheen gelezen? Of wel toegepast zonder succes, in dat geval had een reactie wel zinvol geweest.
Reputatie 8
Verder kan je op de Experiabox geen VOIP nummers van derden toevoegen,
Jawel hoor, dat kan (althans bij de Experia Box V8). Zelfs tot twee extra accounts.
Zelf gebruik ik naast het eigen Telfort VOIP account voor inkomende gesprekken nog "VoipBuster" om uit te bellen.
Heb dat specifiek als zodanig ingesteld.

Het is inderdaad wel zo dat na een reboot, (eigenlijk alleen als de telefonie gegevens nog eens opnieuw worden ingeladen), de setting bij "Account Mapping" voor uitbellen van VoipBuster is terug gezet naar uitbellen via Telfort.
Na wat "onderhoud" aan je settings altijd even opnieuw controleren of het nog goed staat, en eventueel weer terugzetten. Nadat het weer opnieuw is teruggezet, blijft het als zodanig wel "vast" staan.
Badge
Dit zijn mijn instellingen en alles werkt.
Reputatie 1
Ik heb het gevonden... en nu werkend op mijn Fritzbox 4790.... allemaal heel erg bedankt is eigenlijk vrij eenvoudig... helemaal top...
Waarom doen ze toch zo moeilijk bij telfort... altijd klant geweest bij xs4all maar daar krijg je gewoon alle informatie....

Dankzij jullie is het mij ook gelukt... super bedankt allemaal voor al jullie moeite... had dit nog nooit eerder gedaan...

Heb met wireshark zelfs de xml kunnen printen 🙂 telefoon getest.... en werkend...
Reputatie 1
Geweldig!! Ik heb het met deze handleiding voor elkaar gekregen. Alleen de beginpost met daarin de uitleg moet even aangepast worden bij punt 9. Als je het dump bestand opent met kladblok of notepad++.

9. Nu moet je even zoeken naar "password" of "SIP".

Dit kan beter veranderd worden naar AuthUserName & AuthPassword.
zoals onderstaand ziet hij er dan ongeveer uit (dit is een klein stukje uit de dumpfile, er staat veel meer in). Op de plaatst van de sterretjes staan dan je gegevens.

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.SIP.UserAgentDomain
ims.imscore.net

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.Line.1.SIP.AuthUserName
************@ims.imscore.net

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.Line.1.SIP.AuthPassword

En deze screenshots heb ik aangehouden. Alleen de Proxy server is bij mij anders.

Reputatie 1
Hallo Doartfaert,

Heb je SSH wel aanstaan in je modem? dit kun je via de webpagina van de Zyxel controleren. Bij Maintenace => Remot MGMT.
De eerste keer dat je een PuTTY sessie start krijg je een beveiligingswaarschuwing welke je met Ja moet beantwoorden, daarna zal de cursor vanzelf tevoorschijn komen in het scherm.
Reputatie 1
Badge +1
Natuurlijk is hier wel een oplossing voor !!
Afhankelijk van je bel gedrag een of meer externe providers kiezen en eventueel je nummer er naartoe porteren.
Hierna zeg je gewoon de te dure vast bellen op!!
Reputatie 8
Ter referentie de belangrijkste "bekende" (openbare) gegevens
na overgang naar het nieuwe telefonie platform, zoals in de Experia Box V8 af te lezen.

(Mijn eigen persoonlijke gegevens afgeschermd).

Een gedeelte uit de WireShark analyse van de WAN Packet Capture.
Met zoekstring SIP.AuthUserName, waarbij het wachtwoord wordt getoond.

Reputatie 1
Dankzij de zeer goede aanwijzingen, screendumps en andere uitleg is het mij ook gelukt om de Telfort SIP gegevens uit te lezen. Ik had niet verwacht dat dit nog zou lukken omdat ik meen te hebben gelezen dat die gegevens tegenwoordig encrypted worden verstuurd.
Het lukte dus bij mij nog wel alhoewel dat het enig geduld en daarbij horende gemoeid was. De handleiding van nitroni heb ik ook gevolgd maar kwam er achter dat bij die volgorde niet werkte. Ik moest vreemd genoeg punt 5 en 6 verwisselen om de download aangeboden te krijgen.
Ik heb het ook uitgelezen met Notepad++, ik wilde het wel met Wireshark proberen maar dat was net te ingewikkeld voor mij.
Alle posters heel erg bedankt voor jullie bijdragen!
Ik heb nu mijn Fritzbox 7490 als eigen router voor internet, VOIP telefonie, Telfort telefonie en IPTV kunnen configureren.
En als toegift het nieuwe Mesh Networking van AVM, een heerlijke uitbreiding voor mijn netwerk.
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt helemaal super @JvanR. Top dat het allemaal werkt zoals je graag wilt. Ik ben blij dat te lezen. Heel veel plezier van je netwerk. 🙂
Reputatie 8

hij heeft een tijd ongebruikt in de doos gelegen, FW 02.00.135W4 van juli 2015).

Die versie is inderdaad veel te oud.

Vandaar dat de VOIP / SIP gegevens niet worden ingeladen. Er is na 2015 (uit mijn hoofd ergens eind 2016 ??) naar een ander VOIP-systeem met ander domein en servers overgegaan.

De laatste firmware versie voor de V8 zou moeten zijn, versie:  02.00.138v2W4

Reset de Experia Box nog eens, en wacht tot het blauwe “upgrade ledje” gaat branden.
Eventueel reset je  3 - 4 keer achter elkaar en wacht 10 minuten.
Upgrade kan misschien nog langer op zich laten wachten?
Eventueel hang je de router net voor middernacht aan je netwerk.
Na een datumwissel heb je een algemene check ook voor de firmware.
(Laat de router anders tot de volgende ochtend aangesloten).

Het verhaal van de koppeling met het MAC-adres kwam van de medewerker die ik telefonisch sprak: zij gaf aan dat het MAC-adres geregistreerd wordt bij verzending van het modem naar de klant en dat dit gekoppeld is aan het telefonie-account in die zin dat de SIP gegevens alleen geserveerd worden aan een bekende router.

Misschien bedoelt ze alleen het “pushen” van de volledig specifieke VOIP/SIP account gegevens?
Dus de complete gegevens die betrekking hebben op de klant en diens telefoonnummer.
Dat wordt namelijk wel allemaal gepusht, maar denk eerder vanuit een check met welk router type
en een check met de firmware versie van de router, dan vanuit het MAC-adres.

Een V8 model router van marktplaats gekocht en bij jezelf thuis aangesloten, krijgt namelijk ook de juiste VOIP/SIP gegevens gepust van jezelf, en niet die van de gebruiker van wie je de router op marktplaats hebt gekocht. Het is dus aan je “thuis” internetverbinding gekoppeld.

Eenmaal de gegevens bekend, kun je die in elke VOIP apparatuur en “soft phone” applicatie op je PC ingeven. Ingeschakeld melden die zich bij de VOIP-provider met je account gegevens aan, en de telefonie-connectie is actief.
Aangaande het KPN/Telfort VOIP account is het wel gebonden aan je thuis-adres.

Via een VPN-verbinding vanuit elders met je “thuis” internetverbinding, kun je evenwel ook met een laptop met een VOIP soft phone applicatie, van de “thuis” vaste lijn gebruik maken.

Een VOIP account elders ondergebracht, is die VPN-verbinding niet eens nodig.
Vanuit elke locatie kun je van je “vast bellen” VOIP account gebruik maken.
(Daar maak ikzelf nogal eens gebruik van). Zelfs vanuit een andere stad met ander netnummer.

Reputatie 1

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.

Bedankt voor het delen van uw ervaring. Het is het proberen waard. Ik heb nog een 7490 hangen die nu als Mesh repeater fungeert, mogelijk werkt die beter. De 7581 kan dan als de Mesh repeater fungeren.

Update:, Inmiddels de FB7490 weer achter het glasvezelmodem gehangen, ga het een week uitproberen hoe het gaat.
Ed W. bedankt voor de tip
JanD bedankt voor de Sip info
en Babylonia voor de tests
Ik hoop over een week een positief resultaat te kunnen melden.

Badge
het lukt me niet wan capture aan te zetten in mijn experia box. heb diverse browsers geprobeerd maar krijg of minuten lang een "wachten op 192.168.2.254" en dan niets of javascript void error
Je kunt pas de capture aanzetten als de netwerk kabel in de experia box is gestoken.
Reputatie 8
Badge +10
Natuurlijk is hier wel een oplossing voor !!
Afhankelijk van je bel gedrag een of meer externe providers kiezen en eventueel je nummer er naartoe porteren.
Hierna zeg je gewoon de te dure vast bellen op!!

Dat is geen oplossing maar een 'workaround' als de vraagsteller gewoon zijn Telfort vast bellen abonnement wil blijven gebruiken.
En de enige manier is dan de Telfort geleverde modem te gebruiken.
Hier ook nog even geprobeerd.
Heb nu hier geen VOIP-adapter ter beschikking, maar heb gekeken wat de opties zijn om poorten door te sturen.
Zo gauw je de eigen Telfort VOIP-dienst uitschakelt, en erna de modem/router reboot, komt daarmee poort 5060 (UDP) vrij, en kun je die doorsturen naar een achterliggende VOIP-adapter. (Heb het als test naar mijn 2e router gedaan).

Bij actieve inschakeling van de Telfort VOIP-dienst in de Experia Box V8, is poort 5060 gereserveerd voor de eigen telefoniedienst, en krijg je een foutmelding als je poort 5060 probeert door te sturen.

Vreemd. Dat werkt bij jou dan net weer anders dan bij mij.
Ik kon poort 5060 zonder foutmelding doorgeven, terwijl de SIP dienst op de Experia actief was. Dat gaf echter het probleem dat niet alle gesprekken door gingen naar de Gigaset. Daarna heb ik de dienst (eigenlijk het account) uitgeschakeld. En zonder de box te hebben gereboot, werkt het nu nog steeds goed.
Reputatie 8

Via via een andere V8 bemachtigd en daarmee in 1x succes - dank @Babylonia voor het meedenken en de tips!

Dan zat er in je eigen V8 wel een heel erg oude firmware versie, die dan niet meer wordt herkend, of zodanig oude onderdelen erin, om dat nog succesvol te upgraden. Maar eind goed, al goed. :wink:

Capture bleef maar niet lukken totdat ik bitdefender had gedeinstalleerd... nu werkt het weer allemaal op mijn fritzbox!
Reputatie 1
Hallo Just Call,

Idd, ik moest SSH nog aanvinken in het modem. Met PuTTY heb ik username en wachtwoord (20 karakters) kunnen achterhalen, echter ik krijg nog steeds de foutmelding "Aanmelding is mislukt" in de Gigaset N300A IP en "Registratie bij provider is mislukt" op de DECT toestellen. Wat doe ik fout? Zie instellingen Gigaset N300A IP in de bijlage.

Reputatie 8
Misschien omdat ik naast de Telfort SIP-gegevens, in de Experia Box V8 ook nog een andere VOIP-dienst heb ingesteld op poort 6000 ?
Daarbij geldt (voor mijn situatie dan) hetzelfde. Met gebruik van poort 6000 voor de extra VOIP-dienst, kan ik die poort niet alsnog doorsturen naar een ander apparaat. Krijg ik een foutmelding.

Geldt eigenlijk voor alle poorten. Zo gauw die voor een bepaalde service in gebruik zijn en bijv. zijn doorgestuurd naar een specifiek apparaat, kun je ze niet ook nog eens naar andere apparaten doorsturen.
Reputatie 8
Probeer datgene wat ik eerder in de draad heb aangegeven < HIER >

Reageer