Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken

Goedemorgen, kan sinds vandaag geen gebruiik meer maken van me Fritz!box met dank aan telfort, ze hebben de telefooninstellingen drastisch verandert en nu heb ik wel internet maar geen bellen meer.
Gebeld met Telfort en die mogen de nieuwe instellingen niet doorgeven want ze pushen hun eigen modems werd me verteld...
Voorheen was het gebruiker: 010*******
Wachtwoord: *********
registrar: tel.telefoniedienst.nl
maar dit alles werkt dus niet meer, HELPPPPPPPP
alvast dank voor info

gr. John

165 reacties

Reputatie 1
Geweldig!! Ik heb het met deze handleiding voor elkaar gekregen. Alleen de beginpost met daarin de uitleg moet even aangepast worden bij punt 9. Als je het dump bestand opent met kladblok of notepad++.

9. Nu moet je even zoeken naar "password" of "SIP".

Dit kan beter veranderd worden naar AuthUserName & AuthPassword.
zoals onderstaand ziet hij er dan ongeveer uit (dit is een klein stukje uit de dumpfile, er staat veel meer in). Op de plaatst van de sterretjes staan dan je gegevens.

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.SIP.UserAgentDomain
ims.imscore.net

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.Line.1.SIP.AuthUserName
************@ims.imscore.net

InternetGatewayDevice.Services.VoiceService.1.VoiceProfile.1.Line.1.SIP.AuthPassword

En deze screenshots heb ik aangehouden. Alleen de Proxy server is bij mij anders.

Reputatie 1
Dankzij de zeer goede aanwijzingen, screendumps en andere uitleg is het mij ook gelukt om de Telfort SIP gegevens uit te lezen. Ik had niet verwacht dat dit nog zou lukken omdat ik meen te hebben gelezen dat die gegevens tegenwoordig encrypted worden verstuurd.
Het lukte dus bij mij nog wel alhoewel dat het enig geduld en daarbij horende gemoeid was. De handleiding van nitroni heb ik ook gevolgd maar kwam er achter dat bij die volgorde niet werkte. Ik moest vreemd genoeg punt 5 en 6 verwisselen om de download aangeboden te krijgen.
Ik heb het ook uitgelezen met Notepad++, ik wilde het wel met Wireshark proberen maar dat was net te ingewikkeld voor mij.
Alle posters heel erg bedankt voor jullie bijdragen!
Ik heb nu mijn Fritzbox 7490 als eigen router voor internet, VOIP telefonie, Telfort telefonie en IPTV kunnen configureren.
En als toegift het nieuwe Mesh Networking van AVM, een heerlijke uitbreiding voor mijn netwerk.
Reputatie 8
Badge +12
Dat klinkt helemaal super @JvanR. Top dat het allemaal werkt zoals je graag wilt. Ik ben blij dat te lezen. Heel veel plezier van je netwerk. 🙂
Reputatie 1

Probeerde zojuist met een V8 modem de SIP-instellingen bij mijn ouders te achterhalen: zij zijn op leeftijd en vergeten soms de telefoon op te hangen. Hun DECT-handset blijft dan een ingesprekstoon geven en accepteert dan geen inkomende oproepen, wat heel lastig is omdat ze dan niet bereikbaar zijn. Hun Gigaset is geschikt voor VOIP en kan zelf ophangen bij het verbreken van de verbinding: dat zou in hun situatie ideaal zijn.

Voor de context: zij hebben een DSL verbinding met een V10 modem.

Met bovenstaande tips aan de slag gegaan: ik krijg keurig een packetdump van de V8 maar “Voice” komt niet binnen: geen LED en ook geen SIP-instellingen in het modem. Zojuist contact gehad met de Telfort helpdesk: de V8 “komt niet online” (hoewel de internetverbinding prima werkt). Blijkbaar is de VOIP gekoppeld aan het MAC-adres? Het V8 modem wordt volgens de medewerker niet als een bekend modem gezien en dus worden de telefonie-instellingen niet aan het modem geserveerd.

Zojuist de V8 ook aan een andere Telfort glasverbinding gehangen en helaas hetzelfde probleem: geen VOIP, wel internet.

@Bart - Telfort  klopt het dat het gebruik van een V8 inmiddels door Telfort geblokkeerd wordt en de methode in dit topic dus niet meer werkt?

Reputatie 8

Internetverbindingen zijn niet meer aan een MAC-adres gebonden van een router, maar aan de aansluiting thuis, het adres. Ongeacht welke router men eraan hangt (met ander MAC-adres), dat maakt op zichzelf voor de verbinding niet uit. Je krijgt zelfs telkens hetzelfde IP-adres toegewezen.

De VOIP-connectie is daarbij ook niet aan een MAC-adres gebonden. Enkel aan de VOIP / SIP-gegevens. Anders zou je die gegevens ook niet kunnen gebruiken in andere apparatuur / software.

Mogelijk heb je niet lang genoeg gewacht voordat het VOICE lampje actief is?
Dat kan tot diverse minuten erna pas weer opkomen. In ieder geval niet meteen na een reset.

In de beschrijving zit een foutje in de volgorde hoe aan de SIP-gegevens te komen. Mogelijk heb je dat voor jezelf al gecorrigeerd, want je zegt wel een packetdump te hebben kunnen vastleggen.

Bij het volgende onderwerp nog eens uitvoeriger beschreven < HIER > + vervolgreacties.

Reputatie 1

@Babylonia  dank voor het meedenken en je link naar je verbeterde stappenplan. Ik had inderdaad de DSL aangesloten en vervolgens direct de packetdump gestart. Ik verwachtte ook geen problemen, totdat de VOICE-led dus niet aan ging.

Heb meerdere pogingen gewaagd, zelfs nog gedacht dat het modem misschien eerst een firmware upgrade uit zou moeten voeren (want hij heeft een tijd ongebruikt in de doos gelegen, FW 02.00.135W4 van juli 2015). Maar helaas: ook na 45 minuten online geweest te zijn geen FW update, geen VOIP. De internetverbinding zelf werkte prima.

Als iemand meer inzicht kan geven in de requests die het modem uit hoort te sturen voor de SIP instellingen dan kan ik wat meer gericht zoeken waar het fout gaat. Is een firmware upgrade ook als download beschikbaar zodat de V8 in ieder geval wat dat betreft weer up to date is?

Het verhaal van de koppeling met het MAC-adres kwam van de medewerker die ik telefonisch sprak: zij gaf aan dat het MAC-adres geregistreerd wordt bij verzending van het modem naar de klant en dat dit gekoppeld is aan het telefonie-account in die zin dat de SIP gegevens alleen geserveerd worden aan een bekende router. Maar ik geloof het ook direct als dat een broodje aap blijkt.

Reputatie 8

hij heeft een tijd ongebruikt in de doos gelegen, FW 02.00.135W4 van juli 2015).

Die versie is inderdaad veel te oud.

Vandaar dat de VOIP / SIP gegevens niet worden ingeladen. Er is na 2015 (uit mijn hoofd ergens eind 2016 ??) naar een ander VOIP-systeem met ander domein en servers overgegaan.

De laatste firmware versie voor de V8 zou moeten zijn, versie:  02.00.138v2W4

Reset de Experia Box nog eens, en wacht tot het blauwe “upgrade ledje” gaat branden.
Eventueel reset je  3 - 4 keer achter elkaar en wacht 10 minuten.
Upgrade kan misschien nog langer op zich laten wachten?
Eventueel hang je de router net voor middernacht aan je netwerk.
Na een datumwissel heb je een algemene check ook voor de firmware.
(Laat de router anders tot de volgende ochtend aangesloten).

Het verhaal van de koppeling met het MAC-adres kwam van de medewerker die ik telefonisch sprak: zij gaf aan dat het MAC-adres geregistreerd wordt bij verzending van het modem naar de klant en dat dit gekoppeld is aan het telefonie-account in die zin dat de SIP gegevens alleen geserveerd worden aan een bekende router.

Misschien bedoelt ze alleen het “pushen” van de volledig specifieke VOIP/SIP account gegevens?
Dus de complete gegevens die betrekking hebben op de klant en diens telefoonnummer.
Dat wordt namelijk wel allemaal gepusht, maar denk eerder vanuit een check met welk router type
en een check met de firmware versie van de router, dan vanuit het MAC-adres.

Een V8 model router van marktplaats gekocht en bij jezelf thuis aangesloten, krijgt namelijk ook de juiste VOIP/SIP gegevens gepust van jezelf, en niet die van de gebruiker van wie je de router op marktplaats hebt gekocht. Het is dus aan je “thuis” internetverbinding gekoppeld.

Eenmaal de gegevens bekend, kun je die in elke VOIP apparatuur en “soft phone” applicatie op je PC ingeven. Ingeschakeld melden die zich bij de VOIP-provider met je account gegevens aan, en de telefonie-connectie is actief.
Aangaande het KPN/Telfort VOIP account is het wel gebonden aan je thuis-adres.

Via een VPN-verbinding vanuit elders met je “thuis” internetverbinding, kun je evenwel ook met een laptop met een VOIP soft phone applicatie, van de “thuis” vaste lijn gebruik maken.

Een VOIP account elders ondergebracht, is die VPN-verbinding niet eens nodig.
Vanuit elke locatie kun je van je “vast bellen” VOIP account gebruik maken.
(Daar maak ikzelf nogal eens gebruik van). Zelfs vanuit een andere stad met ander netnummer.

Reputatie 8
Badge +12

@ESteg, volgens mijn heeft Babylonia alles al uitgelegd. Ik kan daar niets aan toevoegen. Zo lang het een Telfort modem is, blokkeren wij niks en moet VOIP gewoon gaan werken nadat het modem helemaal is opgestart. 

Reputatie 1

@Babylonia en @Bart - Telfort 

Excuus, was een paar dagen niet in de gelegenheid om te antwoorden. Dank voor je uitgebreide uitleg, Babylonia: makes sense. Ik heb het modem meerdere malen gereset, totaal een keer of 10 à 12 denk ik. Eenmaal dus tenminste 45 minuten aangelaten. Het is logistiek lastig om het modem 's nachts aangesloten te laten blijven (want dat betekent dat m'n ouders een nacht afgesloten zijn van telefonie en dat is met het oog op een eventuele calamiteit zoals een valpartij geen aantrekkelijk idee) maar ik begrijp dat er geen andere optie is dan dat of een andere V8 met nieuwere firmware. Met één van die twee opties ga ik het opnieuw proberen. Dank voor jullie hulp!

Reputatie 8

Het is logistiek lastig om het modem 's nachts aangesloten te laten blijven (want dat betekent dat m'n ouders een nacht afgesloten zijn van telefonie en dat is met het oog op een eventuele calamiteit zoals een valpartij geen aantrekkelijk idee).

Dat kan ik me op zichzelf wel voorstellen.
Echter als men zo afhankelijk is van een “gegarandeerd” oproepsysteem in geval van calamiteiten, verbaast het me, dat er ook niet ook nog een mobiel oproepsysteem wordt gebruikt?

Er kunnen simpelweg storingen voorkomen, stroom-uitval e.d. waardoor een vaste internetconnectie,  ---en daarmee ook vaste telefonie---  wegvalt
Lijkt me te weinig garantie om daarop te kunnen vertrouwen. Het wordt overigens door zorginstellingen altijd geadviseerd, om een mobiel “back-up” systeem erbij te hebben.

https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/hulp-bij-nood
https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/bij/communicatie

Reputatie 8

@ESteg 
Overigens eerder meldde je:

Voor de context: zij hebben een DSL verbinding met een V10 modem.
……..
Zojuist de V8 ook aan een andere Telfort glasverbinding gehangen en helaas hetzelfde probleem: geen VOIP, wel internet.

Voor een update naar de juiste firmware versie, zou je die V8 ook aan de glasvezelconnectie (mogelijk van jezelf?) kunnen aansluiten, resets uitvoeren en een nachtje kunnen laten hangen.

Misschien werkt een update-functie beter via de WAN-poort van een glasvezelverbinding?
Dat heb ik eerder ook eens gehad met iemand met een oude ZyXEL router. Die werd via een DSL-verbinding ook niet meer geüpdatet (kennelijk een te oude firmware versie om te updaten via DSL).
Is bij mij geweest, aangesloten op de glasvezel en binnen een uur automatisch geüpdatet.

Terug meegenomen naar huis, weer aan de DSL-connectie gehangen, en werkte daar toen ook.

Zie eerder onderwerp, waarbij het relaas uitvoerig is beschreven < HIER >

Reputatie 1

@Babylonia 

Updaten via de glasvezelverbinding is een heel goed idee, ga ik proberen als ik bij ze ben, dank!

Reputatie 8
Badge +16

En om zeker te zijn dat je direct een update krijgt, modem uitschakelen, resetknop indrukken en vasthouden en vervolgens modem aan zetten. Modem komt dan in een resetmodus waarbij er direct contact wordt gemaakt met de update server voor het ophalen van de laatste versie.

Reputatie 1

Dankzij de zeer goede aanwijzingen, screendumps en andere uitleg is het mij ook gelukt om de Telfort SIP gegevens uit te lezen. Ik had niet verwacht dat dit nog zou lukken omdat ik meen te hebben gelezen dat die gegevens tegenwoordig encrypted worden verstuurd.
Ik heb nu mijn Fritzbox 7490 als eigen router voor internet, VOIP telefonie, Telfort telefonie en IPTV kunnen configureren.
En als toegift het nieuwe Mesh Networking van AVM, een heerlijke uitbreiding voor mijn netwerk.

Enkele maanden geleden slaagde ik er dus in dank zij goede hulp van posters om met een bestaande Fritzbox meteen achter het glasvezelmodem van Telfort mijn eigen netwerk te laten werken ipv de V10. Dat ging twee maanden goed maar nu komen de problemen.
Mijn configuratie is nu; van Glasvezelmodem naar Fritzbox 7581 op de WAN ingang. Uitgaand op twee LAN voor twee tv’s middels Arris modems, Dit werkte en werkt nog steeds goed. De andere LAN uitgangen voor internet en dat werkt ook prima. Het probleem wat ik krijg zit in het telefoongebruik. Op de Fon 1 uitgang zit mijn Telfort nummer wat zelden of nooit wordt gebruikt voor uitgaande gesprekken omdat we dat met onze mobieltjes doen. Het Telfort nummer is puur in gebruik voor die mensen die dat van oudsher PTT nummer alleen maar kennen. Dat ging twee maanden goed maar nu gebeurd het, en dat is puur willekeurig, dat een oproep naar het Telfort nummer ofwel wel over gaat bij de kiezer maar hier bij ons niet. Of de tweede mogelijkheid en dat is nog hinderlijker dat een verbinding welke wel gelukt is na 4 a 6 minuten abrupt afgebroken wordt. De kiezer probeert vervolgens weer ons nummer te kiezen maar krijgt ofwel een bezettoon of een mededeling dat het nummer niet in gebruik is. Ik heb Telfort Voicemail uitgeschakeld.

Op de Fon 2 uitgang van de Fritz hebben we een Cheapconnect account waarmee we alleen maar uitbellen wanneer we naar het buitenland bellen. Bellen met Telfort/KPN is voor ons te duur in vergelijking met CC.
Nu is de hoofdvraag, zit ik hier met een intern probleem met de Fritz of diens instellingen of zit het buitenshuis bij Telfort/KPN.
Ik kan natuurlijk terug de V10 aansluiten maar dan moet ik mijn gehele huisnetwerk weer opnieuw gaan inrichten met de vraag of het probleem wel opgelost zal zijn. Ook zou ik het Telfort nummer kunnen porteren naar CC maar ik weet niet dat wanneer ik onverhoopt terug zou moeten naar de V10 of ik de SIP gegevens van CC in de V10 kan krijgen en alleen maar met CC bellen en gebeld worden.
Heeft iemand meer deze ervaringen die wij hebben of kan iemand mij op weg helpen waar ik moet beginnen om bovenstaand probleem op te lossen als het bij mij ligt en mijn apparatuur.

Ik weet ook niet of dit ergens anders in forum thuis hoort en of er meer gegevens nodig zijn, als dat zo is dan hoor ik het graag.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @JvanR , SIP-gegevens kunnen niet in de V10 ondergebracht worden.

Reputatie 3
Badge

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.

Reputatie 1

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.

Bedankt voor het delen van uw ervaring. Het is het proberen waard. Ik heb nog een 7490 hangen die nu als Mesh repeater fungeert, mogelijk werkt die beter. De 7581 kan dan als de Mesh repeater fungeren.

Reputatie 8

​Het lijkt me inderdaad een probleem van de Fritzbox.
Had onderstaande reactie al enigszins voorbereid, maar ben/was nog met de 2e test bezig.
Even verder afgewacht totdat ook daar 15 minuten vol waren. En nu afgerond alsnog de resultaten:

Nu is de hoofdvraag, zit ik hier met een intern probleem met de Fritz of diens instellingen of zit het buitenshuis bij Telfort/KPN.

Ik vermoed dat je een intern probleem hebt met de Fritzbox?

Mijn Synology-router voor de gelegenheid nu rechstreeks aangesloten, achter glasvezel.
(Dus op geen enkele wijze een KPN/Telfort router in het spel).

Heb wat telefonietesten gedaan, met het Telfort SIP-account ingesteld in een 3CX Softphone appje op mijn laptop, en ingebeld naar mijn nummer via een smartphone. De telefoon op de “laptop” gaat gewoon over, kan opnemen en heb de verbinding 20 minuten open gehouden. Geen probleem.

Hetzelfde gedaan met het Telfort SIP-account ingesteld in een Yealink Bureau VOIP-telefoon.
Gaat ook gewoon over en levert met 15 minuten open verbinding ook geen problemen op.

Reputatie 1

Bedankt voor het delen van uw ervaring. Het is het proberen waard. Ik heb nog een 7490 hangen die nu als Mesh repeater fungeert, mogelijk werkt die beter. De 7581 kan dan als de Mesh repeater fungeren.

Update:, Inmiddels de FB7490 weer achter het glasvezelmodem gehangen, ga het een week uitproberen hoe het gaat.
Ed W. bedankt voor de tip
JanD bedankt voor de Sip info
en Babylonia voor de tests
Ik hoop over een week een positief resultaat te kunnen melden.

Reputatie 1

Update:, Inmiddels de FB7490 weer achter het glasvezelmodem gehangen, ga het een week uitproberen hoe het gaat.
Ed W. bedankt voor de tip
JanD bedankt voor de Sip info
en Babylonia voor de tests
Ik hoop over een week een positief resultaat te kunnen melden.

Update van bevindingen:
Tot nog toe geen lange telefoontjes gehad maar de korte die we gehad hebben, tot zowat 4 min., blijven werken ze worden niet afgebroken. Weet echter nog niet wat er gebeurd met bijv. na 10 min. Wat ook nog gebeurd is dat degene die ons Telfort nummer kiest wel de telefoon hoort overgaan maar dat wij niks te horen krijgen. Als ik dan in de FB bij oproepen kijk staat die gemiste oproep er niet bij, dus het lijkt dat het gekozen gesprek niet in in de FB aankomt of niet geaccepteerd wordt. Na zo’n 10 min. werkt het weer wel.

Ik heb dus nu de FB7490 in gebruik achter het glasvezelmodem en de 7581 als Mesh repeater. Ik loop ook tegen een ander probleem aan met de 7490 maar vooraf eerst een vraag aan jullie, meer ervaren gebruikers. Dit in verband met boven vermeldde niet doorkomen van een oproep op het Telfort nummer maar ook het andere probleem wat er is wat ik hieronder beschrijf.
Is het namelijk zo dat wanneer je de FB los hebt gehad van het modem, of opnieuw opgestart, of een instelling veranderd hebt dat de telefoon lijn dan even niet werkt? Het is net alsof de instellingen ergens geverifieerd moeten worden wat ongeveer 15 tot 30 minuten duurt. Ik had namelijk de FB even los van het modem gehad zonder de spanning eraf te halen en toen kon ik even niet gebeld worden, degene die mijn Telfort nummer koos kreeg de mededeling dat het nummer niet in gebruik was. Na een half uur werkte het wel. Mogelijk is dat een gewone gang van zaken die er bij hoort.

Dan het probleempje wat blijkbaar ook met de 7490 erbij is gekomen.
Als tweede account heb ik een CheapConnect account op FON 2. Daar gebeurd het nu elke keer dat degene die dat CC nummer kiest zelfs geen toon hoort zoals je altijd hoort wanneer je een telefoonnummer kiest en je als kiezer de telefoon hoort overgaan. Ik kan er gewoon mee uitbellen dat werkt goed maar inbellen lukt niet. Ik heb aan de instellingen niets veranderd, ze staan nog steeds op de oude instellingen zoals het goed werkte in de oude situatie voordat ik de 7581 ging proberen.

Al met al is het telefoon gebeuren niet stabiel, wat ik niet verwacht had met een Fritzbox. Ik gebruik de FB’s al jaren vanaf het begin dat we glasvezel hebben, telkens met een wat nieuwer model.

Reputatie 1

Update op plaatsing deze middag:
Ik heb een instelling veranderd in de FB bij Telephony devices Ik heb bij FON 1 (Telfort) nu bij incoming calls alleen het Telfort nummer staan en niet de keuze “All”   aangevinkt.

En bij FON 2 (Cheapconnect)  heb ik alleen het CC nummer staan en ook niet “All” aangevinkt.

Nu lijken alle calls door te komen. Afwachten of het zo blijft werken.

Reputatie 3
Badge

Dat is interessant! Ik heb ik totaal 5 telefoonnummers, waarvan 2 via FON1 en de andere 3 via de DECT mogelijkheid van de Fritzbox. Dit levert geen problemen op.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je i.p.v.  “All” zowel je Telfortnummer als je CC nummer aanvinkt?  

Reputatie 8

Als je tussendoor apparatuur afkoppelt waarbij VOIP apparatuur wordt gebruikt (ingebouwd in de FritzBox), en weer in het netwerk hangt, of instellingen verandert? Altijd even een herstart, zodat een SIP-account zich opnieuw bij de VOIP-server kan  aanmelden / activeren. Dat gebeurt namelijk vanuit de VOIP apparatuur zelf.

Als je dat niet doet, kan het voorkomen dat het SIP-account op dat moment niet is aangemeld.
Waarom bijv. een half uur later wel, komt door de instellingen om elk half uur, (heel uur → uren ?), de aanmelding alsnog wordt geëffectueerd. Vergelijk het met het verversen van een IP-lease zoals bij netwerk-apparaten gebruikelijk is. Voor CheapConnect om het SIP-account aan te melden wordt een tijd tussen 300 en 3600 seconden (tussen 5 minuten en een uur) geadviseerd om in te stellen.

Reputatie 1

Dat is interessant! Ik heb ik totaal 5 telefoonnummers, waarvan 2 via FON1 en de andere 3 via de DECT mogelijkheid van de Fritzbox. Dit levert geen problemen op.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je i.p.v.  “All” zowel je Telfortnummer als je CC nummer aanvinkt?  

Dat ga ik nog wel proberen maar eerst een kijken of het blijft werken.

Babylonia bedankt voor de uitleg, is duidelijk dat er opnieuw opgestart moet worden. Maakt het uit of je opnieuw opstart vanuit de FB of de voeding voor een halve minuut uittrekt?
Verder verbaast het mij dat dezelfde software in de ene FB geen probleem geeft en bij de andere wel. Ofwel waarom had ik gemeld probleem wel bij de 7581 en niet bij de oudere 7490 die ik nu weer gebruik. Of is het zo dat de hardware hier een rol speelt. Je zou logisch gesproken toch mogen verwachten dat de software nu versie 7.12 toch hetzelfde zou moeten werken in de 7490 en de nieuwere 7581. Vooropgesteld dat mijn kennis van deze materie niet zo ver gaat dat ik dat begrijp.

Reputatie 8

Babylonia bedankt voor de uitleg, is duidelijk dat er opnieuw opgestart moet worden.
Maakt het uit of je opnieuw opstart vanuit de FB of de voeding voor een halve minuut uittrekt?

Je kunt toch gewoon zelf proberen of het verschil uitmaakt?

Overigens denk ik van niet, omdat in beide gevallen, de FB weer opstart, en de cycles doorneemt om alles te vernieuwen, zoals IP-leases van apparaten en aanmelding bij SIP-accounts.

Reageer