Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken

Goedemorgen, kan sinds vandaag geen gebruiik meer maken van me Fritz!box met dank aan telfort, ze hebben de telefooninstellingen drastisch verandert en nu heb ik wel internet maar geen bellen meer.
Gebeld met Telfort en die mogen de nieuwe instellingen niet doorgeven want ze pushen hun eigen modems werd me verteld...
Voorheen was het gebruiker: 010*******
Wachtwoord: *********
registrar: tel.telefoniedienst.nl
maar dit alles werkt dus niet meer, HELPPPPPPPP
alvast dank voor info

gr. John

165 reacties

Dat is waar? In de ZyXEL of de Gigaset?
In de ZyXEL onder 'Timer Setting'?
Daar staat nu:
"Expiration Duration" 6000 seconden.
"Register Re-Send timer" 512
"Session Expires" 1800
"Min-SE" 1800

Het heeft net iets meer dan 1 dag goed gewerkt.
Na de boel weer even handmatig te hebben ververst, werkt het nu weer. Maar voor hoelang?

Ik heb er trouwens ook last van dat gesprekken vaak na enkele minuten worden afgebroken. Dit heeft geen vaste tijden. Soms 3 minuten, soms 7, Geen pijl op te trekken dus.

In de Gigaset kan ik een registratieververstijd vinden van 180 seconden.
Misschien daar een probleempje?

EDIT: In de Gigaset staat ook een NAT ververstijd van 20 seconden.
In de handleiding staat dat die moet worden aangepast als de beller wel een signaal hoort als zou de telefoon overgaan, maar dat de telefoon in kwestie dus niet overgaat.
Maar aanpassing naar wat, staat er niet bij. Suggesties?
Telfort heeft me een experiabox v8 gestuurd.
Kan ik bij die ook met PuTTY het wachtwoord achterhalen, of moet het echt met wireshark?
Wat een drama! Op die Experiabox kun je weer geen static DHCP instellen, wat nodig is voor de Gigaset.
ZUCHT!
Wachtwoord bleef hetzelfde als met de ZyXEL.

Een static DHCP bleek uiteindelijk niet nodig te zijn.
Ik heb een Port-mapping (van poort 5060) ingesteld naar het IP-adres van de Gigaset.
Vervolgens moest ik de Gigaset uitzetten en weer aan en daarna werd er wel verbinding gemaakt. (?)
Nu maar afwachten of dit bij de Experia V8 wel blijft werken, want met de ZyXEL viel het ontvangen van telefoontjes telkens weg.

EDIT: na een half uurtje weer eens geprobeerd naar mijn huisnummer te bellen ... en weer mis.
Op mijn mobiel hoor ik wel een signaal alsof het huisnummer overgaat, maar thuis is er dus niets te horen.
Ondanks dat in de Gigaset nog steeds staat dat hij is geregistreerd.

Ik weet het nu ook niet meer.

Wat raden jullie aan welk modem ik (nog even) beter kan blijven gebruiken?
De ZyXEL (wel gebruiksvriendelijker naar mijn mening) of de Experiabox V8?

En wie weet er een goede provider waar je wel gewoon een Gigaset kan (blijven) gebruiken?
Reputatie 8
Ik heb een Port-mapping (van poort 5060) ingesteld naar het IP-adres van de Gigaset.
Poort 5060 wordt gebruikt voor de eigen telefonieservice in de Experia box.
Heb je echt de SIP 1 account in de Experia Box uitgeschakeld? Vraag me af of poort 5060 überhaupt wel is uit te schakelen om in te zetten voor de Gigaset "achter een Experia Box"?? Hooguit als je "geen" gebruik maakt van een Experia Box, en een eigen router gebruikt, zou je poort 5060 dan kunnen inzetten om port forwarding in te stellen.
(Port forwarding heb je feitelijk alleen nog voor inkomende telefoongesprekken, niet voor uitgaand verkeer).

Met andere VOIP-providers gebruik ik alternatieve poortnummers.
Poort 5060 wordt gebruikt voor de eigen telefonieservice in de Experia box.
Heb je echt de SIP 1 account in de Experia Box uitgeschakeld? Vraag me af of poort 5060 überhaupt wel is uit te schakelen om in te zetten voor de Gigaset "achter een Experia Box"?? Hooguit als je "geen" gebruik maakt van een Experia Box, en een eigen router gebruikt, zou je poort 5060 dan kunnen inzetten om port forwarding in te stellen.
(Port forwarding heb je feitelijk alleen nog voor inkomende telefoongesprekken, niet voor uitgaand verkeer).

Met andere VOIP-providers gebruik ik alternatieve poortnummers.

Ik heb de service in de Experiabox niet uitgezet.
EDIT: ik heb de service uitgezet en met mijn mobiel naar huis gebeld. De telefoon ging over en de spraak deed het ook. Dit werkt op de Experiabox dus blijkbaar anders dan op de ZyXEL. Want zet je op de laatste de service uit, dan komt er helemaal niets meer door. Portforwarding is op de ZyXEL ook niet mogelijk, omdat je dan de melding krijgt dat 5060 is gereserveerd.

Nu maar weer kijken of dit blijft werken. Want tot nu toe werkte het na een tijdje niet meer.

Na wat goochelen op internet kom je er trouwens achter dat deze problemen al in 2011 bij KPN speelden. Dus iets nieuws is het zeker niet.
Reputatie 8
Met wat ik nu begrijp heb je dus de eigen service binnen de Experia Box uit kunnen zetten?
Daarmee loopt de port forwarding van poort 5060 actief werkend door naar je Gigaset?
(Je kon bellen en opnemen naar je telefoon thuis).

Als dat zo werkt, goed om te vernemen.
Met wat ik nu begrijp heb je dus de eigen service binnen de Experia Box uit kunnen zetten?
Daarmee loopt de port forwarding van poort 5060 actief werkend door naar je Gigaset?
(Je kon bellen en opnemen naar je telefoon thuis).

Als dat zo werkt, goed om te vernemen.

Inderdaad. Dat was 2 uurtjes geleden. En het werkt nog steeds. Ik probeer elk kwartier of de telefoon nog over gaat. 🙂
Reputatie 8
Hier ook nog even geprobeerd.
Heb nu hier geen VOIP-adapter ter beschikking, maar heb gekeken wat de opties zijn om poorten door te sturen.
Zo gauw je de eigen Telfort VOIP-dienst uitschakelt, en erna de modem/router reboot, komt daarmee poort 5060 (UDP) vrij, en kun je die doorsturen naar een achterliggende VOIP-adapter. (Heb het als test naar mijn 2e router gedaan).

Bij actieve inschakeling van de Telfort VOIP-dienst in de Experia Box V8, is poort 5060 gereserveerd voor de eigen telefoniedienst, en krijg je een foutmelding als je poort 5060 probeert door te sturen.
Hier ook nog even geprobeerd.
Heb nu hier geen VOIP-adapter ter beschikking, maar heb gekeken wat de opties zijn om poorten door te sturen.
Zo gauw je de eigen Telfort VOIP-dienst uitschakelt, en erna de modem/router reboot, komt daarmee poort 5060 (UDP) vrij, en kun je die doorsturen naar een achterliggende VOIP-adapter. (Heb het als test naar mijn 2e router gedaan).

Bij actieve inschakeling van de Telfort VOIP-dienst in de Experia Box V8, is poort 5060 gereserveerd voor de eigen telefoniedienst, en krijg je een foutmelding als je poort 5060 probeert door te sturen.

Vreemd. Dat werkt bij jou dan net weer anders dan bij mij.
Ik kon poort 5060 zonder foutmelding doorgeven, terwijl de SIP dienst op de Experia actief was. Dat gaf echter het probleem dat niet alle gesprekken door gingen naar de Gigaset. Daarna heb ik de dienst (eigenlijk het account) uitgeschakeld. En zonder de box te hebben gereboot, werkt het nu nog steeds goed.
Reputatie 8
Misschien omdat ik naast de Telfort SIP-gegevens, in de Experia Box V8 ook nog een andere VOIP-dienst heb ingesteld op poort 6000 ?
Daarbij geldt (voor mijn situatie dan) hetzelfde. Met gebruik van poort 6000 voor de extra VOIP-dienst, kan ik die poort niet alsnog doorsturen naar een ander apparaat. Krijg ik een foutmelding.

Geldt eigenlijk voor alle poorten. Zo gauw die voor een bepaalde service in gebruik zijn en bijv. zijn doorgestuurd naar een specifiek apparaat, kun je ze niet ook nog eens naar andere apparaten doorsturen.
Vanmiddag deed het inbellen het weer niet.
Nu bleek het account in de Experiabox weer aan te staan. (?)
Deze heb ik weer uitgezet en de "Registrar Expire" heb ik op 0 seconden gezet.
Hopelijk gaat het modem niet uit zichzelf weer het account activeren. Want dan kaapt hij het signaal, voordat de Gigaset het kan oppikken.

Wie weet of en hoe je kan voorkomen dat er 'remote access' plaatsvind vanuit Telfort of de telefoniedienst?
Want misschien komt het daar vandaan. (overigens staat Remote Management uit!)
Reputatie 6
Badge +7
Eigen modem kopen is de beste oplossing denk ik.
Reputatie 8
Wie weet of en hoe je kan voorkomen dat er 'remote access' plaatsvind vanuit Telfort of de telefoniedienst?
Want misschien komt het daar vandaan. (overigens staat Remote Management uit!)

Communicatie vanuit Telfort verloopt niet via het "Remote Management" menu maar mogelijk via een speciaal protocol TR-069: https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Een reset of reboot van de modem/router kan mogelijk de VOIP weer inschakelen op de Experia Box.
(Gegevens worden dan opnieuw ingeladen).
Inmiddels is duidelijk dat het SIP account in de Experiabox dagelijks remote wordt geactiveerd.
Om de Gigaset te laten werken moet ik dus in de gaten houden wanneer dat zo is en dan handmatig het account weer uitzetten.
Lekker handig van Telfort.

nu nog 2 opties:
1) eigen modem kopen (kost geld)
2) andere provider kiezen (scheelt geld)

Duidelijk lijkt me.
Reputatie 8
Inmiddels is duidelijk dat het SIP account in de Experiabox dagelijks remote wordt geactiveerd.
Heel vervelend.
Maar het zal heel snel verleden tijd zijn.
In navolging van Duitsland, is er nu namelijk net ook door de Nederlandse overheid bindende regelgeving uitgegeven die de zogenaamde "routerdwang" aan banden legt.
Zie net een eerder bericht daarover op het forum vanmiddag < HIER > en vervolgreactie.

Als je die publicatie goed doorneemt (zie < PDF-bestand >), mag een provider ook geen "dwingende" instellingen in een router forceren, die de eigen keus met persoonlijke aanpassingen voor gebruik op een ander apparaat verandert of hindert.
De firmware moet op dit punt dus aangepast worden, want het staat gebruik met de eigen apparatuur in de weg.

Hieronder even de belangrijkste stukken tekst uit het PDF-bestand eruit gelicht.

LET GOED op de datum wanneer het allemaal in werking treedt.
Men heeft het over de aanpassing van de Telecommunicatiewet 3 februari 2016. ----> Niet 2017.
Dus kennelijk is men al een hele tijd bezig met die aanpassing, waarop bedrijven en internetaanbieders zich dan kunnen voorbereiden, en zal naar ik vermoed dan ook snel werkelijk in praktische zin die aangepaste wet bindend in werking treden.
Reputatie 8
Badge +17
richtlijn 2014/30/EU is op 20 april 2016 inwerking getreden en richtlijn 2014/53/EU is op 13 juni 2016 inwerking getreden.

dit besluit is daarom niet op 13 februari inwerking getreden maar (pas) op 13 juni 2016, en daarom nu dus actueel en bruikbaar om andere apparatuur dan door de ISP meegeleverde apparatuur aan te mogen en kunnen sluiten.
Goed nieuws! Ik hoop dat Telfort, en alle andere providers, snel invulling gaan geven aan deze nieuwe wetgeving. Overigens kunnen ze in hun voorwaarden nog steeds vervelende regeltjes opnemen. Hierbij moet je denken aan het oplossen van problemen ('Heeft u een eigen modem? , sorry maar u moet toch eerst onze apparatuur aansluiten voordat we u kunnen helpen..") of eventuele bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten.

Het lijkt mij dat deze nieuwe richtlijn het beste onder de aandacht kan worden gebracht in een eigen topic op dit forum.
Reputatie 8
Dat providers hun voorwaarden duidelijker zullen profileren ten aanzien van aansprakelijkheid is onvermijdelijk.
Elke medaille heeft een keerzijde. Men kan (en wil) zich niet aansprakelijk stellen voor apparatuur die zij niet leveren en er geen controle over hebben.

Gebruik je een andere modem/router zul je dus eerder bij de leverancier / merk van die andere apparatuur moeten zijn.
Maar moet je dat erg vinden? Ik denk het niet, want er zal waarschijnlijk een veel grotere concurrentie tussen die merken en daarmee bereidwilligheid zijn om eventuele problemen op te lossen dan providers bereid zijn dat te doen voor hun modem/routers. (Bij problemen gerelateerd aan de apparatuur),

Bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten, is een ander verhaal. Daar is nog wel een weg in te gaan, maar dan "andersom" dat providers zich niet zomaar kunnen verschuilen achter het feit dat er andere apparatuur wordt gebruikt.
Zij moeten veel sterker dan nu het geval is, beveiligingen en maatregelen treffen dat telefoonfraude wordt voorkomen op "account-niveau". Dus zelfs nog voordat het bij eind apparatuur aankomt of als dataverkeer vandaan komt.

Softwarematig moet het vrij simpel zijn, limieten te koppelen aan de kosten van telefoonverkeer, vergelijkbaar dat je bij een bank niet meer dan een bepaald bedrag per dag op kunt nemen uit een betaal automaat, en nooit meer kunt opnemen dan er aan positief saldo op staat.
Bij een provider staat er feitelijk nooit "een positief saldo" op een rekening. Hooguit schieten zij gesprekskosten vóór wat dan achteraf betaald moet worden. Een consument mag verwachten en IMO "eisen" dat dat "voorschieten" niet ongezien en ongebreideld zonder limieten kan oplopen.
Dat providers hun voorwaarden duidelijker zullen profileren ten aanzien van aansprakelijkheid is onvermijdelijk.
Elke medaille heeft een keerzijde. Men kan (en wil) zich niet aansprakelijk stellen voor apparatuur die zij niet leveren en er geen controle over hebben.

Gebruik je een andere modem/router zul je dus eerder bij de leverancier / merk van die andere apparatuur moeten zijn.
Maar moet je dat erg vinden? Ik denk het niet, want er zal waarschijnlijk een veel grotere concurrentie tussen die merken en daarmee bereidwilligheid zijn om eventuele problemen op te lossen dan providers bereid zijn dat te doen voor hun modem/routers.

Bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten, is een ander verhaal. Daar is nog wel een weg in te gaan, maar dan "andersom" dat providers zich niet zomaar kunnen verschuilen achter het feit dat er andere apparatuur wordt gebruikt. Zij moeten veel sterker dan nu het geval is, beveiligingen en maatregelen treffen dat telefoonfraude wordt voorkomen op "account-niveau". Dus zelfs nog voordat het bij eind apparatuur aankomt of als dataverkeer vandaan komt.

Softwarematig moet het vrij simpel zijn, limieten te koppelen aan de kosten van telefoonverkeer, vergelijkbaar dat je bij een bank niet meer dan een bepaald bedrag per dag op kunt nemen uit een betaal automaat, en nooit meer kunt opnemen dan er aan positief saldo op staat.
Bij een provider staat er feitelijk nooit "een (positief) saldo" op een rekening. Hooguit schieten zij gesprekskosten vóór wat dan achteraf betaald moet worden. Een consument mag verwachten en IMO "eisen" dat dat "voorschieten" niet ongezien en ongebreideld zonder limieten kan oplopen.

Ik ben het helemaal met je eens. Voorvallen uit het verleden hebben bewezen dat de oorzaak van 'niet gevoerde' gesprekken soms binnen de gelederen van de Telco moeten worden gezocht. Waarom je als gebruiker nog steeds geen limiet kunt instellen is mij dan ook een raadsel..

Evengoed ben ik blij met dit besluit. Ik kan nu mijn thuisnetwerk inrichten zoals ik dit wil! Wel denk ik dat deze richtlijn niet direct nagekomen zal (kan) worden. De diverse telco's, waaronder Telfort, zullen hun procedures en wellicht hun systemen moeten aanpassen. Dit kost tijd.
Als ik het goed begrijp heeft Telfort iets veranderd NA de datum dat dit niet meer mocht.
Vóór 7 december bestond dit probleem (bij mij althans) niet.

Ondertussen moet ik dagelijks het account in de Experia V8 uitzetten om te kunnen worden gebeld.
Hoe lang zal dat dan nog nodig zijn? Is het de moeite om nog even vol te houden?
Een andere provider is sneller gevonden denk ik. Uurtje hooguit.
Reputatie 8
Het kost inderdaad tijd om het een en ander aan te passen. Maar als consument zou je er ook niet "ongebreideld" lang op hoeven te wachten.
In Duitsland hadden ze dat IMO beter geregeld. Met de aanpassing van de wetgeving daar, was zwart op wit een termijn gesteld dat iedere provider eraan moest voldoen. Dat is met wat "tegen spartelen" nog wel een keer uitgesteld geweest, maar sinds 1 augustus 2016 echt van kracht.

Met de reactie die @Kees-Jan eerder gaf zou de maatregel hier sinds 13 juni 2016 van kracht zijn.
Maar zijn providers officieel ook vanuit het ministerie of bijv. de OPTA in kennis gesteld van de nieuwe wetgeving die op hen betrekking heeft?

In ieder geval kunnen een aantal zaken direct worden doorgevoerd. Zoals o.a. de verstrekking door providers van inlog en wachtwoord van een SIP-account. Nu meteen als de klant erom vraagt, en binnen afzienbare tijd weer terug in de "Mijn Telfort" accountgegevens van de klant.
Reputatie 8
Ondertussen moet ik dagelijks het account in de Experia V8 uitzetten om te kunnen worden gebeld.
Hoe lang zal dat dan nog nodig zijn?

Telfort te kennen, zal dat in een aanpassing van de Firmware altijd "te traag zijn".
Hopelijk nu met een bindende wetgeving, is het een "stok" achter de deur. Maar heb er weinig vertrouwen in.

Als het met een Experia Box V10 anders is geregeld, zou je kunnen opteren om die ervoor in de plaats te krijgen.
Maar een V10 zit eigenlijk nog meer dichtgetimmerd dan een V8.
Ik ben niet te beroerd om een ander modem te kopen.
Maar ik ben er huiverig voor dat als ik nu een modem koop, Telfort weer iets verzint, waardoor die ook weer niet werkt.
Blijkbaar is het randje van de wet opzoeken, belangrijker dan je klanten goed bedienen.

In het verleden had ik al eens een Fritz!box, waar ik zeer tevreden over was.
Maar die werd onbruikbaar toen Telfort alle ISDN lijnen ging omzetten naar analoog.
Sindsdien dus maar de uitgeleverde modem gebruikt in combi met een Gigaset.

Met elk nieuw verzinsel lijken we achteruit te gaan in plaats van vooruit. En moet er weer wetgeving komen om terug te krijgen wat je eerder al had.
Reputatie 6
Badge +7
Wel ik maak hier gebruik van een Draytek en werkt perfect de oude Fritzbox wie ik head werkte ook niet meer met vvdsl (7340) en daarom de draytek ze moeten zich toch houden aan de standaard dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Reageer