Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

  • 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken


Toon het eerste bericht

165 reacties

Is voor VDSL nog weer anders dan hier beschreven wordt.
Moet er ook aan gaan beginnen zit al een paar dagen zonder telefoon en ben me een beetje aan het inlezen. Tips altijd welkom
het lukt me niet wan capture aan te zetten in mijn experia box. heb diverse browsers geprobeerd maar krijg of minuten lang een "wachten op 192.168.2.254" en dan niets of javascript void error
Reputatie 1

@Babylonia  dank voor het meedenken en je link naar je verbeterde stappenplan. Ik had inderdaad de DSL aangesloten en vervolgens direct de packetdump gestart. Ik verwachtte ook geen problemen, totdat de VOICE-led dus niet aan ging.

Heb meerdere pogingen gewaagd, zelfs nog gedacht dat het modem misschien eerst een firmware upgrade uit zou moeten voeren (want hij heeft een tijd ongebruikt in de doos gelegen, FW 02.00.135W4 van juli 2015). Maar helaas: ook na 45 minuten online geweest te zijn geen FW update, geen VOIP. De internetverbinding zelf werkte prima.

Als iemand meer inzicht kan geven in de requests die het modem uit hoort te sturen voor de SIP instellingen dan kan ik wat meer gericht zoeken waar het fout gaat. Is een firmware upgrade ook als download beschikbaar zodat de V8 in ieder geval wat dat betreft weer up to date is?

 

Het verhaal van de koppeling met het MAC-adres kwam van de medewerker die ik telefonisch sprak: zij gaf aan dat het MAC-adres geregistreerd wordt bij verzending van het modem naar de klant en dat dit gekoppeld is aan het telefonie-account in die zin dat de SIP gegevens alleen geserveerd worden aan een bekende router. Maar ik geloof het ook direct als dat een broodje aap blijkt.

Klacht is dat hoewel in het verleden de gegevens openbaar waren dit nu niet meer is. Dat is een tegenovergestelde richting van wat de telecomwet beoogt.
Daarnaast blijkt dat hoewel ik de gegevens heb kunnen achterhalen ik fout 403 krijg. Dit is niet hoe het zou moeten zijn.
Dat is waar? In de ZyXEL of de Gigaset?
In de ZyXEL onder 'Timer Setting'?
Daar staat nu:
"Expiration Duration" 6000 seconden.
"Register Re-Send timer" 512
"Session Expires" 1800
"Min-SE" 1800


Het heeft net iets meer dan 1 dag goed gewerkt.
Na de boel weer even handmatig te hebben ververst, werkt het nu weer. Maar voor hoelang?

Ik heb er trouwens ook last van dat gesprekken vaak na enkele minuten worden afgebroken. Dit heeft geen vaste tijden. Soms 3 minuten, soms 7, Geen pijl op te trekken dus.

In de Gigaset kan ik een registratieververstijd vinden van 180 seconden.
Misschien daar een probleempje?

EDIT: In de Gigaset staat ook een NAT ververstijd van 20 seconden.
In de handleiding staat dat die moet worden aangepast als de beller wel een signaal hoort als zou de telefoon overgaan, maar dat de telefoon in kwestie dus niet overgaat.
Maar aanpassing naar wat, staat er niet bij. Suggesties?
Reputatie 8
Klacht is dat hoewel in het verleden de gegevens openbaar waren dit nu niet meer is. Dat is een tegenovergestelde richting van wat de telecomwet beoogt.
Maar met de verscherping van de regels bij publicatie van een besluit wat 12 december 2016 is genomen
en op 21 december 2016 is gepubliceerd (dus 4 dagen geleden), daar kan je toch niet van verwachten dat zoiets al breed uitgemeten bij providers is verwerkt, en in het beleid is aangepast ? !!

Vandaar dat ik schreef:
Verder moet je Telfort (en andere providers) wel de gelegenheid geven zich aan die wetgeving aan te kunnen passen.

Verder heeft Fout 403 helemaal niets met Telfort of VOIP-gegevens te maken:
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_403
https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/wat-betekent-de-foutmelding-403-forbidden/

Het enige wat voor jou van toepassing is:
Registration of Internet telephone number +3171(xxxxxxx) failed.

Dat het niet wordt geregistreerd heeft verder met je eigen instellingen te maken die kennelijk niet goed zijn doorgevoerd.
Zie de eerdere berichten in de draad van mensen die hun Fritz!box gewoon werkend hebben kunnen instellen.
(De laatste nota bene precies een bericht eerder voor je eigen reactie gemeld).

Want ook met "officieel" aangeleverde SIP-gegevens maakt dat natuurlijk geen verschil, of je die gegevens al eerder wel of niet met een trucje had achterhaald met een capture van gegevens en analyse met WireShark.
Je zou dezelfde "registration failed" zijn tegen gekomen omdat je iets zelf niet goed hebt ingesteld.

De klacht (of de aanleiding van het probleem) van @crv is feitelijk van andere aard.
Daarbij wordt in de Experia Box V8 dagelijks met betrekking tot die VOIP instellingen de eigen persoonlijke voorkeur van instellingen overschreven, om op zijn eigen apparatuur (een Gigaset N300A IP) te kunnen gebruiken.
Dat wordt dagelijks hersteld naar gebruik "op de Experia Box". En dat mag dus niet.
Want daarmee "discrimineer" en hinder je het gebruik van eigen apparatuur.
Reputatie 1

Dankzij de zeer goede aanwijzingen, screendumps en andere uitleg is het mij ook gelukt om de Telfort SIP gegevens uit te lezen. Ik had niet verwacht dat dit nog zou lukken omdat ik meen te hebben gelezen dat die gegevens tegenwoordig encrypted worden verstuurd.
Ik heb nu mijn Fritzbox 7490 als eigen router voor internet, VOIP telefonie, Telfort telefonie en IPTV kunnen configureren.
En als toegift het nieuwe Mesh Networking van AVM, een heerlijke uitbreiding voor mijn netwerk.

Enkele maanden geleden slaagde ik er dus in dank zij goede hulp van posters om met een bestaande Fritzbox meteen achter het glasvezelmodem van Telfort mijn eigen netwerk te laten werken ipv de V10. Dat ging twee maanden goed maar nu komen de problemen.
Mijn configuratie is nu; van Glasvezelmodem naar Fritzbox 7581 op de WAN ingang. Uitgaand op twee LAN voor twee tv’s middels Arris modems, Dit werkte en werkt nog steeds goed. De andere LAN uitgangen voor internet en dat werkt ook prima. Het probleem wat ik krijg zit in het telefoongebruik. Op de Fon 1 uitgang zit mijn Telfort nummer wat zelden of nooit wordt gebruikt voor uitgaande gesprekken omdat we dat met onze mobieltjes doen. Het Telfort nummer is puur in gebruik voor die mensen die dat van oudsher PTT nummer alleen maar kennen. Dat ging twee maanden goed maar nu gebeurd het, en dat is puur willekeurig, dat een oproep naar het Telfort nummer ofwel wel over gaat bij de kiezer maar hier bij ons niet. Of de tweede mogelijkheid en dat is nog hinderlijker dat een verbinding welke wel gelukt is na 4 a 6 minuten abrupt afgebroken wordt. De kiezer probeert vervolgens weer ons nummer te kiezen maar krijgt ofwel een bezettoon of een mededeling dat het nummer niet in gebruik is. Ik heb Telfort Voicemail uitgeschakeld.

Op de Fon 2 uitgang van de Fritz hebben we een Cheapconnect account waarmee we alleen maar uitbellen wanneer we naar het buitenland bellen. Bellen met Telfort/KPN is voor ons te duur in vergelijking met CC.
Nu is de hoofdvraag, zit ik hier met een intern probleem met de Fritz of diens instellingen of zit het buitenshuis bij Telfort/KPN.
Ik kan natuurlijk terug de V10 aansluiten maar dan moet ik mijn gehele huisnetwerk weer opnieuw gaan inrichten met de vraag of het probleem wel opgelost zal zijn. Ook zou ik het Telfort nummer kunnen porteren naar CC maar ik weet niet dat wanneer ik onverhoopt terug zou moeten naar de V10 of ik de SIP gegevens van CC in de V10 kan krijgen en alleen maar met CC bellen en gebeld worden.
Heeft iemand meer deze ervaringen die wij hebben of kan iemand mij op weg helpen waar ik moet beginnen om bovenstaand probleem op te lossen als het bij mij ligt en mijn apparatuur.

Ik weet ook niet of dit ergens anders in forum thuis hoort en of er meer gegevens nodig zijn, als dat zo is dan hoor ik het graag.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @JvanR , SIP-gegevens kunnen niet in de V10 ondergebracht worden.

 

Reputatie 3
Badge

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.

Bij mij werkt het niet, iemand suggesties?
De proxy is bij mij een ander adres, maar dit staat zo in het modem.
Zou het ook kunnen, omdat mijn modem nog geregistreerd is bij telfort dat mijn gigaset dan niet kan aanmelden? hieronder mijn instellingen

Reputatie 1

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.


Bedankt voor het delen van uw ervaring. Het is het proberen waard. Ik heb nog een 7490 hangen die nu als Mesh repeater fungeert, mogelijk werkt die beter. De 7581 kan dan als de Mesh repeater fungeren.

Reputatie 8

​Het lijkt me inderdaad een probleem van de Fritzbox.
Had onderstaande reactie al enigszins voorbereid, maar ben/was nog met de 2e test bezig.
Even verder afgewacht totdat ook daar 15 minuten vol waren. En nu afgerond alsnog de resultaten:
 

Nu is de hoofdvraag, zit ik hier met een intern probleem met de Fritz of diens instellingen of zit het buitenshuis bij Telfort/KPN.

Ik vermoed dat je een intern probleem hebt met de Fritzbox?

Mijn Synology-router voor de gelegenheid nu rechstreeks aangesloten, achter glasvezel.
(Dus op geen enkele wijze een KPN/Telfort router in het spel).

Heb wat telefonietesten gedaan, met het Telfort SIP-account ingesteld in een 3CX Softphone appje op mijn laptop, en ingebeld naar mijn nummer via een smartphone. De telefoon op de “laptop” gaat gewoon over, kan opnemen en heb de verbinding 20 minuten open gehouden. Geen probleem.

Hetzelfde gedaan met het Telfort SIP-account ingesteld in een Yealink Bureau VOIP-telefoon.
Gaat ook gewoon over en levert met 15 minuten open verbinding ook geen problemen op.

Het werkt al. typefoutje gemaakt
Dat je 'de providers de tijd moet geven', vind ik eerlijk gezegd beetje een dooddoener.
Het is niet zo dat het een verrassing is dat er opeens nieuwe wetgeving is.
Begin 2016 was al bekend dat in navolging van Europese wetgeving de nationale wetgevingen zouden worden aangepast.
Grote providers zijn al ver voordat nieuwe regelgeving ingaat daarvan op de hoogte gesteld middels brancheorganisaties en Nationale toezichthouders. Juist zodat de providers zich kunnen voorbereiden, voordat de wet ingaat. Op de dag dat de wet ingaat, heb je je eraan te houden. Het liefst nog eerder. Vaak zitten ze zelfs aan tafel met de wetgever, om te overleggen of wetgeving wel haalbaar is.
Ik weet uit ervaring dat dit zo werkt in de farmaceutische industrie (via mijn vrouw) en in de autobranche (via RDW waar ikzelf heb gewerkt).

Saillant detail is dat in hoofdstuk 8 van de algemene voorwaarden van Telfort (2015) staat :
8.1. Telfort is gerechtigd de technische eigenschappen van de Dienst of van
het Elektronisch communicatienetwerk te wijzigen om (i) te voldoen
aan bij of krachtens de wet gestelde regels, en/of (ii) aan de eisen van
de tijd en de stand van de techniek te blijven beantwoorden.

Telfort
spant zich in deze wijzigingen uit te voeren zonder dat dit gevolgen heeft
voor de gebruiksmogelijkheden van de Klant en de door hem gebruikte
Randapparaten.

Indien dat niet mogelijk is en een wijziging redelijkerwijs
voorzienbare financiële consequenties heeft voor de Klant, zal de
wijziging niet eerder plaatsvinden dan één Maand nadat deze is
bekendgemaakt of zoveel langer als redelijkerwijs mogelijk is.


Wie heeft van tevoren een bericht gekregen over welke veranderingen er zouden worden doorgevoerd en wat dat voor gevolgen zou (kunnen) gaan hebben?
Ik niet. Het enige dat ik heb gekregen is een email met de mededeling dat ik voor 7 december de modem een keer moest resetten.
Reputatie 8
Hier ook nog even geprobeerd.
Heb nu hier geen VOIP-adapter ter beschikking, maar heb gekeken wat de opties zijn om poorten door te sturen.
Zo gauw je de eigen Telfort VOIP-dienst uitschakelt, en erna de modem/router reboot, komt daarmee poort 5060 (UDP) vrij, en kun je die doorsturen naar een achterliggende VOIP-adapter. (Heb het als test naar mijn 2e router gedaan).

Bij actieve inschakeling van de Telfort VOIP-dienst in de Experia Box V8, is poort 5060 gereserveerd voor de eigen telefoniedienst, en krijg je een foutmelding als je poort 5060 probeert door te sturen.

Reageer