Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23974 keer bekeken

Toon het eerste bericht

165 reacties

Reputatie 8
Ik ben niet te beroerd om een ander modem te kopen.
Maar ik ben er huiverig voor dat als ik nu een modem koop, Telfort weer iets verzint, waardoor die ook weer niet werkt.

Wat dat betreft kan ik hier met een Telfort glasvezel-verbinding ook zo meteen mijn Synology RT1900ac direct achter het NT-kastje aansluiten (op de WAN-poort). Enkele instellingen aanpassen en het werkt (erg stabiel zelfs) !!

Alleen moet ik dan weer een extra Gigaset N300A IP met aanvullende telefoons erbij aanschaffen, want de Synology router heeft geen eigen VOIP voorzieningen. Heb even geëxperimenteerd met een goedkope Linksys PAP2T adapter, maar op een enkele instelling na werkte dat niet met het Telfort telefonie platform, wel met andere VOIP providers (CheapConnect en VoipBuster). Heb die adapter nu bij een kennis geïnstalleerd met die twee VOIP providers ingesteld.

Ter referentie in de support m.b.t. nieuwe firmware versies voor een router. Die Synology router heeft naast bug fixes op verzoek van gebruikers in de loop van een jaar tijd vele ideeën van aanpassing ingewilligd met extra functionaliteiten en verbeteringen. In goed een jaar tijd zijn er maar liefst 22 firmware updates doorgevoerd. (Naast extra "packages" die erbij geïnstalleerd kunnen worden, die in diezelfde periode tevens updates hebben ondergaan).
Ik heb van Telfort bericht gekregen dat ik mijn abonnement maar moet opzeggen.
Dat zal ik zeker ook gaan doen. Maar niet voordat ik mijn nummer heb geporteerd en er een klacht bij de ACM is gedeponeerd.
Bij mij werkt het niet, wachtwoord gevonden en gebruikersnaam gecheckt via Arcadia. Verbinding meldt Error 403 dus lijkt door Telfort geblokkeerd te worden. Heb ondertussen een klacht gestuurd naar de ACM wegens deze praktijken die in tegenovergestelde richting gaan van wat de wet aangeeft: wat vroeger mogelijk was is het nu niet meer.

Dit meldt de 7490: 24.12.16
12:42:19 Registration of Internet telephone number +3171(xxxxxxx) failed. Remote site reports reason for error 403 [4 messages since 24.12.16 11:12:18]

* nummer vervangen met (xxxxxxxx)
Reputatie 8

Dit meldt de 7490: 24.12.16

Daar maak ik uit op dat je waarschijnlijk een Fritz!box 7490 gebruikt, als vervanging van de Experia Box? Dat is een andere situatie als die van @crv die de Experia Box blijft gebruiken, en daarachter een Gigaset N300A IP hangt.
(De instelling van de Experia Box gaat daarbij telkens terug naar VOIP in de Experia Box zelf, in plaats van naar de Gigaset N300A IP).

In het geval je de Fritz!box gebruikt, heb je met die foutmelding gewoon de instellingen niet goed gedaan.
Lees eerder in de draad terug wat je precies moet instellen, want er zijn diverse mensen die wel een werkende set-up hebben met de Fritz!box. VOIP van Telfort wordt daarbij niet geblokkeerd.
Dat zijn dan al 2 klachten bij de ACM. Wie volgt?
Reputatie 8
Ja, maar ik vermoed dat die van @fheijnen niet geldig is, als de situatie is dat hij de Experia Box heeft vervangen met de Fritz!box. Het moeten wel gedegen gefundeerde klachten zijn willen ze draagkracht hebben.
Ja, maar ik vermoed dat die van @fheijnen niet geldig is, als de situatie is dat hij de Experia Box heeft vervangen met de Fritz!box. Het moeten wel gedegen gefundeerde klachten zijn willen ze draagkracht hebben.

Zijn klacht is nog steeds geldig, want hij heeft het wachtwoord moeten achterhalen op een manier waar Telfort zelf niet achterstaat.
Iemand die minder technisch is onderlegd, zou mooi het nakijken hebben met zijn mooie(re) apparatuur.
Reputatie 8
Als je wilt weten of een klacht zijn geldigheid heeft, moet je de strekking van zijn klacht kennen.
Als zijn klacht is dat Telfort VOIP diensten blokkeert, zoals beschreven in zijn voorgaande reactie < HIER >,
is zijn klacht dus NIET geldig, want dat gebeurt helemaal niet. Maar goed, misschien heeft hij het anders omschreven?
Daar zou @fheijnen alleen maar antwoord op kunnen geven.
Zoals gesteld, het moeten wel gedegen gefundeerde klachten zijn willen ze draagkracht hebben.

Verder moet je Telfort (en andere providers) wel de gelegenheid geven zich aan die wetgeving aan te kunnen passen.
De verstrekking van die gegevens door de overheid in de Staatscourant dateert van afgelopen 12 december 2016.
Dat is een te korte tijd dat alles intern is doorgewerkt om aan de nieuwe wetgeving te kunnen voldoen.
Ik had ook een Fritzbox 7490 router. Heeft altijd prima gewerkt.
Begin december was het over en uit.
Daarna de procedure gevolg met de Experia box V8 en whireshark.
Alles functioneert nu al 2 weken geheel naar tevredenheid.
Klacht is dat hoewel in het verleden de gegevens openbaar waren dit nu niet meer is. Dat is een tegenovergestelde richting van wat de telecomwet beoogt.
Daarnaast blijkt dat hoewel ik de gegevens heb kunnen achterhalen ik fout 403 krijg. Dit is niet hoe het zou moeten zijn.
Reputatie 8
Klacht is dat hoewel in het verleden de gegevens openbaar waren dit nu niet meer is. Dat is een tegenovergestelde richting van wat de telecomwet beoogt.
Maar met de verscherping van de regels bij publicatie van een besluit wat 12 december 2016 is genomen
en op 21 december 2016 is gepubliceerd (dus 4 dagen geleden), daar kan je toch niet van verwachten dat zoiets al breed uitgemeten bij providers is verwerkt, en in het beleid is aangepast ? !!

Vandaar dat ik schreef:
Verder moet je Telfort (en andere providers) wel de gelegenheid geven zich aan die wetgeving aan te kunnen passen.

Verder heeft Fout 403 helemaal niets met Telfort of VOIP-gegevens te maken:
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_403
https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/wat-betekent-de-foutmelding-403-forbidden/

Het enige wat voor jou van toepassing is:
Registration of Internet telephone number +3171(xxxxxxx) failed.

Dat het niet wordt geregistreerd heeft verder met je eigen instellingen te maken die kennelijk niet goed zijn doorgevoerd.
Zie de eerdere berichten in de draad van mensen die hun Fritz!box gewoon werkend hebben kunnen instellen.
(De laatste nota bene precies een bericht eerder voor je eigen reactie gemeld).

Want ook met "officieel" aangeleverde SIP-gegevens maakt dat natuurlijk geen verschil, of je die gegevens al eerder wel of niet met een trucje had achterhaald met een capture van gegevens en analyse met WireShark.
Je zou dezelfde "registration failed" zijn tegen gekomen omdat je iets zelf niet goed hebt ingesteld.

De klacht (of de aanleiding van het probleem) van @crv is feitelijk van andere aard.
Daarbij wordt in de Experia Box V8 dagelijks met betrekking tot die VOIP instellingen de eigen persoonlijke voorkeur van instellingen overschreven, om op zijn eigen apparatuur (een Gigaset N300A IP) te kunnen gebruiken.
Dat wordt dagelijks hersteld naar gebruik "op de Experia Box". En dat mag dus niet.
Want daarmee "discrimineer" en hinder je het gebruik van eigen apparatuur.
Dat je 'de providers de tijd moet geven', vind ik eerlijk gezegd beetje een dooddoener.
Het is niet zo dat het een verrassing is dat er opeens nieuwe wetgeving is.
Begin 2016 was al bekend dat in navolging van Europese wetgeving de nationale wetgevingen zouden worden aangepast.
Grote providers zijn al ver voordat nieuwe regelgeving ingaat daarvan op de hoogte gesteld middels brancheorganisaties en Nationale toezichthouders. Juist zodat de providers zich kunnen voorbereiden, voordat de wet ingaat. Op de dag dat de wet ingaat, heb je je eraan te houden. Het liefst nog eerder. Vaak zitten ze zelfs aan tafel met de wetgever, om te overleggen of wetgeving wel haalbaar is.
Ik weet uit ervaring dat dit zo werkt in de farmaceutische industrie (via mijn vrouw) en in de autobranche (via RDW waar ikzelf heb gewerkt).

Saillant detail is dat in hoofdstuk 8 van de algemene voorwaarden van Telfort (2015) staat :
8.1. Telfort is gerechtigd de technische eigenschappen van de Dienst of van
het Elektronisch communicatienetwerk te wijzigen om (i) te voldoen
aan bij of krachtens de wet gestelde regels, en/of (ii) aan de eisen van
de tijd en de stand van de techniek te blijven beantwoorden.

Telfort
spant zich in deze wijzigingen uit te voeren zonder dat dit gevolgen heeft
voor de gebruiksmogelijkheden van de Klant en de door hem gebruikte
Randapparaten.

Indien dat niet mogelijk is en een wijziging redelijkerwijs
voorzienbare financiële consequenties heeft voor de Klant, zal de
wijziging niet eerder plaatsvinden dan één Maand nadat deze is
bekendgemaakt of zoveel langer als redelijkerwijs mogelijk is.

Wie heeft van tevoren een bericht gekregen over welke veranderingen er zouden worden doorgevoerd en wat dat voor gevolgen zou (kunnen) gaan hebben?
Ik niet. Het enige dat ik heb gekregen is een email met de mededeling dat ik voor 7 december de modem een keer moest resetten.
Reputatie 8
Wie heeft van tevoren een bericht gekregen over welke veranderingen er zouden worden doorgevoerd en wat dat voor gevolgen zou (kunnen) gaan hebben?
Omstreeks maart / april zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat Telfort in de loop van het jaar de telefoniedienst zou wijzigen naar een ander systeem. Enige praktische verschil wat ikzelf heb kunnen ontdekken in de modem/router (Experia Box V8) met de eerdere VOIP-dienst is een verandering van de achterliggende VOIP-gegevens.
Een en ander zoals eerder in de draad daarin de verschillen zijn weergegeven.

Verder zijn een aantal zaken veranderd in de dienstverlening. Bijv. geen e-mail meer voor ingesproken voice-berichten.
Dat is elders op het forum uitgebreid behandeld. Maar dat heeft op zichzelf allemaal niet met die wetgeving te maken.

Met betrekking tot de wetgeving die nu is verscherpt "in zijn algemeenheid" ten aanzien van (eind)apparatuur.
In Duitsland had men dat indertijd beter geregeld. Daarin werd een harde datum gesteld waarbij providers zouden moeten voldoen aan de nieuwe regelgeving. Men kreeg aanvankelijk tot een half jaar de tijd om hun zaakjes op orde te brengen gerekend vanaf de datum dat de nieuwe wetgeving was goedgekeurd. Dat is uiteindelijk tot een heel jaar opgeschoven.
(De wet was in augustus 2015 goedgekeurd, maar daadwerkelijk pas per 1 augustus 2016 van kracht).

Die harde datum dat providers eraan moeten voldoen heb ik in de publicaties in Nederland niet gepubliceerd zien staan.
Voor iets wat pas als besluit op 12 december 2016 is genomen en op 21 december 2016 is gepubliceerd, ga er maar vanuit dat het niet realistisch is dat providers daar nu reeds op vervolgd kunnen worden. Hoe zeer er afgelopen tijd aan die regelgeving is gewerkt en op punten wellicht nog is bijgesteld. Men kan er pas echt "naar de letter op inspelen", als het "naar de letter" daadwerkelijk is vastgelegd. Dat men met een klein beetje inzicht zich eerder op die ontwikkelingen had kunnen voorbereiden, tja, dat had gekund. En niet slim als ze dat niet hebben gedaan. Kost ze nu extra energie om dat allemaal in korte tijd alsnog aan te moeten passen.
Is voor VDSL nog weer anders dan hier beschreven wordt.
Moet er ook aan gaan beginnen zit al een paar dagen zonder telefoon en ben me een beetje aan het inlezen. Tips altijd welkom

Al wat gevonden, ik zit met zelfde probleem bij VDSL
Stand van zaken:

2 maal gesproken met Consuwijzer. Ze leggen de klacht vast. Conform de wet dient Telfort de gegevens ter beschikking te stellen
Gesproken met Telfort. 1e lijn: "Ik kan de gegevens niet in ons systeem zijn". 2e lijn: "Wij kunnen de gegevens niet zien; dan moet u bij KPN zijn die de lijn ter beschikking stelt". Op mijn opmerking dat Telfort mijn provider is en tevens een dochter van KPN kwam: "KPN heeft bezwaar aangetekend; daar moet u op wachten". Ik ga ervan uit dat een wet niet wordt opgeschort omdat iemand bezwaar maakt maar blijkbaar houdt KPN zijn poot stijf en zal dus gedwongen moeten worden. Het is EU regeleving die eindelijk na 8 jaar in Nederlandse wetgeving is omgezet; iets waar normaal gesproken een termijn van 3 jaar voor staat. Wordt vervolgd.
sorry verkeerd draadje
Sinds de klacht naar de ACM nog slechts 1 week problemen gehad met het resetten van het modem naar het 'verplichte' SIP-account.
Tot op heden vindt er dus geen reset meer plaats en werkt de telefoon-centrale gewoon. Hopelijk blijft dit zo.
Nu die starheid over de verstrekking van de gegevens nog overkomen.
Ben nog steeds in gesprek met Telfort over gegevens. Verwijzen nu naar de website van consuwijzer over de consultatie. SIP gegevens heb ik nog steeds niet; wel een nieuw modem (Experia V10). Is stabieler qua verbinding maar geen VPN in (poorten 4000 tot 5000 worden geblokkeerd door Telfort, geen Ping, Nest thermostaat is vaak onbereikbaar, etc). Ze willen bij de klantenservice blijkbaar wel tot een oplossing komen; toon is vriendelijk. De discussie is over wat de aansluiting is maar de Directieve en de wet spreken duidelijk over het fysieke aansluitpunt als interface.
Reputatie 8
Ze willen bij de klantenservice blijkbaar wel tot een oplossing komen; toon is vriendelijk.
Het zit hem ook helemaal niet in de onwil van de medewerkers van Telfort.
Dat zijn gewoon de mensen op "de werkvloer". Alleen het kader, de hoge(re) heren bij KPN/Telfort die het beleid bepalen hebben daar een andere visie in. De mensen op de werkvoer zullen dat beleid gewoon moeten volgen met wat zij opgedragen krijgen.

Wat dat betreft lijkt het net "een zorginstelling". 😉
Reputatie 8
Sinds de klacht naar de ACM nog slechts 1 week problemen gehad met het resetten van het modem naar het 'verplichte' SIP-account.
Tot op heden vindt er dus geen reset meer plaats en werkt de telefoon-centrale gewoon. Hopelijk blijft dit zo.
Nu die starheid over de verstrekking van de gegevens nog overkomen.

Dat het niet meer wordt gereset en je eigen instellingen worden gerespecteerd had ik ook al gemerkt.
(Bij testen met andere router en weer terugplaatsen van de Experia Box V8).

Afgelopen nacht is er een firmware update geweest van de Experis Box V8 naar versie 02.00.138W4
Zie ander draadje < HIER >

Geen van mijn persoonlijke instellingen zijn overschreven.
Ook de eigen persoonlijke keus van alternatieve uitbel VOIP-gegevens bleven intact.
Zelfs een back-up van al mijn instellingen, waarbij juist die SIP-gegevens eerder werden overruled door de Telfort bemoeienis, en mijn VOIP back-up instelling NIET werd meegenomen, en ik ze erna met de hand alsnog moest aanpassen, werden nu wel met de back-up instellingen correct ingevuld en bleven netjes intact na het terugplaatsen.

Dus het heeft kennelijk zijn vruchten afgeworpen de klachten bij ACM. (Moeten we vaker doen).
Nu de rest van de klachten nog ;)

Heb vanmorgen nog wat verder gekeken of er zaken "niet meer" mogelijk zijn.
Maar SIP-gegevens zijn via Wireshark ook nog gewoon uit te lezen.
@Babylonia, laatste zin.

Uitlezen gaat niet met een E10 dus als de Ebox is omgewisseld zit je vast.
Reputatie 8
Het is me bekend dat de V10 niet uit te lezen is m.b.t. VOIP / SIP-gegevens.
(Ik heb hier zelf een Telfort V10 om ermee te testen, waarbij ik dat had onderzocht). Wat met de Experia Box V8, en ZyXEL P-2812HNU-F1 nog wel mogelijk is met wat trucjes en gebruik van WireShark.
Bij mij werkt het niet, iemand suggesties?
De proxy is bij mij een ander adres, maar dit staat zo in het modem.
Zou het ook kunnen, omdat mijn modem nog geregistreerd is bij telfort dat mijn gigaset dan niet kan aanmelden? hieronder mijn instellingen

Het werkt al. typefoutje gemaakt
Reputatie 8
Badge +12
Helemaal top antonlamers. Kan natuurlijk gebeuren. Mocht er nog een keer iets zijn, dan horen we dat graag.

Reageer