Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken

Toon het eerste bericht

165 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Als je de uitleg hierboven uitvoert dan zou het kunnen werken. Telfort geeft in de nieuwe situatie de settings en user/ww niet meer vrij.
Reputatie 1
Hmm net mijn Fritzbox van de muur geschroefd en de brakke experia terug gezet. Ingelogd Op de pagina met sip settings. De password bolletjes gekopieerd in de sleutelhanger app van mijn macbook Sleutelhanger app geopend. betreffend opgeslagen data in de app geopend en reveal password optie geklikt Na invoering systeem password opent de app en laat een mooie string zien. Zo simpel kan het toch niet zijn?
Reputatie 8
Bedankt @nitroni voor deze tip.

Na de overgang naar het nieuwe KPN/Telfort telefonie platform, had ik er nog niet mee geëxperimenteerd om de SIP-gegevens te achterhalen. Eerder las ik dat met het nieuwe platform de gegevens versleuteld in de Experia Box worden geladen.

Heb de procedure toch weer even opnieuw gevolgd en de capture in WireShark ingeladen. Kon inderdaad zo alle SIP-gegevens uitlezen. Dat is kennelijk nog hetzelfde als voorheen onder het oude telefonie platform waarin dat in Wireshark ook was uit te lezen.

Binnen WireShark zoekfunctie als "String" uitvoeren met optie voor "Packet Details":
- Zoekstring SIP.AuthUserName geeft de geregistreerde login-naam.
. (Die ook in de Experia Box V8 nog is uit te lezen. Zo heb je extra controle)

- Zoekstring SIP.AuthPassword geeft een wachtwoord bestaande uit totaal 20 hoofdletters + cijfer(s)

Om uit te proberen, heb ik de gegevens in een Cisco Linksys PAP2T ingevoerd, achter een Synology router.
(Ik heb geen Fritz!box). Maar kreeg het daarin niet werkend. Maar komt misschien doordat in dit wat oudere VOIP apparaatje ik net wat velden mis om alle gegevens in te voeren m.b.t. het domein ims.imscore.net
Reputatie 1

Dat is interessant! Ik heb ik totaal 5 telefoonnummers, waarvan 2 via FON1 en de andere 3 via de DECT mogelijkheid van de Fritzbox. Dit levert geen problemen op.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je i.p.v.  “All” zowel je Telfortnummer als je CC nummer aanvinkt?  

Dat ga ik nog wel proberen maar eerst een kijken of het blijft werken.

Babylonia bedankt voor de uitleg, is duidelijk dat er opnieuw opgestart moet worden. Maakt het uit of je opnieuw opstart vanuit de FB of de voeding voor een halve minuut uittrekt?
Verder verbaast het mij dat dezelfde software in de ene FB geen probleem geeft en bij de andere wel. Ofwel waarom had ik gemeld probleem wel bij de 7581 en niet bij de oudere 7490 die ik nu weer gebruik. Of is het zo dat de hardware hier een rol speelt. Je zou logisch gesproken toch mogen verwachten dat de software nu versie 7.12 toch hetzelfde zou moeten werken in de 7490 en de nieuwere 7581. Vooropgesteld dat mijn kennis van deze materie niet zo ver gaat dat ik dat begrijp.

Met een Fritzbox 7390 en VDSL2 de instructies van nitronl gevolgd en de plaatjes van valkhyr gebruikt ter controle. Alles up-and-running. Een aanvulling: als je (nog) twee telefoonnummers hebt (uit het Tiscali tijdperk) moet je voor het tweede nummer een andere proxy invullen, Proxy voor het eerste nummer eindigt nu op 60, voor tweede nummer op 61.

Uiteindelijk toch wel een uurtje zoet geweest met dit avontuur. Zonde van de tijd, maar blij dat het werkt. De Experiabox v8 is een ramp vergeleken met de Fritzbox, snap niet dat Telfort zo graag wil dat iedereen die gebruikt, behalve dat Telfort wel van buitenaf kan inloggen op de Experiabox en niet op de Fritzbox. Verder kan je op de Experiabox geen VOIP nummers van derden toevoegen, dus dat zal ook een reden zijn om toch vooral de Experiabox te promoten.

Als je twee telefoonnummers hebt moet je trouwens niet te vroeg op Stop drukken want dan mis je de gegevens voor het tweede nummer. Maar als je te lang wacht word je uit het Diagnostic scherm gegooid, terwijl de download wel doorloopt. Bij mij werkte het om daarna weer in te loggen, naar de Diagnostiscs pagina te gaan en een paar keer op Stop te drukken. Daarmee wordt de download alsnog stop gezet. Daarna had ik alles wat ik nodig had, inclusief alle gegevens voor twee telefoonnummers.
Wachtwoord bleef hetzelfde als met de ZyXEL.

Een static DHCP bleek uiteindelijk niet nodig te zijn.
Ik heb een Port-mapping (van poort 5060) ingesteld naar het IP-adres van de Gigaset.
Vervolgens moest ik de Gigaset uitzetten en weer aan en daarna werd er wel verbinding gemaakt. (?)
Nu maar afwachten of dit bij de Experia V8 wel blijft werken, want met de ZyXEL viel het ontvangen van telefoontjes telkens weg.

EDIT: na een half uurtje weer eens geprobeerd naar mijn huisnummer te bellen ... en weer mis.
Op mijn mobiel hoor ik wel een signaal alsof het huisnummer overgaat, maar thuis is er dus niets te horen.
Ondanks dat in de Gigaset nog steeds staat dat hij is geregistreerd.

Ik weet het nu ook niet meer.

Wat raden jullie aan welk modem ik (nog even) beter kan blijven gebruiken?
De ZyXEL (wel gebruiksvriendelijker naar mijn mening) of de Experiabox V8?

En wie weet er een goede provider waar je wel gewoon een Gigaset kan (blijven) gebruiken?
Reputatie 8

Babylonia bedankt voor de uitleg, is duidelijk dat er opnieuw opgestart moet worden.
Maakt het uit of je opnieuw opstart vanuit de FB of de voeding voor een halve minuut uittrekt?

Je kunt toch gewoon zelf proberen of het verschil uitmaakt?

Overigens denk ik van niet, omdat in beide gevallen, de FB weer opstart, en de cycles doorneemt om alles te vernieuwen, zoals IP-leases van apparaten en aanmelding bij SIP-accounts.

Ik heb nu toch één probleempje, namelijk nummerweergave doet het niet meer op mijn Fritzbox. Wel uitgaand (via een Betamax VOIP nummer), maar niet inkomend van mijn mobiel, waarvan het nummer normaal gesproken gewoon zichtbaar is. Ben ik de enige? Zijn hier oplossingen voor?
Reputatie 8
Ik heb een Port-mapping (van poort 5060) ingesteld naar het IP-adres van de Gigaset.
Poort 5060 wordt gebruikt voor de eigen telefonieservice in de Experia box.
Heb je echt de SIP 1 account in de Experia Box uitgeschakeld? Vraag me af of poort 5060 überhaupt wel is uit te schakelen om in te zetten voor de Gigaset "achter een Experia Box"?? Hooguit als je "geen" gebruik maakt van een Experia Box, en een eigen router gebruikt, zou je poort 5060 dan kunnen inzetten om port forwarding in te stellen.
(Port forwarding heb je feitelijk alleen nog voor inkomende telefoongesprekken, niet voor uitgaand verkeer).

Met andere VOIP-providers gebruik ik alternatieve poortnummers.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb nu toch één probleempje, namelijk nummerweergave doet het niet meer op mijn Fritzbox. Wel uitgaand (via een Betamax VOIP nummer), maar niet inkomend van mijn mobiel, waarvan het nummer normaal gesproken gewoon zichtbaar is. Ben ik de enige? Zijn hier oplossingen voor?

Maak jij gebruik van de Y-kabel van de Fritz!box? Mijn ervaring is namelijk dat die de oorzaak is van het probleem.
Dag,

Ik heb alles gevolgd en ingevuld.
Nu kan ik wel gebeld worden, maar niet naar buiten bellen. Iemand idee wat dit zou kunnen zijn?

Maak jij gebruik van de Y-kabel van de Fritz!box? Mijn ervaring is namelijk dat die de oorzaak is van het probleem.

Nee, in de wandcontactdoos zit de stekker, daaraan een verloopkabeltje van RJ11 naar RJ45 en daaraan de WAN netwerkkabel die bij de Fritzbox naar binnen gaat. Geen Y-kabel. Het zou misschien dus ook aan het verloop kabeltje kunnen liggen. Toch vreemd dat het een paar dagen geleden (voor de "verbetering "die Telfort heeft doorgevoerd) allemaal wel werkte.
Reputatie 1

@Babylonia en @Bart - Telfort 

Excuus, was een paar dagen niet in de gelegenheid om te antwoorden. Dank voor je uitgebreide uitleg, Babylonia: makes sense. Ik heb het modem meerdere malen gereset, totaal een keer of 10 à 12 denk ik. Eenmaal dus tenminste 45 minuten aangelaten. Het is logistiek lastig om het modem 's nachts aangesloten te laten blijven (want dat betekent dat m'n ouders een nacht afgesloten zijn van telefonie en dat is met het oog op een eventuele calamiteit zoals een valpartij geen aantrekkelijk idee) maar ik begrijp dat er geen andere optie is dan dat of een andere V8 met nieuwere firmware. Met één van die twee opties ga ik het opnieuw proberen. Dank voor jullie hulp!

Reputatie 8

Het is logistiek lastig om het modem 's nachts aangesloten te laten blijven (want dat betekent dat m'n ouders een nacht afgesloten zijn van telefonie en dat is met het oog op een eventuele calamiteit zoals een valpartij geen aantrekkelijk idee).

Dat kan ik me op zichzelf wel voorstellen.
Echter als men zo afhankelijk is van een “gegarandeerd” oproepsysteem in geval van calamiteiten, verbaast het me, dat er ook niet ook nog een mobiel oproepsysteem wordt gebruikt?

Er kunnen simpelweg storingen voorkomen, stroom-uitval e.d. waardoor een vaste internetconnectie,  ---en daarmee ook vaste telefonie---  wegvalt
Lijkt me te weinig garantie om daarop te kunnen vertrouwen. Het wordt overigens door zorginstellingen altijd geadviseerd, om een mobiel “back-up” systeem erbij te hebben.

https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/hulp-bij-nood
https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/bij/communicatie

Reputatie 8

@ESteg 
Overigens eerder meldde je:

Voor de context: zij hebben een DSL verbinding met een V10 modem.
……..
Zojuist de V8 ook aan een andere Telfort glasverbinding gehangen en helaas hetzelfde probleem: geen VOIP, wel internet.

Voor een update naar de juiste firmware versie, zou je die V8 ook aan de glasvezelconnectie (mogelijk van jezelf?) kunnen aansluiten, resets uitvoeren en een nachtje kunnen laten hangen.

Misschien werkt een update-functie beter via de WAN-poort van een glasvezelverbinding?
Dat heb ik eerder ook eens gehad met iemand met een oude ZyXEL router. Die werd via een DSL-verbinding ook niet meer geüpdatet (kennelijk een te oude firmware versie om te updaten via DSL).
Is bij mij geweest, aangesloten op de glasvezel en binnen een uur automatisch geüpdatet.

Terug meegenomen naar huis, weer aan de DSL-connectie gehangen, en werkte daar toen ook.

Zie eerder onderwerp, waarbij het relaas uitvoerig is beschreven < HIER >

Reputatie 8
En in wat voor apparaat heb je de gegevens ingevuld?

Gaat het dan om een Fritz!box, een Gigaset N300A IP,
of misschien nog een ander vergelijkbaar VOIP basis station (Gigaset N510 IP Pro) of adapter?

Controleer of je de "Outbound proxy" (= uitgaand) juist hebt ingevuld?
Reputatie 6
Badge +7
En ze zouden dus ook ieder moment deze gegevens weer kunnen wijzigen om het diegene(die telefonie heeft van Telfort) lastig te maken.
En in wat voor apparaat heb je de gegevens ingevuld?

Gaat het dan om een Fritz!box, een Gigaset N300A IP,
of misschien nog een ander vergelijkbaar VOIP basis station (Gigaset N510 IP Pro) of adapter?

Controleer of je de "Outbound proxy" (= uitgaand) juist hebt ingevuld?

eeeehhhh Oh ja, is wel makkelijk om wat meer info te geven... 🙂 Dank je!
betreft een Fritzbox7490. Waar kan ik de outbond proxy vinden? Heb nu de eerder gegeven ingevuld.
Zie verder de bijlage.
Reputatie 1
eeeehhhh Oh ja, is wel makkelijk om wat meer info te geven... 🙂 Dank je!
betreft een Fritzbox7490. Waar kan ik de outbond proxy vinden? Heb nu de eerder gegeven ingevuld.
Zie verder de bijlage.[/quote]

Waarschijnlijk heb je bij Telephony => Telephony Devices nog niet je toestel (ik denk ik jou geval FON 1 en/of FON 2) niet toegewezen aan je nieuwe telefoonprofiel.
Stand van zaken:

2 maal gesproken met Consuwijzer. Ze leggen de klacht vast. Conform de wet dient Telfort de gegevens ter beschikking te stellen
Gesproken met Telfort. 1e lijn: "Ik kan de gegevens niet in ons systeem zijn". 2e lijn: "Wij kunnen de gegevens niet zien; dan moet u bij KPN zijn die de lijn ter beschikking stelt". Op mijn opmerking dat Telfort mijn provider is en tevens een dochter van KPN kwam: "KPN heeft bezwaar aangetekend; daar moet u op wachten". Ik ga ervan uit dat een wet niet wordt opgeschort omdat iemand bezwaar maakt maar blijkbaar houdt KPN zijn poot stijf en zal dus gedwongen moeten worden. Het is EU regeleving die eindelijk na 8 jaar in Nederlandse wetgeving is omgezet; iets waar normaal gesproken een termijn van 3 jaar voor staat. Wordt vervolgd.
Reputatie 1
Ik heb ondertussen mijn Fritzbox weer aan de praat gekregen nadat ook ik gemigreerd was. Verschil met de instellingen van Babylonia was dat in mijn oude Zyxel P-2812HNU-F1 een andere proxy server tevoorschijn kwam, blijkbaar zit daar dus nog verschil in.
Deze instellingen werken bij mij:
Reputatie 1

@Babylonia 

Updaten via de glasvezelverbinding is een heel goed idee, ga ik proberen als ik bij ze ben, dank!

Reputatie 6
Badge +7
Hoe ben jij aan de gegevens gekomen dan ?
Reputatie 8
Badge +16

En om zeker te zijn dat je direct een update krijgt, modem uitschakelen, resetknop indrukken en vasthouden en vervolgens modem aan zetten. Modem komt dan in een resetmodus waarbij er direct contact wordt gemaakt met de update server voor het ophalen van de laatste versie.

Reputatie 1
Ik heb mijn oude Zyxel P2812 van zolder gehaald, deze weer aangesloten en opgestart, daarna een poosje wachten tot hij ingesteld is door telfort.
Computer met het modem laten verbinden en Putty opgestart.
Stel de logging in op All session output en kies een bestandsnaam/locatie voor de te genereren logfile.
Start nu een SSH sessie naar het ip adres van je Modem
Log in met Admin en je wachtwoord
Geef het commando: show running-config.xml
En druk op enter.
Sluit de sessie en open de logfile.
Zoek naar onderstaande regels en je vind alles wat je nodig hebt.
URI PARAMETER="configured" TYPE
AuthPassword PARAMETER="configured" TYPE="string" LENGTH
ProxyServer PARAMETER="configured" TYPE="string" LENGTH

Reageer