Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken

Toon het eerste bericht

165 reacties

Ik heb wel het password + username maar ik kan hem niet registreren. Heeft iemand toevallig een screentje van zijn instellingen van de Fritz?

Edit: laat maar, heb de screentjes op de vorige pagina bekeken en die werken ook niet bij mij. Ik donder dat bellen van Telfort er wel uit en ik neem wel een andere provider. Wat een gezeik zeg!
Reputatie 8
Badge +17
richtlijn 2014/30/EU is op 20 april 2016 inwerking getreden en richtlijn 2014/53/EU is op 13 juni 2016 inwerking getreden.

dit besluit is daarom niet op 13 februari inwerking getreden maar (pas) op 13 juni 2016, en daarom nu dus actueel en bruikbaar om andere apparatuur dan door de ISP meegeleverde apparatuur aan te mogen en kunnen sluiten.
Goed nieuws! Ik hoop dat Telfort, en alle andere providers, snel invulling gaan geven aan deze nieuwe wetgeving. Overigens kunnen ze in hun voorwaarden nog steeds vervelende regeltjes opnemen. Hierbij moet je denken aan het oplossen van problemen ('Heeft u een eigen modem? , sorry maar u moet toch eerst onze apparatuur aansluiten voordat we u kunnen helpen..") of eventuele bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten.

Het lijkt mij dat deze nieuwe richtlijn het beste onder de aandacht kan worden gebracht in een eigen topic op dit forum.
Reputatie 8
Dat providers hun voorwaarden duidelijker zullen profileren ten aanzien van aansprakelijkheid is onvermijdelijk.
Elke medaille heeft een keerzijde. Men kan (en wil) zich niet aansprakelijk stellen voor apparatuur die zij niet leveren en er geen controle over hebben.

Gebruik je een andere modem/router zul je dus eerder bij de leverancier / merk van die andere apparatuur moeten zijn.
Maar moet je dat erg vinden? Ik denk het niet, want er zal waarschijnlijk een veel grotere concurrentie tussen die merken en daarmee bereidwilligheid zijn om eventuele problemen op te lossen dan providers bereid zijn dat te doen voor hun modem/routers. (Bij problemen gerelateerd aan de apparatuur),

Bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten, is een ander verhaal. Daar is nog wel een weg in te gaan, maar dan "andersom" dat providers zich niet zomaar kunnen verschuilen achter het feit dat er andere apparatuur wordt gebruikt.
Zij moeten veel sterker dan nu het geval is, beveiligingen en maatregelen treffen dat telefoonfraude wordt voorkomen op "account-niveau". Dus zelfs nog voordat het bij eind apparatuur aankomt of als dataverkeer vandaan komt.

Softwarematig moet het vrij simpel zijn, limieten te koppelen aan de kosten van telefoonverkeer, vergelijkbaar dat je bij een bank niet meer dan een bepaald bedrag per dag op kunt nemen uit een betaal automaat, en nooit meer kunt opnemen dan er aan positief saldo op staat.
Bij een provider staat er feitelijk nooit "een positief saldo" op een rekening. Hooguit schieten zij gesprekskosten vóór wat dan achteraf betaald moet worden. Een consument mag verwachten en IMO "eisen" dat dat "voorschieten" niet ongezien en ongebreideld zonder limieten kan oplopen.
Dat providers hun voorwaarden duidelijker zullen profileren ten aanzien van aansprakelijkheid is onvermijdelijk.
Elke medaille heeft een keerzijde. Men kan (en wil) zich niet aansprakelijk stellen voor apparatuur die zij niet leveren en er geen controle over hebben.

Gebruik je een andere modem/router zul je dus eerder bij de leverancier / merk van die andere apparatuur moeten zijn.
Maar moet je dat erg vinden? Ik denk het niet, want er zal waarschijnlijk een veel grotere concurrentie tussen die merken en daarmee bereidwilligheid zijn om eventuele problemen op te lossen dan providers bereid zijn dat te doen voor hun modem/routers.

Bewijslast bij 'onverklaarbare' gesprekskosten, is een ander verhaal. Daar is nog wel een weg in te gaan, maar dan "andersom" dat providers zich niet zomaar kunnen verschuilen achter het feit dat er andere apparatuur wordt gebruikt. Zij moeten veel sterker dan nu het geval is, beveiligingen en maatregelen treffen dat telefoonfraude wordt voorkomen op "account-niveau". Dus zelfs nog voordat het bij eind apparatuur aankomt of als dataverkeer vandaan komt.

Softwarematig moet het vrij simpel zijn, limieten te koppelen aan de kosten van telefoonverkeer, vergelijkbaar dat je bij een bank niet meer dan een bepaald bedrag per dag op kunt nemen uit een betaal automaat, en nooit meer kunt opnemen dan er aan positief saldo op staat.
Bij een provider staat er feitelijk nooit "een (positief) saldo" op een rekening. Hooguit schieten zij gesprekskosten vóór wat dan achteraf betaald moet worden. Een consument mag verwachten en IMO "eisen" dat dat "voorschieten" niet ongezien en ongebreideld zonder limieten kan oplopen.

Ik ben het helemaal met je eens. Voorvallen uit het verleden hebben bewezen dat de oorzaak van 'niet gevoerde' gesprekken soms binnen de gelederen van de Telco moeten worden gezocht. Waarom je als gebruiker nog steeds geen limiet kunt instellen is mij dan ook een raadsel..

Evengoed ben ik blij met dit besluit. Ik kan nu mijn thuisnetwerk inrichten zoals ik dit wil! Wel denk ik dat deze richtlijn niet direct nagekomen zal (kan) worden. De diverse telco's, waaronder Telfort, zullen hun procedures en wellicht hun systemen moeten aanpassen. Dit kost tijd.
Als ik het goed begrijp heeft Telfort iets veranderd NA de datum dat dit niet meer mocht.
Vóór 7 december bestond dit probleem (bij mij althans) niet.

Ondertussen moet ik dagelijks het account in de Experia V8 uitzetten om te kunnen worden gebeld.
Hoe lang zal dat dan nog nodig zijn? Is het de moeite om nog even vol te houden?
Een andere provider is sneller gevonden denk ik. Uurtje hooguit.
Reputatie 8
Het kost inderdaad tijd om het een en ander aan te passen. Maar als consument zou je er ook niet "ongebreideld" lang op hoeven te wachten.
In Duitsland hadden ze dat IMO beter geregeld. Met de aanpassing van de wetgeving daar, was zwart op wit een termijn gesteld dat iedere provider eraan moest voldoen. Dat is met wat "tegen spartelen" nog wel een keer uitgesteld geweest, maar sinds 1 augustus 2016 echt van kracht.

Met de reactie die @Kees-Jan eerder gaf zou de maatregel hier sinds 13 juni 2016 van kracht zijn.
Maar zijn providers officieel ook vanuit het ministerie of bijv. de OPTA in kennis gesteld van de nieuwe wetgeving die op hen betrekking heeft?

In ieder geval kunnen een aantal zaken direct worden doorgevoerd. Zoals o.a. de verstrekking door providers van inlog en wachtwoord van een SIP-account. Nu meteen als de klant erom vraagt, en binnen afzienbare tijd weer terug in de "Mijn Telfort" accountgegevens van de klant.
Reputatie 8
Ondertussen moet ik dagelijks het account in de Experia V8 uitzetten om te kunnen worden gebeld.
Hoe lang zal dat dan nog nodig zijn?

Telfort te kennen, zal dat in een aanpassing van de Firmware altijd "te traag zijn".
Hopelijk nu met een bindende wetgeving, is het een "stok" achter de deur. Maar heb er weinig vertrouwen in.

Als het met een Experia Box V10 anders is geregeld, zou je kunnen opteren om die ervoor in de plaats te krijgen.
Maar een V10 zit eigenlijk nog meer dichtgetimmerd dan een V8.
Ik ben niet te beroerd om een ander modem te kopen.
Maar ik ben er huiverig voor dat als ik nu een modem koop, Telfort weer iets verzint, waardoor die ook weer niet werkt.
Blijkbaar is het randje van de wet opzoeken, belangrijker dan je klanten goed bedienen.

In het verleden had ik al eens een Fritz!box, waar ik zeer tevreden over was.
Maar die werd onbruikbaar toen Telfort alle ISDN lijnen ging omzetten naar analoog.
Sindsdien dus maar de uitgeleverde modem gebruikt in combi met een Gigaset.

Met elk nieuw verzinsel lijken we achteruit te gaan in plaats van vooruit. En moet er weer wetgeving komen om terug te krijgen wat je eerder al had.
Reputatie 6
Badge +7
Wel ik maak hier gebruik van een Draytek en werkt perfect de oude Fritzbox wie ik head werkte ook niet meer met vvdsl (7340) en daarom de draytek ze moeten zich toch houden aan de standaard dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Reputatie 8
Edit: laat maar, heb de screentjes op de vorige pagina bekeken en die werken ook niet bij mij.
Gewoon de draad goed doorlezen.
Er zijn kennelijk meerdere achterliggende VOIP providers bij Telfort in gebruik. De SIP-server en gebruikte proxy-server die voor jou geldt kan een andere zijn dan weergegeven in de screenshots op de vorige pagina. Die kun je echter gewoon uitlezen vanuit de Telfort modem/router (Experia Box V8 en ZyXEL).
Verder ook vanuit de gegevens in de WAN packet capture.
Mijn Fritbox heb ik achter de experiabox V8. Dankzij de beschrijving heb ik voip weer werkend in mijn Fritzbox. In de experiabox heb ik het vinkje uitgezet bij mijn voip. Vandaag was dit weer automatisch aangezet door Telfort. Als iemand mij belt gaat hij over, maar bij mij niet omdat ik geen telefoon aan de experia heb. Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de voip instellingen in de Experia automatisch geactiveerd kunnen worden?
@Babylonia, laatste zin.

Uitlezen gaat niet met een E10 dus als de Ebox is omgewisseld zit je vast.
Yep, die heb ik ook uitgelezen, maar het werkt niet. Inmiddels heb ik een externe provider genomen en die werkt prima! Nu nog even mijn nummer porteren en ik ben van dat gezeik af! Sowieso achterlijk dat Telfort weer van alles aan het sjouwen is zonder van te voren aan te geven. Schandalig dat je van het ene op het andere moment geconfronteerd word met de fratsen van Telfort! Ik ben er wel klaar mee!
Reputatie 1

@JvanR: Ik heb ook een FritzBox 7581 aangesloten gehad, met dezelfde problemen. Plus bovendien problemen in het DECT gedeelte en het probleem dat FON1 en FON2 zijn verwisseld. Bovendien is het WiFi 2.4 Ghz signaal ronduit zwak te noemen.

Inmiddels een oude FritzBox 7360 aangesloten en die werkt zonder problemen. De 7581 staat dus bij mij in de kast.

Bedankt voor het delen van uw ervaring. Het is het proberen waard. Ik heb nog een 7490 hangen die nu als Mesh repeater fungeert, mogelijk werkt die beter. De 7581 kan dan als de Mesh repeater fungeren.

Update:, Inmiddels de FB7490 weer achter het glasvezelmodem gehangen, ga het een week uitproberen hoe het gaat.
Ed W. bedankt voor de tip
JanD bedankt voor de Sip info
en Babylonia voor de tests
Ik hoop over een week een positief resultaat te kunnen melden.

Update van bevindingen:
Tot nog toe geen lange telefoontjes gehad maar de korte die we gehad hebben, tot zowat 4 min., blijven werken ze worden niet afgebroken. Weet echter nog niet wat er gebeurd met bijv. na 10 min. Wat ook nog gebeurd is dat degene die ons Telfort nummer kiest wel de telefoon hoort overgaan maar dat wij niks te horen krijgen. Als ik dan in de FB bij oproepen kijk staat die gemiste oproep er niet bij, dus het lijkt dat het gekozen gesprek niet in in de FB aankomt of niet geaccepteerd wordt. Na zo’n 10 min. werkt het weer wel.

Ik heb dus nu de FB7490 in gebruik achter het glasvezelmodem en de 7581 als Mesh repeater. Ik loop ook tegen een ander probleem aan met de 7490 maar vooraf eerst een vraag aan jullie, meer ervaren gebruikers. Dit in verband met boven vermeldde niet doorkomen van een oproep op het Telfort nummer maar ook het andere probleem wat er is wat ik hieronder beschrijf.
Is het namelijk zo dat wanneer je de FB los hebt gehad van het modem, of opnieuw opgestart, of een instelling veranderd hebt dat de telefoon lijn dan even niet werkt? Het is net alsof de instellingen ergens geverifieerd moeten worden wat ongeveer 15 tot 30 minuten duurt. Ik had namelijk de FB even los van het modem gehad zonder de spanning eraf te halen en toen kon ik even niet gebeld worden, degene die mijn Telfort nummer koos kreeg de mededeling dat het nummer niet in gebruik was. Na een half uur werkte het wel. Mogelijk is dat een gewone gang van zaken die er bij hoort.

Dan het probleempje wat blijkbaar ook met de 7490 erbij is gekomen.
Als tweede account heb ik een CheapConnect account op FON 2. Daar gebeurd het nu elke keer dat degene die dat CC nummer kiest zelfs geen toon hoort zoals je altijd hoort wanneer je een telefoonnummer kiest en je als kiezer de telefoon hoort overgaan. Ik kan er gewoon mee uitbellen dat werkt goed maar inbellen lukt niet. Ik heb aan de instellingen niets veranderd, ze staan nog steeds op de oude instellingen zoals het goed werkte in de oude situatie voordat ik de 7581 ging proberen.

Al met al is het telefoon gebeuren niet stabiel, wat ik niet verwacht had met een Fritzbox. Ik gebruik de FB’s al jaren vanaf het begin dat we glasvezel hebben, telkens met een wat nieuwer model.

Reputatie 8
Het is me bekend dat de V10 niet uit te lezen is m.b.t. VOIP / SIP-gegevens.
(Ik heb hier zelf een Telfort V10 om ermee te testen, waarbij ik dat had onderzocht). Wat met de Experia Box V8, en ZyXEL P-2812HNU-F1 nog wel mogelijk is met wat trucjes en gebruik van WireShark.
Reputatie 1

Update op plaatsing deze middag:
Ik heb een instelling veranderd in de FB bij Telephony devices Ik heb bij FON 1 (Telfort) nu bij incoming calls alleen het Telfort nummer staan en niet de keuze “All”   aangevinkt.

En bij FON 2 (Cheapconnect)  heb ik alleen het CC nummer staan en ook niet “All” aangevinkt.

Nu lijken alle calls door te komen. Afwachten of het zo blijft werken.

Reputatie 8
Badge +16
Experiabox compleet vervangen door je Fritz!box is het alternatief. Er zijn genoeg topics te vinden waarin de settings te vinden zijn
Telfort heeft me een experiabox v8 gestuurd.
Kan ik bij die ook met PuTTY het wachtwoord achterhalen, of moet het echt met wireshark?
Reputatie 1
Badge
Experiabox compleet vervangen door je Fritz!box is het alternatief. Er zijn genoeg topics te vinden waarin de settings te vinden zijn

thja.....zie mij topics na een week van tweaks hebben geprob.....niet online met fritzbox 7369

Dus nu op marktplaats gezet:8
Reputatie 3
Badge

Dat is interessant! Ik heb ik totaal 5 telefoonnummers, waarvan 2 via FON1 en de andere 3 via de DECT mogelijkheid van de Fritzbox. Dit levert geen problemen op.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je i.p.v.  “All” zowel je Telfortnummer als je CC nummer aanvinkt?  

Reputatie 8

Als je tussendoor apparatuur afkoppelt waarbij VOIP apparatuur wordt gebruikt (ingebouwd in de FritzBox), en weer in het netwerk hangt, of instellingen verandert? Altijd even een herstart, zodat een SIP-account zich opnieuw bij de VOIP-server kan  aanmelden / activeren. Dat gebeurt namelijk vanuit de VOIP apparatuur zelf.

Als je dat niet doet, kan het voorkomen dat het SIP-account op dat moment niet is aangemeld.
Waarom bijv. een half uur later wel, komt door de instellingen om elk half uur, (heel uur → uren ?), de aanmelding alsnog wordt geëffectueerd. Vergelijk het met het verversen van een IP-lease zoals bij netwerk-apparaten gebruikelijk is. Voor CheapConnect om het SIP-account aan te melden wordt een tijd tussen 300 en 3600 seconden (tussen 5 minuten en een uur) geadviseerd om in te stellen.

Reputatie 8

Bij het opnieuw configureren kwam ik er toevallig achter dat ik in FB 7581, die als Mesh repeater staat, nog de twee telefoon accounts had staan. Blijkbaar was het zo, althans dat denk ik, dat wanneer er een gesprek binnenkwam hetzij via Telfort hetzij via CC dat er een willekeurige keuze gemaakt werd tussen de FB7490(router) of de FB7581(Mesh repeater).

Twee keer hetzelfde SIP-account op twee verschillende apparaten die elk verwijzen naar hezelfde account bij de VOIP-provider, het kan, maar dan moet je goed weten wat je doet.

Het apparaat wat zich het laatste bij de VOIP SIP-server heeft aangemeld, is op dat moment het apparaat waar telefoongesprekken op binnenkomen. Is daar geen telefoon op aangesloten, hoor je dus niets.

Bij CheapConnect kun je in het account controleren, welk apparaat zich heeft aangemeld.

Je kunt ook anders te werk gaan als je op beide VOIP apparaten wel telefoons hebt aangesloten.
Bij CheapConnect heb je tevens twee gratis “interne” SIP-nummers, die beginnen met 777xxxxxxx
Dan stel je het “normale” nummer in als doorschakelen naar die twee 777.. nummers.

Het SIP-nummer op het ene VOIP apparaat stel je in op het ene 777..x.. nummer,
het andere VOIP apparaat op het andere 777..y.. nummer.

(De eerdere plaatjes betreffen de aanmelding bij die verschillende 777.. nummers).

Ook bij ons werkt de vaste telefonie via de Fritzbox niet meer. De instellingen waren zoals VALKHYR heeft aangegeven. De helpdesk van Telfort adviseerde de Experiabox te gebruiken. Deze kan echter niet als basisstation voor de Dect telefoons dienen zoals wij nu de Fritzbox gebruiken. Vreemd dat Telfort een wijziging in de telefonie doorvoert waardoor het juist niet meer werkt. Nog vreemder is dat bij het doorvoeren van de wijziging de gebruikers accounts niet zijn overgenomen of aangepast zodat de klant er niets van merkt. Nog veel vreemder is het dat XS4ALL (ook een dochter van KPN zelf met Fritzbox modems werkt (en daar is waarschijnlijk ook de wijziging naar Clearvoice al doorgevoerd. Hoezo er is geen andere oplossing Tuut-Tuut ?
Wat een drama! Op die Experiabox kun je weer geen static DHCP instellen, wat nodig is voor de Gigaset.
ZUCHT!

Reageer