Fritz!box 7490 nieuwe sip instellingen sinds 4-11-2-16

• 5 november 2016
  • 165 reacties
  • 23976 keer bekeken

Toon het eerste bericht

165 reacties

Reputatie 8
Sinds de klacht naar de ACM nog slechts 1 week problemen gehad met het resetten van het modem naar het 'verplichte' SIP-account.
Tot op heden vindt er dus geen reset meer plaats en werkt de telefoon-centrale gewoon. Hopelijk blijft dit zo.
Nu die starheid over de verstrekking van de gegevens nog overkomen.

Dat het niet meer wordt gereset en je eigen instellingen worden gerespecteerd had ik ook al gemerkt.
(Bij testen met andere router en weer terugplaatsen van de Experia Box V8).

Afgelopen nacht is er een firmware update geweest van de Experis Box V8 naar versie 02.00.138W4
Zie ander draadje < HIER >

Geen van mijn persoonlijke instellingen zijn overschreven.
Ook de eigen persoonlijke keus van alternatieve uitbel VOIP-gegevens bleven intact.
Zelfs een back-up van al mijn instellingen, waarbij juist die SIP-gegevens eerder werden overruled door de Telfort bemoeienis, en mijn VOIP back-up instelling NIET werd meegenomen, en ik ze erna met de hand alsnog moest aanpassen, werden nu wel met de back-up instellingen correct ingevuld en bleven netjes intact na het terugplaatsen.

Dus het heeft kennelijk zijn vruchten afgeworpen de klachten bij ACM. (Moeten we vaker doen).
Nu de rest van de klachten nog ;)

Heb vanmorgen nog wat verder gekeken of er zaken "niet meer" mogelijk zijn.
Maar SIP-gegevens zijn via Wireshark ook nog gewoon uit te lezen.
Met Telfort's overstap naar nieuw telefoniedienst ben ik ook geconfronteerd met niet kunnen bellen of gebeld worden. Inmiddels heb ik workaround aandachtig doorgelezen en heb mijn userid in Wireshark kunnen achterhalen ... echter niet het password zoals eerder is beschreven. Kunnen jullie aangeven welke opties en instellingen van Wireshark moeten worden gebruikt ?
Reputatie 8
Badge +12

@ESteg, volgens mijn heeft Babylonia alles al uitgelegd. Ik kan daar niets aan toevoegen. Zo lang het een Telfort modem is, blokkeren wij niks en moet VOIP gewoon gaan werken nadat het modem helemaal is opgestart. 

Badge
Met Telfort's overstap naar nieuw telefoniedienst ben ik ook geconfronteerd met niet kunnen bellen of gebeld worden. Inmiddels heb ik workaround aandachtig doorgelezen en heb mijn userid in Wireshark kunnen achterhalen ... echter niet het password zoals eerder is beschreven. Kunnen jullie aangeven welke opties en instellingen van Wireshark moeten worden gebruikt ?
Heb je een factory reset uitgevoerd op je experia box voor je begon met tracen ?
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie, de status is veranderd naar "Aangemeld". Alleen gaat de telefoon nog niet over bij binnenkomende gesprekken.
Iemand nog een suggestie?

de factory reset heb ik overgeslagen.
is dat essentieel ?
Reputatie 8
Wie heeft van tevoren een bericht gekregen over welke veranderingen er zouden worden doorgevoerd en wat dat voor gevolgen zou (kunnen) gaan hebben?
Omstreeks maart / april zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat Telfort in de loop van het jaar de telefoniedienst zou wijzigen naar een ander systeem. Enige praktische verschil wat ikzelf heb kunnen ontdekken in de modem/router (Experia Box V8) met de eerdere VOIP-dienst is een verandering van de achterliggende VOIP-gegevens.
Een en ander zoals eerder in de draad daarin de verschillen zijn weergegeven.

Verder zijn een aantal zaken veranderd in de dienstverlening. Bijv. geen e-mail meer voor ingesproken voice-berichten.
Dat is elders op het forum uitgebreid behandeld. Maar dat heeft op zichzelf allemaal niet met die wetgeving te maken.

Met betrekking tot de wetgeving die nu is verscherpt "in zijn algemeenheid" ten aanzien van (eind)apparatuur.
In Duitsland had men dat indertijd beter geregeld. Daarin werd een harde datum gesteld waarbij providers zouden moeten voldoen aan de nieuwe regelgeving. Men kreeg aanvankelijk tot een half jaar de tijd om hun zaakjes op orde te brengen gerekend vanaf de datum dat de nieuwe wetgeving was goedgekeurd. Dat is uiteindelijk tot een heel jaar opgeschoven.
(De wet was in augustus 2015 goedgekeurd, maar daadwerkelijk pas per 1 augustus 2016 van kracht).

Die harde datum dat providers eraan moeten voldoen heb ik in de publicaties in Nederland niet gepubliceerd zien staan.
Voor iets wat pas als besluit op 12 december 2016 is genomen en op 21 december 2016 is gepubliceerd, ga er maar vanuit dat het niet realistisch is dat providers daar nu reeds op vervolgd kunnen worden. Hoe zeer er afgelopen tijd aan die regelgeving is gewerkt en op punten wellicht nog is bijgesteld. Men kan er pas echt "naar de letter op inspelen", als het "naar de letter" daadwerkelijk is vastgelegd. Dat men met een klein beetje inzicht zich eerder op die ontwikkelingen had kunnen voorbereiden, tja, dat had gekund. En niet slim als ze dat niet hebben gedaan. Kost ze nu extra energie om dat allemaal in korte tijd alsnog aan te moeten passen.
Hallo.
Bovenstaande ziet er voor mij een beetje ingewikkeld uit.
Hebben jullie enig idee wat ik nu waar in de Fritzbox 7490 in moet vullen voor het nieuwe telefonieplatform van Telfort?

Hans
Reputatie 8
Maar kun je al wel uitbellen?

Misschien kun je specifiek voor de Gigaset basis, toch nog eens die "STUN" instelling gebruiken,
die je bij de oude situatie ook gebruikte?
Zie voor aanwijzingen evt. ook de gebruiksaanwijzing < HIER >

Als het dan nog niet werkt. Helemaal onderaan je plaatje heb je "netwerk protocol" selecteren.
Wat zijn daar de mogelijkheden?

Verder heb ik in de Experia Box wel een verschil gezien met vroeger voor DTMF:
In plaats van "inband" wordt nu "outband (RFC 2833)" gebruikt.
Weet niet of je dat nog ergens kunt instellen?
Inmiddels is duidelijk dat het SIP account in de Experiabox dagelijks remote wordt geactiveerd.
Om de Gigaset te laten werken moet ik dus in de gaten houden wanneer dat zo is en dan handmatig het account weer uitzetten.
Lekker handig van Telfort.

nu nog 2 opties:
1) eigen modem kopen (kost geld)
2) andere provider kiezen (scheelt geld)

Duidelijk lijkt me.
Reputatie 1
Opgelost, bedankt Babylonia! De STUN server is weer ingesteld.

Badge
de factory reset heb ik overgeslagen.
is dat essentieel ?

Dit is essentieel, door de factory reset wordt de configuratie experia box gewist en gaat de box weer de configuratie ophalen.
Deze configuratie bekijk je met de packet analyzer, hier zit ook de telefonie configuatie bij. Deze wordt wel als laatste ogehaald.
Je moet pas stoppen met de packet analayzer als het telefoon ledje weer gaat branden op de box.
Reputatie 8
Badge +16

Opgelost,

Zou je voor de compleetheid een volledig screenshot willen plaatsen van je instellingen waarbij de persoonlijke gegevens niet zichtbaar zijn.
Zo is het voor meer gebruikers duidelijk wat er ingesteld moet worden
Vanmiddag deed het inbellen het weer niet.
Nu bleek het account in de Experiabox weer aan te staan. (?)
Deze heb ik weer uitgezet en de "Registrar Expire" heb ik op 0 seconden gezet.
Hopelijk gaat het modem niet uit zichzelf weer het account activeren. Want dan kaapt hij het signaal, voordat de Gigaset het kan oppikken.

Wie weet of en hoe je kan voorkomen dat er 'remote access' plaatsvind vanuit Telfort of de telefoniedienst?
Want misschien komt het daar vandaan. (overigens staat Remote Management uit!)
Reputatie 6
Badge +7
Eigen modem kopen is de beste oplossing denk ik.
Reputatie 1

De 7581 schijnt een andere chipset te hebben. Dat zou wel e.e.a. kunnen verklaren. Vast staat wel dat het telefonie gedeelte van de 7581 (zowel FON als DECT) behoorlijk wat problemen geeft.

Dat zou jammer zijn, en een smet op de Fritzbox reputatie.

Als het zo door gaat moet ik het maar anders gaan doen en de V10 Experiabox achter het glasvezelmodem zetten om het Telfort nummer te kunnen gebruiken en inter actieve tv en daarachter de FB voor internet en het kunnen gebruiken van het CC nummer.

Met een Experia Box V10 als eerste router, met daarachter een 2e router, kan ik met VOIP apparatuur erachter en ingestelde SIP-accounts met “softphone apps op een laptop, bellen en gebeld worden.

Kan met die set-up echter geen gesprekken in de wacht zetten en weer terugschakelen,
en bijv. een gesprek doorschakelen naar andere VOIP telefoon.

Dus de mogelijkheden worden nog steeds wel beperkt, zelfs met goedwerkende VOIP-apparatuur.
En dat zit hem dan in het bezet houden voor de eigen KPN/Telfort VOIP-dienst van poort 5060. Uitbellen en ontvangen zou echter wel correct moeten werken.

Verder verbaast het mij dat dezelfde software in de ene FB geen probleem geeft en bij de andere wel. Ofwel waarom had ik gemeld probleem wel bij de 7581 en niet bij de oudere 7490 die ik nu weer gebruik. Of is het zo dat de hardware hier een rol speelt.

De 7581 schijnt een andere chipset te hebben. Dat zou wel e.e.a. kunnen verklaren. Vast staat wel dat het telefonie gedeelte van de 7581 (zowel FON als DECT) behoorlijk wat problemen geeft.

Goedenavond, update van bevindingen laatste week.
Het blijft onstabiel.
Wel het volgende gemerkt.
Wanneer ik niet gebeld kan worden op mijn Telfort nummer en ook niet op het CC nummer maar wel uitbellen dan helpt het dat ik de Fritzbox opnieuw opstart. Dan kan ik weer gebeld worden na die herstart op bv het Telfort nummer. Echter wanneer gesprek is afgelopen niet meteen gebeld worden door het CC nummer, dan is het 5 minuten wachten. Als ik eerst op het CC nummer gebeld wordt dan is hetzelfde, je kunt dan niet meteen gebeld worden op het Telfort nummer. Misschien hoort dat erbij en is een vertraging ingebouwd in de FB.
Het lijkt erop dat een of andere aanmelding door de FB met mijn account gegevens bij zowel Telfort alsook CC niet goed gaat en een herstart wel helpt. Zou het een optie zijn om de Fritzbox middels een tijdklokje ‘s nachts opnieuw op te laten starten?

Reputatie 3
Badge

Dat is wel een optie maar lost het probleem niet op.
Ik zou eerder denken aan het terugzetten van de FB naar fabrieksinstellingen en alle gegevens nog eens zorgvuldig handmatig (dus niet via een back up!) opnieuw invoeren.

Reputatie 8

Wacht er maar even mee met terugzetten van de FB naar fabrieksinstellingen.
Inmiddels heb ik ook wat vreemde ervaringen met VOIP, maar heb nog te weinig tests gedaan.
Lijkt mogelijk te liggen aan andere veranderingen in het KPN/Tefort netwerk ??

Zie mijn reactie hier:
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/problemen-met-vaste-digitale-telefoon-na-instalatie-experiabox-v10a-85500#post715707

Reputatie 8
Mooi dat het werkt.
Dat schept weer nieuwe opties om niet afhankelijk te zijn van de Telfort geleverde spullen.
het wachtwoord in rode kader (20char; combi van letters en cijfers)

en de username

met proxy 145.7.97.61 (ipv -.60) werkt het weer dankzij jullie uitstekende pionierswerk !
Reputatie 8
Inmiddels is duidelijk dat het SIP account in de Experiabox dagelijks remote wordt geactiveerd.
Heel vervelend.
Maar het zal heel snel verleden tijd zijn.
In navolging van Duitsland, is er nu namelijk net ook door de Nederlandse overheid bindende regelgeving uitgegeven die de zogenaamde "routerdwang" aan banden legt.
Zie net een eerder bericht daarover op het forum vanmiddag < HIER > en vervolgreactie.

Als je die publicatie goed doorneemt (zie < PDF-bestand >), mag een provider ook geen "dwingende" instellingen in een router forceren, die de eigen keus met persoonlijke aanpassingen voor gebruik op een ander apparaat verandert of hindert.
De firmware moet op dit punt dus aangepast worden, want het staat gebruik met de eigen apparatuur in de weg.

Hieronder even de belangrijkste stukken tekst uit het PDF-bestand eruit gelicht.

LET GOED op de datum wanneer het allemaal in werking treedt.
Men heeft het over de aanpassing van de Telecommunicatiewet 3 februari 2016. ----> Niet 2017.
Dus kennelijk is men al een hele tijd bezig met die aanpassing, waarop bedrijven en internetaanbieders zich dan kunnen voorbereiden, en zal naar ik vermoed dan ook snel werkelijk in praktische zin die aangepaste wet bindend in werking treden.
Hoe kan ik die wan capturing doen in de P-2812HNU-F1??
Reputatie 8
Even de reacties teruglezen vanuit de draad, en de informatie die er betrekking op heeft combineren.

< DEZE > en < DEZE >
Reputatie 8
Badge +12
Helemaal top antonlamers. Kan natuurlijk gebeuren. Mocht er nog een keer iets zijn, dan horen we dat graag.
Reputatie 8
Wie weet of en hoe je kan voorkomen dat er 'remote access' plaatsvind vanuit Telfort of de telefoniedienst?
Want misschien komt het daar vandaan. (overigens staat Remote Management uit!)

Communicatie vanuit Telfort verloopt niet via het "Remote Management" menu maar mogelijk via een speciaal protocol TR-069: https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Een reset of reboot van de modem/router kan mogelijk de VOIP weer inschakelen op de Experia Box.
(Gegevens worden dan opnieuw ingeladen).

Reageer