Fraude met 0900-nummers opgelost

• 29 juli 2014
  • 19 reacties
  • 4844 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +2
We hebben signalen van klanten ontvangen waarbij gesprekken van nummers 0900-5500400 en 0909-1291299 onterecht gefactureerd worden. Echter hebben deze klanten deze gesprekken niet zelf gevoerd.

We hebben deze zaak in onderzoek en zullen alle onterecht gemaakte kosten terugstorten aan klanten die hiermee te maken hebben gemaakt. Je hoeft hier als klant dus geen actie op ondernemen.

Deze week verwachten wij in dit topic meer duidelijkheid en informatie te kunnen geven over de verdere afhandeling.

Michael

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom Telfort ruim drie maanden heeft gewacht met het geven van een eerste officiële reactie. De eerste meldingen op dit forum dateren immers al van eind april van dit jaar. En ik kan me niet voorstellen dat het drie maanden duurt om een (voorlopig) statement over deze kwestie te formuleren en te communiceren. Al was dat maar de mededeling dat de kwestie serieus zou worden onderzocht.

Het is erg jammer dat sommige klanten zelfs van de helpdesk te horen kregen dat de kosten terecht in rekening waren gebracht... de klant die beweerde dat hij het nummer niet had gebeld (en daarin nu gelijk blijkt te hebben) werd dus feitelijk voor leugenaar uitgemaakt. Met de kennis van nu lijkt me dat een erg ongelukkige reactie. Zeker omdat er in dezelfde periode meerdere klanten onafhankelijk van elkaar hetzelfde probleem meldden op het Telfort forum. Telfort had dus zelf ook kunnen vermoeden dat er meer aan de hand was en had minimaal een serieus onderzoek kunnen toezeggen.
Reputatie 8
Badge +2
@Franzki,

Ik begrijp dat je deze vragen stelt. Ik heb deze intern uitgezet.

Indien er meer bekend is, zal ik dit hier posten.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@Franzki,

Het heeft helaas langer geduurd dan gewenst voordat het verband tussen de verschillende klantcases is gelegd. Hierdoor is een aantal klanten door onze klantenservice onjuist geïnformeerd over de oorsprong van deze gesprekskosten. Dit had niet mogen gebeuren, ons streven is altijd om de zaak serieus op te pakken en hierover transparantie te geven.

We zijn momenteel bezig met het onderzoek en verwachten hier spoedig meer duidelijkheid over te kunnen geven. De onterecht gemaakte kosten zullen natuurlijk teruggestort worden. We zullen deze klanten hiervoor benaderen.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
Onlangs is er fraude door een malafide exploitant van 0900-nummers aan het licht gekomen. Hierdoor is van een gering aantal klanten een klein bedrag afgeschreven voor telefoongesprekken met de volgende nummers: 0900-5500400 of 0909-1291299.

Nader onderzoek heeft uitgewezen dat een oud-medewerker deze fraude heeft (mede-)gepleegd.
Telfort heeft inmiddels passende maatregelen genomen en er is aangifte bij de politie gedaan.

We betreuren deze situatie ten zeerste. Gedupeerde klanten ontvangen binnenkort bericht wanneer zij het ten onrechte afgeschreven bedrag terugkrijgen.

Michael
Met reactie van Franzki eens.

Ik heb meerdere dezelfde soort reacties van Telfort gekregen waarbij gesteld werd dat ik echt zelf zou hebben gebeld en deze kosten gemaakt zou hebben.
Ik verwacht enigszins een skilled servicedesk, en als men daar het antwoord niet (zeker) weet, een verwijzing dat de call wordt doorgezet naar de 2e, dan wel escalatielijn.
Daarnaast heb ik meerdere malen gevraagd om gebeld te worden door Telfort om hierover in detail te treden, dat is niet gebeurd
Jammer. Tot nu toe heb ik omtrent deze zaak helaas geen persoonlijk bericht van Telfort gekregen.
Laat Telfort hier lering uit trekken en bij toekomstige soortgelijke incidenten een goede escalatie workflow en communicatiestrategie optuigen.
Wel veel Telfort aanbiedingen gehad de laatste weken... 😛
Vandaag een schriftelijke reaktie gehad waarin werd uitgelegd hoe een en ander dus toch kon gebeuren.
Wel kwalijk dat je eerst tig keer Telfort moet proberen te overtuigen van je gelijk en ook al serieus hebt overwogen om maar afscheid van Telfort te nemen.
Ik snap ook wel dat het voor Telfort een lastige kwestie was maar een beetje meer vertrouwen in de uitleg van de andere kant (wij dus en de andere gedupeerden) was ook wel op zijn plaats geweest.
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben overigens wel benieuwd naar de uitleg in de brief over wat er nu precies is gebeurd...
Badge +1
Onbegrijpelijke vind ik dit allemaal.
Meerdere malen via email contact gehad met Telfort over een onterechte rekening.
(ik nodig Telfort uit nog eens naar alle correspondentie van mij te kijken).
En nu blijkt eigenlijk dat er gewoon standaard geroepen wordt "het ligt aan u" zonder dat er daadwerkelijk inhoudelijk wordt gekeken.
Ook ik werd min of meer voor leugenaar uit gemaakt en daarom overweeg nog steeds om afscheid te nemen van Telfort.
Voor de duidelijkheid, alleen om deze reden want verder ben ik met mijn vaste aansluiting erg tevreden.

@Franzki,
Een oud-medewerker heeft de fraude (mede) gepleegd.
Er zijn passende maatregelen genomen en er is aangifte gedaan door Telfort.
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,
Een oud-medewerker heeft de fraude (mede) gepleegd.
Er zijn passende maatregelen genomen en er is aangifte gedaan door Telfort.

Zoiets las ik ook al...

Maar ik ben benieuwd hoe de fraude is gepleegd... en hoe het kan dat een klant niet-gebelde nummers gefactureerd krijgt zonder dat daar een interne controle op zit.
Dit bericht richt ik aan de directie van Telfort.
Maanden ben ik aan het knokken geweest om aan te geven dat ik niet heb gebeld.
Tot aan uw vergadertafel heb ik geschreven. Reactie kreeg ik niet van u maar telefonisch van een medewerkster. Het lag steeds aan ons, wij hadden (ondanks dat wij niet eens thuis waren) toch zelf gebeld.
Nu, vandaag heb ik een kille, uiterst zakelijke schriftelijke reactie van Telfort gekregen. In een paar zinnen wordt uitgelegd dat een medewerker de boel heeft belazerd en dat wij het geld terug krijgen. Excuses voor het ongemak.
Is dat alles wat u te zeggen hebt?? Schaam u diep!!! Weet u hoe wij door uw medewerkers zijn te woord gestaan? Uitzondering vind ik mw. Ten B., zij was wel uiterst vriendelijk maar in een tweede telefoongesprek lag het helaas toch weer aan ons.
Telfort directie. Eerder in dit topic schrijft uw Michael dat van een gering aantal klanten een klein bedrag is afgeschreven.
Te meer daar het maar een gering aantal klanten betreft (aantal zou eigenlijk niet uit moeten maken) had het u gesierd als u 2 zinnen meer aan uw excuses had besteed en de brief samen met een enorme bos bloemen bij mij thuis had laten bezorgen.
Ik wens u veel wijsheid toe.
D. van der Leede
Badge
Dit bericht richt ik aan de directie van Telfort.
Maanden ben ik aan het knokken geweest om aan te geven dat ik niet heb gebeld.
Tot aan uw vergadertafel heb ik geschreven. Reactie kreeg ik niet van u maar telefonisch van een medewerkster. Het lag steeds aan ons, wij hadden (ondanks dat wij niet eens thuis waren) toch zelf gebeld.
Nu, vandaag heb ik een kille, uiterst zakelijke schriftelijke reactie van Telfort gekregen. In een paar zinnen wordt uitgelegd dat een medewerker de boel heeft belazerd en dat wij het geld terug krijgen. Excuses voor het ongemak.
Is dat alles wat u te zeggen hebt?? Schaam u diep!!! Weet u hoe wij door uw medewerkers zijn te woord gestaan? Uitzondering vind ik mw. Ten B., zij was wel uiterst vriendelijk maar in een tweede telefoongesprek lag het helaas toch weer aan ons.
Telfort directie. Eerder in dit topic schrijft uw Michael dat van een gering aantal klanten een klein bedrag is afgeschreven.
Te meer daar het maar een gering aantal klanten betreft (aantal zou eigenlijk niet uit moeten maken) had het u gesierd als u 2 zinnen meer aan uw excuses had besteed en de brief samen met een enorme bos bloemen bij mij thuis had laten bezorgen.
Ik wens u veel wijsheid toe.
D. van der Leede
Reputatie 8
Badge +16
@Zwaga:

Allereerst lijkt het me uitermate vervelend dat je zit opgezadeld met absurd hoge kosten...

Maar... dit topic gaat over een probleem met Vastbellen via de Telfort internetverbinding waarbij spookgesprekken op de factuur verschenen.

Omdat jij een ander probleem lijkt te hebben (met mobiele abonnementen van je vrouw en dochter?) is het advies om hiervoor een eigen topic aan te maken in de juiste rubriek.

Dat kun je doen door hier te klikken.

Vervolgens kan Telfort Webcare je daar wellicht verder helpen.
Beste allen,

Wij zijn nu al 2 dagen afgesloten van ons internet omdat onze telefoonlijn thuis is gehacked of er is fraude mee gepleegd. Wij hebben een plots een rekening van 800€ open staan terwijl dit niet onze schuld is. Wij hebben onze telefoonrekening na gekeken en er is al vanaf 15 maart 17x gebeld naar het nummer 0909-1291299. Wanneer je dit nummer opzoekt via Google dan zie je gelijk de 1e link waar je doorverwezen wordt naar het telfort forum daar zie je dat nog veel meer klanten van telfort hier last van hebben gehad. En iedere keer als er gebeld is maar dit nummer dan is dit meerdere keren 50:07 seconden.
Maar gelijk terug draaien en onze internet weer aan sluiten Nee hoor. Terwijl dit verhaal al 2 jaar loopt, want op het telfort forum staan klachten van 2 jaar geleden.

Tevens is er ook een uitzending van het televisieprogramma kassa geweest waar dit onderwerp voorbeeldig in beeld is geweest. Daar zaten verschillende gedupeerde aan tafel waar het ook bij gebeurd is.

Ook worden wij heel slecht te woord gestaan en geholpen door de klantenservice. Dit is echt schandalig want als je de klantenservice belt blijven zei het maar onze kant opschuiven.
Sterker nog we worden gewoon niet geholpen door telfort. En de klantenservice kan heeft gewoon een blaadje voor zich met standaard punten wat ze moeten zeggen. Wij worden werkelijk nergens mee geholpen.

Vanmiddag zijn wij terug gebeld en telfort zegt gewoon dat wij zelf gebeld hebben. Hoe tegenstrijdig is dit!! Het regent klachten over dit telefoonnummer en het is bekend maar wij moeten gewoon betalen (wat dus echt niet gaat gebeuren)

Mvg a.e visser
Reputatie 8
Badge +16
Beste A E Visser,

Je reageert nu in een oud topic over een grootschalige fraude die 2 jaar geleden heeft plaatsgevonden. De kans is niet zo groot dat jouw probleem hiermee te maken heeft.

Advies is om in je eigen topic verder te gaan, dus HIER
Kans is wel heel groot dat wij hier de dupe van zijn geworden. Want wij hebben ook het nummer plots op onze rekening staan terwijl wij dit niet gebeld hebben. Kijk maar even het programma kassa terug van 23 april 2016. Daar komt dit telefoonnummer 0909 1291299 gewoon weer in voor met een aantal gedupeerde.
Reputatie 8
Badge +16
Het nummer dat je noemt is op zich niet frauduleus. Maar het kan misbruikt worden om fraude mee te plegen. Bij de vorige fraude bij Telfort is dit nummer gebruikt. Maar dat nu hetzelfde nummer wordt gebruikt, wil niet zeggen dat het om dezelfde vorm van fraude gaat.

Sterker nog ... het kan zelfs een huisgenoot van je zijn geweest die dit nummer heeft gebeld. Al lijkt me dat laatste onwaarschijnlijk aangezien je zeker weet dat dit niet gebeurd is.

Nogmaals het advies om in je eigen topic te blijven... dat houdt de discussie overzichtelijk.