budgetphone direct op voicemail

• 11 oktober 2016
  • 23 reacties
  • 1214 keer bekeken

Ik kan mijn moeder niet bellen, want dan krijg ik direct een voicemail.
Ik heb een telfort vdsl verbinding met de Zyxel P-2812HNU en een Budgetphone sip.
Mijn moeder had dat ook en dat werkte ok, maar sinds de modem defect is heeft zij een experiabox v8 Arcadyan VGV7519.
Sinds dien kan ik haar niet meer bereiken en anderen wel. Zij kan mij ook bereiken en anderen bellen.
Het is dus een Budgetphone - Budgetphone verbinding.
Ik ken verder geloof ik geen Budgetphone clienten dus, is het gissen wie/waar de werkelijk oorzaak is....
---------------
De hulp van Budgetphone:
Kan je in beide modems de Codecen G711a en G711u aanzetten en de rest uit, ik zie als foutcode terug een 488 Not acceptble van uit het nummer 31********* dit wijst op een codec mismatch.
-----------------
In de Experiabox kan wel worden gekozen voor PCMA en als ik die alleen kies en bij mij alleen de G711 codecs, blijft het probleem hetzelfde.
Graag wil ik dus weten of het mogelijk is om die G711Alaw en G711Ulaw in te stellen.
Of weet u wat de oorzaak is van dit fenomeen. BVD:)

23 reacties

Reputatie 8
Je kunt in de instellingen bij VOIP kiezen tussen G711u en G711a
Verder zijn de codecs PCMA - G729 - G722 standaard actief. Die kun je individueel wel uitschakelen (misschien minder handig) en in prioriteit wat het eerste wordt gekozen naar boven of onderen schuiven.
Met dat laatste kun je daar mogelijk wat profijt uithalen?? (Ik heb ze gewoon op standaard-instelling staan).

Als het gaat om een Budgetphone - Budgetphone verbinding, als enige connectie m.b.t. tot het direct inschakelen van voicemail lijkt me daar het probleem te zitten??

Zelf gebruik ik (sinds kort) VoipBuster om uit bellen, en het standaard Telfort account voor te ontvangen telefonie.
Geen enkel probleem hier. Merk geen enkel verschil met voorheen alleen Telfort telefonie.
Alleen het verschil in kosten 😉
Dank voor de reactie!
De suggestie van Voipbuster, is inderdaad een mooie work arround mocht ik het niet kunnen oplossen:)
Je meld dat je kunt kiezen tussen G711a G711u, maar ik vind die alleen bij de FAX opties.
In welk menu zit die mogelijkheid voor voip G711 Alaw en Ulaw?
Reputatie 8
G711a = G711 Alaw
G711u = G711 Ulaw

Meer smaken zijn er niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/G.711

Standaard staat het in de Experia Box op G711a. Daar zou ik het gewoon op laten staan.

Dat het in de Experia Box als "fax opties" wordt genoemd, heeft waarschijnlijk te maken dat een fax al ver uit de tijd stamt dat "data" analoog over telefoonlijnen werd uitgestuurd. Tenminste niet "digitaal" in de zin zoals we dat tegenwoordig kennen.
Te vergelijken met de eerste ouderwetse "akoestische" modems waarbij korte "audio" toontjes repeterend snel achter elkaar werden uitgestuurd als een soort ruis. Dan legde je de telefoonhoorn in een modem met twee rubber flappen, waar met speaker en microfoon die toontje werden gegenereerd en opgevangen.

Een fax is in principe een vergelijkbaar apparaat. Die sluit je aan op een "analoge telefoonlijn".
Maakt van een vergelijkbare modulatietechniek gebruik als een modem.

In de jaren 80 van de vorige eeuw had je een Radio-programma "Hobbyscoop". Die zond via de radio computer-code over de speaker van de radio uit. Dat kon je met een "microfoon" vastleggen op een casette-bandje, en als "programma" converteren in de toenmalige Philips P2000 hobby computers, waar programma's en data op een mini cassettebandje werden opgeslagen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fax
https://en.wikipedia.org/wiki/Fax
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modem
----> kijk dan op pakweg 2/3 van de pagina naar beneden, een foto van een akoestisch modem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hobbyscoop
https://www.hobbyscoop.nl/historie/

http://computermuseum.50megs.com/dutch/merken/p2000dt.htm
http://www.old-computers.com/museum/photos/Philips_P2000M_TapeDrive_s1.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Philips_P2000
Reputatie 8
Badge +16
Ehhhh we hebben het over voicemail en sip instellingen, niet over de historie van een apparaat wat inmiddels al bij een hoop bedrijven is achterhaald....
Even een update via contact met Budgetphone klantenservice:
De afwijs code is nog steeds 488 en dit wijst toch op een codec probleem en niet of dit wordt tegengehouden door de firewall.
G711a is het zelfde als PCMA en G711 is PCMU selecteerd u beide codecs en de overige codecs uit zetten.
--------------
Ik heb inmiddels mijn kant op U711Alaw gezet en de rest uit en de ontvangende kant op PCMA en de rest uit.
Het resultaat is hetzelfde (direct voicemail) en er word nu gekeken door hun technische team naar de Trace route.
In de eigen koker:
In de experiabox v8 heb ik tot op heden geen mogelijkheid gevonden om te kiezen voor G711Ulaw danwel PCMU.
Van het laatste is het de vraag of het noodzakelijk is, maar het was de moeite waard geweest om te proberen.
Ik weet niet of er updates zijn van beiden modems die hier invloed op hebben.
Het laatst heb ik mijn modem een factory reset gegeven en een nieuw wachtwoord aangevraagd bij Budgetphone.
Dus mocht er nog niets uitkomen ga is hetzelfde nog proberen aan de andere kant van de lijn....maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken, suggesties welkom.
Reputatie 8
Je zou achter de Experia Box een Linksys Papt2t VOIP adapter kunnen hangen, en daar al je instellingen kunnen doen (en er de telefoons aan kunnen koppelen). De Experia Box niet gebruiken voor VOIP.
Van wat ik begrijp uit berichten elders zou je voor BugetVoip eventueel ook de SIP-poorten 5061 t/m 5064 kunnen gebruiken, als poort 5060 "in de weg zit" van de Telfort VOIP aansluiting.
Beste Baylonia: Vraag is hoe zo' n instelling met andere poorten dan zou kunnen werken.
Zoiets is voor een leek als ik niet zo eenvoudig.

Budgetphone:
Kan u deze eens testen vanaf uw nummer met een softphone b.v. zoiper
Instructie om de softphone te gebruiken volgt u deze link:
https://www.zoiper.com/en/page/67fe68e79f58e777a8a8e26d30ac7125
-----------------
Met zoiper via hun stunserver werkt het wel. Stuurt ook call id dus niet id gerelateerd blokkade.
Reputatie 8
Badge +16
Even terug naar de instellingen in het modem van je moeder, staat daar bij de instellingen wel aangevinkt dat de telefoon wel luistert naar binnenkomende oproepen op de sip van budgetphone.

Even uit mijn hoofd omdat ik de Experiabox hier niet heb draaien maar nadat je ingelogd bent:

Ga bovenin de balk naar Voice.
Kies links in het menu voor Internal Accounts
Zet een vinkje bij Enable achter Account 2 [*102] Als dit je budgetphone account is
Kies op de zelfde regel bij Extension In via het drop-down menu je telefoonnummer van budgetphone
Doe dit ook eventueel voor Extension Out.
Scroll helemaal naar benden en kies voor Apply.

Controleer dit ook even in je eigen modem, het is mij uit jouw uitleg niet duidelijk of je moeder ook het probleem heeft als ze jou belt.
Beste Tuut-tuut en eventuele andere forumleden.
Even een update:
Ik kan Bijna iedereen bellen en iedereen kan mij bellen.(Zyxel P-2812HNU via poort 5060 sip1.budgetphone.nl)
Mijn moeder kan iedereen bellen en iedereen behalve ik kan mijn moeder bellen.(experiabox v8 Arcadyan sip1.budgetphone.nl)
In beiden modems staan er geen blokkades of doorschakel opdrachten ingesteld.
Ook bij de profider staan er volgens de gebruikers instellingen geen blokkades.
De voicemail valt volgens Budgetphone te verklaren door de foutmelding die aangeeft dat er een codec foutcode wordt terug gerapporteerd door de modem van mijn moeder.

Inmiddels staan in de modem dus alleen codec G711.Alaw (bij mij) en PCMA (bij mijn moeder)
Ik kan via mijn modem met geen enkele instelling haar bereiken zonder een voicemail te krijgen (veroorzaakt door een foutmelding van de modem van mijn moeder)
Maar het is voor alsnog onduidelijk waar de werkelijk oorzaak ligt.
Nu heb ik gebeld met voipbuster met mijn modem met Poort 5060 en dan krijg ik wel verbinding.
Als ik gebruikmaak van de eerder genoemde softphone app met stunserver krijg ik ook verbinding.

Mijn vraag is dus niet waar moet ik een SIP of VOIP instellen, want daar heb ik al veel aan moeten sleutelen.
Maar als ik wil inderzoeken of het POORT5060 de oorzaak is moet er iets worden veranderd waarvan je moet weten wat je doet.
Daarvoor heb ik te weining kennis dus is eigenlijk de vraag wat er exact veranderd moet worden om eventuele conflicten met Telfort te ontwijken.

Overgens hebben we beiden geen telfort telefonie, dus staat die niet ingesteld op de modem.
Reputatie 8
Badge +16
Je zou eigenlijk met een ander budgetphone account moeten testen of je het zelfde probleem hebt met het bereiken van je moeder.
Heb nu een gesprek gevoerd door Softphone app Zoiper met mijn eigen budgetphone abonnement en via mijn eigen modem Zyxel P-2812HNU.
In De App heb ik ook gekozen voor enkel codec G711Alaw en STUN functie uitgeschakeld, dus gewoon via POORT5060.
In het log van de modem van mijn moeder is het nummer uit te lezen waaruit ik kan opmaken dat het niet een nummer blokkade is in de modem.
Hopelijk kan Budgetphone met het verschil aan gegevens iets opmaken, maar ik vrees voor een conflict in mijn modem.( Want nu ligt de oorzaak duidelijk bij mijn modem.
Dus het codec kan nog steeds de oorzaak zijn of is er een protocolfout.
Het schuiven met poorten is de moeite van het proberen waard, maar ik weet niet hoe dat moet.
Er is in de Zyxel geen STUN functie toch?
Reputatie 8
@lenmar

Voor wat het waard is.
Ik zal hieronder de instellingen geven zoals de VOIP-accounts in mijn situatie zijn vastgelegd in de Experia Box V8.
Heb je daarmee mogelijk enig houvast om de instellingen bij jezelf te vergelijken. Ik maak daarbij gebruik van:
- Het standaard Telfort telefoon-account, om er telefoongesprekken mee te ontvangen.
- Een VoipBuster account om uit te bellen naar vaste nummers.

Voor het Telfort account is mijn vaste telefoonnummer als ID vastgelegd.
Voor het VoipBuster account heb ik mijn mobiele nummer gekoppeld (en verder op accountnaam ID).
(Twee keer hetzelfde nummer voor twee SIP-accounts vastleggen kan namelijk niet).

Persoonlijke gegevens afgeschermd.

Als je dan op "edit" klikt (het potloodje rechts), de instellingen zoals ze gelden voor de VOIP SIP-accounts.
Voor Telfort:

Voor VoipBuster:

Voor beide accounts gelden onderaan nog de instellingen met gebruikte codecs.
Met de pijltjes links/rechts kun je die uit- of inschakelen (selecteren).
Met de pijltjes boven/onder kun je de volgorde in prioriteit bepalen.
(Plaatje = standaard instelling die ik zo heb laten staan).

Met de dropdownmenu's (die kleine pijltjes rechts in de nummer box) kun je dan kiezen welk SIP-account wordt gebruikt voor inbellen, en welke voor uitbellen.

De status van beide SIP-accounts:

Ik kan zonder problemen gebruik maken van mijn draadloze Panasonic telefoons. Om uit te bellen via VoipBuster. Ontvangst van gesprekken op dezelfde manier, maar dan is het Telfort account actief.

Andere manieren om te bellen:
Je eerder voorgestelde VOIP uitbel appjes softphone of zoiper, daar heb ik andere voor in gebruik.
Versies voor Android om van mijn smartphone gebruik te maken om via WiFi uit te bellen (naar vaste nummers).
Het door VoipBuster geadviseerde "MobileVOIP" en een alternatief "Detel Mobile VoIP"
(Heb een voorkeur voor die laatste).

Het werkt hier allemaal strak, zonder storingen, geen onderscheid tussen de twee VOIP-accounts.
Ook geen enkel probleem via WiFi met een smartphone.

Het vrij eenvoudige uitbelprogramma voor Windows van VoipBuster, ben ik minder van gecharmeerd.
Gebruik ik niet. Gebruiksgemak in aanmerking nemende is bellen via WiFi met de smartphone het handigste.

Hoop dat je iets aan die informatie hebt.
Succes, Babylonia@
Inmiddels heb ik een test uitgevoerd op Poort 5070 door alle Poort velden zo in te stellen. Dit werkt exact hetzelfde dus het probleem is niet poort gerelateerd.
Ook heb ik een wissel van accounts gedaan om te zien wat er dan gebeurt.
A blijft het probleem hetzelfde of wisselt het probleem om met het nummer mee.
En het blijkt dat het probleem bij de modem blijft en niet mee verhuist met het account.
De storing is nu dat ik een ver keerdgedraad toon krijg te horen waar ik eerder een voicemail hoorde.
Verder werkten beiden account normaal zoals eerder ook het geval was.
De hulp van Budgetphone denken nog steeds dat de modem van mijn moeder de oorzaak is maar ik denk dat op basis van de softphone test het probleem door mijn modem wordt veroorzaakt. En moet het zo zijn dat mijn voip in de modem een protocol fout maakt.
Ik heb deze firmware: Zyxel P-2812HNU-F1 Current Firmware Version : V3.11TUE8
Deze zit er bij sommige mensen vanaf februari op.
(Die van mijn moeder Arcadyan VGV7519 02.00.136W4 zit er vanaf september vorig jaar op.)

Weet iemand of het mogelijk is de oude firmware op de zyxel is te installeren?
Reputatie 8
Weet iemand of het mogelijk is de oude firmware op de zyxel is te installeren?
Nee, niet mogelijk.
Zou ook niet verstandig zijn, omdat de achterliggende services bij Telfort inmiddels naar ik vermoed zonder uitzonderingen uitgaat van "routed mode" voor TV-ontvangst. Teruggaan naar oudere firmware werken straks andere functies niet meer?
De ZyXEL modem/router is een uitlopend model. Wordt zelfs helemaal niet meer uitgeleverd als vervanging mocht het exemplaar thuis kapot zijn, en om die reden uitgewisseld moeten worden.

Je zou kunnen vragen voor uitwisseling met een Experia Box. Maar of Telfort genegen is dat te doen op basis van niet goed functioneren in gebruik met andere VOIP-providers vraag ik me af?

Andere optie zou kunnen zijn het gebruik van een Linksys Papt2t VOIP adapter
Overigens zelf (nog) geen ervaring mee.
We zijn nog aan zoeken naar de oorzaak en een modem wisselen zou kunnen leiden tot een dubbel probleem toch?
Kan ik tijdelijk de router zo recht toe recht aan mogelijk configureren of te testen of het probleem dan nog bestaat? Er zijn speciale regels voor IPTV etc die wellicht in de weg zitten(Ik maak trouwens geen gebruik van TV over vdsl.
Daarna kan ik 'm weer terug brengen naar factory reset en eventueel verder zoeken.
In ieder geval lijkt het dat een softPhone een oplossing kan zijn, maar wel een beetje een paardenmiddel als de modem is uitgerust met een VOIP
Ik ben meest verbaasd dat ik het probleem nergens eerder heb terug gevonden op de forums etc....zou er iets speciaal kunnen zijn waar anderen geen last van hebben? Zoiets als de IPmodem in de centrale ofzo?
Reputatie 8
Ik heb hier enkele test modem/routers van Telfort.
Heb nu ook de ZyXEL P-2812HNU-F1 aan internet gehangen, plus de rest van mijn apparatuur erachter.
(TV staat aan, en heb internetconnectie). Dus die onderdelen werken.

- 1e SIP-account: Het standaard Telfort telefoon-account, om er telefoongesprekken mee te ontvangen.
- 2e SIP-account: Een VoipBuster account om uit te bellen naar vaste nummers.

Voor het VoipBuster account heb ik mijn mobiele nummer gekoppeld (en verder op accountnaam ID).

Van buiten (mobiele telefoon) naar mijn vaste nummer inbellen (komt op Telfort account binnen) WERKT.
Van binnen naar buiten uitbellen geef hier GEEN connectie, alsof het nummer waar je naar toe belt niet bestaat.
Ik heb wel gewoon een kiestoon voordat ik ga uitbellen.

In de belgegevens bij VoipBuster komen ook geen connecties terug op het moment dat ik probeerde uit te bellen.

Dat lijkt te bevestigen dat de ZyXEL modem/router andere VOIP-accounts niet goed verwerkt.
Ik zou nog kunnen sleutelen aan de instellingen. Morgenvroeg enkele opties proberen.
Maar ik geef het weinig kans.

Ook nog even via WiFi met de smartphone en de VOIP app "Detel Mobile VoIP" uitgebeld. En dat werkt WEL.
(In dit geval kun je zelfs nog bedenken dat ik op de WiFi zit van nog een 2e router achter de ZyXEL).
Reputatie 8
Ik zou nog kunnen sleutelen aan de instellingen. Morgenvroeg enkele opties proberen.
UPDATE: Ik ben eruit, het WERKT ook met de ZyXEL P-2812HNU-F1

Gewoon heel simpel:
De internationale nummernotatie gebruiken: Dus beginnen met 0031 (dan de rest zonder eerste 0).

Ondanks registratie en achterliggende gegevens als regio voor "Nederland", wordt sowieso aangeraden de internationale nummernotatie te gebruiken. Bij de Experia Box V8 modem/router is dat niet perse noodzakelijk, en gebruik je een "handtelefoon" thuis ook meestal zonder internationale nummernotatie, alleen met netnummer en abonneenummer.

Bij de ZyXEL P-2812HNU-F1 blijkt dat dus niet te werken en moet je de internationale nummernotatie gebruiken.
Reputatie 8
Ter referentie zal ik hieronder de VOIP-instellingen geven voor het extra VOIP SIP-account,
zoals ik ze heb ingesteld voor mijn situatie in de ZyXEL P-2812HNU-F1.
Die zijn dan weer afgeleid van de Telfort SIP-instellingen, wat ik als voorbeeld nam.

- 1e SIP-account: Het standaard Telfort telefoon-account, om er telefoongesprekken mee te ontvangen.
- 2e SIP-account: Een VoipBuster account om uit te bellen naar vaste nummers.

Alleen de belangrijkste instellingen + die behorende bij het 2e extra VOIP SIP-account worden weergegeven.

Na geklikt te hebben op "more" komen er meer instellingen tevoorschijn.
In dit geval een alternatieve poort ingesteld, maar zou in deze situatie ook gewoon poort 5060 kunnen blijven.
(Omdat in- en uitbellen gescheiden zijn, conflicteert het niet).

Zelfde scherm iets naar beneden gescrollt:

Onder het voorgaande plaatje zit nog een instelling, maar die heb ik niet meer als plaatje vastgelegd.
Dialing Interval Selection: ----> 3 seconden

Graag wil ik dit onderwerp afronden omdat er geen oplossing mogelijk lijk vanuit de situatie.

topic
Ik kan mijn moeder niet bellen, want dan krijg ik direct een voicemail.
Ik heb een telfort vdsl verbinding met de Zyxel P-2812HNU en een Budgetphone sip.
Mijn moeder had dat ook en dat werkte ok, maar sinds de modem defect is heeft zij een experiabox v8 Arcadyan VGV7519.

Omdat ik wel kan bellen met exact dezelfde instellingen met Zoiper ( een VOIP-APP)
via de zelfde aansluiting naar hetzelfde abonnee moeten we de conclusie trekken dat de oorzaak ligt bij mijn Zyxel-modem (of de VDSL-centrale).
In ieder geval is het probleem onoplosbaar gebleken en daarom zinloos om verder via dit topic op te laten staan.
(De suggestie van de voorloopnullen is van toepassing op VOIPbuster. Bij Budgetphone krijg ik zo geen verbinding meer met de telefooncentrale omdat het gebruikers ID niet klopt.)
Ik wil iedereen die moeite voor mij heeft gedaan om mij en anderen te helpen graag bedanken.:)

MIjn oplossing om mijn moeder te bellen zal zijn via zoiper-app, via voipbuster of mobiel. Deze opties werken wel.
Reputatie 8
(De suggestie van de voorloopnullen is van toepassing op VOIPbuster. Bij Budgetphone krijg ik zo geen verbinding meer met de telefooncentrale omdat het gebruikers ID niet klopt.)
Het gebruik van "voorloopnullen" ofwel de internationale toetscombinatie gebruiken om te bellen heeft niets met een gebruikers ID te maken. Daar kun je altijd mee uitbellen. (Die notatie en manier van bellen gebruik ik standaard in het adressenboek van een mobiele telefoon). Dus ik vermoed dat je in de war bent met iets anders.
In mijn geval heeft dit 0031 bellen ook geen succes. Had ik al eerder geprobeerd...
Ik stel voor dat we het afsluiten of eventueel aanvullen mocht er een firmware update komen voor de modem. Ik begreep dat deze modem op zijn retour is omdat ze niet meer worden geleverd bij Telfort. Daarom ga ik er maar even voor het gemak vanuit dat deze situatie onveranderd zal blijven.
Nogmaals dank:)
Reputatie 8
0031 werkt hier bij zowel Telfort als uitbel VOIP provider als VOIPbuster. Waarbij inmiddels het systeem van Telfort is aangepast van "sip.telefoniedienst.nl" naar hun nieuwe bel-platform "ims.imscore.net"
Daarin loopt de firmware dus correct.

Dus verwacht maar niet dat Telfort haar firmware zal aanpassen aan jou wensen ten aanzien van Budgetphone.
In principe hoeven zij alleen hun eigen telefoniedienst te ondersteunen. Met de Experia Box op zijn retour is het verder maar gissen, of bij een nieuwe modem/router überhaupt nog wel alternatieve VOIP-providers ingesteld kunnen worden?

Als het met Budgetphone niet werkt, zul je dus een alternatief moeten gebruiken zoals voorgesteld eerder in de draad
< HIER > (Of apparaten met vergelijkbare functies).
Ik kan melden dat het probleem is verdwene met het vervangen van de modem:D
De storingen die ik ondervond met de Zyxel van Telfort zijn allemaal verdwenen.
Problemen die ik hier heb gemeld waren problemen met telefonie en intern netwerk.
Ik kon niet met mijn moeder bellen, de telefonie raakte ook helemaal offline.
Intern werkte airplay slecht en kon een netwerk printer soms onbereikbaar blijven.
Ik heb nu de Fritzbox 7360 en was heel eenvoudig te installeren en alle werkte meteen naar behoren.
Dus mochten mensen vergelijkbare storingen hebben kan ik het ten sterkste aanbevelen een modem in eigen beheer aan te schaffen.

Reageer