Alarm doet het niet via Voip lijn

• 10 februari 2018
  • 31 reacties
  • 1589 keer bekeken

mijn alarmmelder werkt niet op de experiabox V 10 ,de analoge telefoon doet het wel.
heeft iemand een oplossing?

Admin: onderwerp gewijzigd i.v.m. vindbaarheid van je topic.

31 reacties

Wat voor alarmmelder, merk, type?
Hoe aangesloten?
Diamond speech alarmmelder, zit op de eerste telefoonpoort aangesloten, samen met de analoge telefoon.
de telefoon doet het wel, maar de alarmmelder geeft het signaal, (telefoonlijn niet in orde)
En als je hem alleen aansluit, telefoon er tijdelijk af?
Heeft het eerder wel gewerkt? Op een ander modem wellicht?
heb ik ook geprobeerd, maar helpt niet, is waarschijnlijk iets met herkenning van lijn. moet misschien iets tussen gezet worden?
werkte wel op vaste lijn PTT
Nu zit je op een voip lijn.
Zou Diamond benaderen of deze melder wel werkt via voip.
heb ik al gedaan, wisten ook niet meteen een oplossing. moet er wellicht iets tussen gezet worden zodat de melder de lijn herkent?
Geen idee.
Je hebt, neem ik aan, voor de zekerheid nieuwe kabeltjes geprobeerd?
Kan je op 1 af manier testen of er in of uitgebeld wordt naar de melder, ondanks de foutmelding?
allemaal geprobeerd, handmatig de alarm geactiveerd,dit geeft de melder ook aan maar hij gaat niet over tot bellen.
Heeft Diamond ook een forum?
Misschien dat je daar wat verder komt wat er kan, of wat er extra nodig is.
Of er moet hier nog iemand langs komen met de gouden tip.
Reputatie 6
Badge +7
Hallo ahoeijmakers, welkom op het forum en ik zie dat je vorige maand klant van ons bent geworden, dus ook nog van harte welkom als klant.

Bij Glasvezel heb je geen analoge telefoonlijn, het bellen doe je nu ook via internet. Had je bij je vorige provider wel een analoge lijn en liep daar je alarmsysteem op? Dat is iets wat bij ons niet gaat lukken via de V10 en ik begrijp dat je dat niet wist en dat lijkt me een deksel op je neus. Sorry daarvoor!

@Nelly jacoba; bedankt voor de uitleg en je hulp!
Reputatie 8
Dat is te gemakkelijk "terugfluiten" van het probleem.

Op zichzelf hoeft een VOIP telefoon-dienst oplossing niet het probleem te zijn.
Tenslotte wordt VOIP in de Experia Box V10 ook omgezet naar een analoog signaal.
Maar daar gaat Telfort enkel uit van hun eigen VOIP-dienst. Daar zit hem misschien de bottleneck?
Ook die moet voldoen aan de eisen om alle gebruikelijke telefoonprotocollen te ondersteunen.
Ook voor eventueel aanvullende protocollen op gebied van fax en alarmdiensten.
Daar kan het probleem al zitten. Eerder heb ik al van een forumbericht gelezen dat na omzetting van de VOIP telefoondienst naar "ims.imscore.net" pakweg najaar/herfts 2016, klanten ineens hun oude fax-apparatuur niet meer konden gebruiken.

Verder is de Experia Box V10 op geen enkele andere wijze te gebruiken voor andere VOIP-diensten of "doorzetten" van VOIP diensten naar "eigen" hardware met VOIP naar analoge omzetting (m.b.t. een VOIP ATA adapter), als het gaat om de VOIP poort 5060, en mogelijk daaraan gekoppeld nog een aantal poorten.
Ontkoppelen van de Telfort VOIP dienst in de V10, en daarmee het vrijmaken van de poorten voor eigen gebruik middels zo'n adapter is niet mogelijk. Dat staat de firmware van de V10 namelijk niet toe.

Wettelijk gezien is Telfort (en ook KPN) daarmee in overtreding, want zij mogen diensten niet eenzijdig belemmeren of tegenhouden. Het wordt echt o.a. hoog tijd dat KPN en providers in het algemeen worden aangepakt door ACM voor dit soort onwettige praktijken in hun dienstverlening.

ACM is helaas een erg passieve organisatie. Dus daar moet je niet teveel van verwachten.
Misschien eens tijd om met een aantal klanten die vergelijkbare problemen hebben, de koppen bij elkaar te steken, en naar de rechter te stappen zodat providers gedwongen worden zich eens eindelijk te gaan houden aan de geldende wetgeving. (Op ander fora komen vergelijkbare zaken aan de orde).
dus , als ik het goed begrijp heb ik een vet probleem want mijn vaste telefoonlijn is er inmiddels uit.
Ik zou het wel zeer op prijs stellen als Telfort ook zorgt voor de oplossing namelijk dat de vaste PTT lijn weer geactiveerd word,alleen voor de alarmmelder te gebruiken.
trouwens uiteraard tegen een passend tarief.
Reputatie 8
Badge +11
Misschien heb je iets aan deze zoeklink? Zo oppervlakkig gekeken zijn er wel mogelijkheden om dit via VOIP te doen.
Dat kon op termijn weleens goedkoper zijn dan een analoge lijn erbij, waarbij er ook nog eens de beschikking moet zijn over een tweede (vrij) aderpaar in de huidige aansluiting.
heeft iemand geprobeerd een cisco spa 112 ata op de experiabox v 10 aan te sluiten?
Reputatie 8
Ik heb hier eerder via "AliExpress" wel eens goedkoop (voor iets van € 14,50) de voorloper
een "Linkys" ATA adapter gekocht en er twee alternatieve VOIP-providers op ingesteld, in samenwerking met een Experia Box V8.
Waarbij je overigens in dat model modem/router de eigen VOIP-dienst van Telfort kunt uitschakelen, en na uitschakeling de poorten dan direct vrijkomen voor eigen gebruik. (Zoals het hoort).

Dat oudere model "Linkys" ATA adapter" pikte net niet de door Telfort gebruikte "ims.imscore.net" nieuwere codecs. Ik kon geloof ik wel uitbellen, maar ontvangen van telefoons niet??
Met andere VOIP providers dus geen probleem.
(Pakweg 16 maanden geleden daar mee geëxperimenteerd).

Die adapter heb ik daarna ruim een jaar lang bij een kennis ingezet, achter een Vodafone/T-Mobile "Huawei" modem/router. In dat geval op een alternatieve poort met andere VOIP-providers waarbij wel alles werkte. CheapConnect en VoipBuster.

Ik vermoed dat het nieuwere Cisco model daar beter in zal voorzien wat betreft "ims.imscore.net"
Maar zoals eerder gemeld, kun je met de Experia Box V10 niet de eigen VOIP-dienst uitschakelen binnen die V10, om het op die manier door te sturen naar zo'n Cisco ATA adapter. Voordat de telefoon bij de Cisco ATA adapter wordt doorgestuurd zou kunnen worden, wordt die data in de V10 reeds afgevangen.

Alternatief zou kunnen zijn om je telefoon en alarmnummer bij een VOIP-provider als CheapConnect onder te brengen en een alternatieve poort te gebruiken (5070). Het zou best kunnen dat CheapConnect als Nederlandse VOIP provider daar best goed op zou kunnen aansluiten in de ondersteuning van aanvullende diensten zoals fax en alarm?? Zou daar wel eerst met CheapConnect daar uitvoerig contact over hebben, en tevens via berichten op fora goed uitzoeken.

In ieder geval geen gezeik met niet ter beschikking stellen van SIP-gegevens en wachtwoorden (beleid tot nu toe van KPN en Telfort), zoals je ze in een ATA-adapter zou moeten invoeren.

Andere optie die mogelijk zou kunnen werken is de Experia Box V10 er helemaal tussenuit, en daar een Fritz!box voor in de plaats zetten. Die heeft uitgebreide telefonie mogelijkheden. Moet je voor wat betreft Telfort daar nog steeds de VOIP SIP-gegevens en wachtwoord ervoor hebben, om het te kunnen instellen. Vie een V10 zijn die niet te achterhalen. Wel met een trucje met een Experia Box V8 en Wireshark.

Blijft mogelijk het probleem of het met de door Telfort gebruikte VOIP dienst "ims.imscore.net" wel wordt ondersteunt?

@ahoeijmakers
Mocht je over de opties wat dan wel mogelijk is nog wat persoonlijk van gedachten willen wisselen zou je me een privébericht kunnen sturen voor uitwisseling aanvullende contactgegevens.
Reputatie 8
Ik zou het wel zeer op prijs stellen als Telfort ook zorgt voor de oplossing namelijk dat de vaste PTT lijn weer geactiveerd word, alleen voor de alarmmelder te gebruiken.
....
trouwens uiteraard tegen een passend tarief.

Dat zou praktisch gezien waarschijnlijk de handigste optie zijn. (Naast glasvezel kan nog steeds een dienst via de analoge telefoonlijn actief zijn). Wel met een ander telefoonnummer dan wat je nu gebruikt via de VOIP-dienst van Telfort en aan de Experia Box V10 is gekoppeld.
En wellicht tegen een tarief van een extra geldend analoog telefoon-abonnement.
Reputatie 1
Hallo Ahoeijmakers, en de rest

Belt de Diamond kiezer naar een telefoonnummer en laat een tekst horen of gaat de melding naar een meldkamer?
Of de Diamond alarmkiezer heeft problemen met de lagere lijnspanning of hij gebruikt een protocol die niet ondersteund wordt door de Experiabox/provider.

Een ATAbox en alternatieve provider kan een oplossing zijn, wel een provider die niet de standaard poort 5060 gebruikt. Gebruikt de kiezer een meldkamer protocol dan dienen zowel de provider als ATAbox deze te ondersteunen.

Ook het aanvragen van een ouderwetse analoge lijn hoeft niet de oplossing te zijn. Ook deze lijnen zijn steeds vaker een analoge poort op een ATAbox in de kabelkast of centrale van de provider met alle beperkingen van dien. Alleen spraak wordt dan nog ondersteund, fax en data kun je dan vergeten, data pakketjes komen niet ongeschonden door de compressie van de gegevens heen.
Ik werk bij een beveiligingsinstallatie bedrijf en bij enkele klanten hebben wij voor fax of alarm nog analoge lijnen in gebruik. Onlangs hebben wij voor een aantal klanten schrijven ontvangen dat deze lijnen opgeruimd worden en vervangen worden voor de ATAbox variant met als gevolg dat bepaalde diensten niet gegarandeerd worden. De klant kan wel binnen twee weken na overzetten aangeven dat ze problemen ervaren en worden dan weer terug gezet op de oude lijn. Voorlopig houden onze klanten dus de oude analoge lijnen maar ook dit zal een keer beëindigd worden dus uitstel van executie.

Christiaan
Duidelijke achtergrond info.
Maar wat is het advies aan die klanten (en de topicstarter)?
Reputatie 1
Hallo,

Advies voor de topicstarter is afhankelijk van hoe hij de alarmkiezer gebruikt. Zie vraag eerste regel in mijn reactie.

Wat onze klanten betreft, oude fax apparaat vaarwel zeggen en over naar e-fax diensten. Echter de klanten van ons die dit gebruiken zijn advocaten ed of zorg gerelateerd. Deze beroepsgroepen zweren nog steeds bij de traditionele fax apparaten (rechtsgeldig afleverrapport)
Wat beveiligingsinstallaties aangaat, nieuwe apparatuur welke doormeld via IP of gebruikt maakt van push meldingen naar smartphones.
Meeste moderne spraakkiezers werken trouwens goed op een pstn poort van een modem
Reputatie 8
Wat onze klanten betreft, oude fax apparaat vaarwel zeggen en over naar e-fax diensten. Echter de klanten van ons die dit gebruiken zijn advocaten ed of zorg gerelateerd. Deze beroepsgroepen zweren nog steeds bij de traditionele fax apparaten (rechtsgeldig afleverrapport)
Op zichzelf prima. En dus nog steeds "actueel" om die protocollen nog steeds te ondersteunen.

Waar het om gaat is dat providers met huidige VOIP diensten te pas en te onpas (meestal dat laatste) zelf besluiten om bepaalde protocollen niet meer op te nemen in hun VOIP-diensten waardoor die analoge fax-apparaten niet meer werken.
Idem geldt dat voor protocollen die door alarmdiensten worden gebruikt.

En dat is iets wat wettelijk gezien, helemaal niet mag.

Ik begrijp best dat in de tijd technische vernieuwingen plaatsvinden en bepaalde technieken in onbruik raken. Het is echter niet aan een provider om te beslissen wanneer het "genoeg" is geweest om bepaalde zaken niet meer te ondersteunen. Daar gelden vastgelegde normen voor. Die tijd is aanzienlijker ruimer dan providers dat in praktijk naar eigen inzicht maar aan de kant schuiven.

Zolang het "officieel" een gangbaar geldend protocol is, zal men daar aan moeten voldoen.
Met de enorme mogelijkheden van hedendaagse computertechniek hoeft het juist geen enkel probleem te zijn backwards compatibel die "oudere protocollen" te ondersteunen. IMO alleen gemakzucht en egoïsme van providers om die ondersteuning niet meer te bieden.
heb inmiddels de vaste lijn weer geactiveerd
Reputatie 8
Dank voor de terugkoppeling.

Is praktisch gezien inderdaad de handigste optie (zoals eerder opgemerkt), zonder er verder teveel tijd en moeite in te moeten steken (en van alles op de nek te halen 😉 ) hoe het anders op te lossen.
Succes.
Reputatie 1
Hallo,

Goed om te horen dat het weer werkt. Mocht je toch geinteresseerd zijn om de kiezer te laten functioneren achter een modem oid dan heeft het bedrijf Diamond Telecom products misschien wel de oplossing;
TBB-1B Telefoonlijn versterker 1 lijn
Misschien iets om in de gaten te houden of het op bv marktplaats wordt aangeboden.

En ja, het zelfde bedrijf als van de kiezer.

Christiaan

Reageer