Active Busy Forward

• 4 april 2013
  • 5 reacties
  • 3389 keer bekeken

Reputatie 1
Ik gebruik het Zyxell P-2812HNU-F1 modem. Deze heeft 2 Phone connectors en op beide heb ik een telefoontoestel aangesloten. Vaak lees ik de nodige verwarring, maar voor alle duidelijkheid: ik heb op elke poort een ander nummer. Ik heb dus gewoon twee gescheiden telefoonnummers. Met beide kan ik uitbellen en telefoon ontvangen; ook tegelijkertijd. Er zijn dus twee gescheiden gesprekken mogelijk.In het modem zijn per port opties in te schakelen, w.o.: "Active Busy Forward" en volgens de manual van Zyxell gaat dit om het doorverbinden naar een ander nummer, maar niet volgens Telfort. De helpdesk wist het ook niet en moest het aan een collega vragen. Hierna kwam het verrassende antwoord: deze optie wordt niet door Telfort ondersteund. Ik stelde dat er dus een modem wordt geleverd die niet goed werkt, want als deze optie wordt aangevinkt en je belt het toestel, dan volgt de melding "Het nummer dat u heeft gedraaid reageert niet. Probeert u het later nog eens." Een heel erg duidelijk verkeerde respons. Het verbijsterende antwoord was dat Telfort nu eenmaal een budget-provider is. Dat is wel erg goedkoop. Ik hoef ook geen ondersteuning: ik wil gewoon dat het modem doet zoals Zyxell het gebouwd heeft. De – zeer vriendelijke – medewerker zou het in het log zetten, maar Zyxell hierover benaderen werd niet echt overwogen. Hij zou zelfs moeilijkheden krijgen als hij mij er over zou terugbellen. Hallo?? Is dit Nederland? Is dit 2013? Ja, maar het is ook KPN.
Tenslotte raadde de medewerker mij aan om het probleem op het forum te plaatsen. Ik heb een beetje rondgelezen en vermoed dat deze optie inderdaad niet mogelijk is. Niet omdat het modem niet goed functioneert, zelfs niet omdat de firmware niet goed zou zijn, maar omdat Telfort de optie onklaar heeft gemaakt. Zover ik kan lezen geldt dit voor vrijwel alle opties. Vreemd dat in deze tijd van digitalisering en moderne apparatuur.En dat kostte me dan ruim 18 minuten à 10 cent per minuut.
Budget-provider…?Kortom: weet iemand of en hoe doorverbinden (naar een andere vaste lijn) van SIP1 en/of SIP2 mogelijk is?
Alvast bedankt.

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Welke VoIP-provider(s) gebruik je?

Telfort levert tegenwoordig nog maar één nummer bij een abonnement.
Reputatie 1
Ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar bij SIP1 staat "Provider-1" genoemd en bij SIP2 staat "Provider-2". Daar is duidelijk over nagedacht. Bij beide SIPs het servcie adres sip.telefoniedienst.nl. Overigens kan ik daar weinig aan veranderen: Telfort heeft dit ingesteld en na een reset staat het er weer.
Trouwens: Ik ben het abonnement begonnen toen het nog Tiscali was en die bood een modem met 2 nummers (lijnen) aan. Een keer bij een storing moest ik flink stampen om mijn lijnen te behouden, maar kreeg toen "uit coulance" een vervangend modem met 2 lijnen. Onlangs werd me deze P-2812HKU-F1 aangeboden die ik alleen maar wilde als er twee lijnen op zaten. Dat was gelukkig geen probleem.
Je kunt dus wel stellig beweren dat Telfort tegenwoordig nog maar één nummer levert bij een abonnement, maar als je wat ouder wordt blijkt dat er meer mogelijk is.
Maar goed: wat betekent je vraag over de provider(s)?
Reputatie 8
Badge +16
Het modem wat je van Telfort hebt gekregen is aangepast aan de wensen en eisen zoals Telfort deze op hun netwerk wil hebben.
Telfort heeft er dus bewust voor gekozen de functie active-busy forward niet te ondersteunen.
Reputatie 1
Ik begrijp er helemaal niets van. Waarom zou Telfort een leuke optie die de door hen geleverde apparatuur bevat, uitschakelen? Wat kost het ze en wat levert het op? Deze optie mogelijk houden levert een tevreden klant op (maar wie maalt daar tegenwoordig nog om...??). Sterker nog: als ze slim zouden zijn zou het klanten bij andere providers weg kunnen trekken die deze faciliteit niet hebben. Is er nog duidleijkheid te geven over de beweegredenen om dit niet toe te staan?
Reputatie 8
Badge +16
Je hebt twee telefoonnummers omdat je abonnement dateert uit een tijd dat dat nog mogelijk was bij Telfort (of Tiscali). Daar ging mijn vraag over... bij nieuwe abonnementen krijg je maximaal één nummer.

Telfort ontwikkelt een eigen versie van de firmware en kan daarbij bepaalde functionaliteit wijzigen of in zijn geheel uitschakelen.

Als dit voor jou een probleem is, kun je de gewenste functionaliteit als wens bij Telfort indienen. Maar Telfort geeft vooral prioriteit aan het verbeteren van de performance en het oplossen van problemen in de firmware.

Anders staat het je natuurlijk vrij om een eigen modem of router aan te schaffen die wel de door jou gewenste functionaliteit biedt.

Reageer