beantwoord

Aanmelden bij andere SIP provider lukt niet

• 12 juli 2019
  • 29 reacties
  • 775 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo, ik wil gebruik gaan maken van een andere sip provider (cheapconnect) dan die van telfort. Heb daar inmiddels al een account, maar het lukt me niet om me daar aan te melden. Heb cheapconnect al gemaild, die hebben het account getest en daar bleek niets mis mee. Dus gaat het waarschijnlijk fout met het configureren van de router. Een draytek 2860Vn, voorzien van de meest recente firmware.
De gegevens van de sip provider zijn correct ingevuld, maar de status blijft op “Idle” staan. Ik kan ook niet iets van een log vinden waarop meer informatie zou kunnen staan m.b.t. foutcodes.
Hieronder wat screenshots van hoe het e.e.a. nu staat.

Verder heb ik het ook geprobeerd met een Zyxel P2812HNU-F1 modem, waar ik een handleiding van vond, wat overigens ook niet lukte. Daar kon ik de foutcode Register Fail, error_cause 83 (response code: 403) uitlezen.

Kan er hier iemand mij misschien verder helpen met dit probleem?

icon

Beste antwoord door Babylonia 12 juli 2019, 16:43

Ik zie nog wel wat meer instellingen die voor mij minder bekend zijn.

Maar als eerste om te proberen. Bij het 5e plaatje (even alleen de link HIER )

Voor "Account number name" zonder die "+" invullen.
Dus meteen met 31... beginnen.
Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Ik zie dat je SIP-poort 5060 ingesteld hebt staan, gebruik eens één van de onderstaande alternatieve poortnummers van Cheapconnect.

5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080
Reputatie 1
Hoi Enterprice, poort 5070 had ik al eens geprobeerd. Nu met de andere poorten aan de slag gegaan. Helaas zonder resultaat.
Reputatie 6
Badge +9
Hallo @Ronald28. Van harte welkom hier. Ik zie dat @Enterprise al een tip heeft gegeven, maar die mocht niet baten begrijp ik. Wat gebeurt er precies als je bijvoorbeeld poort 5070 test? Of blijft de situatie exact hetzelfde?

Mijn kennis over het gebruiken van een andere SIP provider in combinatie met een eigen router is bijzonder beperkt, dus ik durf je niet te vertellen hoe je dit wel werkend krijgt. Gelukkig zijn er genoeg andere forumgebruikers met een boel expertise. 🙂 Zou jij misschien ook eens mee willen kijken, @Babylonia?

Op onze website vind je de netwerkinstellingen voor het gebruik van een eigen router. Had je hier al naar gekeken?
Reputatie 3
Badge
Je hebt Authentication ID aangevinkt en je telefoonnummer ingevuld. Bij mij (in de Experiabox V8) staat deze niet aangevinkt.
Kijk eens wat er gebeurt als je dit niet aanvinkt en het telefoonnummer weghaalt.
Reputatie 8
Ik zie nog wel wat meer instellingen die voor mij minder bekend zijn.

Maar als eerste om te proberen. Bij het 5e plaatje (even alleen de link HIER )

Voor "Account number name" zonder die "+" invullen.
Dus meteen met 31... beginnen.
Reputatie 1
Wat ik begrepen heb, tenminste dat heb ik tot nu toe aangenomen, is dat 'Authentication ID' hetzelfde zou zijn als mijn gebruikersnaam bij cheapconnect. En dat is inderdaad het telefoonnummer. Uit of aanvinken maakt geen verschil....
Ik ben dus begonnen met het weghalen van die "+" bij accountname. Wat gelijk al een klein wonder opleverde. D.w.z. het nummer wordt geregistreerd. Het lampje 'phone' op de router brand ook.
In de praktijk is helaas de enige verandering dat degene die nu mijn vaste telefoonnummer belt, de telefoon over hoort gaan.
Zelf hoor ik dat niet, en bij het opnemen ontstaat er ook geen verbinding.
Het bellen vanaf het vaste toestel blijft onveranderd. Ik kan een nummer intoetsen, maar hoor een in gesprekstoon.
Reputatie 8
Kijk, je bent daarmee al een belangrijke stap verder.

Het SIP-account is nu in ieder geval "geregistreerd". Heb je alle instellingen m.b.t. poort 5060, --mocht je die anders hebben gezet--, weer terug gezet naar 5060 ?

Van daaruit kun je verder:
Eerder vielen me nog wel wat meer instellingen op, maar was er nog niet verder op ingegaan.

Van de volgende instellingen < HIER >
Mogelijk helpen daarbij de volgende "Enable" instellingen.
  • Vinkje bij "Enable ALG"
  • Enable ----> SIP ----> Listen Port 5060 ----> en alleen het UDP protocol
Mogelijk zijn er nog wat kleine veranderingen nodig bij het eerdere plaatje wat ik aanhaalde in mijn vorige reactie < HIER >?
  • Call Forwarding -----------> van Disable naar Enable??
  • Voice Active detector ----> van Off naar On??
Zijn er nog steeds geen telefoongesprekken mogelijk?
Kijk dan eens bij de volgende instelling < HIER > bij "Secure Phone".
Ik vraag me af of een account bij CheapConnect iets met die instellingen kan?
Met wat ik uit een gebruiksaanwijzing van DrayTek zelf haal, heeft het mogelijk alleen effect op verbindingen tussen de ene DrayTek router, en een andere DrayTek router.
Die twee vinkjes eronder zou je dan kunnen weghalen. Levert dat dan iets op?
Reputatie 1
Inmiddels heb ik alles weer teruggezet naar poort 5060
En ook (toch maar weer) 'Enable ALG' aangezet. Alleen SIP en UDP.
Maar helaas geen enkele verandering.
Vervolgens 'secur phone' ontvinkt, en Voice Active detector naar On gezet.
Call Forwarding kan enkel naar ---> 'always', 'busy', 'no answer' of 'busy or no answer' gezet worden. Ik heb het nu op "always" staan.
Nog steeds geen resultaat.
Reputatie 8
Badge +19
Ik denk dat Telfort en forumbezoekers niet veel meer voor je kunnen betekenen.
Wellicht wordt je op het forum van Cheapconnect wat wijzer..?

https://forum.cheapconnect.net/
Reputatie 1
Hoi Enterprice,
Ik ben naar het Telfortforum gegaan nadat ik hier al een paar andere topics over dit onderwerp had gelezen, waarbij het me opviel dat die (voor mij dan toch) bijzonder leerzaam waren. Dus inderdaad, met de hoop dat er misschien hier iemand zou zijn met zicht op nét dat ontbrekende puzzelstukje.
Op het forum van cheapconnect heb ik me een tijd geleden ook aangemeld. Maar behalve een welkomstmail en de mededeling dat ik moest wachten op goedkeuring nooit meer iets gehoord. Deze week heb ik me nogmaals aangemeld daar, gebruikersnaam was nog gewoon vrij, en weer zo'n mail gekregen. Met o.a. deze tekst:
"Before you can login and start using the forum, your request will be reviewed and approved. When this happens, you will receive another email from this address."
Ook een reply op dit adres levert niets op.
Heb nu een mail naar het info adres gestuurd van cheapconnect, hopelijk wordt ik daar ook ooit eens toegelaten....

Maar tot nu toe ben ik al erg blij dat ik hier gepost heb hoor. Het account is nu immers wél geregistreerd!

In ieder geval hartelijk dank voor jouw bijdrage in deze zoektocht.
Vriendelijke groet, Ronald
Reputatie 8
Badge +19
@Ronald28
Graag gedaan, ik vind het jammer dat ik je niet verder kan helpen... 😑
Vreemd gedrag overigens van dat Cheapconnect forum, waarom zouden ze niet gewoon een vrije registratie hebben zonder al die poespas..?

Het bevreemd me dat je niet op de voorgeschreven wijze gewoon een VoIP-account kan aanmaken op je Draytek.
Ik heb hetzelfde wél kunnen doen, zij het met het vaste Telfort telefoonnummer, op mijn Fritzbox modem.
Ik ken de specifieke 'eisen' van de Draytek niet maar je instellingen zien er allemaal uit zoals ze zouden moeten zijn in mijn optiek.
Reputatie 8
Badge +19
Update:

Ik kwam op tweakers.net overigens de onderstaande instellingen tegen waarin o.a. wordt gemeldt om het adres sip.cheapconnect.nl te gebruiken.

Reputatie 8
Gezien de reacties van "gebruikers" bij CheapConnect op hun forum die "op verzoek" van CheapConnect wat handleidingen hebben geschreven voor gebruik van specifieke apparatuur, denk ik niet dat CheapConnect je zelf kan helpen. (Er is geen handleiding voorhanden van DrayTek. Ik vermoed dat er zelf niet zoveel kennis in huis is bij CheapConnect).

Het CheapConnect forum wordt nauwelijks bijgehouden door moderators.
Je kunt dan beter een e-mail sturen voor ondersteuning.

Via een "TeamViewer" sessie wil ik samen met je best wel eens kijken wat er nog meer speelt aan instellingen? Er zouden naar ik denk nog best aanvullende instellingen mogelijk kunnen zijn m.b.t. "Dial Plan" en "Phone settings"? Daarvoor zou je dan een privébericht naar me kunnen sturen met bijv. mobiel Tel nr. (omdat de VOIP van je vaste lijn via je router niet werkt).

Eventueel aanvullend nog een actie naar DrayTek support?
Een en ander vind ik namelijk best intrigerend waar je allemaal mee te maken hebt.
Het kan hem in kleine details zitten, bij de ene hardware/software oplossing, en de andere.
Dat heeft mezelf geregeld ook de nodige tijd gekost (en nog).

Naast een "Telfort" telefoonnummer, maak ikzelf nog gebruik van de volgende VOIP providers.
(Dus enige ervaring heb ik er wel mee):
  • CheapConnect (met 2 nummers, + nog aanvullende SIP doorverbind nrs.). Voor "privé" telefoon connecties, en datgene wat ik doe m.b.t. vrijwilligerswerk (een 085 nummer).
  • VoipBuster (voor uitbellen naar vaste telefoonnummers)
  • PowerVoip (voor uitbellen zowel naar vaste telefoon als mobiel).
Combineer dat "nu" met "Yealink" VOIP - DECT basis station met een aantal handsets, + losse bureau VOIP telefoon, met daarnaast tevens gebruik van 3CX "Softphone" software op PC / laptop geïnstalleerd. Via al die hardware/software werkt de connectie m.b.t. CheapConnect VOIP. Wel met de nodige kanttekeningen zoals o.a. < HIER > gemeld. Dat laatste zou je zelf niet mee te maken kunnen hebben, omdat je juist een eigen modem/router gebruikt.
Reputatie 1
@Enterprise
Die post op tweakers had ik ook al gelezen, maar toen had ik nog niet eens een geregistreerd account. Dus nu net nog maar eens geprobeerd. Het resultaat: met '.net' krijg ik de beltoon te horen als ik het nummer bel, met '.nl' blijft het ook aan de bellende kant stil...
Voor de rest heb ik de gegevens keurig ingevoerd natuurlijk. Poort 5070 had ik ook al eens geprobeerd, en vanmiddag al die andere poorten ook die je al eerder had doorgegeven.

@Babylonia
Mijn eigen indrukken van het forum van cheapconnect zijn in ieder geval zodanig dat ik toch maar eerst hier op dit forum mijn licht heb opgestoken.
Cheapconnect zelf heb ik al eens gemaild, en veel meer dan het advies om op internet een handleiding op te zoeken kwam er eigenlijk niet uit. Wél ben ik voornemens om maandag nogmaals een mail daar naartoe te sturen, ook naar Draytek zelf trouwens. Al verwacht ik daar niet zo heel veel van, ze hebben immers al een (algemene) handleiding voor voip.
Zo'n teamviewer sessie zou misschien nog een idee kunnen wezen, als je dat niet te belastend vind. Geneer je vooral niet om terug te komen van dat aanbod als dit bij nader inzien toch niet zo ziet zitten.

Vriendelijke groet en bedankt voor de tijd en moeite die jullie er in gestoken hebben, Ronald
Reputatie 8
@Babylonia
Zo'n teamviewer sessie zou misschien nog een idee kunnen wezen, als je dat niet te belastend vind. Geneer je vooral niet om terug te komen van dat aanbod als dit bij nader inzien toch niet zo ziet zitten.

Als het te belastend is, zou ik het voorstel niet doen.
En als het niet uitkomt op een bepaald moment, laat ik het echt wel weten hoor. 😉
(Het komt vaker voor dat ik een TeamViewer sessie doe. Verplaatsen naar gunstiger tijdstip ook).

M.b.t. aanvullende instellingen kun je mogelijk baat hebben met een uitgebreide handleding vanuit DrayTek Taiwan: < Vigor 2860 PDF > - VOIP uitleg vanaf blz. 295 t/m 321

Vluchtig even doorgenomen.
Veel kun je als "default" laten staan. Misschien is het gebruik van een Wizard het gemakkelijkste om een nieuw SIP-account op te zetten. Maar wat aanvullend mogelijk toch "ook" belangrijk kan zijn is het gebruikte "toon belschema". Kies daarbij voor Nederland. (Blz. 318-319).

Zolang je nog geen regio (plaatselijk netnummer) belschema hebt ingevuld, kun je nog niet uitbellen "zonder netnummer". Probeer als test te bellen met de internationale notatie van een nummer. Dat is meestal zonder restricties om te gebruiken. Ofwel +31 met de rest.

Van de volgende instellingen < HIER >
Mogelijk helpen daarbij de volgende "Enable" instellingen.
  • Vinkje bij "Enable ALG"
  • Enable ----> SIP ----> Listen Port 5060 ----> en alleen het UDP protocol

Vond een reactie op internet om het juist beter niet te activeren.
Dus dat stond in eerste instantie bij je dan toch goed.
http://www.surevoip.co.uk/support/wiki/troubleshooting:sip_alg:draytek_3.8.5

Verder vond ik nog een Duitstalige uitleg om VOIP in te stellen op een Vigor 2860
op YouTube < HIER >
Reputatie 3
Badge
Als het nummer inmiddels wordt geregistreerd, dan denk ik dat alle instellingen in de DrayTec min of meer goed staan.
Je zou nu eens kunnen proberen om de telefoon stroomloos te maken en los te koppelen, dan de DrayTec een poosje stroomloos maken, weer aansluiten en dan pas de telefoon aan sluiten.
Reputatie 1
Wow!! Een handleiding dat de vorm van een boekwerk heeft aangenomen... Daar ben ik voorlopig wel even mee zoet zo te zien.
Over het uitschakelen van de goedbedoelde toevoeging "ALG" had ik ook al meerdere malen gelezen, vandaar dat die ook niet geactiveerd was.
En het filmpje op youtube is inderdaad een handig hulpmiddel om een voip account in te stellen.
Van bellen, of gebeld worden is tot nu toe geen sprake geweest. Dus heb ik ook nog geen belschema ingevuld. Maar ook met een internationaal nummer lukt het niet, helaas.

Voor het geval de (zeer) uitgebreide handleiding geen soelaas gaat bieden, ben ik van plan om toch maar weer contact op te nemen met cheapconnect. Als dat nuttige tips op gaat leveren zal ik dat in ieder geval hier melden.

vriendelijke groet, Ronald
Reputatie 8
Je zou nu eens kunnen proberen om de telefoon stroomloos te maken en los te koppelen, dan de DrayTec een poosje stroomloos maken, weer aansluiten en dan pas de telefoon aan sluiten.
Da's een goeie.
Bij VOIP apparatuur wil een reboot van de apparatuur nog wel eens helpen. Omdat VOIP in dit geval door de router wordt afgehandeld, zou je een reboot van de DrayTek router kunnen uitvoeren. (Reboot = een herstart).
Reputatie 1
Een tip die inderdaad wel eens wil werken. Heb hem dan ook uitgeprobeerd.
Het resultaat is dat het lampje 'phone' niet meer brand op de router, maar dat het account gelukkig nog steeds wel geregistreerd is.
'Phone is still on hook' las ik toen ik de beltoon wilde testen.

Verder zal ik vandaag niet meer in de buurt zijn om te kunnen kijken of daar per ongeluk spontaan verandering in komt. Mocht dat toch het geval zijn, laat ik dat vanavond laat wel even weten.
Reputatie 8
'Phone is still on hook' las ik toen ik de beltoon wilde testen.
Is het VOIP SIP-account eigenlijk wel toegewezen aan je telefoonpoortjes?
Zodat die ook daadwerkelijk kan overgaan?
Blz. 303 van de handleiding < Vigor 2860 PDF >
Reputatie 6
Badge +9
Wauw, wat ontzettend leuk om te zien (en lezen) dat er zo wordt samengewerkt en iedereen zo zijn uiterste best doet om te helpen het probleem op te lossen. 😃 Dat mag ook wel eens gezegd worden, vind ik. Ik hoop van harte dat het alsnog lukt om vaste telefonie werkend te krijgen met behulp van de handleiding en de adviezen die in dit topic zijn gegeven.
Reputatie 1
Ja, dat vind ik ook!!
En dat geldt niet alleen voor dit topic, maar ook van andere topics met dit onderwerp binnen dit forum heb ik veel opgestoken.
Ik ben nu in afwachting van antwoorden (hoop ik) van zowel cheapconnect als Draytek. De uitkomsten daarvan zal ik zeker hier gaan melden.
De handleiding heeft helaas niets aan het licht gebracht wat enig soelaas bood.
Maar tot nu toe is dit Telfortforum de enige plek waar serieus gereageerd is geweest op mijn vragen en dit probleem.
Reputatie 6
Badge +9
Dat vind ik leuk om te lezen, @Ronald28! Ik ben benieuwd wat je terugkrijgt van CheapConnect en DrayTek.
Reputatie 8
Via privébericht, heeft @Ronald28 nog een reactie gegeven dat contact met DrayTek Support en CheapConnect verder geen aanvullende informatie heeft opgeleverd.
Van daaruit de vraag voor een TeamViewer sessie.
Wat we meteen diezelfde avond nog eventjes hebben gedaan.

Omdat eerder reeds is aangegeven dat het SIP account na een kleine correctie als "geregistreerd" staat aangemerkt, eerst maar eens direct in het CheapConnect account zelf gekeken hoe het daar staat aangegeven. Je kunt bij beheer met "SIP status" controleren welk apparaat zich heeft aangemeld om het SIP-nummer te registreren.

En ook daar staat de "DrayTek" als Hostname met type/firmware versie aangemeld.
Dus de VOIP-verbinding tussen router en CheapConnect is dan toch echt actief.

Verder alle VOIP instellingen in de DrayTek doorgenomen en gecontroleerd of bijv. de twee RJ11 poortjes wel zijn toegewezen. Ook dat was het geval.
Toch werden de poortjes in een grafische weergave van de router met aangesloten poorten niet als "actief" weergegeven (alsof er juist géén telefoonkabel is aangesloten).

Mijn vermoeden is dan ook dat ofwel het gebruikte telefoonkabeltje defect is, of dat het reeds 10 jaar oude DECT basis station mogelijk niet goed samenwerkt met die analoge telefoonpoorten? Geadviseerd om te controleren met een simpele analoge "vaste" telefoon. (Voor circa € 2,50 - 3,50 van de kringloopwinkel te betrekken. Altijd handig om telefoonverbindingen daarmee te testen). En uiteraard even een nieuw telefoonkabeltje te gebruiken voor het DECT basis station.
(Was nu niet voorhanden).

Ben benieuwd wat er uit komt?
Reputatie 1
Ik had beloofd om nog een update te geven.
De reden waarom ik hier een topic geopend heb was omdat ik het sip account niet geregistreerd kreeg. Dit bleek uiteindelijk te komen omdat ik een plus voor het internationale nummer had gezet bij de accountnaam. Weghalen was al voldoende om de oorspronkelijke vraag beantwoord te hebben.
Ook had ik 'authentication ID' aangevinkt en ingevuld. Dit is niet nodig als dat hetzelfde is als de naam van het account. Maar weghalen, of niet maakte geen verschil uit.

Wat een tegenvaller was, was dat daarna de telefoon het alsnog niet deed.
Ondanks dat er niet zo gek veel telefooninstellingen zijn die veranderd zouden kunnen worden, begon ik toch aan mezelf te twijfelen nadat ik dat al zeker 23 keer geprobeerd had. Het aanbod van Babylonia om eens mee te kijken heb ik dan ook om die reden in dank aanvaard. Ik kon mij namelijk heel goed voorstellen dat er daar ook ergens een kleinigheid verkeerd ingesteld stond waar ikzelf iedere keer weer overheen aan het kijken was.
Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het enkel nog maar aan de telefoon zelf, of aan de bekabeling daarvan zou kunnen liggen.

Nadat ik twee andere kabeltjes (met deugdelijke stekkers) had geprobeerd ging weliswaar het lampje 'phone' op de router branden, en kreeg de telefoon de status “looptrough”, maar werken deed het spulletje toch niet.
Bellen vanaf de huistelefoon naar een ander nummer ---> een in gesprekstoon
Vanaf een ander nummer naar de huistelefoon ----> kon ik vanaf de bellende kant horen dat hij over ging, maar de huistelefoon zelf bleef stil.
Vanmiddag heb ik daarom (tip van Babylonia) een telefoon uit de jaren negentig gekocht in de kringloopwinkel. En aangesloten.
Het lampje 'phone' op de router is weer uit. De status is nu “idle”. Maar... Hij doet het wel!! 😛
Ik ontdekte trouwens dat als deze telefoon gebruikt wordt (zowel bellen als gebeld worden), dat dit lampje wel aan gaat. Dus misschien heeft dat lampje wel gewoon een andere functie dan dat ik er voor bedacht heb...

Verder is het me inmiddels gelukt om me aan te melden bij het forum van cheapconnect.
Het bleek dat dit enkel mogelijk is voor iemand met een account daar, en dat dit wordt gecontroleerd d.m.v. het email-adres waarmee dat account is aangevraagd. Dat is dan ook het enige adres waarmee je daar lid kunt worden van dat forum. Zelf gebruik ik voor zulk soort zaken liever niet mijn 'zondagse adres', en had me dan ook prompt met een ontzettend fout adres aangemeld daar.
Jammer dat hier niet over gecommuniceerd wordt, en ook dat vragen daarover niet beantwoord worden. Maakt het geheel m.i. nodeloos stroperig.

Nogmaals. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en @Babylonia natuurlijk ook voor zijn tijd die in die teamviewer sessie is gaan zitten.

Met vriendelijke groet, Ronald

Reageer