1 telefoonpoort op Experia Box V10a

• 22 november 2019
  • 24 reacties
  • 507 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

We kregen bericht dat onze modem vervangen wordt door een experia 10a en dat alles beter wordt, alleen nu heb ik het idee dat deze modem maar 1 aansluiting voor een telefoon heeft. Klopt dat?

Admin: Titel van je topic aangepast i.v.m. vindbaarheid

24 reacties

Hallo @Clemi , dat klopt, als je 2 vaste telefoonnummers hebt krijg je het verkeerde modem, dan moet je de V10 zonder a hebben.

Reputatie 1
Badge

We hebben 1 vast nummer, maar 2 telefoons… Beetje eerste-wereldprobleem natuurlijk, maar incidenteel was het handig om tegelijk te kunnen bellen op de vaste telefoon.

Hallo @Clemi , gebruik je 2  telefoons met draad dan kun je eenvoudig een splitter gebruiken, is het een DECT telefoon dan heb je maar 1 telefoonaansluiting nodig.

Reputatie 1
Badge

Een van de twee is met een draaischijf :D zit nog iets tussen om er mee te kunnen bellen, maar dat doen we zelden.

Uiteraard ga ik dan een splitter gebruiken, maar dan kun je niet meer gebeld worden tijdens het telefoneren (zit je op dezelfde lijn). Heeft voordelen, heeft nadelen.

Maar vermoeden is bevestigd, dank voor je snelle reactie!

Hallo @Clemi , zelfs met een DECT met meerdere toestellen kun je niet tegelijk bellen en gebeld worden, heb je altijd 2 telefoonnummers voor nodig.

Is nooit anders geweest.

Reputatie 1
Badge

Wij hebben nu twee telefoons en kunnen tijdens het bellen met de ene gebeld worden op de ander; en we hebben maar 1 nummer… Als het niet zou moeten kunnen, dan zijn wij de uitzondering, want we hebben het gedaan.

Hallo @Clemi , dan is de vraag voor 2 telefoonpoorten voor jou eigenlijk dus ook niet aan de orde als jij over 1 telefoonpoort poort gelijktijdig kunt bellen en gebeld worden.

Heb je misschien ISDN gehad?

Reputatie 1
Badge

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, of ik leg het niet duidelijk genoeg uit misschien… We hebben nu een modem met twee aansluitingen (Zyxel 2812) en kunnen op dit moment tegelijk bellen. We krijgen een nieuwe modem met één aansluiting (Experia 10a) en dan kunnen we niet meer tegelijk bellen. We hebben altijd maar één telefoonnummer gehad, gewoon adsl, geen isdn, maar ik denk dat iedereen voorheen een modem kreeg met twee aansluitingen?

Reputatie 8

Hallo @Clemi , dan is de vraag voor 2 telefoonpoorten voor jou eigenlijk dus ook niet aan de orde als jij over 1 telefoonpoort poort gelijktijdig kunt bellen en gebeld worden.

Heb je misschien ISDN gehad?

Nee hoeft helemaal niet.  Heb hier nu net de Experia Box V10 (terug) aangesloten, ook met twee telefoon poortjes, met op de twee poortjes een (analoge) telefoon. Gebeld vanuit mijn smartphone naar mijn Telfort nummer, opgenomen met één telefoon en verbinding open.

Met de andere telefoon op het andere poortje kan ik gewoon met het (Telfort) nummer uitbellen naar in mijn geval een VOIP nummer bij CheapConnect. Die gaat hier dan ook over (in mijn geval op een VOIP telefoon), en kun je dus twee gesprekken onafhankelijk van elkaar voeren.

Dus wat @Clemi aanhaalt is ook mijn ervaring hier, met een modem/router met twee poortjes.
Omdat je met de V10A wordt belemmert door Telfort voor functies die je eerst wel had met de ook door Telfort geleverde ZyXEL, zou ik in jou geval gewoon een verzoek doen de V10 te laten leveren, of als de V10A al onderweg of bezorgd is, die om te ruilen voor een V10 model.

Reputatie 8

zelfs met een DECT met meerdere toestellen kun je niet tegelijk bellen en gebeld worden, heb je altijd 2 telefoonnummers voor nodig.

Is nooit anders geweest.

Wordt het misschien eens tijd een nieuwer type DECT telefoon aan te schaffen? Op hetzelfde nummer / SIP-account kan ik gewoon met meerdere handsets aparte gesprekken voeren.

Hallo @Babylonia , ik heb een V10 en een standaard telefoonaansluiting bij Telfort, dus op poort 1 van de modem, wat zijn dan voor mij de mogelijkheden zoals @Clemi dat aangeeft, ik heb dect en bekabelde telefoontoestellen in allerlei maten en soorten.

Ik wil daar ook wel eens mee experimenteren, maar wil géén aparte abo's erbij nemen van voip-providers of hoe ze dan ook mogen heten.

Ben erg benieuwd naar jullie reactie.:relaxed:

Eventueel mijn excuses als ik soms wat al te stellig reageerde, maar soms gaan de ontwikkelingen sneller dan ik besef.

Hieronder nog een link gevonden over hetzelfde onderwerp:

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/2-telefoonlijnen-tegelijker-tijd-bellen-439510

Nu ben ik wel benieuwd hoe je zoiets instelt op de V10?

Reputatie 1
Badge

Ook dank voor je reactie @Babylonia  - na er zo over gepraat te hebben (de 10a is ook al onderweg) laat ik het gewoon zo, ik ga maar mee met de stroom. Het is niet functionaliteit die we heel vaak gebruiken, dus dat maakt het makkelijker. En @JanD - ik had niets speciaal ingesteld, gewoon stekker erin en als iemand je dan belt terwijl er al een gesprek gevoerd wordt, dan kun je een tweede gesprek voeren. Of een medebewoner bellen in je eigen huis ja, kan ook.

Reputatie 8

Hallo @Babylonia , ik heb een V10 en een standaard telefoonaansluiting bij Telfort, dus op poort 1 van de modem, wat zijn dan voor mij de mogelijkheden zoals @Clemi dat aangeeft, ik heb dect en bekabelde telefoontoestellen in allerlei maten en soorten.

OK. Even iets afwijkend in de uitleg.

In mijn situatie heb ik bij Telfort een keer een 2e telefoonnummer erbij genomen.
Die kwam toen op plek 2 in de lijst met telefoonnummers in de modem/router.
Daarna mijn oude al jaren geldende “officiële” telefoonnummer geporteerd naar CheapConnect.

Vanaf dat moment is mijn 2e telefoonnummer alleen nog maar geldig bij Telfort.
Die staat in dit geval echter nog steeds op plek 2 in de lijst, als actief en “Geregistreerd”.
En het oude nummer nog steeds op 1. Echter niet actief, vandaar als “Niet geregistreerd”.

Dat komt omdat ik sinds die tijd (met nog twee telefoonnummers) geen reset meer heb uitgevoerd met de Experia Box V10. Omdat de V10 geen back-up mogelijkheid heeft, bewust zo gelaten.
Met nogal wat aangepaste instellingen zou ik die kwijt zijn, en allemaal opnieuw moeten invoeren.

Heb de V8 (met wel een back-up mogelijkheid) wel even gereset.
Daarbij komt het huidige en enige Telfort telefoonnummer daarbij nu wel bovenaan, als 1e nummer.

Maar goed, de situatie nu in de V10

Van daaruit de volgende instellingen:

Bij jou situatie, met slechts één Telfort telelfoonnummer in de lijst, kies dan onderstaand:
-Dus je hebt daarbij eigenlijk maar één menu nodig om de juiste instellingen te maken-

Op Telefoonpoortje 1 heb ik een pakweg 16-18 jaar (?) oude “Samsung” draadloze telefoonset,
(met 3 handsets).

Op Telefoonpoortje 2 een zeker zo oude “bekabelde” hand-telefoon vergelijkbaar met < zoiets >

Ik kan zelfs twee telefoongesprekken ontvangen. Is er geen actief gesprek, gaan zowel alle handsets op poortje 1 over, alsook het toestel op poortje 2.
Als de ene heeft opgenomen (vanuit aansluiting op het ene telefoonpoortje), gaat het tweede toestel op het andere poortje alsnog over als er nog iemand belt. Die kan ook opnemen.
Heb je twee afzonderlijke gesprekken. Uitbellen idem.

Hallo @Babylonia , bedankt voor de uitleg, ik ga er binnenkort mee aan de slag en laat je de afloop weten.

Hallo @Babylonia  en @Clemi , het werkt!!!:relaxed::relaxed::relaxed:

Weer wat geleerd.

Reputatie 8

Mooi. Zo zie je maar weer. “De wonderen zijn de wereld nog niet uit” :grinning:

Reputatie 8
Badge +10

Hoi @Clemi, goede vraag! Het forum is een prima plek om zo'n vraag te stellen :slight_smile: Ik zie dat je al op weg geholpen bent door JanD en Babylonia, dat is fijn! Ik hoop dat je met de uitleg en tips uit de voeten kunt. Het gebruiken van een splitter voor je telefoontoestellen is altijd nog een optie. En mocht je nog vragen hebben of als je gaandeweg nieuwe bevindingen hebt die je wilt delen, dan horen we het graag.

Reputatie 1
Badge

Ik hoop dat je met de uitleg en tips uit de voeten kunt. Het gebruiken van een splitter voor je telefoontoestellen is altijd nog een optie.

Die snap ik niet helemaal - uitleg en tips waren niet voor mij, splitter is met de nieuwe modem de enige optie en dat vond ik jammer, maar dat laat ik nu maar. Beetje vreemde reactie?

Reputatie 8

Je zou nog kunnen overwegen de V10A om te laten ruilen, zoals eerder voorgesteld (laatste alinea).

Je zou nog kunnen overwegen de V10A om te laten ruilen, zoals eerder voorgesteld (laatste alinea).

Op zich een goede tip toch zal dat voor deze situatie vrees ik niet worden gehonoreerd omdat er geen sprake is van twee telefoon lijnen. Het modem beleid is daar niet ruim genoeg voor.

Reputatie 8

Het gaat niet om één of twee telefoonlijnen, maar om de functionaliteit die de topic starter eerder gewoon jaren heeft gebruikt met een door Telfort geleverde modem/router, waarbij nu met een andere router die functionaliteit wordt ontnomen.

Het meest reële is dat er in ieder geval weer een modem/router wordt geleverd waarbij dezelfde functionaliteiten worden geleverd dan die al jaren actief wordt gebruikt.
Persoonlijk vind ik zelfs dat je dat als klant mag eisen. Waarom zou je ineens in moeten leveren op functies die je eerder al lange tijd gebruikt, en nu met een vreemd modem/router beleid ineens niet meer zou kunnen inzetten?

Op andere punten zijn er ook reacties voorbij gekomen, waarbij mensen bij een oudere modem/router alle 4 stuks LAN poortjes gebruiken, en ineens met een V10A (bij een glasvezel connectie) een poortje tekort komen. Omdat manco op te lossen levert Telfort in die situatie zonder problemen er ook een extra switch bij.

Het is de klant toch niet die vermindering van functies heeft gevraagd, met wat die al benut?

Dat zijn op zich goede argumenten, waar ik het helemaal mee eens ben. Toch zal dit niet genoeg reden zijn, ik hoop het uiteraard mis te hebben. De 3 lan aansluitingen zal mogelijk het gevolg zijn van het punt dat we meer draadloos doen, en telefonie, het is mischien wel verbazend dat er nog een dedicated phone connector te vinden is. Er wordt vermoedelijk zie ik aan mij zelf ook meer mobiel gebeld dan via vaste lijnen.

De voor Telfort enige geldige reden om de v10 te sturen zullen twee actieve vaste nummers zijn.

Reputatie 8

Dat is te simpel.
Om de levering van een V10 dan te kunnen forceren, kun je voor een maand een tweede telefoon-nummer aanvragen, en na die maand dat nummer weer laten vervallen. Kost je dat € 2,50

Dan ben je er ook. Lever dan beter op verzoek gelijk die V10.

Reputatie 1
Badge

Ja, klopt - maar ik laat het maar zitten, het is me blijkbaar het gedoe niet waard...

Reageer