beantwoord

Zwart beeld-syndroom

• 10 april 2013
  • 15 reacties
  • 4818 keer bekeken

Ik heb regelmatig last van het probleem dat de interactieve TV tijdelijk op zwart gaat.
Ondertussen denk ik in de gaten te hebben waar dit door veroorzaakt wordt: nl. door de DSL-verbinding die down en weer up gaat.
Het down- en weer up gaan van de internetverbinding kan ik opmaken uit de logs van de router.

Als ik vervolgens via de stroomschakelaar op de tv-ontvanger het apparaat uit- en weer inschakel, initialiseert het apparaat zich weer en heb ik even geen last meer het zwart beeld-syndroom.
Kennelijk veranderen bij het down- en up gaan van DSL de vebindingsinstellingen voor IPTV zodanig, dat het zwart beeld-syndroom de kop op steekt.
Het is niet leuk als er bijv. een doelpunt blijkt te zijn gevallen terwijl ik naar zwart beeld zat te kijken. Goed, ik kan terugspoelen, maar dat maakt het probleem er niet minder vervelend op.

Enkele vragen:
  1. Waarom gaat mijn DSL-verbinding met enige regelmaat down? Soms gaat deze zelfs niet meer uit zichzelf up, waardoor het internetlampje rood blijft branden. Via de webinterface herstart ik dan het apparaat, waarna de verbinding weer tot stand kan worden gebracht. Deze vraag lijkt mij relevant t.a.v. het zwart beeld-syndroom.
  2. Het zou me eigenlijk niets uitmaken dat de DSL-verbinding down- en weer up gaat, zolang ik maar geen last krijg van het zwart beeld-syndroom. Nu vind ik het zeer hinderlijk om dan via de stroomschakelaar-methode het probleem te moeten verhelpen. Valt dit te voorkomen?
icon

Beste antwoord door jimny 11 april 2013, 23:28

Doe eens een harde reset door met paperclip achterin modem kleine gaatje gedurende 30 sec in te drukken
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +18
Is het modem zo dicht mogelijk op het ISRA punt aangesloten
Is het modem zo dicht mogelijk op het ISRA punt aangesloten
Het modem staat op 1 meter van het ISRA-punt en is met bijgeleverde telefoonsnoer en -plug aangesloten.
Reputatie 8
Badge +18
Doe eens een harde reset door met paperclip achterin modem kleine gaatje gedurende 30 sec in te drukken
De harde reset zal ik eens proberen als het probleem zich weer voordoet.
Heb er eigenlijk niet zo'n zin in, omdat ik dan het wachtwoord, statische DHCP's en portforwardings opnieuw in moet stellen.
Vooralsnog lijkt de harde reset geholpen te hebben, dus bedankt voor deze tip!
Mocht ik echter weer tegen dit probleem aanlopen, dan zal ik mij uiteraard weer melden.
Ik heb te vroeg gejuichd - heb de TV aan staan sinds het Journaal van 18:00 en van Eenvandaag tot op dit moment (Kassa) een aantal keer last gehad van het zwarte beeld-syndroom.

De DSL-verbinding is overigens tussentijds niet down gegaan: de uptime van de router en DSL verschillen niet van elkaar (20 uur).

Game on dus..
Reputatie 8
Badge +18
Nog een optie voor je en dat is de HDMI kabel misschien defect omdat je dsl mooi constant is nu.
Ik heb de kabel uit het pakket gebruikt. Sturen jullie een vervangende kabel op?
Reputatie 8
Badge +18
Ik heb de kabel uit het pakket gebruikt. Sturen jullie een vervangende kabel op?

Ik ben net als jij een forumgebruiker en hierover moet je bij webcare telfort zijn of men dat doet weet ik overigens niet.
Badge
De harde reset zal ik eens proberen als het probleem zich weer voordoet. Heb er eigenlijk niet zo'n zin in, omdat ik dan het wachtwoord, statische DHCP's en portforwardings opnieuw in moet stellen.

Je kunt de settings van het modem toch exporteren en dan na de reset weer importeren? Maintenance -> Backup/restore
Reputatie 4
Badge +3
@newmannium,

Ik heb een vervangende HDMI-kabel opgestuurd, om te testen. :)

Henk
Reputatie 6
Badge +7
Henk als ik dit zo lees dan heeft het toch niks met de hdmi kabel te maken ?
Dank aan zowel de andere Telfort-klanten als -medewerkers voor de assistentie.
Via de vervangende HDMI-kabel heb ik weer een stabiele TV-ervaring!
Reputatie 8
Badge +18
Mooi het was voor mij heel herkenbaar dat plotselinge zwarte beeld wat binnenkwam via mijn satelietontvanger indertijd en ik kreeg pas weer beeld als
ik mijn ontvanger resette en toen heb ik de HDMI kabel vervangen door een HDMI kabel die de LIDL af en toe in de aanbieding heeft en probleem was toen verholpen.
Fijn dat het is opgelost nu en ik zou zeggen houden zo :)
Badge +1
Heb ik ook gehad.. probeer je Beeldscherminstelling van je decoder even op 720p te zetten.. dan heb je geen zwart beeld meer.....

Reageer