Zender niet beschikbaar

• 12 april 2015
  • 13 reacties
  • 1139 keer bekeken

sinds een paar weken gaat zappen erg moeizaam op mijn Arcadyan. Na 5 seconden beeld gaat de boel tijdelijk hangen en komt de melding
zender niet beschikbaar etc. paar seconden later is het zappen dan toch gelukt.
Dit alles na de opname problemen in Apeldoorn, paar weken geleden.

dit is weer een nieuw hoofdstuk voor mij in "omgaan met Telfort perikelen"
Afgelopen week moet ik zelfs mijn TV ontvanger opnieuw activeren ? (dacht voor de 3e keer sinds ik hem heb!)

net een snelheidstest gedaan, 14 ms ping, 27 Mbit down en 2 Mbit up. TV ontvanger software al verwijderd, modem gereset etc.etc.

kwam in het forum de kreet " klapperende" lijn tegen. Slaat dat ook op mijn probleem?

Wat ik wel weet is dat KPN 17 jaar ! geleden mijn huis afwijkend heeft aangesloten in de wijkcentrale en dus gaan er NOG STEEDS te veel dingen mis.
zowel het aansluiten als de VDSL upgrade waren een drama.

graag zou ik geholpen willen worden om van deze zap problemen af te komen.

13 reacties

Reputatie 1
@neell00,

Een traag zappende tv-ontvanger komt niet doordat je verbinding niet in orde is. Ik heb mijn collega's gevraagd om je hierover te bellen en verder uit te zoeken waar dit aan ligt. En verder heb ik gevraagd of ze je lijn willen onderzoeken zodat je er zeker van kunt zijn dat jouw diensten goed werken. Je zult binnen 48 uur gebeld worden.

Roderik
Reputatie 8
Badge +2
@neell00,

Ben je inmiddels hierover benaderd of ik kan ik nog iets voor jou betekenen?

Michael
Badge
Een enigzins oud onderwerp maar ik heb precies dezelfde melding bij één van m'n ontvangers. Deze staat in de slaapkamer en is door gelust middels een kwalitatieve goede switch (Netgear). Netflix kijken gaat echter zonder problemen.
Bekabeld internetten met laptop gaat via dezelfde switch ook prima. Met de verbinding is niets mis. Ik kan geen enkele TV zender ontvangen. Alle zenders tonen na x aantal seconden de melding "Zender niet beschikbaar".

Ik dacht de software opnieuw te installeren. Toen ik de software had verwijderd (door kort op de standby toets te drukken tijdens het opstarten van de ontvanger) wilde ik hierna het opnieuw inladen. Dit ging echter niet in de slaapkamer. Foutcode 12 en 14 heb ik gezien.
Vervolgens de ontvanger aangesloten op het/de netwerk/adapter in de woonkamer en nog eens geprobeerd. Nu wilde de software wel installeren. Ook kan ik in de woonkamer met deze ontvager prima tv kanalen ontvangen.

Hoe is dit mogelijk? Nogmaals, met de netwerk-kabelverbinding naar boven is niks mis.
Reputatie 8
Badge +2
Hi hansel! Vreemde zaak inderdaad. Hoe werkt de ontvanger als je deze direct aansluit op het modem? Het kan zijn dat het VLAN die moet worden bereikt voor Interactieve TV niet lekker werkt door de aangesloten switch, het verkeer wordt immers nog een keer gefilterd. Ik verneem je reactie graag.
Badge
@michael. Dat is inderdaad de situatie. Rechtstreeks aangesloten aan de experiabox gaat het goed.
Door het NAT achter NAT verhaal komt het signaal niet goed door. Jammer... nu op zoek naar een oplossing.
Reputatie 8
Heeft waarschijnlijk te maken met een switch die geen "IGMP Snooping" ondersteunt.
Zie uitleg via KPN forum:
http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/De-juiste-switch-Toverwoord-IGMP-snooping/td-p/308301

De geadviseerde switch heeft inmiddels wel een versie 2 model.
http://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2
Uitgebreide productsheet:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/ProSAFE_Web_Managed_Switches_DS.pdf
Badge
Ok, ik heb zo een switch (GS105v2 van Netgear) aangesloten. Al wel eens mee gespeeld maar uiteindelijk weer op default geconfigureerd omdat de webinterface en ik elkaar maar niet wilden snappen :S
Ik heb één UTP kabel naar de etage lopen hierover moet dus signaal naar een tweetal PC's en één TV. Hoe stel ik die Netgear dan in?

[edit] Realiseer me net dat ik waarschijnlijk niet voldoende heb aan één switch. Of wel? In de meterkast zit een unmanaged Netgear 8 ports switch. Of kan ik die overslaan en de UTP die naar de etage gaat rechstreeks aan de ExperiaBox koppelen? Ja, dat kan natuurlijk wel maar dan gaat m'n NAT-NAT structuur niet meer werken. En dus kunnen de PCs achter eigen router niet meer bij de PCs op de etage boven (aangesloten op ExperiaBox). Volgens mij is dat precies mijn dilemma. Het gaat volgens mij niet lukken.
Reputatie 8
Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is.
Zoals de duidelijke instructies (voor mij althans) op het KPN-forum beschreven:
http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/De-juiste-switch-Toverwoord-IGMP-snooping/td-p/308301

Netgear GS105E. Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Je zou die unmanaged siwtch die je al hebt kunnen overslaan en de Netgear rechtstreeks aan de Experia Box aansluiten.
Het gaat er juist om dat je aan die unmanaged switch die je al hebt geen TV-set up boxen en PC's "door elkaar aansluit" omdat die juist geen IGMP Snooping ondersteunt. Daar heb je juist die Netgear GS105E voor nodig, die dat wel ondersteunt. Daar kun je dat wel "door elkaar" aan die poorten op aansluiten.

Door de Netgear achter de unmagaged 8-port switch aan te sluiten zou het mogelijk kunnen zijn dat je daarmee de IGMP snooping functies juist weer teniet doet, omdat de unmanaged switch die ervoor zit die functies niet ondersteunt, en het vanuit de modem/router die functie dan waarschijnlijk ook niet doorgeeft naar de Netgear.
(De modem/router ondersteunt die functie op zichzelf namelijk wel).

Je kunt de 8-port switch wel gebruiken om er alleen PC's e.d. op aan te sluiten.
(Apparaten die geen "multicast" gebruiken).

En nee je NAT structuur komt niet in de war omdat je met de default instellingen van de Netgear switch, gewoon de IP-adressen vanuit de Experia Box krijgt toegewezen en eventuele port forwarding (als je die gebruikt) gewoon alles vanuit de Experia box wordt geregeld.. Dus.....
IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken.

Hoop dat je er mee uitkomt. Laat je het resultaat weten?
Badge
Ja, maar misschien moet ik het beter uitleggen. In de meterkast:
Glas modem ---> ExperiaBox ---> Asus router ---> rest van netwerk

Het punt is dat ik maar één UTP kabel heb naar de 1e etage. Op de 1e etage staat de GS105Ev2 waarop zowel 2 PC's als TV ontvanger is aangesloten. Zodra ik in de meterkast de umanaged switch oversla heb ik inderdaad TV signaal op de 1e etage. (Dus standaard is IGMP snooping inderdaad enabled.) Maar omdat ik niet alleen de unmanaged switch oversla maar ook de Asus router (welke dhcp server is voor het hele netwerk), kunnen de PC's niet communiceren met het netwerk van de Asus router (ander subnet).

Volgens mij moet er een Managed Switch bij (in de meterkast, bijv, GS108) om daar al IGMP snooping door te geven. Zodoende kan subnet hetzelfde blijven en kunnen PC's op 1e/2e etage met elkaar communiceren.
Of, ik moet die Asus router zover krijgen om IGMP Snooping te doen. Het moet kunnen getuige deze opties:
http://screenshots.portforward.com/routers/Asus/RT-AC56U/IPTV.jpg

Maar waarschijnlijk speelt dan weer hetzelfde namelijk: IPTV en Internet moeten over één UTP kabel. In de router geef je een poort aan waarop je alleen het IPTV signaal wil.
Reputatie 8
Maar die Asus router, dat had je eerder helemaal niet verteld. Dat is een heel andere set-up.
Wordt het moeilijk. In de set-up van de Asus router heb je wellicht gescheiden poorten voor internet en IP-TV.
Hoe breng je dat dan weer bij elkaar "over één lijn"?

Er zijn wel trucs om van twee verschillend aangeleverde data, de kabel te splitten en over één kabel te sturen, maar dan verlies je snelheid, in die zin dat een 1 Gbps netwerk, dan maximaal 100 Mbps wordt. Voor TV is dat meer dan voldoende, maar wellicht wil je met PC's een snellere verbinding onderling als je van mediaspelers en bijv. een NAS gebruik maakt?

Er zijn op het forum wel combinaties met managed switches en routers.
Kijk een wat je bij de volgende draad kunt opsteken (helemaal naar beneden doorlopen):
En neem de hyperlinks mee die her en der in berichten naar andere draadjes en voorbeelden verwijzen:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/vervangen-experiabox-door-andere-router-55455

Maar ik kom nu via oude links ook weer reacties van jezelf tegen, waarin reeds het een en ander uit de doeken is gedaan. Hoop voor je dat mogelijk een van de andere mensen met zo'n uitgebreide set-up, je daar nog iets van kunnen meegeven.
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/experiabox-vervangen-49307/index4.html#post480580
Reputatie 8
Een andere mogelijkheid:
Ik heb de gebruiksaanwijzing gedownload van de RT-AC56U.
Je kunt de RT-AC56U ook in "Access Point" mode instellen. Blz. 81 van de Engelse gebruiksaanwijzing:
http://www.asus.com/nl/Networking/RTAC56U/HelpDesk_Manual/

In die setting fungeert de Experia Box als hoofd router met één LAN netwerk, die tevens ook alle IP-adressen uitdeelt aan zowel bekabelde als draadloze apparaten die via de Asus worden verbonden.
Via die AP methode kun je tevens TV set-up boxen met de LAN-poorten van de Asus verbinden.
Je zou wel moeten uittesten of IGMP Snooping daarbij blijft fungeren. (Ik vermoed van wel).
Badge
Excuus voor het niet noemen van de Asus router. Omdat ik het eerder over NAT achter NAT had, ging ik er van uit dat je wist dat er een andere router in de picture was. Maakt niet uit.

Ik heb eerder de Asus router in AP mode gehad achter de Experiabox echter, de nameserver functionaliteit van de Experiabox laat nogal te wensen over. Een aantal devices op mijn netwerk roepen nu eenmaal om machinenamen. De vertaling naar ip adressen liep vaak in de soep.

Het is gewoonweg niet mogelijk wat ik wil.. *zucht* Ik zal een tweede netwerk kabel moeten trekken.
Reputatie 8
NAT achter NAT. Tja, het staat er inderdaad wel. Toch zie ik het liefste dat mensen alle onderdelen expliciet vernoemen in de voorstelling van zaken. Voor jezelf is een set-up wel duidelijk, maar een ander moet zich telkens verplaatsen in de situatie van een ander. Ziet men het ook wel eens over het hoofd.

Doortrekken van een tweede kabel.
Afhankelijk van de situatie hoeft het niet zo'n probleem te zijn als er al een kabel ligt, om nog een 2e kabel te trekken. Met name als die kabel door PVC-buis is getrokken gaat dat heel gemakkelijk met de volgende methode.

Aan het ene einde knoopt men een nylon koord vast aan die enkele kabel. Die kabel trekt men dan helemaal terug eruit aan de andere kant. Zit er dus alleen een nylon koord door de PVC-buis heen. Soldeer "for the time being" de aders van die ene teruggetrokken kabel met een 2e kabel bij elkaar en knoop het nylon koord weer vast.

Trek aan het andere uiteinde nu aan het nylon koord nu de twee kabels weer opnieuw door de buis heen. Voor gemakkelijke geleiding de twee kabels met een "kabelgeleidingsvet" met een doekje wat bewerken. Als "peperkoek" loopt het dan door de PVC-buis heen.
---> kleine tube kabelvet bijv. < DEZE >
---> grote tube kabelvet bijv. < DEZE >

Ter inspiratie, volg de hyperlinks in de volgende reactie naar uitgebreide beschrijving plus foto's.

Reageer