beantwoord

WiFi en Interactieve TV valt regelmatig weg

• 14 juli 2015
  • 9 reacties
  • 3036 keer bekeken

Badge
Beste telfort medewerker,

Over dit onderwerp heb ik een aantal keer contact gehad via de mail, maar ik krijg steeds dezelfde checklist toegestuurd, maar het helpt niet. Mijn wifi blijft wegvallen na het resetten van mijn modem en tijdens tv kijken krijg ik regelmatig de melding dat de zender niet beschikbaar is en ik even heen en weer moet zappen. Ik vind dit nogal vervelend omdat dit probleem steeds vaker terugkomt. Ik hoop dat jullie misschien meer kunnen doen dan alleen een checklist te sturen.

Mvg, Carlo
icon

Beste antwoord door Michael 15 juli 2015, 16:19

@CB89,

Welkom op ons forum!

Allereerst kan ik me voorstellen dat je niet tevreden bent met het slechts nalopen van een checklist. Ikzelf zou daar ook niet vrolijk van worden. Ik ga je zo goed als mogelijk proberen te helpen (uit m'n hoofd, zonder script of checklist):

Je verbinding ligt er niet zo best bij. Hier kan zeker verbetering geboekt worden. Zie:

Dit zou kunnen verklaren waarom Interactieve TV niet best werkt. Metingen wijzen uit dat de aansluiting corrosie of vuil bevat. Zou je eens een foto kunnen sturen van de aansluiting en de bekabeling die naar het modem loopt?

Zie je reactie tegemoet.

Michael
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@CB89,

Welkom op ons forum!

Allereerst kan ik me voorstellen dat je niet tevreden bent met het slechts nalopen van een checklist. Ikzelf zou daar ook niet vrolijk van worden. Ik ga je zo goed als mogelijk proberen te helpen (uit m'n hoofd, zonder script of checklist):

Je verbinding ligt er niet zo best bij. Hier kan zeker verbetering geboekt worden. Zie:

Dit zou kunnen verklaren waarom Interactieve TV niet best werkt. Metingen wijzen uit dat de aansluiting corrosie of vuil bevat. Zou je eens een foto kunnen sturen van de aansluiting en de bekabeling die naar het modem loopt?

Zie je reactie tegemoet.

Michael
Badge
Beste Michael,

Bedankt voor je vlotte reactie. Is dit ook de reden dat mijn wifi signaal tussen de 2 en 4 mb/s is?

Op de foto's in de bijlage zie je de aansluiting en de bedrading. Ik gebruik alleen de telefoonaansluiting, deze loopt rechtstreeks naar mijn modem. Op de andere foto zie je hoe ik de bedrading heb weggestopt. Grotendeels in een kabelgoot en een halve meter onder een plint. Bij het wegstoppen had ik voldoende ruimte, dus de bedrading ligt nergens weg gepropt zeg maar. De bedrading is ongeveer +5meter.

Mvg, Carlo
Reputatie 8
Badge +2
@CB89,

Bedankt voor je bericht!

Het aansluitpunt ziet er op zich prima uit, alleen ben ik niet te spreken over de lengte van de bekabeling. De maximale lengte behoort ongeveer één meter te zijn. Hoelang de bekabeling vanaf het modem naar de randapparatuur is, maakt niet veel uit.

Is het mogelijk eens (op basis van test) een korte, het liefst nieuwe, kabel aan te sluiten en mij op de hoogte te stellen, dan zal ik een nieuwe meting starten.

Kijk uit naar je reactie. :)

Michael
Badge
Hallo Michael,

Ik zal het morgen of anders zaterdag allemaal even loskoppelen en opnieuw aansluiten. Je hoort van me zodra ik dat gedaan heb.

Mvg, Carlo
Reputatie 8
Badge +2
@CB89,

Heel goed! Ik zie je reactie tegemoet.

Michael
Badge
Hallo Michael,

Iets later dan afgesproken, maar ik heb de modem aangesloten aan een kabel van ongeveer een meter.

Mvg,

Carlo
Reputatie 8
@CB89,

Het aansluitpunt ziet er op zich prima uit, alleen ben ik niet te spreken over de lengte van de bekabeling. De maximale lengte behoort ongeveer één meter te zijn.

Mogelijk mosterd na de maaltijd omdat de TS inmiddels de modem heeft verplaatst. Maar een korte telefoondraad tussen ISRA-punt en modem is op zichzelf niet een vereiste voor een goede en storingsvrije werking van het modem. Wel het gebruik van een goede kwaliteit (koperen) telefoondraad die bovendien is afgeschermd.

Bedenk dat de ADSL koperdraad-verbinding tussen wijkcentrale en je huis al een afstand kan hebben van 1-2-3 kilometer. Die 5-10-15 meter aan extra kabel thuis is dan echt niet de bottleneck. MITS je dus wel gebruik maakt van een goede afgeschermde draad. (Wat de KPN-leiding feitelijk ook is).

Zelf heb ik mijn modem 15 meter achter het ISRA-punt vanaf de begane grond naar de 1e verdieping.
(Dit type) - Geen probleem !! (Is door Telfort service nagemeten en bevestigd).

Voor een betere doorgifte heb ik de 4-aderige telefoondraad wel twee aan twee gekoppeld (dubbele "doorsnede" van de aders), plus de afscherming verbonden met de "aarde" van het ISRA-punt.
Bij speedtests heb ik op die wijze zelfs een betere connectie (1 Mbps hogere snelheid), dan andersom, de modem direct achter het ISRA-punt en de UTP-bakel naar boven verlengd doorgetrokken (CAT 5e).
----> mijn situatie wijkcentrale kleine 3300 meter afstand
Met lange telefoondraad / korte UTP ruim 8,5 Mbps tegenover 7,5 Mbps met korte draad en verlengde UTP.

Inmiddels wacht ik op activatie en omzetting naar Telfort glasvezel account (FTU begin deze maand aangesloten). Zowel FTU als verlengde ADSL modem-aansluiting heb ik op de 1e verdieping.
Reputatie 8
Badge +10
@Babylonia
Wat is nog mis in je verder duidelijke betoog is dat je naast een geshielde kabel deze ook 'getwist' moet zijn voor het beste resultaat, omdat dit 'overspraak' op de lijn voorkomt.
De meeste goeie geshielde kabels zijn daarom getwist.

Waar ik aan twijfel is het positieve effect van de gekoppelde aders, een dubbele doorsnee van een kabel levert ook dubbele weerstand op.
Maar het lijkt in jouw geval te werken.
Reputatie 8
De aders van de betreffende draad zijn getwist (de afbeelding naar de link betreft slechts een tekening van de draad). De twee gekoppelde aders heb ik twee aan twee uit het "andere" getwiste paar genomen, zodat per getwist aderpaar de "pool-richting" als je het zo zou kunnen noemen tegenovergesteld is.

Je vergist je met de weerstand.
Een dubbele ader als gezamenlijke doorvoer levert de helft op aan weerstand tegenover een enkele ader.
Een test op snelheidsverschil tussen het gebruik van enkele aders (twee stuks) en gecombineerde aders (2x 2) was slechts minimaal (tienden van Mbps) ---> goed koper 😉 Sowieso gekozen voor combineren.

Situatie bij mij thuis (1e verdieping), kabelgoten open.
Hier nog met de Telfort modem aan ADSL / telefoonverbinding. De ADSL tefoonverbinding wordt uitgevoerd via een RJ11 stekkertje aan de zijkant van de nu gemonteerde opbouw telefoon contactdoos.

Zwarte draad in open kabelgoot is telefoondraad (15 meter vanuit meterkast begane grond).
Oranje kabel is glasvezelkabel. (Steekt vanuit "onderkant" contactdoos naar boven, vandaar de ruime bocht aan de bovenkant weer naar onderen toe geleid). Links onder de modem de glasvezel FTU.
Vóór montage van de FTU heeft Reggefiber nog een wit "kousje" / ommanteling om de oranje glasvezel heen geschoven. Dat oogt wat aangenamer (als de kabelgootjes gesloten zijn).

Kabelgoten gesloten:
Kabelgoten vanaf de modem moeten nog aangebracht worden. Tevens nog een 8-poort switch. Wil het eerst nog even zien of ik de modem naast het FTU glasvezelkastje ga monteren.

In de hoek naar boven komt nog een kabelgootje voor TV en internet voor de 2e verdieping.

Reageer