beantwoord

Wel menubalk geen beeld/geluid op tv

  • 26 juli 2019
  • 40 reacties
  • 844 keer bekeken

Reputatie 2
Zoals meerderen dit al gehad hebben is hier ook een ontvanger dat wel menu + tvgids laat zien maar geen beeld/geluid voor tv en radio.
Wel raar want afgelopen zaterdag hebben we nog tv gekeken.
Modem heeft al power cycle gehad, tv-ontvanger al power cycle gehad + software verwijderd.
UTP Kabel direct met het modem verbonden.

Ik heb niet de hdmi overgestoken omdat het menu wel zichtbaar is (dus er staat signaal op).

Met vriendelijke groet,
Boerk
icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 7 oktober 2019, 10:55

Goedemorgen @boerkoel, ik ontving een privébericht van je en begreep dat je thuis verbeteringen in het netwerk hebt aangebracht. Alles lijkt nu goed te werken, dat hou je in de gaten. Daarom wachten we nog met het inplannen van de afspraak met de monteur.

Ik hoor graag van je hoe het gaat met de verbinding, en ook als ik iets voor je kan doen 🙂
Bekijk reactie

40 reacties

Reputatie 2
Toevoeging:
Versteken van hdmi helpt niet (aan beide zijden).

Edit:
Afgelopen zaterdag moet zijn: afgelopen dinsdag.
Is dit na een update dan staat dit in verband met HDCP om welke stb gaat het en welke softwareversie?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @boerkoel, niet fijn dat je geen tv kan kijken. Ik begrijp dat geen enkele zender het doet, maar dat je het menu wel kunt zien.

Ik heb meteen je gegevens erbij gepakt, en zie dat je zaterdag contact met de klantenservice hebt gehad. In de notitie staat dat een reset van de tv-ontvanger het probleem opgelost heeft, klopt dat? Zo niet of als je vragen hebt, laat het me gerust weten!
Reputatie 2
Klopt, dit was na een factory reset van de topbox en het modem, alle instellingen opnieuw moeten maken natuurlijk 😕 maar (live) tv&radio werkten wel weer.

Na de reset konden we geen gebruik maken van terugkijken, scherm bleef zwart en de tijdlijn veranderde ook niet alsof de stream er niet was.

@Galdor68
Bedoel je DHCP? Ik denk dat het na een update was ja, die was toen ook heel toevallig aangekondigd.
DHCP is Dynamic Host Configuration Protocol dat bedoel ik niet dit is een netwerk iets.

HDCP, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en videoinhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

Werkt alles nu weer naar behoren?
Reputatie 2
HDCP.. hmm zou kunnen, is dit toegevoegd dan met de update? STB is een Arris VIP2952 V2 (made in China of course... )
Dit is een onderdeel van HDMI wijzigingen daarin zullen met updates meekomen.
De handshake de communicatie tussen de diverse hdmi apparaten kan hierbij roet in het eten gooien.

Komt het probleem alleen nog met terugkijken voor of is het opgelost?
Reputatie 2
@Galdor68
Het content protection protocol ken ik wel, dacht dat je DHCP bedoelde.
We hadden wel beeld in de zin van een menu balk, programma gids etc. Alleen geen stream.
Daarmee lijkt me content protection niet direct de oorzaak. Of er moeten viewports worden aangemaakt over hdmi voor (dynamische) content (ben niet thuis in de technische details).
De streams de feitelijke content dat is copy protected.
De menu balken is interne software dat heeft geen copy protection nodig.

Het fijne weet ik er ook niet van wel dat dit van belang is en meestal het probleem bij zwart beeld.
Reputatie 2
Het werkt in ieder geval weer en terugkijken ook.
*Jeay*
Reputatie 2
En het is weer zover, alleen NL1 NL2 en NL3 op de ITV. Wat zijn we allemaal aan het doen daar?
Receiver en EBv10 beiden al spanningsloos gehad.
En ik heb geen zin om weer die EB te moeten resetten naar fabrieksinstellingen, dan kan ik weer alle DHCP leases, services en forwards etc configureren (want export kan op die EBv10 niet).
Reputatie 2
En het is weer zover, alleen NL1 NL2 en NL3 op de ITV. Wat zijn we allemaal aan het doen daar?
Receiver en EBv10 beiden al spanningsloos gehad.
En ik heb geen zin om weer die EB te moeten resetten naar fabrieksinstellingen, dan kan ik weer alle DHCP leases, services en forwards etc configureren (want export kan op die EBv10 niet).

@Alexandra - Telfort
Inmiddels al iets meer bekend?
Reputatie 8
Badge +11
Goedemorgen @boerkoel, wat rot dat 't toch niet goed gaat. Er zijn geen storingen met tv kijken nu, ik zoek graag met je mee naar de oplossing. Wat is er precies aan de hand? Ik begrijp dat NPO 1, 2 en 3 het wel doen, wat gebeurt er op de andere zenders? Krijg je ook een foutmelding te zien en zo ja, welke is dat?
Reputatie 2
Beste @Alexandra - Telfort ,

Hetgeen als voorheen. Wel menu en zender info, maar alleen een stream voor NPO 1,2,3 (003 wel, avanaf 004 niet)
Dit geldt ook voor radio zenders. Bijv 803 geeft wel een stream, 813 niet.
Reputatie 8
Badge +11
@boerkoel Wat raar dat sommige zenders het wel doen, en de rest niet. De UTP kabel is dus rechtstreeks verbonden tussen de tv-ontvanger en de Experia Box, toch? Maakt het verschil als je deze op een van de andere gele poorten van de Experia Box aansluit? Het kan ook een communicatieprobleem zijn tussen de tv-ontvanger en de televisie, lukt het toch om een andere HDMI poort te proberen op de televisie?

Ik raad je daarnaast ook aan om eerst het modem een volledige reset te geven, en zo gauw deze weer opgestart is, om dan de tv-ontvanger te resetten. Laat je weten wat je hebt geprobeerd en hoe het is gegaan?
Reputatie 2
Beste @Alexandra - Telfort ,

Het ITV kastje is rechtstreeks verbonden met het modem, andere ethernet poort.
Andere fysieke DlHDMI ingang van de tv.
Software verwijderd van het ITV kastje.
Powercycle ITV kastje en Modem.

Heeft allemaal geen zin. Alleen NL 1,2,3 zijn te bekijken en enkele NPO radio zenders.

Modem resetten zit ik niet op te wachten, dit zou al de 2de keer zijn in een maand. Ik ga niet maandelijks het modem resetten en alle instellingen weer handmatig terug zetten (want nogsteeds geen backups mogelijk op EB10!)
Reputatie 8
Badge +11
@boerkoel Dankjewel voor alle tests. Ik snap dat je het modem dan liever niet weer een reset geeft. Ik vind het heel gek dat alle zenders zwart beeld geven, behalve NPO 1, 2 en 3, en heb dit uitgezet bij een specialist voor verder onderzoek. Ook aangezien je er al eerder last van hebt gehad. Zo gauw ik terugkoppeling van hem krijg, laat ik het je weten!
Reputatie 2
@Alexandra - Telfort ,

Beste Alexandra. Bedankt voor de update, we wachten het af.
Reputatie 8
Badge +11
@boerkoel Ik heb al terugkoppeling gekregen van de specialist! De oorzaak is dat de tv-ontvanger geen goede verbinding krijgt met het netwerk. De reden dat NPO 1, 2 en 3 het wel doen, is doordat deze zenders niet 'versleuteld' zijn, omdat die altijd beschikbaar moeten zijn. De rest van de zenders zijn dat wel, en doordat de tv-ontvanger geen goede verbinding krijgt, blijven deze zwart.

Hij geeft aan dat de oorzaak vaak is dat de tv-ontvanger niet rechtstreeks aangesloten is op de Experia Box, dus dat er andere apparatuur tussen zit. Kan dat kloppen? Of is er andere apparatuur aangesloten welke IP-adressen kan uitdelen/uitdeelt?

Hij heeft me ook handige instructies meegegeven, met deze stappen kan je achterhalen waar het probleem zit:
  • Neem alle ethernetkabels los uit de Experia Box
  • Sluit alleen de tv-ontvanger aan
> Kijk nu of het blijft werken

Sluit vervolgens 1 voor 1 de ethernetkabels weer aan op de Experia Box, maar test telkens met voldoende tijd om te testen of de televisie blijft werken. Op het moment dat het weer fout gaat, weet je welk apparaat je als laatste hebt aangesloten, dus dan weet je ook waar het mis is gegaan.

Laat je weten wat er uit gekomen is?
Reputatie 2
@Alexandra - Telfort ,

Ik zal het vanavond proberen.
In het netwerk is verder alleen een Ubiquity managed switch, maar dat zou genegeerd moeten worden als het iptv kastje direct in het modem wordt gedaan (en ge-reboot wordt).
Reputatie 2
@Alexandra - Telfort
De EBv10 een reset gegeven waarbij ik alle apparaten en het netwerk intact heb gelaten.
Dit wil zeggen, de topbox rechtstreeks in de EB laten zitten en het overige netwerk via de managed switch van Ubiquity (us-48).

Dit geeft nu dus weer streams op alle kanalen.

Maar mij ontgaat dus even wat hier nu gebeurt, want waarom had ik wel streams op Nl1,2,3 en hoelang blijft dit nu werken?!

Ik denk dat KPN/Telfort hier toch eens serieus over na moet denken. Zoals ik de reactie lees is er dus iets in mijn netwerk dat de het IPTV gedeeltelijk zou kunnen manipuleren??(behalve NL1,2,3!?)
Reputatie 8
Badge +11
Goedemorgen @boerkoel, ik ben vooral blij om te horen dat alle zenders het weer doen! Ik snap dat je gewoon wilt dat de zenders het blijven doen, en daar geen onzekerheid of onduidelijkheid over wilt hebben. Er is blijkbaar een apparaat aangesloten dat voor een soort conflict zorgde. Mocht het toch weer voor komen, dan raad ik je aan om precies de stappen te volgen die ik hierboven stuurde. Op die manier, door alles één voor één aan te sluiten, kan je achterhalen waar het knelpunt zit.

Laat je het weten als er iets verandert of als je vragen hebt?
Reputatie 2
@Alexandra - Telfort
Stroomstoring gehad, wederom hetzelfde liedje.
Nadat alles zichzelf weer hersteld/opgestart had hebben we alleen NL1,2,3 en de rest doet t nie.

As ik alleen het modem zou resetten zou het waarschijnlijk weer verholpen zijn (en kan ik weer alle instellingen / forwards/ etc invoeren)
Ik wordt hier nu toch wel moedeloos van eigenlijk. Als klant MOET ik een Experiabox omdat de klant anders rara dingen doet, dus ik wil nu toch wel een serieus antwoord op wat er hier gebeurt.
Hoe heb je vorige keer opgelost?

En wat is hier uit gekomen?
Er is blijkbaar een apparaat aangesloten dat voor een soort conflict zorgde. Mocht het toch weer voor komen, dan raad ik je aan om precies de stappen te volgen die ik hierboven stuurde. Op die manier, door alles één voor één aan te sluiten, kan je achterhalen waar het knelpunt zit.
Reputatie 2
@Alexandra - Telfort
Het wordt steed mooier, net terug van kort weekendje weg en tv doet het weer. En we hebben niets veranderd in het netwerk.
Ds het heeft nu zichzelf weer opgelost ZONDER reset van de EBv10 of de topbox of het elimineren van andere devices.

@nelly jacoba
Vorige keren heeft de helpdesk me het modem en de topbox later resetten.

Het probleem is volgens mij sinds de update enkele maanden terug.

Reageer