beantwoord

Verschil geluidsniveau tussen stereo en dolby surround

• 11 februari 2019
  • 5 reacties
  • 473 keer bekeken

Hallo
Als ik mn arris op stereo hebt staan is het geluid veel sterker dn wanneer ik dolby inschakel
wat is er aan te doen

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Galdor68 12 februari 2019, 18:02

De getalletjes zeggen inderdaad niet veel hier staat de volume standaard op 15, maar er zit wel verschil in stereo of doly

Het zit in het dynamische bereik van Dolby een ander punt Stereo is meestal direct vanuit 2 punten op de luisteraar gericht. Dus met een lagere cijfer op het apparaat dezelfde beleving.

Bij goed surround dus neem als voorbeeld 5.1 dan heb je van meerdere kanten geluid. Dat heeft een goede afstelling nodig anders komt het geluid van zij speakers veel te laat of te zacht bij de luisteraar. De front speakers kunnen dan zachter of harder over komen bij een stereo signaal. Wat in feite goed is, met een soundbar en een losse bass speaker haal je bijna nooit het effect waar surround (vertaald omringd )voor bedacht is.

Met een lager algemeen geluidsnivo hebben geluids effecten meer impact een explosie bijvoorbeeld.

Dolby surround zal hooguit bij films meerwaarde hebben bij een praat programma niet echt.

De volume verschillen zijn toch vervelend tussen een programma wat je kijkt en de commercials.
Wat kan helpen is in de TV ontvanger bij de geluids instellingen
Het regeltje Stereo only kanalen op -8 of -4 dB in te stellen.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi GijsHendrinksen, ik begrijp dat wanneer je jouw geluid op Stereo zet deze een stuk harder staat dan bij Dolby Surround. Dat is wel apart, het komt mij zo niet bekend voor. Nu ben ik wel benieuwd of je nog externe apparatuur hebt aangesloten op de tv, bijvoorbeeld een soundbar of een Home Cinema Set. Zo ja, maakt het verschil als je deze er tussen uit haalt?
Hoi Bart
Sinds vorige week dinsdag staat er eeb home cinema set tussen maar voordat deze er tussen stond of als ik nu de arris rechtstreeks aansluit op de tv blijft het probleem ook bestaan
Het nivaux verschil is zo groot dat bij stereo de tv op 30 staat hij bij surround de tv op 40 moet staan om dezelfde volume te krijgen dus de input is dan veel minder
Mvrgr Gijs
Reputatie 8
Badge +19
Het lijkt me gewoon een verschil dat voortkomt uit het type codec dat wordt gebruikt, ik heb namelijk precies dezelfde ervaring met het volumeverschil vanuit de TV-ontvanger tussen stereo (HE-AAC codec) en de Dolby codec op de TV.
Het volume kan op een willekeurige soundbar of multimediaset ook weer anders zijn, dat ligt aan de appartuur zelf (iets met uitgangsimpedantie of zo, ik ben geen electrotechneut...) en aan de daarop aanwezige en gebruikte codecs zoals Dolby Digital, Surround, DTS etc.
Op zich maakt het getal dat het volumetellertje aangeeft natuurlijk niet uit, het kan er niet door kapot gaan...
De getalletjes zeggen inderdaad niet veel hier staat de volume standaard op 15, maar er zit wel verschil in stereo of doly

Het zit in het dynamische bereik van Dolby een ander punt Stereo is meestal direct vanuit 2 punten op de luisteraar gericht. Dus met een lagere cijfer op het apparaat dezelfde beleving.

Bij goed surround dus neem als voorbeeld 5.1 dan heb je van meerdere kanten geluid. Dat heeft een goede afstelling nodig anders komt het geluid van zij speakers veel te laat of te zacht bij de luisteraar. De front speakers kunnen dan zachter of harder over komen bij een stereo signaal. Wat in feite goed is, met een soundbar en een losse bass speaker haal je bijna nooit het effect waar surround (vertaald omringd )voor bedacht is.

Met een lager algemeen geluidsnivo hebben geluids effecten meer impact een explosie bijvoorbeeld.

Dolby surround zal hooguit bij films meerwaarde hebben bij een praat programma niet echt.

De volume verschillen zijn toch vervelend tussen een programma wat je kijkt en de commercials.
Wat kan helpen is in de TV ontvanger bij de geluids instellingen
Het regeltje Stereo only kanalen op -8 of -4 dB in te stellen.
Reputatie 8
Badge +11
Helemaal duidelijk. Ik had het zelf nog zo niet ervaren. Het ligt dus aan de manier van het geluid verzenden. Hier zal dus verschil in blijven. Wellicht kun je het verschil wat dichter bij elkaar brengen door de tips van Galdor68 op te volgen.

Reageer