Sticky

Veranderingen bij Digitenne, ook als Telfort-klant

• 9 februari 2018
  • TV
  • 49 reacties
  • 5662 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16
In 2018 verandert het een en ander aan Digitenne van KPN. Omdat sommige Telfort-klanten gebruik maken van Digitenne, leek het me goed om jullie op de hoogte te stellen.

Nieuw model Digitenne-ontvanger

Vanaf 1 februari 2018 wordt er één model Digitenne-ontvanger geleverd aan alle nieuwe Digitenne klanten. Dit doen we om de klanten voor te bereiden op de netwerkaanpassingen die er aan zitten te komen.

Wat wordt er aangepast in het netwerk?

Vanaf 1 oktober 2018 wordt het netwerk omgebouwd naar HD. Hiervoor is er een nieuwe uitzendtechniek (DVB-T2 met HVEC compressie) nodig die door de nieuwe Digitenne-ontvanger wordt ondersteund . Met het nieuwe model ontvanger (de ZTE ZXV7200) kunnen zowel de huidige als de nieuwe Digitenne signalen worden ontvangen en zijn klanten voorbereid op de toekomst.

Hoe krijg ik de nieuwe Digitenne-ontvanger?

Als bestaande klant, kun je vanaf eind maart je Digitenne-ontvanger omwisselen. Je gebruikt hiervoor een servicetool op KPN.com. De link wordt later beschikbaar gesteld. Ben je al Digitenne-klant en wil je eerder je Digitenne-ontvanger omwisselen, neem dan contact op met KPN via 0800-0402.

Op het KPN Forum lees je meer informatie en discussie over de Digitenne-wijzigingen.

49 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Ik mis in het verhaal hoe het zit met ontvangers in eigendom. Ik neem niet aan dat ik de enige ben met een ontvanger in eigendom.

Is daar al wat over bekend?
Badge +13
@GJC
Erik_ schreef:

Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index1.html#post578929
Reputatie 8
Badge +11
In het stuk op het KPN-forum staat die info inderdaad wel. Bedankt Jurgen.
Goed dat Telfort hier ook aandacht aan schenkt 😃
Jurgen - Telfort schreef:

@GJC

Erik_ schreef:

Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index1.html#post578929

Naast de DVB-T2 gaat het vooral ook om de HEVC h.265 codec dus je kan wel een geschikte tuner hebben maar het is niet zeker of deze de gebruikte codec ondersteund.
Reputatie 2
Badge +3
Stephen, ik heb een gekochte Tuner met een combinatie abo met TV van Telfort. Wat gaat dit nu voor mij betekenen. Kan ik een andere tuner kopen ? Wat zijn de kosten van deze omzetting

Marcel
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Marcel, goeie vraag. De vraag hierover staat uit. Ik kom hier na het weekend op terug.
jacobus schreef:

Stephen, ik heb een gekochte Tuner met een combinatie abo met TV van Telfort. Wat gaat dit nu voor mij betekenen. Kan ik een andere tuner kopen ? Wat zijn de kosten van deze omzetting

Marcel

Bron kpn forum

Het omwisselen van de apparatuur
Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. 
Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.

Je bent van dit apparaat afhankelijk om de abonnements zenders te zien vanwege wat KPN CAS (Conditional Access System) noemt als ik de quote goed begrijp krijgen ook bezitters van kooptuners een vervangend exemplaar. Er zijn geschikte tuners op de markt maar dan kan je alleen de free to air zenders Npo 1,2,3 en regionaal zien.

Uit de Faq
Verandert er iets aan de prijs?
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.

Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers.

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.
Reputatie 8
Badge +16
@jacobus,

Ik heb het nog even nagevraagd en kooptuners worden huur indien je het nieuwe exemplaar wilt. Zoals Galdor68 heeft aangegeven kun je deze voor €5 per maand huren.
Is je vraag hiermee beantwoord?

@Galdor68,

Bedankt voor de toelichting!
Reputatie 2
Badge +3
Nog 1 vraag, gaat de kooptuner via Telfort of KPN ? Ik wil dan ook een nieuwe tuner voor de huur vandaar
Reputatie 3
Badge
De nieuwe tuners zijn een stuk kleiner, hebben geen kaartje meer (nooit meer vuile contacten).
Daarnaast is de scart aansluiting vervallen en heeft de tuner een HDMI aansluiting, wat een beter beeld geeft (kan geven).
De tulp aansluiting voor geluid en video is er ook nog, een oude TV is dus d.m.v. een verloopkabel ook aan te sluiten.

Al met al, een hele vooruitgang........
Reputatie 8
Badge +16
jacobus schreef:

Nog 1 vraag, gaat de kooptuner via Telfort of KPN ? Ik wil dan ook een nieuwe tuner voor de huur vandaar

Dat gaat via KPN. Je kunt dus gewoon contact daarvoor met KPN opnemen.

@Ron.,

Fijn om je tevredenheid te vernemen. 🙂
@jacobus KPN gaat alleen van huur apparaten gebruik maken, geen koop apparatuur meer, terzijner tijd voor de zendmast in je regio wordt omgezet zal KPN je actief benaderen.
Reputatie 2
Badge +3
Dank je wel mag dit onderwerp voor mij dicht.

Marcel
Reputatie 1
Toch wel enigszins raar dat, klanten bewust ooit een Digitenne kastje hebben gekocht, en nu in eens op kosten gejaagd worden omdat ze alleen maar kunenn huren.

Heb zelf 3 kastjes.
Dus dat houd in 3x5 euro per maand, en dat 12 maanden. Komt er dus 180 euro bovenop mijn huidige abonnement.
Vind het op zijn minst gezegd schandalig.
Reputatie 3
Badge
marrich77 schreef:

Komt er dus 180 euro bovenop mijn huidige abonnement.

Nee, dat komt i.p.v. je huidige abonnement.
@marrich77 Het 1e kastje blijft gratis voor elke volgende betaal je €5,00 als je internet en tv via Telfort hebt heb je geen abonnements kosten als het goed is. Dus afhankelijk of je voor 2 of 3 kastjes moet betalen wordt het max €15,00 p/m € 25,50 als je ook abonnementskosten hebt.

Je hoeft niet te huren maar dan kan je in de toekomst alleen npo 1,2,3 en een regiozender zien. Maar wel met een nieuwe antenne/ ontvanger alle huidige ontvangers zonder hevc.265 worden nutteloos.
Reputatie 8
als je internet en tv via Telfort hebt heb je geen abonnements kosten

Ter aanvulling: Alleen bij een koper abo. Bij glas geldt dit niet
Reputatie 1
Galdor68 schreef:

@marrich77 Het 1e kastje blijft gratis voor elke volgende betaal je €5,00 als je internet en tv via Telfort hebt heb je geen abonnements kosten als het goed is. Dus afhankelijk of je voor 2 of 3 kastjes moet betalen wordt het max €15,00 p/m € 25,50 als je ook abonnementskosten hebt.

Je hoeft niet te huren maar dan kan je in de toekomst alleen npo 1,2,3 en een regiozender zien. Maar wel met een nieuwe antenne/ ontvanger alle huidige ontvangers zonder hevc.265 worden nutteloos.

OK, maar ik moet dan nog steeds huur voor de kastjes (die ik nu zelf gekocht heb) betalen.
Da's dus 2x5, voor een jaar. Komt er 120 euro bij. Of heb ik dat nu mis.
Ik heb inderdaad alles in 1, en mijn mobiele abonnement ook nog bij Telfort.
Ik kan moeilijk tegen de kinderen zeggen, kijk vanaf dat moment maar naar npo 1 2 of 3 en rijnmond tv.
Dus hoe dan ook, wordt je als klant op extra kosten gejaagd, terwijl je daar niet op zit te wachten.

Zou een mooie actie van Telfort worden als ze het combi pakket uitbreiden met eea. waaronder gratis digitenne.
Reputatie 8
Als je huur betaald voor 3 krijg je straks ook 3 nieuwe ontvangers van Digitenne.
Reputatie 1
Betaal geen huur.
Heb deze kastjes nu 8 a 10 jaar terug zelf aangeschaft.
Betaal letterlijk 0,00 euro omdat ik via Telfort ITV recht heb op 3 digitenne kastjes
marrich77 schreef:

Betaal geen huur.
Heb deze kastjes nu 8 a 10 jaar terug zelf aangeschaft.
Betaal letterlijk 0,00 euro omdat ik via Telfort ITV recht heb op 3 digitenne kastjes

Als je de link naar het kpn forum opent staat daar alles wat je wil weten. Koopkastjes is niet meer aan de orde, en al zou dat wel kunnen zou je nog €5,00 moeten betalen om de streams te ontvangen net als nu met de andere tv ontvangers, gratis digitenne kijken is voorbij. Officieel zou je ook nu al €5,00 per stream/kastje moeten betalen gekocht of niet. Of betaal je nu wel €15,50 voor een abonnement op digitenne, wat ik vermoed van niet.

De 3 gekochte kastjes kunnen naar de kringloop zeker als deze DVB-T2 hevc h.265 niet ondersteunen, de huur die je gaat betalen is voor nieuwe door KPN geleverde kastjes.

Je hebt wel deels gelijk iedereen die ooit toen dat mogelijk was zelf kastjes heeft gekocht gaat nu boven een eventueel digitenne abonnement €5,00 voor elke extra kastje betalen. Ditzelfde gebeurt ook met oudere glasvezel aansluitingen, waar analoog en dvb-c wordt doorgegeven ook deze klanten, die gaan verlengen komen op een nieuw systeem en hebben dan ook voor elke tv een ontvanger nodig inplaats van via de coax meerdere tv's aansluiten.
Reputatie 3
Badge
Toch vraag ik mij af, wat er met de publieke omroepen wordt gedaan.
Dit zijn tevens rampen-zenders en moeten door iedereen te ontvangen zijn, net als veel lokale en regionale zenders.
Houden deze de oude standaard, of komt/is er nog een mogelijkheid, om deze gratis te ontvangen?
Reputatie 1
Volgens mij staat in de link dat die behouden blijven met de oude kastjes
Ron. schreef:

Toch vraag ik mij af, wat er met de publieke omroepen wordt gedaan.
Dit zijn tevens rampen-zenders en moeten door iedereen te ontvangen zijn, net als veel lokale en regionale zenders.
Houden deze de oude standaard, of komt/is er nog een mogelijkheid, om deze gratis te ontvangen?

Wat ik al eerder schreef met een geschikte ontvanger wel. Alle (KPN)zenderinstallaties worden vervangen, per regio
NPO 1,2,3 en regiozenders blijven vrij te ontvangen maar in ieder geval NPO gaat wel over maar DvBT2

http://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-ook-naar-uitzendnorm-dvbt2-met-hevc/

Wil je zelf iets kopen hier wat tips

http://www.totaaltv.nl/nieuws/nieuwe-dvbt2-ontvanger-kopen-wat-zijn-de-valkuilen/
.
Reputatie 8
KPN post met laatste update over uitrol
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

Reageer