beantwoord

Vanaf wanneer zijn de HD zenders op 1 te zien?

• 2 juli 2017
  • 151 reacties
  • 13203 keer bekeken

Reputatie 1
Al maanden wacht ik al op het moment dat de HD zenders vooraan de zenderlijst komen te staan op mijn tv ontvanger. Het is aangekondigd vanaf 1 februari!! Nu zijn we 5 maanden verder en is het nog niet gebeurd. Wanneer mogen we het nu eindelijk eens verwachten?!?

https://www.telfort.nl/persoonlijk/internet-tv-bellen/interactieve-tv/hd-op-1.htm?cid=redirect:www.telfort.nl/hdop1
icon

Beste antwoord door Wieger DB 17 juli 2017, 16:35

Fijn dat je onze hulp waardeert, @knorde. Wij doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

@Superray ik heb antwoord gekregen van mijn collega's. De huidige verwachting is dat eind dit jaar alle klanten van Telfort over zijn op HD op 1. Ik weet dat in een eerder stadium een andere tijdsindicatie is gegeven en je graag HD op 1 wilt. Voor nu kan ik alleen maar adviseren om af te wachten.

Update 5 december 2017: Tijdens de uitrol van HDop1 bij de eerste groep klanten is geconstateerd dat de kans op verstoring hoger is gebleken dan vooraf ingeschat. Op basis van de bevindingen bij deze eerste groep klanten zijn inmiddels de nodige verbeteringen doorgevoerd.

De uitrol van HDop1 is inmiddels weer opgestart bij een kleine groep klanten en op basis van de ervaringen die we opdoen bij deze klanten zal de uitrol van HDop1 verder worden doorgezet. De verwachting is dat de uitrol zal doorlopen tot in de tweede helft van 2018.
Bekijk reactie

151 reacties

Reputatie 1
Vorige maand ook de nieuwe firmware gekregen op mijn ontvanger maar ook hier nog niet de nieuwe kanalenlijst!

Hoop dat het nu niet meer zolang gaat duren voor dat dit op mijn ontvanger nu eindelijk wordt geïnstalleerd.

De (nieuwe) zenderlijst staat los van de firmware in de ontvanger, dat is volgens mij al vaker aangegeven in dit topic...
Er wordt dus geen zenderlijst op je ontvanger geïnstalleerd, de zenderkeuze en de volgorde daarvan wordt aangestuurd vanuit het TV-platform.

Hoe de zenderkeuze precies wordt aangestuurd interesseert mij eigenlijk niet maar wel dat het nu snel wordt doorgevoerd.
Reputatie 4
Badge +1
Inmiddels is het bijna april en nog steeds géén HD op 1.
Het begint wel een beetje treurig te worden nu.
@Superrray mischien heb je het gelezen maar het is vooral een technisch verhaal, het kon gewoon waarschijnlijk niet anders.

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/kpn-hd-op-1-ook-voor-telfort-64927?postid=588037

Daarom is het eigenlijk jammer dat de glasvezel klanten hier ook onder moeten lijden daar kon hd van begin af aan al op 1.
Er zal vast commentaar op komen maar in dat opzicht hadden de overgenomen glasvezel providers het beter voorelkaar daar staat Hd al op 1.
Kpn moet het doen moet het oude dsl net, die ze aan het verbeteren zijn mede om de grotere datastroom aan te kunnen als alle klanten naar een hd stream gaan kijken, nu zal niet iedereen naar 701 zappen maar gewoon naar 1 kijken mede voor het gemak. Dat scheelt veel.
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben ook pas overgezet. Ik kreeg van tevoren een mail en achteraf nog een bericht op de ontvanger zelf. Het werkt echt uitstekend en het voordeel is nu ook dat je opnames nu overal te bekijken zijn omdat hij zelf de kwaliteit van de opname bepaald.

Een opname kan bekeken worden op een HD apparaat maar diezelfde opname kan nu ook op een SD apparaat bekeken worden, zelfs op de tablet werkt het nu ook. Vooral mijn vrouw is daar heel erg blij mee want die kijkt nog wel eens geregeld op de tablet tv en nu kan ze dus ook de opnames bekijken die via de ontvanger ingesteld zijn.

Zeer blij mee dus!
Reputatie 6
Badge +4
Bedankt voor de update, ik had het al gelezen op het KPN forum.
Laat ik even voorop stellen dat Wieger hier echt niks aan kan doen.

Het is helaas niet anders, wel jammer dat keer op keer de geruchten en beloftes niet blijken te kloppen (vanuit KPN). Het zal vast en zeker voor 2025 rond zijn, en nee, dit is geen belofte maar een gerucht 😃
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat je onze hulp waardeert, @knorde. Wij doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

@Superray ik heb antwoord gekregen van mijn collega's. De huidige verwachting is dat eind dit jaar alle klanten van Telfort over zijn op HD op 1. Ik weet dat in een eerder stadium een andere tijdsindicatie is gegeven en je graag HD op 1 wilt. Voor nu kan ik alleen maar adviseren om af te wachten.

Update 5 december 2017: Tijdens de uitrol van HDop1 bij de eerste groep klanten is geconstateerd dat de kans op verstoring hoger is gebleken dan vooraf ingeschat. Op basis van de bevindingen bij deze eerste groep klanten zijn inmiddels de nodige verbeteringen doorgevoerd.

De uitrol van HDop1 is inmiddels weer opgestart bij een kleine groep klanten en op basis van de ervaringen die we opdoen bij deze klanten zal de uitrol van HDop1 verder worden doorgezet. De verwachting is dat de uitrol zal doorlopen tot in de tweede helft van 2018.
Reputatie 2
Badge
Ik heb HD op één update gehad vandaag (8 november) na de e-mail aankondiging van twee dagen geleden. Helaas niet vanaf één en mis ook zenders (denk aan SBS9, FOX e.d.).

• Best mogelijke tv kwaliteit staat op 'HD standaard' Ik heb deze ook nog even naar SD gezet en weer terug naar HD standaard maar mocht niet baten.
  • De 'alle zenders' zenderlijst heb ik aangezet, maar hierin tonen ze simpelweg niet.
  • In de gids tonen alleen de zenders vanaf 24 Kitchen (ook daar staat ie op 'alle zenders'
  • Ik heb alle eerder geblokkeerde zenders van de blokkade afgehaald dus Ned 1 HD zou op 1 te zien moeten zijn.
  • Stekker er al uit gehaald.
Hebben jullie oplossing? Als ik 1 intik krijg ik 24Kitch te zien. Ik heb nog wel de acht glas zenders op 6xx reeks aangezien die niet op één komen zoals eerder is vermeld.

Tips zijn welkom.
Reputatie 1
Vandaag wel de nieuwe firmware gekregen op mijn ontvangers. En dan hoop je toch dat de kanalenlijst nu ook goed is... helaas nog steeds niet!

Gelukkig heeft Telfort nog 3 maanden voor het einde van het jaar. 🙂
Reputatie 8
Badge +10
In Rotjeknor wordt het kennelijk allemaal zeer lokaal bijgewerkt. Ikzelf heb nog steeds de oude zenderlijst, terwijl familie twee straten verderop al wel over is op de nieuwe indeling.

Nog eventjes doorzweten dan maar. 😎

Niet lokaal, maar landelijk op volgorde van abonnementsnummer.
Reputatie 8
Badge +18
Ook hier is HD op één gearriveerd... 👍
Er wordt ineens vaart achter gezet lijkt het.

Hier nog steeds geen HD op 1mijn buurman die glasvezel heeft via KPN heeft al 3 maanden HD vanaf 1, dus het achtergebleven gebied argument gaat mooi niet op
Reputatie 8
Badge +10
Vorige maand ook de nieuwe firmware gekregen op mijn ontvanger maar ook hier nog niet de nieuwe kanalenlijst!

Hoop dat het nu niet meer zolang gaat duren voor dat dit op mijn ontvanger nu eindelijk wordt geïnstalleerd.

De (nieuwe) zenderlijst staat los van de firmware in de ontvanger, dat is volgens mij al vaker aangegeven in dit topic...
Er wordt dus geen zenderlijst op je ontvanger geïnstalleerd, de zenderkeuze en de volgorde daarvan wordt aangestuurd vanuit het TV-platform.
Reputatie 8
Badge +12
Ik durf niet precies te zeggen hoe dit zit, maar het lijkt er wel op dat het met de privacy instellingen te maken heeft. Ik heb het even nagevraagd. Het antwoord zal ik met jullie delen.
Reputatie 4
Badge +1
Keer de TV ontvanger echt resetten (software opnieuw inladen, fabrieksinstellingen)
Reputatie 8
Ga naar de derde instelling "Beeldschermresolutie", kom je alle mogelijke kwaliteiten tussen SD en HD 1080p@50Hz voor zover je TV dat aankan.
Heb je alleen SCART, is de kwaliteit niet meer dan 576p ofwel SD kwaliteit.
Reputatie 8
Hoewel het verschil niet echt heel groot is, zie ik het verschil wel.
Je moet er wel op letten dat je de "standaard" instelling van je TV-ontvanger die slechts op 720p staat, wel in een juiste resolutie zet van 1080i (of automatisch). Anders zie je het verschil inderdaad niet.

De "GLAS" kanalen hebben een stream van circa 12-13 Mbps en hebben een resolutie van 1080i
De "gewone" HD kanalen een stream van ruim 7 Mbps + resolutie van 720p (of 720i ??)
SD kanalen een stream van 3-4 Mbps + resolutie van 576i.
Reputatie 8
Badge +10

Ook hier is HD op één gearriveerd... 👍
Er wordt ineens vaart achter gezet lijkt het.
Hier nog steeds geen HD op 1mijn buurman die glasvezel heeft via KPN heeft al 3 maanden HD vanaf 1, dus het achtergebleven gebied argument gaat mooi niet op

Het gaat op volgorde van iTV-abonnenementsnummer jimny, het heeft niets te maken met geografische ligging o.i.d.
Ik had verwacht per verdeelkasten etc. Op abonnee nummer is wel heel random.
Reputatie 8
Badge +10

Hoe de zenderkeuze precies wordt aangestuurd interesseert mij eigenlijk niet maar wel dat het nu snel wordt doorgevoerd.

Helemaal mee eens..! 😁
Reputatie 8
Badge +10
Ga naar de derde instelling "Beeldschermresolutie", kom je alle mogelijke kwaliteiten tussen SD en HD 1080p@50Hz voor zover je TV dat aankan.
Heb je alleen SCART, is de kwaliteit niet meer dan 576p ofwel SD kwaliteit.

E.e.a. is mij uiteraard bekend, maar het gaat me meer om de verschillen in het menu die je ziet.

N.B. mijn ontvanger staat ingesteld op 1080i, als deze op 1080p insteld staat dan gaat de ontvanger softwarematig 'upscalen' naar progressive scan, maar mijn TV kan dat ook en gaat hier beter mee om dan de ontvanger.
Beeld is rustiger en zappen gaat iets sneller dan dat de ontvanger eerst moet 'zoeken' naar de juiste instelling.
De verschillen zijn fractioneel, maar het is ook gewenning... 😉
Inmiddels is het bijna april en nog steeds géén HD op 1.
Het begint wel een beetje treurig te worden nu.

Vanmorgen heeft er weer een update plaatsgevonden op de tv ontvangers en aangezien ik glasvezel abo heb zal het voorlopig nog wel even duren voor NPO1 ook op kanaal 1 verschijnt

NPO1 staat toch gewoon op 1, je bedoelt uiteraard de HD of HD+ (glas) versie. Toch jammer dat dit op de nieuwe propositie voor glasvezel klanten al niet standaard lijkt te zijn.

@Dennis-L Blijkbaar is het achterliggende netwerk de flessenhals waar DSL, Glas en mobiel samenkomt nog niet toereikend genoeg.
Reputatie 8
Badge +10
Verdeelkasten staan hier buiten, net als de TV-ontvangers, de firmware van TV-ontvangers etc...
De omzetting naar HDop1 staat los van aanwezige hardware/software (inclusief verdeelkasten) aan de klantzijde, de omzetting vindt volledig plaats vanaf en op het TV-platform aan de kant van KPN en de contentleverancier.
Het maakt dan niet uit waar de klant zich bevindt.
Reputatie 8
Badge +12
Het heeft inderdaad met de instellingen te maken. Veel wordt gezien als commerciële acties. Dit betekent dat wij hiervoor toestemming moeten hebben. Dit kun je dus aanvinken.

Wat betreft dit geval met HD op 1. Dit is een wijziging in de werking van het product. Hiervoor communiceren wij pas op het moment dat het veranderd. Dit in de vorm van een bericht op de ontvanger. Je zal hier dus geen mail van ontvangen als je de privacyinstellingen uit hebt staan. Wanneer je het bericht op de ontvanger ni et hebt ontvangen, dan is er iets mis gegaan helaas. 😞
Reputatie 2
Badge
Keer de TV ontvanger echt resetten (software opnieuw inladen, fabrieksinstellingen)

Ik ga dat vanavond zeker even proberen. Hopelijk lost dat het op. Ik mist al een optie in het iTV instellingen menu om dit te doen.
Reputatie 8
Badge +12
In Mijn Telfort kun je aanvinken of we je mogen benaderen via e-mail Via die weg gaat de vooraankondiging. Op moment van overzetten krijg je ook een melding op de tv-ontvanger.

@hkdegroot, ik ben benieuwd of de reset werkt. Wil je jouw bevindingen delen?
Reputatie 8
Badge +12
Ik durf het niet te zeggen JanD, Ik heb geen inzicht in de omzetting. Er wordt aan gewerkt in ieder geval. Het komt vanzelf. Dat is alles wat ik er over kan zeggen.

Reageer