beantwoord

Vanaf wanneer zijn de HD zenders op 1 te zien?

• 2 juli 2017
  • 151 reacties
  • 13188 keer bekeken

Toon het eerste bericht

151 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Dat klopt, maar niet aan de klantzijde of in verdeelkasten.
Er wordt steeds batches met een beperkt aantal abonnees overgezet en KPN zet wel steeds servercapaciteit bij als blijkt dat na een aantal overzettingen de capaciteit tekort lijkt te schieten.
Dan zijn we het met elkaar eens. Niet het bericht wat ik zocht maar het wordt hier wel goed onder woorden gebracht.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-plaatst-hd-kanalen-op-1-430276?postid=518033

Als een klant maar net 8Mb haalt zal deze vermoedelijk zonder flinke aanpassingen ook in de straat zelf nooit HD vanaf 1 kunnen zien.
Reputatie 8
Badge +10
Dan zijn we het met elkaar eens. Niet het bericht wat ik zocht maar het wordt hier wel goed onder woorden gebracht.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-plaatst-hd-kanalen-op-1-430276?postid=518033

Yep, een kwestie van (piek)belasting en beschikbare capaciteit.
Stel dat 50% van de klanten bewust naar 701 zapt om in HD te kijken en 50% die dat niet doet omdat ze het niet eens weten of interesseert en dus gewoon op 1 drukken.
Die laatste groep gaat dus in één keer van 4 naar 8 Mbps bandbreedte-afname omdat ze zijn overgezet.
M.a.w. 50% van de TV-abonnees gaat dubbel zoveel bandbreedte afnemen en dat betekent voor KPN dat ze in dit 'rekenvoorbeeld' dus 25% méér bandbreedte beschikbaar zullen moeten hebben (25% omdat er al 4 Mbps werd afgenomen).

In die link naar het KPN-forum is de opmerking van de poster over de integratie van de iTV-app overigens niet correct.
De iTV app betrekt zijn capaciteit vanaf een andere locatie op het web dan de TV-ontvanger en staat ook los van de hele HDop1 actie.
Daarnaast (en om die reden) is de resolutie van alle zenders op de iTV app ook maar maximaal 720p en geen 1080p (full-HD).

Als een klant maar net 8Mb haalt zal deze vermoedelijk zonder flinke aanpassingen ook in de straat zelf nooit HD vanaf 1 kunnen zien.

Inderdaad, dat kan hij dan toch al niet, of HD nou op 1 of op 701 staat.
Dit staat los van de HDop1 omzetting.
Badge

Vandaag hier ook HD op 1 postcode 7425, alleen verder geen bericht gekregen.
Mijn eigen zenderlijst was erg leeg geworden 😁
Bericht staat bij het aanzetten van de TV op het scherm, je krijgt inderdaad geen vooraankonding (meer).

Vandaag toch een nieuw bericht over HD op 1 :-)

Reputatie 8
Badge +11
Via de ontvanger. Dat klopt helemaal. Dat moet het een stuk makkelijker maken denk ik. Geniet ervan.
Badge
Het is alleen jammer dat je het bericht via de ontvanger 17 dagen later krijgt en de datum van het bericht is van Mei 2018.
Reputatie 8
Badge +11
Dat had ik even gemist. Dat is scherp. Bedankt voor de feedback. Ik vermoed dat het komt dat 21 mei het bericht is klaargezet. Deze moet alleen wel zichtbaar worden wanneer HD ook daadwerkelijk op 1 komt en niet later. Excuses hiervoor.
Stap je over van KPN naar Telfort staan de HD zenders weer niet ingesteld vanaf 1. Best wel bizar als nieuwe Telfort klant en ik had het uiteraard gewoon bij KPN. Glasvezel hier. Wanneer is dit opgelost!?

Stap je over van KPN naar Telfort staan de HD zenders weer niet ingesteld vanaf 1. Best wel bizar als nieuwe Telfort klant en ik had het uiteraard gewoon bij KPN. Glasvezel hier. Wanneer is dit opgelost!?

Zie de startpost van dit topic:
https://forum.telfort.nl/tv-338/vanaf-wanneer-zijn-de-hd-zenders-op-1-te-zien-69079/index1.html#post569677
De uitrol van HDop1 is inmiddels weer opgestart bij een kleine groep klanten en op basis van de ervaringen die we opdoen bij deze klanten zal de uitrol van HDop1 verder worden doorgezet. De verwachting is dat de uitrol zal doorlopen tot in de tweede helft van 2018.
Ja dat had ik gelezen nelly jacoba maar het is nu bijna september... en ik had het gewoon via KPN. Nu ga ik achteruit in de tijd... hoe moeilijk kan het omzetten zijn!?
Reputatie 8
Badge +10
Ja dat had ik gelezen nelly jacoba maar het is nu bijna september... en ik had het gewoon via KPN. Nu ga ik achteruit in de tijd... hoe moeilijk kan het omzetten zijn!?
Klanten van zowel KPN als Telfort worden in batches overgezet naar HD op 1.
Er zijn nog genoeg KPN klanten die ook nog geen HD op 1 hebben...

Hoe moeilijk het omzetten kan zijn, of in ieder geval wat er voor komt kijken, kan je in mijn eerdere reactie hierboven lezen.
Reputatie 8
Badge +11
Het kan inderdaad kloppen dat je bij een overstap de HD zenders niet meer op 1 hebt. Ik begrijp dat je dit jammer vind. Het gaat echter wel komen. Het overzetten naar HD op 1 gaat op abonnementsnummer. Je komt vanzelf aan de beurt. Wanneer dit echter zal zijn, daar heb ik geen inzicht in.
Badge +1
Ik wacht nog steets in spanning af 😁😁😁
Reputatie 8
Badge +11
Het komt zeker. Ik hoop dat de spanning je niet teveel wordt. 😉
Badge +1
Nee zeer zeker niet.
Vraag me alleen af waarom het bijna 2 jaar moet kosten . Bij bvb de kabelaars is het gewoon standaard. 🙂
Reputatie 8
Badge +10
Nee zeer zeker niet.
Vraag me alleen af waarom het bijna 2 jaar moet kosten . Bij bvb de kabelaars is het gewoon standaard. :-)

De kabelaars hebben vanaf het begin ingezet op HDop1...
Dat het bij KPN/Telfort zo lang duurt heeft alles te maken met capaciteitsplanning.
Er worden iedere nacht een (beperkt) aantal klanten overgezet naar HDop1 en direct gemonitord of dit geen negatieve invloed heeft op alle verbindingen.
Als dat wel het geval is dan wordt er ingegrepen dmv bijzetten van servercapaciteit.
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel procent er inmiddels is overgezet maar daar zullen vast geen cijfers over naar buiten worden gebracht 😛
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb daar geen inzicht in helaas. Ik moet je daar het antwoord op verschuldigd blijven.
Het zal voor alle oud propositie klanten ook afwachten zijn of ze HD vanaf 1 hebben zeker omdat we beter gewend zijn.
Ik ben wel benieuwd of het nog voor het eind van dit jaar rond is. Lees zojuist op het KPN forum de verwachting eind deze maand rond
Reputatie 8
Badge +11
De oude propositie klanten worden door het ITV platform gezien als nieuwe klanten. Zij komen dus zeker aan de beurt. Daarnaast wordt er gewerkt om HD op 1 meteen voor nieuwe klanten beschikbaar te maken. Alleen wanneer, dat durf ik niet te zeggen. Het kan dus ook te maken hebben met de datum wanneer zij over gaan.
Reputatie 4
Badge +1
Reactie van een kPN medewerker op het forum aldaar

Vrijdag was ik vrij, en toen was de update mij gemaild. Zul je altijd zien. Maar goed, ik denk niet dat ik alle cijfers hier mag plaatsen maar dit is de strekking.

De laatste 2,5 maand van dit jaar zullen we de overige klanten worden over gezet. Het overgrote deel is Telfort/XS4ALL. KPN is bijna helemaal over (beetje relatief natuurlijk). Dit zal met meerdere groepen per week gaan. Ook zal in de laatste maanden geregeld worden dat nieuwe klanten gelijk HD-op-1 krijgen zodat we niet steeds mensen blijven omzetten.
De eerder hier geposte berichtgeving hebben we niet ontvangen 🤔 maar ook hier nu sinds gister of vandaag ook HD vanaf 1 😁 we moesten wel de zenderlijst aanpassen alleen 200 Netflix en C&I stonden er nog in. Ik gebruik HD vanaf 1 anders is het net of alleen op kanaal 1 HD te zien zou zijn.
Reputatie 8
Badge +11
Helemaal geen mail of brief Galdor? Wel een bericht op de ontvanger toch?
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben ook pas overgezet. Ik kreeg van tevoren een mail en achteraf nog een bericht op de ontvanger zelf. Het werkt echt uitstekend en het voordeel is nu ook dat je opnames nu overal te bekijken zijn omdat hij zelf de kwaliteit van de opname bepaald.

Een opname kan bekeken worden op een HD apparaat maar diezelfde opname kan nu ook op een SD apparaat bekeken worden, zelfs op de tablet werkt het nu ook. Vooral mijn vrouw is daar heel erg blij mee want die kijkt nog wel eens geregeld op de tablet tv en nu kan ze dus ook de opnames bekijken die via de ontvanger ingesteld zijn.

Zeer blij mee dus!
@Bart - Telfort Nee geen bericht op de ontvanger niks vooraf niks achteraf geen email, we kwamen zoals gezegd er achter door de lege lijst.

@knorde dat is inderdaad wel nuttig van die opnames dan moet ik een andere reactie bijstellen ik weet niet beter of dit werkte niet.

Reageer