beantwoord

Tv-zenders vallen kortstondig uit met Amino

• 15 november 2017
  • 16 reacties
  • 228 keer bekeken

Ik ben een oudabonnee van XMS dat in 2014 overgenomen is door Telfort en maak nog gebruik van een Amino M540. Tot een aantal weken geleden functioneerde alles prima. Maar, sindskort vallen om de paar minuten een aantal zenders kortstondig (5 seconden) uit. Het lijkt vooral om de NPO-zenders te gaan en is zeer storend. Bij een andere zenders (bv Veronica en SBS) gebeurt dit gelukkig nooit. Waarom vallen de NPO-zenders kortstondig uit en wat kan ik er aan doen?

Voor de vindbaarheid van het topic is de titel aangepast.
icon

Beste antwoord door PGroen 20 november 2017, 17:02

Het probleem zat m in de Amino m540. Nadat ik deze omgewisseld had met een Amino a140, kwam het probleem niet terug. Bij terug aansluiten van de m540, startte deze niet meer op... Hij/zij lijkt helaas te zijn overleden. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties!
Bekijk reactie

16 reacties

Vervelend dat de 540 naar de eeuwige ontvangervelden is. Maar fijn dat je de oorzaak kon achterhalen, en hebt laten weten.
Reputatie 8
Badge +18
Heb je de Amino al eens gereset
Ik heb wel laatst de software ge-update. Maar, dat is vast niet hetzelfde als resetten? Hoe kan ik dat doen?
Kan je via dat menu ook de software verwijderen?
Dan wordt de software geheel nieuw ingeladen.
Nee, die optie is er niet. Er zijn 3 opties, 1) opnieuw opstarten, 2) software update uitvoeren en 3) fomateren van de harde schijf (waarbij alleen opgenomen programma’s worden verwijderd. Heb ik ook geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan). Ik kan helaas nergens de optie voor resetten of terug naar fabrieksinstellingen of iets dergelijks vinden.
@Deborah - Telfort Ik heb gedaan wat je geadviseerd had, maar het heeft helaas niet geholpen. Het kan zijn dat het bij meer zenders gebeurt, maar we kijken voornamelijk naar de NPO, RTL, Veronica en SBS. Bij RTL, Veronica en SBS is het nog nooit gebeurd en bij de NPO iedere paar minuten....
Wat voor snelheid is je abonnement en word er op de momenten dat dit voorkomt ook op andere apparaten van internet gebruik gemaakt?
Het probleem zat m in de Amino m540. Nadat ik deze omgewisseld had met een Amino a140, kwam het probleem niet terug. Bij terug aansluiten van de m540, startte deze niet meer op... Hij/zij lijkt helaas te zijn overleden. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties!
Reputatie 4
Badge +6
Jammer om te lezen dat het resetten niet heeft geholpen! Om je verder te helpen, heb ik een aantal vragen. Als een zender uitvalt, wat zie je dan precies (bijv. Amino logo, zwart beeld, zender wordt overgeslagen of een foutmelding). Als het om een foutmelding gaat, welke foutmelding zie je? Helpt het als je de UTP kabel vervangt? Ik hoor het graag!
Wat voor snelheid is je abonnement en word er op de momenten dat dit voorkomt ook op andere apparaten van internet gebruik gemaakt?

We hebben het Telfort glasvezel extra abonnement met 100mb/s. Daarnaast maakt het niet uit of we wel of geen andere apparaten gebruiken. Dus lijkt me dat geen probleem. Bovendien hebben we dit abonnement al jaren en was het nooit een probleem.
Jammer om te lezen dat het resetten niet heeft geholpen! Om je verder te helpen, heb ik een aantal vragen. Als een zender uitvalt, wat zie je dan precies (bijv. Amino logo, zwart beeld, zender wordt overgeslagen of een foutmelding). Als het om een foutmelding gaat, welke foutmelding zie je? Helpt het als je de UTP kabel vervangt? Ik hoor het graag!

Het beeld staat een aantal seconden stil, daarna wordt het kort zwart en in een flits komt in beeld te staan “deze zender is momenteel niet beschikbaar”, waarna de zender weer gewoon verschijnt. Er verschijnt geen foutmelding oid. Dit herhaalt zich iedere paar minuten. De UTP kabel vervangen heeft helaas ook geen positief resultaat.
Het zou ook geen probleem mogen zijn tenzij de maximale bandbreedte wordt gebruikt. En dan zou hetzelfde ook op andere kanalen moeten plaatsvinden, de vraag was ook meer bedoelt om capaciteits oorzaken uit te sluiten.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het in de Amino zit. Dat oordeel moeten we maar aan Deborah overlaten.

Nog wel een vraag is de Amino regelrecht met de NT verbonden? Gezien de vervanging van de utp kabel ga ik daar wel vanuit. Of doormiddel van een powerline set?
Het zou ook geen probleem mogen zijn tenzij de maximale bandbreedte wordt gebruikt. En dan zou hetzelfde ook op andere kanalen moeten plaatsvinden, de vraag was ook meer bedoelt om capaciteits oorzaken uit te sluiten.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het in de Amino zit. Dat oordeel moeten we maar aan Deborah overlaten.

Nog wel een vraag is de Amino regelrecht met de NT verbonden? Gezien de vervanging van de utp kabel ga ik daar wel vanuit. Of doormiddel van een powerline set?

De Amino is idd rechtstreeks verbonden met de NT. Er is ook niets veranderd in de aansluiting oid in de afgelopen maanden. Het enige dat ik een maand geleden ongeveer gedaan heb, is het uitvoeren van een software update van de Amino. Maar, het lijkt mij vreemd dat dit de oorzaak ervan kan zijn?
Er is al wel een recentere versie, in ieder geval voor de A140, met tot 7 dagen terugkijk optie. Voor dat vreemde haperen lijkt mij dat inderdaad van niet maar ik zou het ook niet uitsluiten.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi PGroen, bijzonder dat alleen de NPO zenders af en toe uitvallen! Als het opnieuw inladen van de software niet helpt, dan kun je zoals @jimny aangeeft de tv-ontvanger resetten.

Dat doe je zo:
  • Zet de tv aan en selecteer het juiste input-kanaal (VGA of HDMI)
  • Haal het het glasvezelmodem en de Amino tv-ontvanger beide 30 seconden van de stroom af.
  • Sluit het glasvezelmodem weer aan op de stroom.
  • Geef het modem 2 minuten de tijd om op te starten.
  • Sluit de Amino tv-ontvanger weer aan op de stroom en wacht tot deze is opgestart.

Hoor graag van je of dit heeft geholpen!
Reputatie 4
Badge +6
Hoi PGroen, fijn dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen! 😃 Ik zie dat je per 6 december overstapt naar nieuw glasvezel. Kun je tijdelijk de Amino a140 gebruiken? Je ontvangt namelijk voor nieuw glasvezel nieuwe tv-ontvangers.

Reageer