beantwoord

TV ontvanger van Marktplaats, Mag dat?

• 15 februari 2019
  • 26 reacties
  • 1344 keer bekeken

Reputatie 3
Hallo, ik lees hier verschillende berichten over TV ontvangers van Marktplaats.
de ene zegt dat het niet kan omdat er al een nummer in de kastjes zit, maar ze worden ook ongebruikt zonder abo nummer aangeboden: zie hier Een ander zegt weer dat je de ontvangers ook gewoon kan resetten. Maar wat is nu wijsheid? Heeft er iemand ervaring met de ontvangers van marktplaats?
Al je van plan bent lang klant te blijven is het best interessant één te kopen voor 45 in plaats van 50 euro per jaar aan huur. je betaalt ook al voor de dienst zelf dus vind het wel een beetje dubbel.
Wat vinden jullie?
icon

Beste antwoord door Enterprise 15 februari 2019, 17:12

de ene zegt dat het niet kan omdat er al een nummer in de kastjes zit, maar ze worden ook ongebruikt zonder abo nummer aangeboden: zie hier
Een ander zegt weer dat je de ontvangers ook gewoon kan resetten. Maar wat is nu wijsheid? Heeft er iemand ervaring met de ontvangers van marktplaats?

Als er een abonnementsnummer in een ontvanger zit is dat geen probleem, de registratie bij Telfort vindt plaats op basis van een hardware ID (het registratienummer van de ontvanger).
Als deze bijvoorbeeld vervangen moet worden i.v.m. een defect wordt dit registratienummer ontkoppeld en het registratienummer van de nieuwe ontvanger in het systeem aangemeldt, waarna de klant met zijn abonnementsnummer de ontvanger weer kan activeren voor zijn abonnement.

Al je van plan bent lang klant te blijven is het best interessant één te kopen voor 45 in plaats van 50 euro per jaar aan huur. je betaalt ook al voor de dienst zelf dus vind het wel een beetje dubbel.
Wat vinden jullie?

Zoals uit bovenstaande al blijkt heb je dus niets aan een op Marktplaats gekochte ontvanger om de maandelijkse kosten van een abonnement te ontlopen.
Deze kan pas gebruikt worden als bovenstaande procedure is doorlopen, je huurt niet zozeer de ontvanger als wel de stream waarvoor de ontvanger ingezet wordt, en die stream wordt pas ingeschakeld na aanmelding en activatie van een abonnement in de vorm van 'tweede TV-ontvanger á € 5,- per maand'.

Wat het eigendom van de ontvanger betreft blijft het in mijn ogen een beetje grijs gebied...
Als een abonnement wordt beëindigd dient de klant de hardware terug te sturen naar Telfort.
Als hij dit niet doet dan zou hij een 'boete' moeten krijgen in de vorm van een afkoopsom.
Als hij deze boete heeft betaald dan is hij mijns inziens de nieuwe eigenaar van de ontvanger en mag hij deze te koop aanbieden, op Marktplaats of waar dan ook.
Als de nieuwe eigenaar daarna de ontvanger aansluit heeft hij uiteraard geen ontvangst en zal hij eerder genoemde procedure van aanmelding bij Telfort moeten volgen, waarna hij sowieso ook een nieuwe TV-ontvanger krijgt omdat deze in het abonnement is inbegrepen.

Conclusie, je schiet er per saldo niets mee op... 😉
Bekijk reactie

26 reacties

Reputatie 8
Badge +10
de ene zegt dat het niet kan omdat er al een nummer in de kastjes zit, maar ze worden ook ongebruikt zonder abo nummer aangeboden: zie hier
Een ander zegt weer dat je de ontvangers ook gewoon kan resetten. Maar wat is nu wijsheid? Heeft er iemand ervaring met de ontvangers van marktplaats?

Als er een abonnementsnummer in een ontvanger zit is dat geen probleem, de registratie bij Telfort vindt plaats op basis van een hardware ID (het registratienummer van de ontvanger).
Als deze bijvoorbeeld vervangen moet worden i.v.m. een defect wordt dit registratienummer ontkoppeld en het registratienummer van de nieuwe ontvanger in het systeem aangemeldt, waarna de klant met zijn abonnementsnummer de ontvanger weer kan activeren voor zijn abonnement.

Wat vinden jullie?

Zoals uit bovenstaande al blijkt heb je dus niets aan een op Marktplaats gekochte ontvanger om de maandelijkse kosten van een abonnement te ontlopen.
Deze kan pas gebruikt worden als bovenstaande procedure is doorlopen, je huurt niet zozeer de ontvanger als wel de stream waarvoor de ontvanger ingezet wordt, en die stream wordt pas ingeschakeld na aanmelding en activatie van een abonnement in de vorm van 'tweede TV-ontvanger á € 5,- per maand'.

Wat het eigendom van de ontvanger betreft blijft het in mijn ogen een beetje grijs gebied...
Als een abonnement wordt beëindigd dient de klant de hardware terug te sturen naar Telfort.
Als hij dit niet doet dan zou hij een 'boete' moeten krijgen in de vorm van een afkoopsom.
Als hij deze boete heeft betaald dan is hij mijns inziens de nieuwe eigenaar van de ontvanger en mag hij deze te koop aanbieden, op Marktplaats of waar dan ook.
Als de nieuwe eigenaar daarna de ontvanger aansluit heeft hij uiteraard geen ontvangst en zal hij eerder genoemde procedure van aanmelding bij Telfort moeten volgen, waarna hij sowieso ook een nieuwe TV-ontvanger krijgt omdat deze in het abonnement is inbegrepen.

Conclusie, je schiet er per saldo niets mee op... 😉
Reputatie 3
Die "kastjes" welke t.s. zullen zeer waarschijnlijk veelal Animo boxen zijn, in het verleden kon je die zo overzetten in het verleden was ik klant bij Lijbrandt (nu Telfort) daar had ik de zelfde set als Telfort gebruikt(te) bij de zwarte a.b. na mijn verhuizing overgestapt naar Vodafone thuis via de glasvezel ook zij maakten toen gebruik van de zelfde set.

De Amino wie ik nog had van Lijbrandt kon ik gewoon gebruiken als 2e tvbox, echter toen Vodafone medio 2015 overging naar haar eigen firmware was de oude Amino helaas niet meer bruikbaar, en onlangs weggedaan ga er maar vanuit dat er de komende tijd veel op marktplaats zullen verschijnen helaas geen waard.
Reputatie 8
Badge +10
Die Amino's zijn met het verdwijnen van de oude glasvezelpropositie en dus het afscheid van het DBV-C tijdperk inderdaad onbruikbaar.
Mijn reactie ging dus eigenlijk meer over de Arcadyans en Arrissen van Telfort en TV-ontvangers in het algemeen (mede) van andere providers, want daarvoor geldt vaak hetzelfde.
Onbruikbaar indien niet geregistreerd op het TV-platform...
Reputatie 8
Badge +11
Hi @Dduck, het is inderdaad niet de bedoeling dat er tv-ontvangers worden verkocht via Marktplaats. Ze worden door ons in bruikleen aangeboden en ze worden aan onze kant gekoppeld aan een abonnementsnummer. Als een abonnement is opgeheven en diegene het probeert te verkopen, zal hij er nog een factuur voor krijgen omdat ze niet zijn teruggestuurd en de ontvanger is dan onbruikbaar voor de nieuwe eigenaar.
Enterprise legt het in zijn bericht ook uitgebreid uit, ik kan daar verder weinig aan toevoegen 🙂
De Amino's moesten net als in het verleden de stb's van Ziggo gekocht worden bij de overgenomen providers dus dan ook weer door verkoopbaar. Bruikbaar is iets anders wel vraag ik me af waarom de software van de Arris en de Arcadyans niet op de A140 Amino zou kunnen draaien?

Los van het bruikleen verhaal zou een gebruikte ontvanger gewoon gekoppeld kunnen worden op basis van het mac nummer.

@Enterprise de Amino heeft niks op zich met DVB van doen het was de ITV ontvanger van die propositie dat weet je? Met andere woorden ook zonder DVB gewoon bruikbaar. Helaas niet op de nieuwe propositie.
Reputatie 8
Badge +10
De Amino's moesten net als in het verleden de stb's van Ziggo gekocht worden bij de overgenomen providers dus dan ook weer door verkoopbaar. Bruikbaar is iets anders wel vraag ik me af waarom de software van de Arris en de Arcadyans niet op de A140 Amino zou kunnen draaien?
De hardware is té verschillend van elkaar... 😉
De hardware (CPU etc) van de Arris en de Arcadyan is vrijwel identiek.

Los van het bruikleen verhaal zou een gebruikte ontvanger gewoon gekoppeld kunnen worden op basis van het mac nummer.

Er zal toch een geregistreerde stream aan gekoppeld moeten worden door Telfort, dus betalen...

@Enterprise de Amino heeft niks op zich met DVB van doen het was de ITV ontvanger van die propositie dat weet je? Met andere woorden ook zonder DVB gewoon bruikbaar. Helaas niet op de nieuwe propositie.

Nee... omdat het ding is/wordt uitgefaseerd.
Ik heb de Amino zelf altijd geassocieerd met DVB, my bad... 😉
Reputatie 3
Hallo het is mij duidelijk dat je dus geacht word voor de stream te betalen. Maar hoe zit dat dan bij de itv app? Ik zit nu te denken aan een Raspbarry PI met Android en de ITV app. Je neemt een air muis er bij en je hebt ook een ontvanger. Zit er ook een limiet op het aantal ITV streams die je gebruikt? Het zou wel krom zijn als je de app gebruikt niet hoeft bij te betalen voor een extra tv en met een ontvanger wel.
Reputatie 6
Badge +7
Het is eigenlijk gewoon waanzin dat je voor meerdere tv's moet betalen in je eigen huis je betaald immers al om te kijken waar jij dat doet is aan jou en niet aan de provider.

Dit is mijn mening.
Dduck. die Rasbarry's, Kodi's dus, downloaden uit illegale content.
Althans, bij de recensies die ik gelezen heb.
Dat is 'kaasje' voor Stichting Brein.

Cobus, je hebt helemaal gelijk!
Reputatie 3
@ cobus, Ook bij Ziggo betaal je wel terdege voor de extra tv's die je via DVB-C aansluit op de coax kabel, bij Ziggo moet je altijd 18,70€ betalen voor het standaard kabelabonnement, daarboven op komen de kosten voor internet telefoon en tv via de mediabox van Ziggo.

De ITV app van Telfort ken ik zo niet maar ga er vanuit dat deze enigzins is te vergelijken met de apps die door o.a. T-Mobile, Ziggo, KPN enz worden aangeboden deze werken meestal alleen in combinatie met een klantnummer en pincode en een beperkt aantal devices tegelijkertijd.
Reputatie 8
Badge +10
Dduck. die Rasbarry's, Kodi's dus, downloaden uit illegale content.
Althans, bij de recensies die ik gelezen heb.
Dat is 'kaasje' voor Stichting Brein.

Raspberry en Kodi hebben niks met elkaar te maken... 🙄
Net als dat een Android TV-box niks te maken heeft met Kodi.
Je kan Kodi op elk gewenst Android apparaat of computer (dus ook een Raspberry Pi) installeren, het is gewoon een legale app of PC-software.
De Kodi App staat daarom ook gewoon in de Google Play Store.
Als jij Kodi op je smartphone zet dan doe je niks illegaals.
Reputatie 8
Badge +10
Maar hoe zit dat dan bij de itv app? Ik zit nu te denken aan een Raspbarry PI met Android en de ITV app. Je neemt een air muis er bij en je hebt ook een ontvanger. Zit er ook een limiet op het aantal ITV streams die je gebruikt? Het zou wel krom zijn als je de app gebruikt niet hoeft bij te betalen voor een extra tv en met een ontvanger wel.
Ja, dat gaat volgens mij prima lukken... 😉
Ik kan hetzelfde doen met mijn Android TV-box maar ook met mijn Chromecast.
Je hebt voor de iTV-app voor zover ik weet een limiet van 5 aangesloten apparaten en daar hoef je niets extra's voor te betalen.
Reputatie 3
Dat dacht ik ook. Ik zou het even uitproberen en laat de resultaten wel even weten. Misschien dat ik dan ook maar een handeltje begin op mp met legale Raspbarry open source Android en geïnstalleerde ITV app van Telfort of ... je hoeft dan alleen je eigen abo en pin in te voeren.
Reputatie 8
Badge +10
Dat dacht ik ook. Ik zou het even uitproberen en laat de resultaten wel even weten. Misschien dat ik dan ook maar een handeltje begin op mp met legale Raspbarry open source Android en geïnstalleerde ITV app van Telfort of ... je hoeft dan alleen je eigen abo en pin in te voeren.
Streamen vanaf een Android tablet of phone lijkt me eenvoudiger en goedkoper, je hebt dan alleen een Chromecast (als dongle of ingebouwd in sommige nieuwe TV's) voor nodig.
Reputatie 3
Hoi enterprise,
Dat klopt maar toch vinden veel een settopbox fijner. Als ik kan kiezen voor een ontvanger van Telfort of een ontvanger van x voor een eenmalig bedrag en ook nog met meer mogelijkheden (andere android apps) die op de camping binnen europa mee kan. Die je bij meerdere providers kan gebruiken dan weet ik het wel.
Een raspbarry of een chroomcast maakt in prijs niet veel uit. Ik denk even hard op.
Hallo @BeMu ,
bij de kabelboer betaal je één aboprijs en daar kun je via een onbepaald aantal tv's kijken als technisch mogelijk is, digitaal en voorlopig in sommige regio's nog analoog.
Zelfs ik kijk nu nog digitaal/analoog op een 2e tv terwijl ik er geen klant meer ben.
Dat "gratis" via de app zit in de totaal prijs inbegrepen er zal ook voor die streams afdracht moeten plaats vinden.
Het is eigenlijk gewoon waanzin dat je voor meerdere tv's moet betalen in je eigen huis je betaald immers al om te kijken waar jij dat doet is aan jou en niet aan de provider.

Dit is mijn mening.

Probleem is de content leveranciers willen geld zien voor elke stream die je kijkt Telfort moet onze streams ook weer inkopen bij het KPN tv platform. Dus logischer wijs wordt dat op de klant verhaalt.

Digitenne is nu ook zo'n melkkoe geworden de 3 NPO kanalen zijn FTA de rest gaat je geld kosten.

En met deze berichten dan weet ik niet hoelang ik nog tv via de provider afneem. Een goedkoper alternatief voor een bij ons gekeken kanaal heb ik al gevonden deze hier en Ziggo is ook flink bezig met Alle zenders via hun app
Reputatie 3
Dat "gratis" via de app zit in de totaal prijs inbegrepen er zal ook voor die streams afdracht moeten plaats vinden.
Dat zou best maar per saldo kost het mij niets extra als ik ITV gebruik. Het zit bij de totaal prijs in.

Dit is mijn mening.
Probleem is de content leveranciers willen geld zien voor elke stream die je kijkt Telfort moet onze streams ook weer inkopen bij het KPN tv platform. Dus logischer wijs wordt dat op de klant verhaalt.

Ze zouden vast een ander verdien model hebben bij de ITV app wand je hoeft er tot nu toe niets extra voor te betalen en dat kan een behoorlijke besparing zijn.

tv huiskamer, tv slaapkamer, tv kinderkamer, tv overkapping = 1 + 3
15 euro p/m extra, a 180 p/j

Ben een echte Nederlander hé, hihi
https://www.sossolutions.nl/kodi-tv-box-met-raspberry-pi-3b-plus-turbo-uitvoering

https://www.tvexpert.nl/media/kodi-en-stichting-brein-wat-mag-wel-en-niet.html
Reputatie 3
https://www.sossolutions.nl/kodi-tv-box-met-raspberry-pi-3b-plus-turbo-uitvoering

https://www.tvexpert.nl/media/kodi-en-stichting-brein-wat-mag-wel-en-niet.html

Dat is Kodi, en die kan je ook voor illegale doeleinden gebruiken zoals hier boven beschreven.
In het artikel hier boven word de Raspberry via LibreELEC voorzien van Kodi. je zou haast kunnen zeggen dat Kodi hier het besturing systeem is. Door de open source plugins die je kan installeren word de mogelijkheid om uit illegale bronnen te downloaden toegevoegd en komt Brein in actie.

De manier waar ik het over heb komt Kodi niet aan te pas. Op de Raspberry installeer je Android het word als ware een "Android tv box" zoals enterprise ook aangeeft en deze ook gebruikt met de ITV app.
Net als bij je telefoon/tablet kan je op deze android de ITV app installeren. Niets illegaals aan.
de Raspberry vervangt hier als ware de telefoon/tablet en de Chromecast oid.

Het probleem is dat de meeste "Android tv boxen" worden verkocht met Kodi (de app) al geïnstalleerd.
Waar kodi zelf gewoon legaal is en bedoelt is als mediacenter, word deze door de plugins vaak van illegale content voorzien. omdat dit ook nog eens heel makkelijk gaat word kodi als de boosdoener gezien.

ps mocht je een Android telefoon/tablet bezitten dan kan je die ook voor kodi gebruiken gewoon vanuit de app store en gewoon legaal. ook kan je de plugins installeren die uit illegale bronnen downloaden en daar gaat het dan weer fout.
Reputatie 3
Misschien is een Raspberry ook wel iets te duur: Android tv box voor 35 euro

@Enterprise hoe is jou ervaring met de box en de ITV app??
@mandy zoals alle nuttig bedoelde toepassingen en apparaten kunnen worden geeft gebruik in het grijze gebied aan Kodi de negatieve klank.

De Raspberry is bedoelt als betaalbare computer voor landen met lagere inkomens. Elders zoals in Nederland wordt deze als hobby toestel gebruikt.

Het valt niet te ontkennen dat juist vanwege de addons voor materiaal uit illegale bronnen deze toepassing populair is.
Reputatie 8
Badge +10
Misschien is een Raspberry ook wel iets te duur: Android tv box voor 35 euro
Als je geen probleem hebt met een leveringstijd van ca twee weken dan kan het nog een stuk goedkoper, en met nieuwere en snellere hardware en extra opties, voor € 54,50 en gratis shipping.

@Enterprise hoe is jou ervaring met de box en de ITV app??

De iTV app werkt probleemloos op mijn nieuwe Android-box (vorige maand binnengekregen).
Ik heb hem om je vraag te kunnen beantwoorden vanmiddag geïnstalleerd (en weer verwijderd) om dit te checken want het heeft (voor mij althans) natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde om de app op een Android-box te zetten die naast de TV-ontvanger staat, en ook via mijn Chromecast op de TV werkt.
Driedubbelop... lijkt me wat overbodig.
Reputatie 3
Hi @Enterprise ,

Dat klinkt goed en bedankt voor het testen. Ik durf het bijna niet te vragen maar wat zijn de specificaties van jouw box? (een model nr oid mag ook.)

Ik heb in een grijs verleden namelijk een keer een Android stik aangeschaft en dat was echt zonder van me geld. voor een echt goede Android box heb ik wel wat over. ipv een ontvanger bij de kids op de slaapkamer dan zo één met de ITV en Videoland app er op en misschien nog een spelletje.
Reputatie 8
Badge +10
@mandy zoals alle nuttig bedoelde toepassingen en apparaten kunnen worden geeft gebruik in het grijze gebied aan Kodi de negatieve klank.

De Raspberry is bedoelt als betaalbare computer voor landen met lagere inkomens. Elders zoals in Nederland wordt deze als hobby toestel gebruikt.

Zo is het... de meeste verkochte Raspberry's worden ingezet voor IoT-toepassingen.
Voor multimedia-toepassingen kan je inderdaad beter een Android-box kopen, dat is voordeliger en voor de 'niet-hobbyisten' een stuk eenvoudiger.

Reageer