beantwoord

TV-ontvanger aansluiten

• 8 januari 2019
  • 21 reacties
  • 313 keer bekeken

Ik wil graag mijn TV-ontvanger aansluiten, en heb een opstelling in gedachten, maar ik ondervind wat problemen. Mijn monitor heeft namelijk maar 1 HDMI-ingang (via een DVI-I-verloopstekker) en geen boxen (is een computermonitor). Dus ik wil mijn apparaten via een HDMI-switch samenvoegen en het geluid via een HDMI-audio-extractor naar de monitor sturen. Het audiosignaal kan dan naar mijn externe geluidssysteem.
Alleen... Het geluid gaat goed, maar ik krijg het TV-signaal niet op de monitor. Zie ik iets over het hoofd?
icon

Beste antwoord door Galdor68 14 januari 2019, 15:21

Dan blijf ik toch op de optical wijzen of de jack uitgang en zoals jezelf ook had beredeneerdt dat je splitter of meer waarschijnlijk die extractor niet goed is.

Als je geen uitgebreide tv kan of wil aanschaffen is een monitor met speakers ook iets om over te denken.
Bekijk reactie

21 reacties

Ter aanvulling: als ik de tv-ontvanger (helemaal) uitschakel krijg ik wel kort een signaal op mijn monitor, maar dat verdwijnt ook weer. Alsof de ontvanger de resolutie van de monitor niet kan bepalen. Ik heb nu nog een Motorola VIP 1853, maar die wordt binnenkort vervangen. Misschien verhelpt dat het probleem?
In de link staat drie in naar 1 uit dat gaat niet werken. De gelinkte is bedoelt om drie verschillende bronnen naar 1 scherm te sturen maar niet tegelijk
Je zou van 1 in naar 2 uit willen dus van je tv ontvanger parralel naar 2 andere apparaten. Zie deze link de eerste optie

Een ander idee is het video signaal door middel van HDMI naar de monitor sturen en indien mogelijk via optical uit op de ontvanger naar optical in opje geluids systeem dus echt twee gescheiden kabels.
Hoi Galdor,

Dank je voor je antwoord.
Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen. Ik wil namelijk niet splitsen van 1 naar 2 apparaten. Dit is wat ik in gedachten heb:

HDMI-apparaat (x3) ---> Switch (3 naar 1) ---> Audio-extractor ---> Monitor (HDMI) / geluidssysteem (3,5mm jack)
Dan heeft die switch geen meerwaarde of wil je ook van een bluray en gameconsole beeld en geluid op die manier weergeven op de monitor en luidspekers. Dat is in je startpost onduidelijk. Ook dan ga je dus wel splitsen echter in de extractor video naar de monitor en audio naar de luidspekers/ audioweergave.

Als je nu eens eerst dit doet
Tvontvanger- hdmikabel - extractor < monitor audio
Dus zonder de switch gaat het dan wel goed als dat al niet goed gaat is die extractor wellicht defect. En zonder de extractor wordt het beeld dan wel weergegeven maw is de HDMI-DVI wel goed?
Dat was inderdaad niet duidelijk, lees ik nu. Ik wil inderdaad nog 2 andere HDMI-apparaten (waaronder een console) aansluiten op de monitor.
Punt is dat ik de opstelling die jij hierboven voorstelt heb geprobeerd, maar niet werkend krijg. Ik vermoed dat het ligt aan de extractor die het tv-signaal aanpast, waardoor mijn monitor het niet meer accepteert.
In je link kom ik bij een model uit die 4k ondersteund dus vraag ik me af in hoeverre dit meespeelt.
Ik had mijn reactie nog iets aangepast zonder de extractor dus alleen de HDMI/DVI adapter krijg je dan wel beeld?
En in hoeverre komt elk deel overeen wat betreft de HDMI ondersteuning 1.2, 1.4 dat kan ook nog meespelen.
Als ik de tv-ontvanger direct aansluit op de monitor (met een HDMI-DVI-adapter) krijg ik prima beeld. Vandaar dat ik denk dat de extractor iets doet met het signaal.
Reputatie 1
Heb je geen 3.5mm aansluiting op de monitor? Of een andere vorm van audio-out?
Heb je geen 3.5mm aansluiting op de monitor? Of een andere vorm van audio-out?
Nee, helaas. De monitor heeft geen boxen, vandaar dat ik het doe met externe audio.
Met de switch er tussen zonder de extractor krijg je dan waarschijnlijk ook beeld dan heb je zelf het antwoord al gevonden. Wel jammer want in weze zou vandaag de dag een monitor al genoeg zijn.
Je zou uit je tvontvanger het geluid uit de 3,5 uitgang naar de 3,5 ingang van je luidsprekers kunnen brengen. Als dit werkt zou je dus afhankelijk of je andere apparaten ook een afzonderlijke audio uitgang hebben deze via een 3 in 1 uit kabel naar je speakers kunnen brengen.
Dat zal lastig te vinden zijn het zal best bestaan of zelf gaan solderen.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi Hartog, dat klinkt als een gecompliceerde situatie en een leuke uitdaging tegelijk 🙂 Het forum is een prima plek om zo'n vraagstuk neer te leggen.

Fijn dat @Galdor68 en @DieEierVonSatan je al op weg geholpen hebben! Ik hoop dat je er uit komt met hun tips, laat je ons weten wat je bevindingen zijn?
Zeker, dank voor het meedenken.
Ik wacht nog even de komst af van mijn nieuwe tv-ontvanger (die is als het goed is op weg) en dan probeer ik alles nog eens zo aan te sluiten.
Een andere mogelijkheid zou zijn om de witte C3-afstandsbediening te koppelen met mijn tv-ontvanger (Arris VIP 2952 V2), zodat ik via de ontvanger het geluid kan regelen. Kan dat?
Dank!
Met de witte afstands bediening bestuur je de Arris echter deze heeft geen volume regeling. Het koppelen waar je op doelt is met een televisie die kan je dan aan en uitzetten en het volume regelen.

Voor de beeldvorming en andere lezers wat gebruik je als geluids systeem? Merk model etc.
Reputatie 8
Badge +9
Met de witte afstandsbediening bestuur je de Arris echter deze heeft geen volume regeling. Het koppelen waar je op doelt is met een televisie die kan je dan aan en uitzetten en het volume regelen.

Voor de beeldvorming en andere lezers wat gebruik je als geluids systeem? Merk model etc.

Precies. De tv-ontvanger heeft geen eigen volumeregeling, daarom gaat dit trucje in dit geval helaas niet op. Heb je de andere tv-ontvanger al binnen? Hoe staat het er nu voor?
De andere tv-ontvanger is binnen en werkt prima! Helaas werkt het inderdaad niet op de manier die ik in gedachten had. Het splitsen van mijn HDMI-signaal in audio en beeld werkt helaas nog steeds niet.
Dan blijf ik toch op de optical wijzen of de jack uitgang en zoals jezelf ook had beredeneerdt dat je splitter of meer waarschijnlijk die extractor niet goed is.

Als je geen uitgebreide tv kan of wil aanschaffen is een monitor met speakers ook iets om over te denken.
Ik heb nog even zitten googlen en vroeg me af of het ontbreken van het videosignaal iets te maken heeft met copy protection. Kan het zijn dat mijn extractor niet compatible is door het HDCP-HDMI-signaal?
Dat zou kunnen de andere apparaten die je noemt, zoals de console geven die wel beeld en geluid door?
De console werkt, inderdaad.
HDCP maakt gebruik van een blacklist (zwarte lijst). Elke HDCP-chip heeft een uniek identificatienummer (ID). Wanneer achterhaald wordt dat een van deze chips gebruikt wordt voor illegale weergave van digitale videobestanden, verschijnt haar ID-nummer op de blacklist. Deze blacklist wordt "up to date" gehouden en toegevoegd aan nieuw HDCP-materiaal. Via de films zelf, een update van het besturingssysteem of gewoon via andere HDCP-chips wordt de lijst verspreid. Het is daardoor bijvoorbeeld onmogelijk om via een blacklisted chip een film af te spelen die deze blacklist bevat. Blacklisted HDCP-apparaten kunnen zo eigenlijk onbruikbaar worden gemaakt.

Even de uitleg er bij gehaald het zou dus heel goed mogelijk zijn het klinkt gecompliceerd maar niet ondenkbaar, hoewel jou gebruik geen bij bedoelingen zal hebben.
Je hebt 2 of 3 apparaten die je zo hebt of wil aansluiten die 3 kabels zijn gelijk? Dus als je 1 van deze uitwisseld maakt geen verschil? Ik had dat al eerder genoemd de HDMI types.

Reageer