beantwoord

TV, na lange tijd maar eens aansluiten

• 3 juli 2016
  • 21 reacties
  • 1631 keer bekeken

2 issues:
1- Antwoorden op mijn vorige vragen leerden me dat een kabel beter is dan de draadloze oplossing met de tv-verbindingsset (oud huis, rommelige elektrabekabeling). Echter, om die ethernetkabel van het modem naar m'n tv te trekken schat ik een dag bezig te zijn met gaten boren, kabels door plafonds duwen, etc. etc. Ik moet m'n halve huis slopen. Ik ga toch die tv-verbindingsset maar bestellen en neem het risico, tenzij jullie me nog een prettigere oplossing kunnen aanbieden, of me vertellen dat die tv-verbindings echt niet deugt.
2- In het tv-installatiehoofdstuk in het boekje dat bij de spullen zat lees ik van een pin-code die ik in een brief heb ontvangen. Dat is vermoedelijk het geval geweest, maar ik kan zo'n brief nergens vinden. Ik zit dus zonder die pin-code. Hoe los ik dit op?
Hartelijk dank!
groet,
Garmt
icon

Beste antwoord door Garmt 8 juli 2016, 17:08

Toch TP-Link help-line maar eventjes gebeld... En... de pairing van de devices was in een minuutje gedaan. De tv-werkt uitstekend. Dat niet knipperende lampje bleek helemaal niet belangrijk. Moet TP-Link eigenlijk wel z'n gebruiksaanwijzing bijstellen, maar ik ben allang blij dat het nu werkt!
Bedankt voor de zeer snelle en zeer bruikbare tips steeds; ik zeg: 'Babylonia for President!'
groet,
Garmt
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 8
Punt 1.
Tja, is geen zinnig woord over te eggen. Kan goed uitpakken, maar ook niet.
Gewoon proberen geeft je uitsluitsel.

Misschien kun je een "zwaarder type" van meer hedendaagse techniek bestellen bij een internet-shop, heb je 14 dagen teruggave mogelijkheid. Neem in ieder geval een type wat "IGMP Snooping" functies heeft.
Het volgende model voldoet eraan + ook nog eens dual band WiFi, als je draadloos tablets e.d. daarmee wilt verbinden.
(die dan wel de 5 Ghz moeten ondersteunen).
http://nl.tp-link.com/products/details/cat-18_TL-WPA8630P-KIT.html#specifications

Punt 2.
In "Mijn Telfort" kun je onder "Televisie instellingen" een nieuwe pincode genereren.
OK. Dank voor info.
Echter heb ik ooit een Wireless Range Extender van TPLink gekocht, maar die heeft nooit willen functioneren. Hij leek verbindingen uit te schakelen i.p.v. te versterken. Dus dat merk boezemt mij niet direct vertrouwen in. Maar misschien moet ik meer vertrouwen hebben in het voortschrijden der techniek. We hebben het nu wel over bijna 4x de prijs, dus niet iets om even te proberen.
Reputatie 8
Je mag die van Telfort ook proberen.

Van die eerdere TP-Link van hierboven ---> < Pricewatch >

Minder snel TP-Link, daarom een stuk goedkoper, maar ook nog steeds IGMP functionaliteit:
Bijv. < DEZE > ---> < Pricewatch >
Heel fijn, al deze info!
Ik ben blijkbaar minder IT-ig dan jij... Wat is IGMP? Heb ik dat nodig?
Ik begrijp dat ik naast m'n tv draadloos te verbinden, dit ook werken kan als Wifi-versterker?
Mijn primaire probleem is dat ik wil voorkomen die kabel voor de tv van m'n modem naar de tv te moeten trekken. Het Wifi werkt verder redelijk goed.
Reputatie 8
IGMP heeft te maken met het "multicast" protocol waar de TV ontvanger gebruik van maakt.
In eerste instantie wordt een dergelijk streaming TV-signaal over alle aangesloten apparaten aangeboden. (bijv. een PC op een van die andere ethernetpoortjes). Dat kost erg veel van een verbinding. Maar eenmaal de connectie met het apparaat wat het daadwerkelijk nodig heeft (de TV-ontvanger), worden de andere streams die niet nodig zijn, afgebroken.
Zonder gebruik van IGMP kunnen er vreemde storingen voorkomen die meestal niet worden begrepen door gebruikers.
(Was misschien wel het probleem van het eerdere type TP-Link die je gebruikte, dat die geen IGMP ondersteunde ??)

Meer info erover:
http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/De-juiste-switch-Toverwoord-IGMP-snooping/td-p/308301
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_group_management_protocol
OK, dus in principe maakt het niet uit of ik het gebruik voor wifi of tv?
Nog een vraag: Maakt het uit dat de stopcontacten in verschillende groepen zitten, of gaat het erom dat ze binnen dezelfde aansluiting ('stoppenkast') zitten?
Reputatie 8
TV-ontvanger bekabeld aan het TP-Link kastje.
Houdt je nog een poortje over voor bekabelde verbinding met bijv. PC
WiFi voor je draadloze connecties met tablets, smartphone e.d.

Dat stopcontacten in verschillende groepen zitten kan inderdaad uitmaken.
Maar in welke mate wel of niet, kan ik niets zinnigs over aangeven. Helaas een kwestie van proberen.
(Vandaar via internet aankopen, heb je 14 dagen omruiltijd).
Zelf gebruik ik geen powerlines, kan daar niet uit eigen ervaring over spreken.
Hm... TPLink ding (WPA4530) ontvangen en stappen gevolgd. De eerste stap werkt al niet, het on/off LED zou gaan knipperen, bij het 1 s indrukken van de pair-knop. Helaas gebeurt dat dus niet. Er gebeurt vervolgens niets dat mij een onbezorgde tv-ontvangst garanderen kan.
Jullie begrijpen mijn frustratie. De tv meldt een foutcode 12, waar ik niet verder mee kom.
@Telfort moderator: Ik heb bijna spijt van de overstap. Als de verkoper me gewezen had op de verschillen (tv-via ethernetkabel) met m'n vorige provider (via de reeds aanwezige coax-kabel), had ik de overstap mogelijk niet ondernomen. Omdat dit forum me tot nu erg goed geholpen heeft, hoop ik ook nu weer op een vlotte hulp en oplossing.
Alvast bedankt!
Reputatie 8
Badge +19
[...]
Als de verkoper me gewezen had op de verschillen (tv-via ethernetkabel) met m'n vorige provider (via de reeds aanwezige coax-kabel), had ik de overstap moglijk niet ondernomen.

Je hebt als (potentiele) klant nog zoiets als een 'onderzoeksplicht' waarbij de klant zich er van moet verzekeren dat het product of de dienst die hij aanschaft ook werkelijk gebruikt kan worden op zijn locatie.
Die verantwoordelijkheid kan je niet bij een leverancier of dienstverlener neerleggen omdat deze simpelweg geen inzicht heeft in de situatie bij de klant thuis.
Daarnaast is het verschil tussen de wijze waarop coaxiaal kabelinternet en internet via ethernet (via een telefoonkabel) geleverd wordt dermate duidelijk dat je het de verkoper niet kwalijk zou mogen nemen dat hij dit niet gemeldt heeft, maar dat dit te wijten is aan je eigen gebrek aan kennis over het product.
En dat kan je niemand kwalijk nemen behalve jezelf...
Tuurlijk, weet ik allemaal wel, is ook allemaal niet zo dramatisch. Maar nu zit ik met een niet werkend systeem (en enige frustratie), dat me meer tijd gaat kosten dan ik eraan wil besteden omdat het Plug & Play karakter niet aansluit bij mijn persoonlijkheid en kennisniveau.
Dus, los van deze kabelkwestie: Hoe krijg ik m'n tv-systeem, met het TPLink powerline apparaat, aan de praat?
alvast veel dank,
Garmt
Reputatie 8
Heel vervelend dat je de set nu niet "Plug & Play" aan de praat krijgt.
Kan me moeilijk voorstellen dat de combinatie niet bij elkaar zou passen. Zelf heb ik positieve ervaring met allerlei apparatuur om achter de Arcadyan modem/router aan te sluiten (2e routers, Access Points, Chromecast.....), alleen geen ervaring met powerlines zoals eerder gemeld in de draad.

De voorgestelde TP-Link apparatuur voldoet echter specifiek aan de benodigde specificaties. (Waaronder "IGMP Snooping" om de multicast streams van IP-TV te kunnen sturen. ---->Ter referentie: tegenwoordig is de modem-firmware van de Telfort modem/routers zodanig afgestemd dat IP-TV als "routed mode" in hetzelfde sub-net zit als internet).

Je kunt rechtstreeks de support van TP-Link daarover aanspreken om je op weg te helpen.
Toevallig net 2 dagen terug een melding geweest van iemand die moeite had een set-up werkend te krijgen.
Lees de 2e reactie van de volgende draad < HIER > (Telefoon support dagelijks bereikbaar 9-12 uur --- 13-17 uur).

Engelstalig forum met "Sticky" bericht waarbij alternatieve methodes worden aangegeven om een powerline in te stellen:
http://forum.tp-link.com/forumdisplay.php?21-Powerline-Adapters

Algemene tips aansluiten van dergelijke adapters < HIER >
Dank!
Over een paar dagen weer tijd om er naar te kijken en er verder aan te gaan werken. Ik zal melden hoe het me vergaat.
Nogmaals allen zeer bedankt voor de goede tips. Echter, ik ga de TP-Link dingen terugsturen. Ik heb niet het vertrouwen dat ik in staat ben het aan de praat te krijgen. Als ik op de andere fora, via de links van Babylonia, kijk zijn er nogal was technische randvoorwaarden nodig om een probleemloos werken ervan te garanderen. Aan al die voorwaarden -althans die die ik begrijp- kan ik niet voldoen.
Ik ga de telfort kastjes van de 'tv-verbindingsset' maar eens proberen, als die ook niet werken, kan ik ze ook terugsturen.
Als laatste oplossing zal ik dan uiteindelijk toch door m'n muren en plafonds moeten gaan boren voor de ethernet-kabel.
Reputatie 8
Jammer dat je nog niet tot een gewenste oplossing kwam. (Had je wel naar TP-Link support gebeld?)
Houdt je ons wel op de hoogte van je ervaring met ook het Telfort setje, of evt. andere aanpak?
Nope, TP-Link niet gebeld. Ik vrees een te tech. antwoord. Er zijn, vrees ik, te veel vrijheidsgraden waardoor het aantal mogelijke storende invloeden explodeert.
Hm... maar misschien moet ik toch even bellen voor ik het terugstuur...
Reputatie 8
Om het "gemakkelijker" in te stellen zou je de ene adapter in het stopcontact kunnen doen, en een paar meter verder de andere. Kun je vlotter tussen de apparaatjes wisselen / op en neer lopen als je daar specifieke handelingen op moet verrichten. Als je het met hulp van TP-Link Support dan werkend hebt gekregen, kun je erna die 2e adapter mee naar boven nemen en daar dan in het stopcontact steken.
Toch TP-Link help-line maar eventjes gebeld... En... de pairing van de devices was in een minuutje gedaan. De tv-werkt uitstekend. Dat niet knipperende lampje bleek helemaal niet belangrijk. Moet TP-Link eigenlijk wel z'n gebruiksaanwijzing bijstellen, maar ik ben allang blij dat het nu werkt!
Bedankt voor de zeer snelle en zeer bruikbare tips steeds; ik zeg: 'Babylonia for President!'
groet,
Garmt
Reputatie 8
Badge +19
Om het "gemakkelijker" in te stellen zou je de ene adapter in het stopcontact kunnen doen, en een paar meter verder de andere. Kun je vlotter tussen de apparaatjes wisselen / op en neer lopen als je daar specifieke handelingen op moet verrichten.
Tip voor de toekomst: steek allebei die apparaten in een stekkerdoos en leg die op je schoot, dan hoef je helemaal niet meer te lopen om ze gelijktijdig te resetten o.i.d.
Werkt uitstekend... 😉
Het lopen was het probleem niet, die stekkerdoosoplossing had ik reeds toegepast. Het probleem was dat de gebruiksaanwijzing onduidelijk was, en dan ben ik verloren. . .
Reputatie 8
Toch TP-Link help-line maar eventjes gebeld... En... de pairing van de devices was in een minuutje gedaan.
De tv-werkt uitstekend.
.....ik zeg: 'Babylonia for President!'

Mooi dat het nu een werkende oplossing heeft opgeleverd. Hoef je geen kabels meer te trekken.
(Maar ambities voor presidentschap heb ik niet 😉 ).
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Garmt,

Fijn om te lezen dat je goed geholpen bent! Veel kijkplezier!

Babylonia for president! 🙂