TV haperingen en te lage snelheid

• 5 maart 2017
  • 65 reacties
  • 1763 keer bekeken

de infra problemen zijn weer terug. Compleet haperende TV, niet te bekijken.
Eigen diagnose van dit probleem:
KPN speedtest 9,7 Mbit en modem draaide reeds 25 dagen zonder herstart maar 11 uur geleden
DSL lijn reset gehad naar 65,9 Mbit (was daarvoor rond de 100).

Dus, ik ga mijn Zyxel weer resetten en dat zal misschien tijdelijk helpen.
Het zou echter fijn zijn dat ik weer de instellingen terugkrijg zodat het tenminste allemaal weer naar behoren
werkt op > 30 Mbit want daar betaal ik tenslotte voor.

65 reacties

Reputatie 8
In zijn algemeenheid bij problemen zoals vernoemt, neem het lijstje eens door hier:
https://forum.telfort.nl/internet-267/wegvallende-verbinding-65632/index1.html#post548342
zie ook de eerdere thread.

https://forum.telfort.nl/tv-338/haperingen-feestdoor-sofwtare-upgrade-64865

ik heb de laatste 4 jaar niks aan de infra gewijzigd en ISRA punt lijkt ok.
Reputatie 8
ik heb de laatste 4 jaar niks aan de infra gewijzigd en ISRA punt lijkt ok.

Ook al is dat al jaren hetzelfde. Contacten kunnen corroderen, bij het stofzuigen kunnen per ongeluk kabels beschadigd worden die erna storingen vertonen. Muizen die aan kabels knagen. Ooit de "verkeerde kwaliteit" kabel gekocht, die nu aan een grenswaarde komt waardoor die niet meer voldoet. 1001 redenen waarom het nu niet meer hoeft te voldoen en te starten met een check.
1001 redenen waarom het nu niet meer hoeft te voldoen en te starten met een check.

ja, en dus ben ik de gelukkige om die alle 1001 af te gaan vinken?
Ik had dus al een andere bovengrondse ethernet kabel geprobeerd maar hetzelfde probleem.
TV decoder is ook al vervangen door v2 etc.

het ging goed tot 10 minuten geleden, daarna was het weer helemaal mis.
TV en opnamen bekijken onmogelijk. TV beeld staat meer stil dan dan het beweegt.
15 Mbit nu met KPN speedtest. ga mijn modem dus weer resetten, maar nu op de harde manier
(alhoewel dat in het verleden geen verschil maakte met een gewone aan/uit)
Reputatie 8
ja, en dus ben ik de gelukkige om die alle 1001 af te gaan vinken?
Inderdaad. Voor de thuis netwerk set-up ben je zelf verantwoordelijk.
Maar als je een beetje systematisch die set-up controleert, hoeft je echt geen 1001 punten af te vinken.

De check met één kabel (één punt van de 1001) is kennelijk te weinig, want het heeft niet geholpen.
Verder met punt 2

De check met één kabel (één punt van de 1001) is kennelijk te weinig, want het heeft niet geholpen.
Verder met punt 2

gezien bovenstaande reactie heb je de door mij genoemde thread niet goed gelezen.
Er is al veel uitgeprobeerd en zelfs vervangen. De modem reset heeft wel direct effect maar helaas vandaag dus niet langdurig.

toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen bleek KPN maar 8 Mbit te leveren.
dat was echter geen belemmering voor HD TV functionaliteit mits er maar niet tegelijkertijd teveel werd gedownload.
De nu steeds optredende problemen doen zich voor tot 15 Mbit (heb een 40 Mbit contract!) en dus verdenk ik zelf de
Zyxel modem/router als probleemveroorzaker. Mogelijk een softwarebug die gerelateerd is aan al dat gewissel van DSL snelheden.
De aanlevering van data aan de TV decoder hapert dan en daar bracht een andere netwerkkabel geen verbetering in.
Het Zyxel modem zelf heb ik al jaren en werkte ook in mijn vorige huis zonder al teveel problemen op 30 Mbit.
Hier ging het de afgelopen paar weken ook prima met dik 50 Mbit maar die snelheid is weer bijgesteld naar beneden
(door Telfort?) en wel frappant dat er dan vandaag ook direct weer problemen waren.
Nu echter weer 45 Mbit en ook stabiel sinds de harde reset.
Maar ja, het blijft zo allemaal wat gissen. Het ISRA punt is goed en ook afgeschermd tegen vocht.

maar eens wachten op een Telfort reactie.
pffh, 5 minuten later en weer een haperingen feest en nog maar 15,5 Mbit.
3 uur ging het goed maar max DSL snelheid ging ie die tijd van 53254 naar 62923 nu.

heel irritant allemaal.
Reputatie 8
[quote=neell00]
Maar ja, het blijft zo allemaal wat gissen. Het ISRA punt is goed en ook afgeschermd tegen vocht.

Afgeschermd tegen vocht is mooi. (Het regent hier ook niet in mijn meterkast). Maar als contactpunten van het ISRA-punt zelf zouden zijn vervuild of gecorrodeerd, of de DSL-kabel te lang mocht zijn en niet voldoet aan de specificaties die er dan voor gelden, zou het ook daar in kunnen zitten.

Dat is niet een kwestie van gissen, maar expliciet erop controleren en doormeten (met een kabeltester) om op die wijze mogelijke oorzaken van storing buiten te sluiten. Zo sluit je telkens onderdelen uit waar mogelijk het probleem zou kunnen zitten en er op die manier beter aanwijzingen zijn waar het dan wel aan zou kunnen liggen.
En ja, een verouderde ZyXEL modem/router daar zou het probleem ook in kunnen zitten.
Maar daar krijg je pas inzicht in, als je met zekerheid de andere zaken van mogelijke fouten kunt wegstrepen

Kun je eens een foto plaatsen van het ISRA-punt?
Hoe lang is je kabel tussen ISRA-punt en modem/router?

Dat is niet een kwestie van gissen, maar expliciet erop controleren en doormeten (met een kabeltester) om op die wijze mogelijke oorzaken van storing buiten te sluiten.
Kun je eens een foto plaatsen van het ISRA-punt?
Hoe lang is je kabel tussen ISRA-punt en modem/router?

vanochtend direct weer zware TV kijk problemen :-(

bij de aanleg in de kruipruimte is de boel doorgemeten (niet door mij) en OK bevonden.
Maar....er was toen wel een probleem met een CAT5C? kabel.
er zat iets? niet goed waardoor 1 Gbit niet werkte....wel 100 Mbit. Kabel was ca. 6 meter.
Ik heb het recent met een andere losse netwerkkabel geprobeerd, ca 10 meter (die van Telfort zelf!)
CAT 5x maar nooit doorgemeten.
Zal eens investeren in een CAT6 kabel van 5- 7,5 meter door de woonkamer heen om e.e.a. uit te sluiten.

ISRA punt is een type I met plastic kapje met aan de binnenzijde een soort gel tegen vocht maar ook door heeft mijn
meterkast geen last van.
Reputatie 8
OK - ISRA type 1
En hoe lang is je kabel tussen ISRA-punt en modem/router?
En wat voor type kabel wordt er voor gebruikt?

- Indien een platte kabel is dat helemaal de verkeerde keus.
- Indien langer dan 50 cm worden er speciale eisen gesteld aan de kabel.
I.v.m. gevoeligheid van elektromagnetische interferentie, waar standaard telefoonkabels niet aan voldoen.
OK - ISRA type 1
En hoe lang is je kabel tussen ISRA-punt en modem/router?
En wat voor type kabel wordt er voor gebruikt?

50 cm of zo, was bijgeleverd bij de Zyxel. Rond dacht ik, twisted pair maar zal dat vanavond thuis nog even checken.

Voor wat betreft de bekabeling, Zyxel stuurt de TVuitgang maar op 100 Mbit aan dus 1 Gbit gebrek
kan het probleem niet zijn.
had ik ook al uitgesloten door een andere kabel.
Frappant is dat een modem reset wel meestal direct effect heeft.

Het is ook brengen, brengen en brengen van informatie maar via Telfort hoor ik niet of KPN afgelopen weekend aan
mijn DSL lijn heeft lopen prutsen want voor de storing was er volgens het modem wel wat gewijzigd aan de DSL instellingen/lijn.
Vraag me af of KPN die info überhaupt wel op verzoek verstrekt aan Telfort.
Reputatie 8
50 cm lengte naar de ZyXEL modem/router lijkt me het probleem niet.
Maar zou het in ieder geval nog wel even proberen met een ander exemplaar kabeltje.

Daarmee heb je feitelijk datgene aan bekabeling kunnen controleren tussen ISRA tot aan je TV.
Als die test met ander DSL-kabeltje ook niets oplevert, mag webcare er verder naar kijken om de ZyXEL uit te wisselen en/of anderszins mogelijke storing buiten je woning aan te sturen.
ISRA kabeltje kabeltje is rond.

situatie bijna 11 uur stabiel sinds herstart vanochtend 8:00, de TV deed het in ieder geval prima bij thuiskomst

45 Mbit, 62074 kbps instelling van de lijn.
vanochtend weer een onbruikbare TV.Beeld staat meer stil dan dan het beweegt, geluid is goed.
modem stond op 60 Mbit maar gisteren om 16.15 is het WAN down gegaan en op 20 Mbit weer in de lucht gekomen.
Gisteravond had ik echter geen TV problemen.
Vanochtend dus wel en modem (Zyxel) herstart hielp deze keer weer niks.
TV ontvanger reset hielp sowieso niks.

Dit begint allemaal erg frustrerend te worden dus zijn er nog steeds minimaal 2 opties:
1) nieuw VDSL modem/router
2) opdracht aan KPN om mijn aansluiting eens te onderzoeken
3) ?
Reputatie 8
Badge +2
Hi neell00,

Hoewel het probleem vermoedelijk dieper ligt dan alleen een niet lekker werkend modem, ga ik jouw ZyXEL toch vervangen - deze is namelijk van 2012. Hij zal deze week nog bij je worden afgeleverd.

Graag hoor ik van je of het vervangende modem verbetering oplevert. Mochten er daarna nog problemen zijn, dan zal ik vervolgstappen ondernemen.

@Babylonia,

Superbe! Dank je! 🙂
ok, mooi. Ik houd je op de hoogte.

Léon
voldoende problemen gehad tot vanavond. Veel Zyxel resets nodig gehad.
Maar, ik heb nu Experiabox V8 in gebruik genomen. Lekker vlot kwam VDSL in de lucht,
allemaal 1 Gbit poorten en ik heb alles dus wel weer aan het werk.

De TV doet het ook goed, nu maar hopen dat dat zo blijft.
helaas, zwaardere problemen dan voorheen. Complete DSL verbinding is vanavond gewoon meerdere keren (zeker 3*) weggevallen en het duurt ook vrij lang voordat ik
weer goed verbinding heb.
Je kan 5 minuten TV kijken en dan begint alles in te storten en krijg ik de melding zender niet beschikbaar.
Dat heb ik met de Zyxel nooit gehad.

Ik heb de Experiabox nu een harde reset gegeven en ga nog maar even wat testen.
Morgen zie we dan wel weer verder maar het is er door de modem/router update enkel slechter op geworden.

Zoals ik in ooit in mijn eerdere postings heb aangegeven is mijn huis 19 jaar geleden afwijkend aangesloten, vermoedelijk in een wijkcentrale (dat vertelden de KPN
monteur en mijn buurvrouw ooit) .
Dat mag best wel eens uitgesloten worden als probleemoorzaak.
Verder werkte alles tot zeg 2 maanden geleden zonder problemen en ik heb
zelf niets gewijzigd aan mijn setup.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi neell00,

Jammer dat de nieuwe modem niet stabiel werkt. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat na je verdere tests.

Uiteraard is het niet onmogelijk dat er buitenshuis ergens iets niet in de haak is, maar dan moeten eerst de factoren in het huis uitgesloten worden - en daar zijn we nu hard mee bezig.

Deel je het resultaat weer met me?
gisteravond de boel om 22:00 uitgezet, was het allemaal een beetje zat.

vanochtend (8:00) deed de TV het weer slecht, herstart en daarna ging het een kwartier goed
tot ik weg moest.
vanaf vanavond 17:00 werkt alles zonder 1 verstoring, dat is in ieder geval weer eens goed nieuws na
een vervelende avond.
Mooi, sinds vrijdag 17 Maart 's avonds heeft e.e.a. zonder storing gewerkt.
De experiabox V8 lijkt dus zijn werk wel te doen.
Op zich wel positief dus maar voorheen heb ik met de Zyxel ook goede periodes gehad...

Ik kijk het dus eerst nog een week of 2 aan voordat de thread gesloten
kan worden.
Reputatie 8
Badge +2
Hi neell00,

Positief nieuws! Daar word ik warm van!

Houd me op de hoogte! 🙂
helaas, vanavond bij thuiskomst was het weer goed mis.
reset Experiabox en toen ging het 4 uur goed tot nu en is het weer een groot haperingen festijn.

ga de boel dus weer resetten.

Vermoedelijk is er dus toch er ergens in de infra buiten mijn huis een probleem.
Het kan niet zomaar een paar dagen goed gaan en vandaag na de reset dus weer 4 uur.

Er zijn helaas niet heel veel meer mensen in dit forum die er last van hebben maar ik
ben ook weer niet de enige mit deze haperingsproblemen.
Ik hoop dus dat de oorzaak spoedig gevonden gaat worden en ik van deze ellende
verlost ga worden.
Reputatie 8
Badge +2
Hi neell00,

Vervelend dat het probleem aan blijft houden. Wat is de status na de reset? 🙂
de problemen blijven aanhouden, gisteren na 17:00 viel ook de DSL lijn een paar keer weg.
5 minuten TV en en dan foetsie.
vandaag iets beter maar niet veel TV gekeken en ook alweer meerdere resets achter de rug.
daarvoor vielen mij ook al korte pauzes op en dan loopt het ook gewoon compleet vast.

Dus, wat kunnen we nog aan al deze ellende doen? Een KPN onderzoekje naar mijn lijn lijkt me wel
gewenst worden.

Reageer