beantwoord

TV Beeld bevriest op onregelmatige tijden

• 17 maart 2020
  • 4 reacties
  • 193 keer bekeken

Al sinds enkel maanden wordt ik geplaagd (na de vervanging van de Telfort ontvangers) door bevriezende beelden op mijn TV. Dit geldt voor alle 3 de Arris VIP2952 V2 ontvangers. Alle 3 de ontvangers bevatten de allerlaatste firmware. Elk kastje is op een andere TV aangesloten.

Bijzonder is dat de ontvangst soms uren ok is, en dan weer de hele avond wordt onderbroken door de melding “Zender niet beschikbaar”, zap naar een ander kanaal en weer terug. Zappen heeft geen invloed op het probleem. De storing vindt plaats op elke TV. 

Bijzonder is ook dat een "workaround” zorgt dat de beelden zonder problemen worden weergegeven: als ik direct na de storing het beeld met de afstandsbediening “pauzeer” en direct weer verder laat spelen is het probleem “opgelost". Als er dus via een “buffertje” wordt afgespeeld is het probleem weg, totdat ern naar een ander kanaal gezapt wordt.

Infrastructuur:

Fritz!box 7590 met laatste firmware (ingesteld met het Telfort glasvezel profiel ivm VLAN 4 en 34)

Arris boxen aangesloten op een Netgear GS724 gigabyte switch.

Mijn oplospogingen:

• Arris ontvangers van plaats verwisseld tijdens storingen, geeft geen oplossing
  • Arris kastjes handmatige ge-reset. Geeft geen oplossing
  • Arris kastjes rechtstreeks (zonder switch) aangesloten op de Fritz!box router. Geeft geen oplossing.
  • Router vervangen door meegeleverde Experia Box. Zelfs dit geeft geen oplossing. Daarbij geen optie wegens slechte wifi, geen eigen VOIP oplossing, geen VPN mogelijkheden tussen Experia boxen.
  • Gehele forum doorgezocht en alle topic's over bevroren beelden gelezen. Aleen iets gevonden wat duidt op bevriezing na enkele seconden: IGMP Proxy. Dat gaat me echter een beetje de pet te boven.

Tot op heden geen oplossing gevonden, dus nu maar even aan het forum gevraagd of andere klanten hier ook mee te maken hebben en wellicht een oplissing hebben gevonden. 

Alvast dank voor het antwoord

Pertoni

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 20 maart 2020, 09:17

Hoi @Pertoni, welkom hier. 

Je hebt haperend beeld en je krijgt af en toe de melding zender tijdelijk niet beschikbaar. Dat is niet zo fijn. Zeker niet aangezien je al heel veel geprobeerd hebt om tot de oplossing te komen. 

Ik wil graag eens meekijken. Ik wil je echter daarvoor wel vragen om onze Experia Box eens terug te hangen en de ontvangers daar rechtstreeks op aan te sluiten. Want de manier waarop je het nu geïnstalleerd hebt ondersteunen wij officieel niet en ik kan dus niet uitmeten wat er gaan de is. Je zou nog eens kunnen proberen de Fritz!box te resetten, mogelijk dat dat helpt. 

Anders kan ik niet anders dan reset van de ontvanger aanbevelen, de bekabeling langs te lopen etc. 

Ik heb nog wel even gekeken naar de specificaties van jouw switch, deze ondersteund bij mijn weten IGMP Snooping. Dit is nodig om het tv signaal goed door te laten komen. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. 

Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Pertoni, welkom hier. 

Je hebt haperend beeld en je krijgt af en toe de melding zender tijdelijk niet beschikbaar. Dat is niet zo fijn. Zeker niet aangezien je al heel veel geprobeerd hebt om tot de oplossing te komen. 

Ik wil graag eens meekijken. Ik wil je echter daarvoor wel vragen om onze Experia Box eens terug te hangen en de ontvangers daar rechtstreeks op aan te sluiten. Want de manier waarop je het nu geïnstalleerd hebt ondersteunen wij officieel niet en ik kan dus niet uitmeten wat er gaan de is. Je zou nog eens kunnen proberen de Fritz!box te resetten, mogelijk dat dat helpt. 

Anders kan ik niet anders dan reset van de ontvanger aanbevelen, de bekabeling langs te lopen etc. 

Ik heb nog wel even gekeken naar de specificaties van jouw switch, deze ondersteund bij mijn weten IGMP Snooping. Dit is nodig om het tv signaal goed door te laten komen. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. 

Reputatie 8
Badge +12

Ik heb geen reactie meer van je ontvangen. Ik ga er daarom vanuit dat het opgelost is. Zo niet, dan hoor ik nog graag van je. 

Beste Bart, 

sorry voor de late reactie. 

Even open en eerlijk: ik vind je reactie een beetje flauw. Vooral de riedel over “we ondersteunen het niet” schiet me in het verkeerde keelgat. Als je dit forum onderzoekt dan zijn er rond mijn “klacht” al vele, ook complex verhalen genoteerd. Daarbij is het zo dat KPN nu ook andere routers ondersteunt, zoals mijn Fritz!Box. Zie tweakers voor bericht daarover. 

Experia terugzetten is geen optie. Mag het zo zijn dat deze box voor niet-veeleisende internetters voldoet, voor mij is de functionaliteit van deze box verregaand te weinig. Zaken als meerdere VPN's, ISDN, Voip, DECT (alles in eigen beheer) zijn vreemde zaken voor een Experia.

En natuurlijk heb ik geprobeerd, niet alleen door reset maar ook door configuraties te veranderen de FB aan de praat te krijgen. Helaas niet gelukt. 

Intussen wel wat wijzer over mogelijk oorzaak en die licht ergens in de buurt van een IGMP proxy in samenwerking met IGMP snooping op mijn switches. Waar precies weet ik niet, wellicht kun je daar nog wat over zeggen. 

Hartelijke groet, 

Pertoni

Reputatie 8
Badge +12

Je mag het ook best flauw vinden en misschien is dat het ook wel een beetje nu KPN inderdaad de FRITZ!Box heeft geïntroduceerd. Echter werkt Telfort met nog andere VLANs voor TV. Wij hebben geen FRITZ!Boxen, wij kunnen dit dus niet testen waarom iets fout gaat en daarom ondersteunen wij dit niet. Maar ik snap zeker dat je graag deze box wilt gebruiken. Je hebt veel meer mogelijkheden. Alleen moet het wel goed werken. 

Ik begrijp nu dat het ergens mis gaat met de IGMP. Volgens mij moeten ze beide aan staan. In dit topic staat meer informatie. Kun je daar mee uit de voeten?

Reageer