beantwoord

Telfort ITV App geeft verkeerd aspect ratio bij casten naar Philips Android TV

• 11 januari 2020
  • 11 reacties
  • 327 keer bekeken

Ik heb een Philips Android TV 32PHS4001 met ingebouwde chromecast. Ik cast daar via de Telfort ITV app vanuit mijn mobiele telefoon (Pixel 3A XL) naartoe. Ik zie dan echter maar rond de 2/3 van het beeld omdat het beeld zowel rechts als onder buiten beeld loopt?? De ondertiteling is bijvoorbeeld buiten beeld en je ziet vaak halve gezichten.

Casten via andere apps (Netflix/Disney/YourTube/etc) gaat wel altijd goed en toont het volledige beeld op het scherm. Mijn conclusie is dat het aan de Telfort ITV App ligt. 

Het gebeurd als je de app opent → een programma gaat afspelen → dan gaat casten.
Het gebeurd minder als je de app opent → gaat casten → dan een programma gaat starten.
Als je tijdens het afspelen van zender wisselt gebeurd het ook.
Het verschilt per programma/zender.

Het lijkt te liggen aan de beeldformaat instellingen van je Philips TV. Het gekke is dat je voor Android TV geen aspect ratio kan instellen. Wel voor HDMI of andere input. 

Heb vroeger op een oude TV wel eens gehad dat deze van beeldformaat versprong tussen reclames en programma’s, maar nooit dat het beeld te groot werd voor het scherm.

Hebben anderen hier ook last van? Kan iemand dit bevestigen? Weet iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 15 januari 2020, 12:08

Ik heb jouw verhaal nog niet eerder gehoord. Je geeft ook aan dat het via een andere chromecast wel goed gaat. Dus ik verwacht wel dat het ergens in de instellingen zit. Hopelijk kom je er met verder testen achter wat het is. Of anders nog even navragen bij de fabrikant van de tv? Wil je het antwoord delen als je de oplossing hebt gevonden?

Bekijk reactie

11 reacties

Hallo @fosterTerence , zelf heb ik een Sony tv met ingebouwde chromecast en als ik vanaf mijn tablet iptv van Telfort cast werkt het perfect.

Reputatie 8

Het lijkt me eerder afhankelijk te zijn van de instellingen van de Philips TV.
Daarin kun je een “vaste” afmeting vastleggen, of bijv. een dynamische, afhankelijk van de content en resolutie wat wordt aangeboden aan het TV-scherm.

Bij films met veel “zwart” er omheen, kan dat zelfs tijdens het afspelen verspringen,
omdat het in de war wordt gebracht door het “zichtbare” deel van beeld, en waar “niets zit”.

Reputatie 8
Badge +12

hoi @fosterTerence, welkom hier. 

Als je dus de ITV app cast valt deze dus buiten het beeld. Dit zou inderdaad aan de app kunnen liggen, echter heb ik het nog niet eerder gehoord. Ik denk dus ook dat het aan de tv-instellingen ligt. Je kunt er heel makkelijk achter komen om eens een andere tv te testen. Als het beeld dan wel goed is, dan zit het dus niet in de app.

Reputatie 8

Overigens heb ik toevallig zelf een aantal zaken getest via interactieve TV en de TV-app.
Maar op dit punt van  aspect ratio  ben ik evenals @JanD geen problemen tegen gekomen.
(In mijn geval nog wel een Denon receiver ertussen, waarbij beeld als “pass through” naar TV gaat).

https://telfort.interactievetv.nl/   →  casten naar een Chromecast           →  Denon  →  Philips TV
https://telfort.interactievetv.nl/   →  casten naar een NVDIA SHIELD TV  →  Denon  →  Philips TV

Android TV app direct geïnstalleerd op een NVDIA SHIELD TV  →  Denon  →  Philips TV

Bedankt voor de reacties. Ik kan het niet testen op een andere TV want de Philips Android TV heeft ingebouwde Chromecast. Ik heb een TV met een losse chromecast en daar is casten geen probleem. Zou dus aan de TV kunnen liggen. 

Ik ken de instellingen voor aspect ratio waarbij je aangeeft of je het signaal in 4:3 of 16:9 of breedbeeld of stretch wilt tonen. Het is alleen zo dat je dat bij de ingebouwde chromecast chromecast niet in kan stellen.

Omdat andere apps wel goed casten wilde ik weten of het aan de app of TV lag. Ik zal nog even verder testen.

Reputatie 8

Aspect ratio instellingen van een TV-scherm staan doorgaans los van de SMART-opties van een TV.

Reputatie 8
Badge +12

Ik heb jouw verhaal nog niet eerder gehoord. Je geeft ook aan dat het via een andere chromecast wel goed gaat. Dus ik verwacht wel dat het ergens in de instellingen zit. Hopelijk kom je er met verder testen achter wat het is. Of anders nog even navragen bij de fabrikant van de tv? Wil je het antwoord delen als je de oplossing hebt gevonden?

Reputatie 8
Badge +12

Heb je dit nog verder kunnen testen @fosterTerence? Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst namelijk. 

Hoi Bart, ik heb de TV een keer gereset en alles opnieuw ingesteld. Zonder resultaat. Ik kan geen aspect ratio instellen voor de Android TV als er geen TV receiver is aangesloten. Ik denk dat ik dat een keer moet doen. Ik zou zeggen: case closed.

Als ik het goed begrijp en je drukt op de Format knop op de afstandsbediening van de Phlips TV krijg je de melding geen functie of iets soortgelijks?

Reputatie 8
Badge +12

Dat is jammer zeg. Ik heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn. :(

Reageer