beantwoord

Streep onder ondertiteling

• 11 januari 2020
  • 31 reacties
  • 368 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Sinds enige tijd heb ik op beide tv ontvangers een streep onder de ondertiteling staan. Dit is niet altijd maar wel heel vaak. In het begin dacht ik dat het aan de uitzending lag maar ik heb het steeds vaker en op steeds meer kanalen.

Ik heb er en foto van gemaakt zodat je kan zien wat ik bedoel.

Hebben meer mensen dit probleem?

Ik begin me hier steeds meer aan te storen.

Hoor graag van jullie!!

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 14 januari 2020, 13:33

Hier ben ik alweer, ik kreeg een snelle update. Het heeft inderdaad te maken met het bronsignaal. Er wordt gewerkt aan een definitieve oplossing hiervoor, in afwachting daarvan zijn er tijdelijke oplossingen mogelijk. Voor de zender van de maand en Discovery World is deze inmiddels beschikbaar waardoor de streep daar weer weg is. Voor Discovery Science wordt hier nog aan gewerkt, maar dat zal ook nog verbeterd worden tot de definitieve oplossing er is :thumbsup:

Bekijk reactie

31 reacties

Reputatie 1
Badge

O ja, als toevoeging.…

Soms springt de ondertiteling wel eens naar boven aan het begin van een film omdat er dan de namen van de acteurs oud staan. Ook als de ondertiteling naar boven springt staat er een streep onder. Die verhuist gewoon mee naar boven 🙈

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @yheeremans , bij welke zender(s) zie je dat?

Ik zie het hetzelfde bij de zender van de maand op kanaal 42, Discovery Science.

Reputatie 1
Badge

Klopt, maar ook bij Discovery World en dacht nog een aantal kanalen. Kan ze zo snel niet even controleren

Dat lijkt toch op iets in de tv ontvangers een overlay issue. Een kader rand die niet zichtbaar hoort te zijn.

Reputatie 8

Eerste gedachte is dan toch om beide TV-ontvangers een keer naar fabrieksinstellingen te resetten, en de firmware opnieuw in te laden:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Vreemd dat twee afzonderlijke klanten dit dan zullen moeten doen bedenk ik me nu dus mogelijk toch elders een fout binnen het tv platform.

Ik zie het ook op Discovery Science zojuist gekeken wat me specifiek opvalt alleen bij dubbele tekstregels. 

Ter test zelfde zender via de app geen vreemde lijn het gaat dus echt om de ontvangers en het signaal wat deze krijgen.

Reputatie 8

Vreemd dat twee afzonderlijke klanten

De topic starter is maar één klant met twee TV-ontvangers. :kissing:

Of je moet jezelf nu er ook bij rekenen, nu dat je het bij Discovery Science ook hebt ontdekt?
Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar zal het ook eens gaan bekijken.
Komen er mogelijk nog meer klanten bij :nerd:

Reputatie 8

Inmiddels een test gedaan:

Ik zie het ook op Discovery Science

Dat kanaal heb ik niet.   Alleen het “gewone” Discovery. (Kanaal 15).
Maar daar zie ik geen problemen in de ondertiteling (zoals wordt aangegeven bij twee regels).

Oh, wacht even, bij “zender van de maand”.
Inderdaad daar komt soms net bij de onderste regel met ondertiteling net een “tinteling” van extra pixels onder de ondertiteling of iets sterker een dunne streep zoals de eerdere plaatjes.

Lijkt me iets van een uitlijningsprobleem in de achterliggende firmware.

@Babylonia ik reken @JanD  als twee, naar aanleiding van zijn reactie heb ik gekeken, met mij maakt dat drie verschillende klanten nu met jou ervaring nummer vier. 

Reputatie 1
Badge

Ik heb de software update gedaan. En ook de HDMI kabel vervangen (dat zei Telfort via Twitter) maar dat mag niet baten. Zou ook raar zijn als op BEIDE ontvangers de HDMI kabel stuk zou zijn. Beetje suf antwoord, maar goed. 

Alles getest/vervangen en probleem blijft.

Wat nu?

Reputatie 8

Nou ja, heb ik de reacties niet goed doorgelezen. :confounded:
In ieder geval een probleem bij dat “Discovery Science”.
Maar aangezien dat niet in de vaste programmering zit, is het wellicht nog niet optimaal afgeregeld?

Bij andere zenders ben ik tot nu toe nog geen problemen tegen gekomen.
(Althans het is mij niet eerder opgevallen). Zal er op letten en hier melden als ik het wel tegen kom.

Ik heb de software update gedaan. En ook de HDMI kabel vervangen (dat zei Telfort via Twitter) maar dat mag niet baten. Zou ook raar zijn als op BEIDE ontvangers de HDMI kabel stuk zou zijn. Beetje suf antwoord, maar goed. 

Alles getest/vervangen en probleem blijft.

Wat nu?

Tja de standaard adviezen er zal ook een keer worden toegegeven dat het in hun eigen systeem zit. Het zit ook niet bij Discovery Science zelf omdat ik er via de app en de website geen last van heb.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Babylonia , @yheeremans en @Galdor68 , als zender van de maand wordt Disc.Sc uitgezonden in SD-kwaliteit, de reguliere abonnees ontvangen de zender op het reguliere kanaal in HD, dat zou een oorzaak kunnen zijn denk ik.

Hallo @Babylonia@yheeremans en @Galdor68 , als zender van de maand wordt Disc.Sc uitgezonden in SD-kwaliteit, de reguliere abonnees ontvangen de zender op het reguliere kanaal in HD, dat zou een oorzaak kunnen zijn denk ik.

Nee dat maakt niet uit ik kijk op het reguliere kanaal 83 inderdaad in HD daar zit diezelfde streep. Het valt me op dat op kanaal 42 niet in HD is en het geluid anders blijkbaar gewoon stereo niet dolby maar dat terzijde.

Reputatie 1
Badge

Op het HD kanaal heb ik het probleem ook. Dat maakt geen verschil.

Reputatie 8

...ik kijk op het reguliere kanaal 83 inderdaad in HD daar zit diezelfde streep. Het valt me op dat op kanaal 42 niet in HD is en het geluid anders blijkbaar gewoon stereo niet dolby maar dat terzijde.

Dat “terzijde” is toch erg belangrijk !!
Sinds de laatste "TV-ontvanger” updates van de firmware (“pak ‘m beet” sinds december 2019), klopt er wel meer niet met de “Dolby” geluidsindelingen. Het totale geluidbeeld is anders.

Op dit moment kan ik dat  “één op één”  vergelijken, omdat ik een “Canal Digitaal” internet TV-stream proefperiode van één maand ben aangegaan (en meteen weer heb opgezegd, omdat het voor mij om een test gaat, en de opzeggingstermijn één maand is).

Dezelfde films / uitzendingen waarbij de stream bij “Canal Digitaal” werkelijk echt “surround” is.
Is dat bij KPN/Telfort zeker niet het geval.

Wat verder opvalt is dat ondanks de relatief zeer lage TV-stream bandbreedte die wordt toegepast, de beeldkwaliteit beter is dan wat men zou verwachten bij slechts 4 Mbps bandbreedte. Ik vermoed dat men van de meer modernere H.265 compressie codec gebruik maakt, tegenover H.264 ??

Dat scheelt al snel 40% met wat men werkelijk aan bandbreedte nodig heeft.
Dus eigenlijk meer te vergelijken met de “normale” ca. 7 Mbbs stream van “HD” content.
Tegenover nog eens de 12 Mbps stream van een “HD GLAS” TV-kanaal (661 t/m 670).

Wel even vermelden dat ik die “positieve” ervaring heb door gebruik van een
NVIDIA Shield TV Pro (2019) box. Die op zichzelf IMO de beste video beeld algoritmen gebruikt, om zo optimaal mogelijk een goede kwaliteit beeld tevoorschijn te “toveren”.
Ik ben nog geen andere hardware tegen gekomen die hetzelfde kan op video en audio gebied.

Het is voor de streep of topic maar wel intressant. Het zal me niks verbazen dat net als KPN voor Digitenne doet CD ook H.265 gebruikt. Dan moet de gebruikte tv in dit geval de dat wel kunnen verwerken. Met digitenne schijnt dat juist het probleem te zijn dat een TV wel het DVB- T2 signaal kan ontvangen maar niet altijd met h.265 overweg kan.

Reputatie 1
Badge

Met terzijde bedoeld Galdor niet dat het niet belangrijk is maar dat het een ander probleem is als waar dit draadje over gaat.

Bij een ander probleem graag een ander thread aanmaken. Anders wordt het onoverzichtelijk en lopen de problemen door elkaar heen....

Met terzijde bedoeld Galdor niet dat het niet belangrijk is maar dat het een ander probleem is als waar dit draadje over gaat.

Bij een ander probleem graag een ander thread aanmaken. Anders wordt het onoverzichtelijk en lopen de problemen door elkaar heen....

Inderdaad gewoon iets wat me opviel het geluid op kanaal 42 klonk harder voor mij de reden ervan uit te gaan dat het stereo geluidsspoor is niet Dolby in mijn beleving is Dolby altijd zachter in volume nivo.

Het kan in het geheel met elkaar te maken hebben toch betwijfel ik dat.

Aan de moderatoren ik zie dat @yheeremans per ongeluk op beantwoord heeft geklikt de vraag is zeker niet beantwoord.

Reputatie 1
Badge

Nee inderdaad  zekerniet beantwoord. Geen idee wat ik gedaan heb.... Zal eens kijken of ik het kan aanpassen....

Nee inderdaad  zekerniet beantwoord. Geen idee wat ik gedaan heb.... Zal eens kijken of ik het kan aanpassen....

Dat kunnen we zelf niet.

Reputatie 1
Badge

Kan een moderator naar dit probleem kijken?

Het is nog niet opgelost.

Dank daarvoor!

@Bart - Telfort of @Natasja - Telfort ik zie dat jullie aanwezig zijn kan  zodra dit topic aan de beurt is een van jullie mijn antwoordt demarkeren dat ging fout en opheldering geven hoe dat zit met die vreemde streep.

Reputatie 8
Badge +11

@Bart - Telfort of @Natasja - Telfort ik zie dat jullie aanwezig zijn kan  zodra dit topic aan de beurt is een van jullie mijn antwoordt demarkeren dat ging fout en opheldering geven hoe dat zit met die vreemde streep.

Je vindt het vast niet erg als ik het markeren ongedaan maak en de situatie even bekijk, in plaats van een van hen :grin:

@yheeremans, dit is een gek probleem inderdaad. Ik heb het hier ook op onze testopstelling getest en bij Discovery Science (kanaal 83) zie ik deze streep ook duidelijk staan bij dubbele ondertiteling regels. Ik heb nog een aantal andere zenders bekeken, maar daarbij zie ik het niet zo duidelijk als dit. Omdat wij het hier ook hebben, zal het resetten van de tv-ontvanger of het vervangen van de HDMI kabel geen verbetering geven. Ik denk eerder dat we moeten kijken naar hoe deze specifieke zender wordt doorgegeven, ik heb daarom een bericht gestuurd naar de beheerders van het tv platform. Zij zullen bekijken waar het mis gaat en kijken hoe dit voor alle kijkers kan worden verbeterd. Zodra ik daar een reactie op heb kom ik er hier in het topic op terug.

Reputatie 1
Badge

Jasper bedankt!

De streep staat trouwens ook bij Discovery World alleen in mindere mate.

Ik wacht het af.

Reageer