beantwoord

Storingen in beeld (oude propositie)

• 23 april 2018
  • 16 reacties
  • 265 keer bekeken

Reputatie 1
De laatste twee weken heb ik steeds storingen in het beeld bij het bekijken van zenders via DVB-C . Volgens mij heten dat soort storingen glitsers ( of zoiets).
Meer mensen last vast van? Kabel tussen NT en switch al vervangen maar de problemen blijven op beide toestellen. Ook het aansluiting van een TV rechtstreeks op de NT geeft geen oplossing.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 24 april 2018, 14:30

Hoi Hogebrugster, je geeft aan dat je problemen hebt met DVB-C signaal. Als ik je verdere omschrijving lees, dan krijg ik het idee dat je het hebt over Interactieve TV via je Amino ontvangers. Omdat DVB-C en Interactieve TV verschillende signalen zijn, vind ik het lastig om je vraag nu goed te beantwoorden. Ook omdat ik over de afgelopen 48 uur beide TV ontvangers niet meer in gebruik zie.

Als het echt over DVB-c gaat via de coaxkabel, dan raad ik je aan om de kabel direct op het glasvezelmodem te testen, zonder tussenkomst van een signaalversterker. Ook ben ik dan benieuwd welke netwerk ID en welke frequentie je hebt ingesteld in je TV. Ik hoor het graag van je.

@Franzki en Galdor68, dankjewel! 🙂
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Dit klinkt als een modulator in het glasvezelmodem die een zwak of verstoord signaal geeft. Is het analoge beeld ook slecht via coax? Bijvoorbeeld met sneeuw? Dan zal er een monteur moeten komen voor reparatie of vervangen van het modem...
Switch? Een coax splitter bedoel je in dit geval.
Het kan nog een losse draad in een van de kabels zijn als de stekkers niet zijn aan gegoten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hogebrugster, je geeft aan dat je problemen hebt met DVB-C signaal. Als ik je verdere omschrijving lees, dan krijg ik het idee dat je het hebt over Interactieve TV via je Amino ontvangers. Omdat DVB-C en Interactieve TV verschillende signalen zijn, vind ik het lastig om je vraag nu goed te beantwoorden. Ook omdat ik over de afgelopen 48 uur beide TV ontvangers niet meer in gebruik zie.

Als het echt over DVB-c gaat via de coaxkabel, dan raad ik je aan om de kabel direct op het glasvezelmodem te testen, zonder tussenkomst van een signaalversterker. Ook ben ik dan benieuwd welke netwerk ID en welke frequentie je hebt ingesteld in je TV. Ik hoor het graag van je.

@Franzki en Galdor68, dankjewel! 🙂
Reputatie 1
@Allen, ik heb mij onduidelijk uitgedrukt. Het gaat natuurlijk om DVB-C via een coaxkabel. Er was dus geen sprake van een switch, maar van een splitter.
@Wieger,bevreemdt mij dat de beide TV ontvangers in de laatste 48 uur niet meer in gebruik ziet. Beide ontvangers worden dagelijks gebruikt en zijn dus de afgelopen dagen ook gebruikt.
Ik heb inmiddels beide TV-toestellen beurtelings rechtstreeks aangesloten op het modem, dus zonder gebruik van een splitter, maar dat gaf geen oplossing.
Netwerk ID is 7461, Freq. 304 Mhz.
Wat mij vandaag wel is opgevallen dat de problemen alleen optreden bij NPO 1,2 en 3. Dat zijn wel de enige HD zenders. Ligt daar het probleem?
Reputatie 1
Ik heb hier ook last van artefacts op de NPO kanalen via DVB-C,net als "Hogebrugster" het is dus niet zo dat hij de enige is.Andere TV kanalen werken tot zover ik weet normaal en is het dus geen lokaal(thuis) probleem.
@Hogebrugster Met beide ontvangers bedoelt Wieger 2 Amino's die blijkbaar 48 uur niet gebruikt zijn.
Het gebruik van een gewone tv zal niet gemonitord kunnen worden.

Heb je de TV al eens een nieuwe zender scan laten doen mischien dat dit scheelt.

Die glitches of artefacts kan mede veroorzaakt worden door de hardware van de televisie zelf.
Reputatie 1
@Hogebrugster Met beide ontvangers bedoelt Wieger 2 Amino's die blijkbaar 48 uur niet gebruikt zijn.
Het gebruik van een gewone tv zal niet gemonitord kunnen worden.
Heb je de TV al eens een nieuwe zender scan laten doen mischien dat dit scheelt.
Die glitches of artefacts kan mede veroorzaakt worden door de hardware van de televisie zelf.

Beide Animo's worden dagelijks gebruikt, niet alleen voor direct TV-kijken maar ook voor het maken van opnames en het terugzien daarvan.
Neen, ik geen nieuwe zender scan gedaan omdat het probleem optreedt bij beide TV-toestellen. Daar mee is een probleem met de hardware uitgesloten want het zou wel heel toevallig zijn dat dit bij beide toestellen zou optreden.
Maar ik denk dat het probleem toch bij de aanvoer zit. Op één van de tv's kan ik een inzicht krijgen over de signaal kwaliteit en signaal sterkte.
Het blijkt dat bij de drie NPO zenders in HD de signaal kwaliteit varieert tussen 50 en 60 en de signaalsterkte tussen 46 en 54. Bij de overige zenders varieert de kwaliteit tussen 68 en 89 en de sterkte tussen 58 en 68.
Op één van de toestellen gisteravond en vanochtend gekeken naar NPO 1 en 2 in SD kwaliteit en zijn er geen problemen.
Voor alle duidelijkheid via de Amino's heb je dus goed beeld? Want ik snap nu het dvb-c probleem niet als je via de Amino's kijkt.
Het moet uiteraard goed werken daar niet van.
Reputatie 1
Inderdaad met de Animo's heb ik een goed beeld. DVB-C wordt gebruikt voor een toestel dat alleen op coax is aangesloten omdat het niet mogelijk is om een extra kabel te trekken.
Ik heb uit intresse even gezapt, onze Samsung laat ook signaal sterktes zien echter alleen bij de echte analoge bronnen. Kan het zijn dat je zonder dat je het door hebt niet naar DVB-c kijkt maar het pure analoge signaal. Op onze tv staat in de zenderlijst DTV als het signaal digitaal(DVB-c) is.

Nu weet ik niet wat voor storingen of glitches je exact bedoelt eigenlijk komen de meeste glitches voor bij tv in digitale vorm dus zowel ITV als DVB.
Reputatie 1
Neen, ik kijk echt naar DVB-C. De glitches die ik bedoel zijn korte vervormingen in het beeld, het is net of er even een stukje beeld op een andere plaats verschijnt.
Deze storingen heb ik vaak gezien bij mijn zoon die kijkt via Ziggo. In de afgelopen vijf jaar heb ik het hier nog nooit gehad.
Maar gezien de reactie van 19DT2120 ben ik dus niet de enige.
Reputatie 3
Badge +4
Hi Hogebrugster! Wat vervelend dat geen enkele mogelijke oplossing heeft geholpen! Wat zijn je symbol rate en modulatie? De coax kabel heb je al vervangen begrijp ik uit je eerste post? Heb je ook een andere kabel tussen de tv en DVB-C geprobeerd? Je hebt de glitches dus alleen op de HD zenders? Ook vraag ik me af of het zou werken met een andere DVB-C ontvanger. Zie je een mogelijkheid om dat uit te proberen? Wanneer dit niets oplost kan ik een ticket inschieten naar de technische dienst zodat zij kunnen kijken wat er aan de hand is. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Hi Hogebrugster! Wat vervelend dat geen enkele mogelijke oplossing heeft geholpen! Wat zijn je symbol rate en modulatie?
Frequentie 304, symbol rate 6875.
De coax kabel heb je al vervangen begrijp ik uit je eerste post? Heb je ook een andere kabel tussen de tv en DVB-C geprobeerd?

De situatie is twee tv's verbonden met een coax-kabel, een splitter is aangesloten op de NT.
Je hebt de glitches dus alleen op de HD zenders?

Dat dacht ik, maar de praktijk is anders. Ook de SD zenders hebben toch af en toe er last van.

Ook vraag ik me af of het zou werken met een andere DVB-C ontvanger.

Dat is dus al het geval n.l. twee tv's.

Zie je een mogelijkheid om dat uit te proberen?

Ik zal het zeker proberen nu blijkt dat op een tweede toestel er niet alleen sprake is van glitches, maar bij sommige zenders er een melding komt dat de antennekabel aangesloten moet worden. Ik zal deze TV met een kort coax kabeltje rechtstreeks op de NT aansluiten om te controleren of dit een probleem is van de DVC in het toestel.
Door omstandigheden ben ik de komende dagen niet in de gelegenheid om dit te doen. Zodra ik in de gelegenheid ben kom ik op dit onderwerp terug.

Wanneer dit niets oplost kan ik een ticket inschieten naar de technische dienst zodat zij kunnen kijken wat er aan de hand is. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 3
Badge +4
Dank je wel voor je bericht Hogebrugster! Ik wacht dan even af wat de uitkomst is, en hoor graag van je!
Reputatie 3
Het lijkt net of het is opgelost? :S, ik heb de blokken net niet gezien toen ik naar NPO3 keek?
Reputatie 3
Badge +4
Klopt inderdaad @maxje1000, er is contact geweest met de technische dienst en zij hebben een terugkoppeling gekregen van NPO, die de verstoringen hebben op weten te lossen. Wanneer er nog mensen zijn die problemen ondervinden hoor ik dit natuurlijk graag, zodat ik dit kan doorzetten naar de technische afdeling!

Reageer