Slechte verbinding interactieve TV

• 28 december 2015
  • 15 reacties
  • 703 keer bekeken

We hebben al geruime tijd interactieve TV van telfort. Recent zijn we verhuisd en hebben we interactieve tv opnieuw geinstalleerd. De eerste twee weken leken er geen problemen te zijn. De laatste twee weken is het signaal echter niet voldoende. Het tweede lampje van de draadloze ontvanger knippert regelmatig oranje/rood en het beeld is vaak blokkerig of staat stil. Soms doet zelfs de radio het niet goed. Op andere momenten is het signaal gewoon goed en brand het tweede lampje groen en lijken er geen problemen te zijn.
Ik heb de adapters, de router en de tv ontvanger al een keer opnieuw ingesteld. Dit heeft het probleem niet verholpen; ook heb ik eventuele storingsbronnen weggenomen (op dezelfde aansluiting zat ook een lamp met dimmer en tijdschakelaar). Ook dit mocht niet baten. De tv ontvanger en daar waar het signaal binnenkomt zitten wel op een andere groep. De plaats waar de telefoonlijn binnenkomt is niet ideaal, maar daar kan ik niets aan veranderen.
Ik heb ingelogd op de router om de verbinding te controleren. Hieronder heb ik even kort de resultaten geplaatst:

INTERNET
VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 21471 Kbps.
Upload: 922 Kbps.
WAN IP: 195.240.13.42
Subnet Mask: 255.255.254.0
Gateway: 195.240.13.254
Primary DNS: 195.241.77.55
Secondary DNS: 195.241.77.58

Als ik dit vergelijk met wat eerder gepost is zou de download snelheid voldoende moeten zijn om geen problemen te hebben. Ook heb ik nog een speedtest gedaan via www.internetsnelheid-testen.nl. De uitslag van deze test was dat er een download snelheid is van 3.3 Mbit/sec en een upload van 0.8 Mbit/sec. Dit lijkt mij mogelijk wel wat traag. Denkt u dat de internetsnelheid onvoldoende is? Kan ik hier iets aan veranderen? Heeft uw nog advies t.a.v. het verbeteren van de verbinding zodat we ongestoort tv kunnen kijken?
Alvast bedankt voor uw reactie.

15 reacties

Reputatie 8
Badge +9
[...]
De plaats waar de telefoonlijn binnenkomt is niet ideaal, maar daar kan ik niets aan veranderen.

Download: 21471 Kbps.
Upload: 922 Kbps.

En daar zit 'm vermoedelijk nou nèt het probleem...
Je hebt een 17A profiel dat hoort bij een hoge (VDSL met vectoring) verbindingssnelheid van ruim boven de 50 Mbps.
Je download- en uploadsnelheid blijven echter vér achter bij de snelheid die makkelijk haalbaar moet zijn, en dit levert blijkbaar je ontvangstproblemen op.

Vooral de veel te lage uploadsnelheid wijst op een brakke aansluiting op of in het ISRA-punt (je telefoonaansluiting).
Kan je vertellen (of nog beter: met foto's laten zien) wat voor type ISRA-punt je hebt, waar deze zich bevindt (meterkast, woonkamer?) en hoe de modem hierop is aangesloten, en hoe lang de kabel is tussen je modem en het ISRA-punt..?

Hieronder een afbeelding van de meest voorkomende types van ISRA-punten.

Ik weet niet od ik deel 1 van je reactie begrijp. We hebben een internet abonnement tot 30 Mbit/sec. Hier kan de aansluiting niet sneller. Max. 32 Mb/sec.
Het aansluitpunt hier is wat ouder, er staat nog netjes PTT op..... Als ik zo naar je foto kijk dan lijkt het aansluitpunt het meest op de linker. Ik heb de modem kort op dit aansluit punt zitten
Reputatie 8
Badge +9
Wat ik vooral zie is een wirwar van kabeltjes...
Kan je iets plaatsen wat iets meer duidelijkheid geeft..?
Wat ik vooral zie is een wirwar van kabeltjes...
Kan je iets plaatsen wat iets meer duidelijkheid geeft..?

Ik hoop dat dit helpt; het gaat om het aansluitpunt toch?
Reputatie 8
Badge +17
Hoe lang is de grijze kabel die naar je modem gaat
Reputatie 8
Badge +9
De kabel op dit plaatje gaat zo te zien naar een aansluitdoosje waar een wirwar van draadjes omheen hangt, dat zou ik wat duidelijker willen zien.
Gezien de veel te lage uploadsnelheid zit het probleem vermoedelijk in de aansluiting (lees:het kabeltje) tussen het aansluitdoosje en de modem.
Die grijze kabel gaat inderdaad nog niet naar de modem maar naar het aansluit doosje. Ik heb er een foto van toegevoegd; indien gewenst kan ik hem ook open maken, dat kan ik met dat andere punt niet (beperkt)

Het is overigens wel zo dat de snelheid nog wel varieerd. Max gemeten is 11 en 0.9...
Reputatie 8
Badge +9
Dat aansluitdoosje open maken is een goed idee, en kijk dan even of de kabeltjes goed vastzitten onder de contacten...
Dat aansluitdoosje open maken is een goed idee, en kijk dan even of de kabeltjes goed vastzitten onder de contacten...

De kabeltjes zitten goed vast en dit is hoe hij er van binnen uit ziet.
Reputatie 8
Badge +9

De kabeltjes zitten goed vast en dit is hoe hij er van binnen uit ziet.

En de kabel tussen het doosje en de modem is niet te lang..?

Ik denk dat hier maar een monteur naar moet kijken.
De kabel tussen dit doosje en de modem is ca. 2 meter.
Reputatie 8
Badge +9
De kabel tussen dit doosje en de modem is ca. 2 meter.

Kan je die kabel vervangen voor een korter exemplaar..?
Degene die je nu gebruikt lijkt een platte kabel te zijn, rond is beter omdat deze getwist is.
De ronde kabel die bij de modem is geleverd bijvoorbeeld, die is 1 meter en van betere kwaliteit
Ik zal in de verhuis dozen op zoek gaan naar een andere kabel. Het installatie pakket heb ik niet meer. Aar als er een andere kabel in zat dan heb ik die nog wel ergens. De eerste installatie is inmiddels drie jaar geleden.

Bedankt voor de hulp en ik laat nog weten of het gelukt is.
Ik zal in de verhuis dozen op zoek gaan naar een andere kabel. Het installatie pakket heb ik niet meer. Aar als er een andere kabel in zat dan heb ik die nog wel ergens. De eerste installatie is inmiddels drie jaar geleden.

Bedankt voor de hulp en ik laat nog weten of het gelukt is.

Inmiddels een andere kabel opgezocht en aangesloten, helaas lijkt dit ook niet de gewenste oplossing te bieden....

INTERNET
Download: 13822 Kbps.
Upload: 954 Kbps.
Even een update, hopelijk kan iemand mij nog verder helpen.

Na telefonisch contact met Telfort is er een monteur van Gidion geweest om de aansluiting te controleren. Hij heeft geconstateerd dat de experiabox goed is aangesloten, maar dat er veel demping op de lijn zat. Hierom heeft Gidioen een andere monteur gestuurd die ook in de centrale kast kan. Hij heeft bij ons het ISRA punt vervangen en geconstateerd dat er een probleem zat in de centrale (een kabel die slecht contact maakt). Na deze interventie is de internetverbinding zoals verwacht:

INTERNET
Download: 30255 Kbps.
Upload: 6647 Kbps.

Echter de verbinding lijkt nog steeds niet stabiel. De televisie haperd hierdoor en ook internetten is daardoor soms lastig (maar soms dus ook zonder problemen). Nu ben ik aan het kijken wat er tijdens zo'n instabiele periode gebeurd. Nu is het mij opgevallen dat het aantal CRC errors download enorm toeloopt in een instabiele periode. Dus ik vermoed een link, alleen weet ik niet wat het is en wat ik er mee kan. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend en wat we er aan kunnen doen?

Reageer