Sitecom WL-351 router deugt niet

• 18 mei 2013
  • 32 reacties
  • 9285 keer bekeken

Badge +1
Mijn Alles-in-1 Basis aansluiting is gisteren volgen planning geactiveerd. Alles is goed verlopen en de 50/50 snelheid haal ik zowel bedraad als draadloos.
Vanmorgen heb ik een firmware update uitgevoerd van 2.4 naar 2.5 op de Sitecom WL-351 300N X3. De update diende zich gisteren al aan maar had ik toen genegeerd door tijdgebrek.
Vandaag heb ik de hele dag al last van een wegvallende internetverbinding. De router reboot zichzelf steeds. Heel irritant.
Ik kan niet terugkijken in de router hoe vaak het gebeurd, want na elke reboot is het logboek verleden leeg en begint weer op het moment dat de verbinding terug is.
Op dit moment ben ik 17 minuten online terwijl de router niet uit is geweest.

Het is mogelijk om zelf een firmware te installeren op de Sitecom.
Maar omdat deze verouderde router niet meer vermeld wordt op de site van Sitecom kan ik daar ook geen vorige versie firmware downloaden.....

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 8
Badge +10
De router reboot zichzelf of jij reboot hem.
Maar kan je hem ook resetten naar 'af fabriek' d.m.v. de OPS-button door deze 15 seconden ingedrukt te houden (volgens de handleiding).
Dit wil nog wel eens helpen...
Badge
De router reboot zichzelf of jij reboot hem.
Maar kan je hem ook resetten naar 'af fabriek' d.m.v. de OPS-button door deze 15 seconden ingedrukt te houden (volgens de handleiding).
Dit wil nog wel eens helpen...

Dat resetten naar "af fabriek" wil alleen maar zeggen dat instellingen die de gebruiker gemaakt heeft in de huidige firmware, dat deze ongedaan gemaakt worden. Je firmware blijft dezelfde die er als laatste op geflasht is.
En het zou niet voor het eerst zijn dat een nieuwere firmware meer problemen oplevert dan de firmware die hij hoort te vervangen.

Met andere woorden: als de firmware ruk is, dan heeft resetten geen zin.

Offtopic:
Waarom zie ik steeds vaker dat bepaalde gebruikers (meestal de zogenaamde toppers) openlijk twijfelen aan hetgeen een gebruiker hier in een post neerzet? Kom niet aan met opmerkingen als "De router reboot zichzelf of jij reboot hem" want Stinger heeft al aangegeven dat de prul uit zichzelf reboot. Ik vind het ronduit beledigend om zonder verdere aanleiding maar te gaan insinueren dat hij (Stinger) dat ding zelf zit te rebooten.

De post van nelly jacoba hieronder is wel helpend want hij wijst naar een pagina van Sitecom waar Stinger alsnog de 2.4 versie van de firmware kan downloaden

Nog meer offtopic:
Dit forum is zeer ongemakkelijk te gebruiken in mobiele weergave op een mobiel toestel. Ik heb net meer dan 10x de "cursor" terug in het invoerveld moeten zetten omdat hij naar het Tags invoerveld springt zodra die feedback troep aan de rechterkant uitschuift. Een post die binnen 2 min. gedaan had kunnen zijn kostte me gewoon bijna 10 min. Bah 😞
Voor de V1-002 is een firmware 2.4 en 2.5 beschikbaar.

je kan na de reset van Enterprise ook proberen de 2.4 er weer op te zetten.
Of de 2.5 downloaden en nog een keer installeren.
http://www.sitecom.com/nl/hulp-nodig-bij-je-sitecom-product-geen-probleem/97?product=233&t=1
Reputatie 8
Badge +10
@Yucko

Het wil namelijk wel eens voorkomen dat een modem niet helemaal lekker uit een firmwareflash komt en resetten wil dan wel degelijk helpen.
Dat daardoor alleen de wijzigingen van de gebruiker worden verwijderd en de firmware dezelfde blijft dat snap ik ook wel.
Het is gewoon een goedbedoelde tip, meer niet.

Dat hij de modem zelf niet heeft gereboot is me duidelijk, gewoon niet goed gelezen dus, maar is ook niet van belang.
Het ging er mij alleen om het verschil tussen rebooten en resetten aan te geven.
Wat jij verder in dat offtopic verhaal vertelt interesseert me niet aangezien ik helemaal niet twijfel aan wat Stinger in zijn post neerzet.
Badge +1
Ik wil eerst nelly jacoba bedanken voor de link. Dank je wel nelly jacoba ! Ik had hem zelf niet gevonden.
Ik heb firmware 2.4 gedownload en ga die er zo opzetten. En morgen kijken naar de uptime.
Ondertussen heb ik alvast de automatic firmware update op disabled gezet. Maar dat moet ik wellicht na de downgrade opnieuw instellen.

@Enterprice:
Misschien gebruik ik de termen reset en reboot niet helemaal goed, maar ik heb beiden geprobeerd.
Als je internet er om de haverklap uit vliegt dan ga je van alles proberen. Dat van die OPS knop wist ik. Ik heb de handleiding gelezen.
Een reset naar fabrieks instellingen doe ik niet zomaar omdat ik het ww voor inloggen aangepast heb en mijn eigen SSID + ww gebruik. Dat moet je dan opnieuw instellen. Maar ik heb het vandaag wel gedaan zonder resultaat.
Een reset naar fabrieks instellingen zou ook niet nodig moeten zijn. Zeker niet na 1 dag al.

@Yucko @Nog meer offtopic:
Op mijn PC met IE10 is dit forum ook niet makkelijk te gebruiken.
Vaak als ik een enter geef, gebeurd er niets en moet ik wel 4x enteren voor er iets gebeurd.
En soms geef ik één enter en verplaats de cursor zich 2 regels naar onderen......tsja....ik weet het ook niet.

Ik ga nu firmware 2.4 er op zetten en meld me morgen weer.
Bedankt voor de reacties.
Reputatie 8
Badge +10

@Enterprice:
Misschien gebruik ik de termen reset en reboot niet helemaal goed, maar ik heb beiden geprobeerd.
Als je internet er om de haverklap uit vliegt dan ga je van alles proberen. Dat van die OPS knop wist ik. Ik heb de handleiding gelezen.

Dat is alles wat ik wilde weten... ;)

Een reset naar fabrieks instellingen zou ook niet nodig moeten zijn. Zeker niet na 1 dag al.

Klopt.
Maar direct ná een firmwareupdate is dit soms wel aan te bevelen.
Dan heb je
1. een 'frisse' fw-update.
2. alle eventuele aanwezige 'mismatches' uit de eerdere configuratie gehaald.
🙂 graag gedaan. Succes.
Heb je Firefox al eens geprobeerd als browser voor het forum?
Badge +1
Zo, gisteren terug gegaan van firmware 2.5 naar 2.4.
Bij deze router bestaat de firmware uit 2 delen: een Boot Code en een Runtime Code.
Bij een automatische update gaat het vanzelf, maar manueel kun je bijde Codes afzonderlijk installeren.
Ik heb ze dus alletwee gedowngrade en mijn router is nu 1 volle dag online. Geen spomntane reboots meer dus.

De titel van dit topic hoort dus te zijn: Sitecom WL-351 router - firmware 2.5 deugt niet
Zo, gisteren terug gegaan van firmware 2.5 naar 2.4.
Bij deze router bestaat de firmware uit 2 delen: een Boot Code en een Runtime Code.
Bij een automatische update gaat het vanzelf, maar manueel kun je bijde Codes afzonderlijk installeren.
Ik heb ze dus alletwee gedowngrade en mijn router is nu 1 volle dag online. Geen spomntane reboots meer dus.

De titel van dit topic hoort dus te zijn: Sitecom WL-351 router - firmware 2.5 deugt niet

Mooi dat het rebooten over is na het downgraden.
Toch blijft de mogelijkheid bestan dat  de problemen werden veroorzaakt door een niet goed geinstalleerde 2.05.
Als je zin en tijd hebt zou je dan na een paar dagen 2.05 er handmatig op kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurt?
Badge +1
OK,
Ik heb maandagavond firmware 2.5 er handmatig op gezet. Dat ging na 3 of 4 minuten al mis en de router rebootte.
Daarna leek de verbinding wel stabiel. De router was dinsdag ochtend nog steeds online.
Later die dinsdag begonnen de problemen weer. De eerste keer was roen ik een laptop verbond met de OPS knop. De laptop maakt dan verbinding en de router klapt er keihard uit en reboot zichzelf.
Daarna nog een test gedaan met een PC met WiFi-USB adapter. Ook verbonden met de OPS knop en BAM: router er uit.
Daarna viel de router nog enkele malen spontaan uit . Ik had toen geen nieuwe apparaten aangemeld of verbonden.

Dinsdagavond heb ik handmatig firmware 2.4 er weer op gezet en nog veel gebruik gemaakt van verschillende apparaten (bedraad en draadloos) aangesloten en de router houd zich weer goed. Geen reboot meer gehad. Alweer 13 uur online op dit moment.

Conclusie: firmware 2.5 deugt werkelijk niet voor dezer router. Gebruik firmware 2.4 en zet automatic firmware update op disable.

p.s.
De router reboot wel erg snel. Ik merkt het omdat ik continu een radiostream heb draaien op mijn hoofd-PC. De muziek stopt dan.
Maar als je gewoon een website aan het lezen bent en de router reboot kan het zomaar zijn dat je dat niet merkt omdat de router erg snel weer online is. Je ziet dan alleen in de status van de router dat de Uptime erg kort is. 
Bedankt voor test, super dat je dat gedaan hebt.
Ik verwacht dat Telfort er zijn voordeel mee doet.
Badge +1
@Stinger,

Dank je wel voor het testen en de uitgebreide uitleg. We hebben al onze collega's op de hoogte gesteld van de juiste firmware. Wanneer klanten hiervoor bellen, kunnen we nu de juiste firmware op de router zetten. We hopen dat de verbinding nu stabiel blijft, hou je ons op de hoogte?

Lotte
Badge +1
Even weer een update.
De router is stabiel gebleven sinds dinsdag avond met firmware 2.4
Uptime op dit moment 4 dagen en 14 uur.

Ik heb ondertussen wat poorten geforward en wat andere instellingen veranderd en dat heeft geen invloed op de uptime. In plaats van de router wordt er alleen een module gereboot en ondertussen blijft de LAN/WLAN verbinding in stand.
Badge +1
Met firmware 2.4 ben ik ondertussen al weer 30 dagen en 22 uur stabiel online.
Ik heb ook geen last gehad van de storing op glasvezel een tijdje terug.
Firmware 2.5 ga ik niet meer proberen.
Badge +1
@Stinger,

Fijn om te horen dat de firmware 2.4 wel goed blijft werken. We hopen dat je nog lang plezier hebt ervan.

Lotte
Goedemiddag allemaal,

Zou iemand mij kunnen helpen aan de firmware 2.4?

Ik zit namelijk al een tijdje met hetzelfde probleem maar kan de soft/firmware niet meer van de sitecom site afhalen.

Bij voorbaat dank
Badge +1
Op de website hebben ze inderdaad de firmware versies verwijderd. Ik kan ze ook nergens meer vinden.
Ik heb 2.4 helaas ook niet bewaard op mijn computer.

Ik raad aan om Sitecom een mailtje te sturen, bellen is erg duur zie ik.
Ga ik proberen bedankt voor je snelle reactie :D

In de tussen tijd als iemand anders deze nog op de pc heeft staan.....................:8

Goede raad is duur zeggen ze weleens Dus ook nog maar een belletje aan gewaagd maar het telefonische helpcenter is opgeheven:@:@:@
Badge +1
Goede raad is duur zeggen ze weleens Dus ook nog maar een belletje aan gewaagd maar het telefonische helpcenter is opgeheven:@:@:@

Ik heb ze (Telfort) vanmiddag nog aan de telefoon gehad voor een andere vraag.
Heb je het goede nummer gebruikt?
088-120 0000
Het ging niet om de helpdesk van Telfort maar om die van sitecom:(
Badge +1
Het ging niet om de helpdesk van Telfort maar om die van sitecom:(
Aaaah, verkeerd begrepen.
Fijne support dan van ze......:(

Probeer Telfort anders eens. Die behoren de router die ze geleverd hebben ook te ondersteunen.

Ik heb trouwens ook een e-mail formulier ingevuld bij Sitecom. Lijkt me wel handig om een back-up firmware achter de hand te hebben. Ben benieuwd wat er uit komt.
Badge +1
Ik heb antwoord van Sitecom.
Ze zijn bezig met onderhoud aan de website en dat duurt langer dan verwacht.
In de tussentijd hebben ze de software tijdelijk ergens anders geplaatst.

Firmware 2.4 kun je hier met één klik downloaden :D

Succes, en vergeet na de downgrade niet automatic firmware update uit te zetten in de router.
Hoi Stinger

Ik heb ook bericht gehad van Sitecom met hetzelfde verhaal.:D

Maar het volgende probleem dient zich aan. Misschien kun je mij hier verder mee helpen???

Heb geprobeerd om de Firmware te downgraden naar 2.4 maar de router lijkt zich iedere 40 sec te rebooten en stopt dan dus met het proces.

Je moet toch beginnen met de KNL file en daarna de APPS???:?
En dan zou het moeten werken???:?
Badge +1
Probeer een reset naar fabrieksinstellingen (OPS knop 15 seconden indrukken terwijl de router aan staat).
Helpt dat?
Het is voor mij al een tijd geleden, dat flashen, dus de volgorde weet ik niet meer.
Maar eerst de KNL lijkt me wel de meest logische.

Wat me opviel gisteren was dat er versienummer 1.001 staat in de titel van de gedownloade firmware.
Ik heb echter model 1.002 volgens de sticker aan de onderkant. Volgens Maarten van Sitecom Support werkt de firmware voor beide modellen. Maar misschien ligt het probleem toch in het versienummer?

Als dat niet werkt kun je in de online support ticket die je gekregen hebt gewoon een vraag toevoegen.
Vraag stellen in tekstvak en klikken op Update. Je krijgt dan een e-mailtje als de vraag beantwoord is.
Is er nog iemand die mij kan helpen aan het bestand met de versie 2.4 van de firmware: wlr-4000-firmware-24.zip ?

Op de Sitecom website zijn jammer genoeg geen firmware downloads meer voor de router te vinden.