beantwoord

Sinds update tv-ontvanger slecht WiFi

• 16 december 2019
  • 40 reacties
  • 479 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn Wifi werkt sinds enkele dagen niet meer als ik televisie kijk, bij het kiezen van een TV-kanaal werkt de wifi weer. Dit is al een paar dagen zo en ik lees dat er een nieuwe update uit is. Kan dat hiermee te maken hebben? En hoe los ik dit weer op?

Admin: reactie afgesplitst naar eigen topic

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 december 2019, 13:51

Hoe dat allemaal achter elkaar steekt met router achter modem ben ik niet heel bekend mee. Wel weet ik dat wat mijn collega zegt klopt, als je het modem in bridge mode zet, dan werken de overige diensten niet meer. 

Je kan inderdaad een switch plaatsen voor de TC, dit is iets anders dan wij normaal voor ogen zien inderdaad, echter een switch geeft alleen signaal door. Via de TC kun je dit nog helemaal aanpassen. Je hebt wel gelijk dat mochten er problemen zijn, dat we eerst willen weten hoe het zonder de switch werkt. 

Waarom de monteur de EB in de kelder heeft aangesloten, is vermoedelijk omdat daar het hoofdaansluitpunt van de woning zit. Echter bij glasvezel maakt dat inderdaad niet uit. Alleen je kan deze niet meer verplaatsen dus? Een langere kabel van het glasvezelkastje naar kamer is niet mogelijk?

Bekijk reactie

40 reacties

Hallo @KeesJ , haal je modem en de tv-decoder eens van de stroom af en wacht minimaal 30 seconden.

Zet je modem weer aan en wacht totdat deze opgestart is en zet daarna de tv-decoder weer aan en wacht totdat deze opgestart is. Werkt alles nu weer goed?

Reputatie 1

Dat heb ik uiteraard allemaal al lang geprobeerd…….

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @KeesJ, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat jouw WiFi het niet meer doet als je tv kijkt? Dat is wel apart. In principe staat het helemaal los van elkaar. Kun je vertellen hoe de tv-ontvanger is aangesloten op het modem? Is dat met een kabel of draadloze adapters in het stopcontact? Zit hier verder nog iets tussen zoals bijvoorbeeld een switch? 

En heeft het modem al een reset gehad? En de ontvanger ook? 

Reputatie 1

Hallo Bart,

Ja, het duurde ook érg lang voordat ik erachter kwam dat het daar aan ligt. Als ik TV kijk werkt internet niet sinds de laatste update, als ik vervolgens op bijvoorbeeld kanaal 809 klik (radio) dan werkt de WiFi weer zoals het hoort (ongeveer 100mbit/s). Voorheen had ik hier nooit last van.

Alles is al meerdere malen gereset, in de tv-ontvanger heb ik handmatig de software opnieuw geïnstalleerd.

Experiabox → Time Capsule → TV-ontvanger

De WiFi van de Experiabox staat uit; de monteurs plaatsen dit in de kelder maar vanwege de afstand en het beton wat er tussen zit blijft er nog maar nauwelijks 10 Mbit/s over, niet zo slim dus om zoiets in de kelder te installeren. WiFi pak ik dus van de Time Capsule en deze staat uiteraard in brugmodus. 

Hallo @KeesJ , haal de timecapsule er eens tussenuit en sluit de tv-decoder eens rechtstreeks aan op de modem.

In verband met een update kunnen veel externe routers niet (meer) overweg met de tv-signalen en werkt alles alleen nog via de ‘routed’ mode en niet meer via de 'bridged’ mode.

Zie voor details elders binnen dit forum.

P.S. als je in je eerste vraag binnen je topic de time capsule ook had genoemd had ik anders gereageerd en de moderator vermoedelijk ook.

Reputatie 1

Wat enorm irritant van Telfort zeg dat het door hun ineens niet meer werkt.

De Time Capsule hangt er al jaren aan en werkte altijd feilloos. 

Hallo @KeesJ , die TimeCapsule kun je ook nog steeds blijven gebruiken, alleen de tv zal er (misschien) niet (meer goed) op werken, als extra router kan deze prima blijven functioneren lijkt me.

Reputatie 1

Dat gaat nogal lastig worden; de Experiabox hangt ver weg in de kelder en de overige apparatuur staat allemaal in de woonkamer.…

De Experiabox kan niet in de woonkamer omdat er ook vanuit de Experiabox twee telefoonlijnen lopen een andere kant op. Daarnaast hangt er ook nog een server aan de Experiabox die niet in de woonkamer kan. 
Blijft vreemd dat het altijd goed heeft gewerkt en na een update ineens niet meer...

Blijft vreemd dat het altijd goed heeft gewerkt en na een update ineens niet meer…

Hallo @KeesJ , een bewuste keus van KPN:

Reputatie 8
Badge +12

Aha op die manier, dan lijkt inderdaad de time capsule de boosdoener. Ik denk dat er in de update iets aangepast is waar de time capsule moeite mee heeft. Aanraden is dus om de tv-ontvanger rechtstreeks op Experia Box aan te sluiten en de Time Capsule te laten staan waar deze staat. Deze kun je voor de overige zaken gewoon blijven gebruiken. 

Reputatie 1

Ja maar dat kan dus niet, zie mijn vorige bericht. De Experiabox is door de monteur in de kelder geplaatst. Er gaat dus een kabel van de Experiabox naar de woonkamer naar de TC, en van daaruit een kabel  naar de tv ontvanger.

Het kan toch niet zo zijn dat ik door een foutje in jullie update een extra kabel in het zicht van de kelder door de gang naar de woonkamer moet leggen?

Het heeft jaren goed gewerkt. 

Reputatie 8
Badge +12

Het heeft inderdaad altijd goed gewerkt. En ik begrijp ook dat je baalt van de situatie. Alleen nu door de update werkt het niet meer goed. Dat is balen. Je krijgt het misschien wel weer goed aan de praat, maar dan zal je naar instellingen in de Time Capsule moeten. Daar heb ik geen idee van en kan ik ook geen ondersteuning op bieden. 

Kun je wel testen of het weer goed werkt als je de ontvanger rechtstreeks op de Experia Box aansluit? Dan werkt alles weer als vanouds verwacht ik. Ik ben heel benieuwd. Of iemand moet al de instellingen weten voor de Time Capsule. 

Reputatie 1

Jazeker, met twee aparte kabels werkt het wel. Maar vreemd dat jullie “de boze vinger” wijzen naar de TC. Jullie komen met een update en vervolgens werkt het niet meer…. Maar ja, ik ben maar een consument hè?

Reputatie 8
Badge +11

Heeft die Time Capsule alle updates gehad? Misschien is daar nog winst te behalen.

Ik moest eerst opzoeken wat de TC is, maar maak er uit op dat Apple ze niet meer maakt. Kleine kans dat een provider nog gaat sleutelen aan een update.

Reputatie 1

Nee, deze fantastische apparaten worden niet meer gemaakt omdat Apple alles via iCloud wil doen las ik. 
Een update is dus niet mogelijk. 
Enige optie is dr coaxkabel er uit trekken en daarvoor in de plaats een teeede netwerkkabel. Wel jammer, radio via coax klinkt veel beter dan jullie digitale radio helaas. 

Reputatie 8
Badge +11

Die “jullie” bestaan niet. Ik ben gewoon een klant die mee probeert te denken.

Waar haalt die coax zijn signaal vandaan? Toch niet uit die TC, of wel en is het dan niet óók digitale radio? Ik pluk mijn signaal voor de radio hier gewoon uit de lucht en dat functioneert prima.

Reputatie 1

Oh sorry, er staat - “Telfort” achter je naam, vandaar. Ik dacht dat hier alleen Telfort medewerkers reageren, mijn excuus. 
De coax is de gewone ouderwetse analoge kabel. Een gewone antenne werkt bij ons niet goed helaas, die geeft veel ruis bij een stereo signaal. 

Reputatie 8
Badge +11

Geen probleem hoor.

Achter m'n naam staat trouwens Forumheld en niet Telfort :wink:  Dat betekent niet meer dan dat ik ‘al even meedraai'. Achter de forumnaam van medewerkers van Telfort staat inderdaad “- Telfort". Het grootste deel van de beantwoorders is gewoon een goedwillende, behulpzame medeklant.

Maar goed, terzake…..

Waar komt dat analoge signaal vandaan dan? Gaat het soms nog om een ‘oude’ glasvezelverbinding?

Reputatie 1

Ach, ik zie het nu inderdaad, oelewapper die ik ben…. Ik dacht dat ik steeds antwoord van Bart kreeg. 

De coax is gewoon de ouderwetsche analoge kabel die vroeger is ingevoerd om af te zijn van al die lelijke antennes op het dak. Het is dus gewoon een analoog signaal voor zowel radio als televisie. 

De coax is gewoon de ouderwetsche analoge kabel die vroeger is ingevoerd om af te zijn van al die lelijke antennes op het dak. Het is dus gewoon een analoog signaal voor zowel radio als televisie. 

Hallo @KeesJ 

Dan heb je dus nog een abo op de kabel Ziggo?) of géén abo meer, maar nog wèl signaal.

Indien nog wèl signaal heb je geluk, dan kun je ook nog tv kijken via de kabel.

Zelf ben ik nu ruim een jaar weg bij Ziggo, ook nog signaal op de kabel en kan nog alle digitale zenders zien en beluisteren omdat ze me niet afgeschakeld hebben in de straatkast.

Reputatie 1

Ze kunnen je alleen afsluiten op afstand voor digitale radio en tv, voor analoge radio en tv moet er een monteur fysiek een kabel losdraaien in het kastje bij ons in de straat en dat zal niet zo snel gebeuren 😊

Ze kunnen je alleen afsluiten op afstand voor digitale radio en tv, voor analoge radio en tv moet er een monteur fysiek een kabel losdraaien in het kastje bij ons in de straat en dat zal niet zo snel gebeuren 😊

Hallo @KeesJ ,

alleen is bij ons analoge tv begin vorig jaar al afgeschakeld door Ziggo.

Ik kan nu alleen nog digitale tv en analoge radio via de kabel ontvangen.

Dus ook voor digitale tv moet bij mij in de straatkast de aansluiting losgekoppeld worden en niet op afstand.

Reputatie 8
Badge +12

Ik wil niet met een boze vinger wijzen hoor. Echter je maakt gebruik van een opstelling die anders is dan wij bedacht hebben met apparatuur die niet van ons is. Om die reden kunnen wij werking niet garanderen en kan ik er ook geen ondersteuning op bieden. Ik wil je uiteraard graag helpen, maar ik heb hier geen idee van. 

Ik heb wel een vermoeden waar het nu mis gaat, werd ik door een collega op aangesproken. Sinds de update van de STB wordt bridged mode niet meer ondersteund, alleen routed nog. Vermoedelijk staat er dus iets in bridge en wellicht krijg je dit weer werkend als je het omzet naar routed. Wat ook nog een optie is, is een switch plaatsen waar de TC nu staat en daarmee het signaal naar de TC en STB splitsen. 

Reputatie 1

De Time Capsule moet in bridge modus staan omdat de Experiabox er al voor zit en dan heb je twee routers achter elkaar wat niet gaat werken.

De Experiabox kan volgens de medewerker van Telfort, die ik eerder heb gesproken, overigens niet in bridge modus worden gezet. Daarnaast zou volgens hem dan ook de telefoonverbinding vervallen.

Kortom de TC moet in bridge modus staan. Ik heb dit eerder ook al getest en als ik bridge modus van de TC uitzet werkt de tv-ontvanger niet meer.

Je schrijft ook: “je maakt gebruik van een opstelling die anders is dan wij bedacht hebben met apparatuur die niet van ons is” en vervolgens schrijf je: “Wat ook nog een optie is, is een switch plaatsen...” maar daarmee ontkracht je je eerste zin weer natuurlijk, want die switch is ook niet van jullie en dat is ook een opstelling die anders is dan jullie bedacht hebben.

Ik begrijp ook werkelijk niet waarom de Experiabox in de kelder is geplaatst door jullie monteurs. Ten eerste blijft er niets over van het WiFi-signaal, en ten tweede krijg je dan de problemen die ik nu heb. Als de Experiabox gewoon in de woonkamer was geplaatst was er totaal niets aan de hand. Verplaatsen kan nu niet meer ivm allerlei aangelegde leidingen in de muur.

Hallo @KeesJ , er is een Babylonische spraakverwarring inzake bridged-modus en routed modus.

die 2 begrippen hebben in dit geval uitsluitend betrekking op het tv-instellingendeel binnen de router en gaat het dus niet om de router zelf of die nu wel of niet in bridge staat.

Als je al een 2e router achter een modem/router plaatst zou je eerder het 1e modem/router in bridge zetten om er een eigen router achter te kunnen hangen zoals dat bij Ziggo wèl mogelijk is.

Als ik het verkeerd zie lees ik het graag. @Babylonia is een echte expert op dat gebied.

Reageer