beantwoord

Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

• 3 oktober 2019
  • 81 reacties
  • 1424 keer bekeken

Reputatie 1
sinds 2 weken moet ik nu als ik tv wil kijken elke keer up en neer zappen. knettergek word ik hier van

Admin: bericht afgesplitst van dit topic en nieuw topic aangemaakt.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 14 november 2019, 13:39

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt dat je nog steeds problemen ervaart met tv-kijken en met VoIP wanneer je de originele router gebruikt. Doel je daarmee op de Experia Box of de originele instellingen van je eigen router? Ik lees dat je diensten wel naar behoren werken als je gebruikmaakt van onze apparatuur. Alleen is dit voor jou geen optie, omdat je een eigen VoIP server draait, begrijp ik.

Ik kan je direct helpen met alle vragen die binnen de ondersteuningsvoorwaarden vallen. Het gebruik van eigen apparatuur valt echter buiten de ondersteuningsvoorwaarden, zoals @Babylonia ook aangeeft. Daarover is mijn kennis beperkt. De kracht van dit forum is dat we een community hebben die helpt met meedenken over andere (alternatieve) mogelijkheden en adviezen geeft. Er zijn verschillende leden actief, waaronder @Babylonia, die een heleboel technische kennis in huis hebben, óók wat randapparatuur betreft. Daarom kun je hier altijd je vraag stellen als je ergens tegenaan loopt. Wel is het zo dat we bij zaken die buiten ondersteuningsvoorwaarden vallen helpen naar best effort

Bekijk reactie

81 reacties

Reputatie 1

nog geen tijd gehad voor draadjeshaai 

Reputatie 8

Ik zie namelijk GEEN input van TELFORT medewerkers.

Dat is ook niet zo verwonderlijk.
Ze hebben die apparatuur zelf niet in gebruik, geven er geen support op.
De mensen van klantenservice en webcare hebben ook niet de expliciete kennis wat er ingesteld zou moeten worden. Daar zijn ze helemaal niet op getraind in de functie waarvoor ze zijn aangenomen.

Reputatie 8

(al met al is deze hele ellende niet nodig als Telfort gedaan had wat er belooft was. router in bridge zetten of het mogelijk maken om de voip niet te censureren)

Je zou op marktplaats een Experia Box V8 kunnen scoren voor pakweg € 10,- (excl. verzendkosten). Wel alleen “Telfort” V8 modellen. (KPN heeft andere firmware en is niet uit te wisselen).

Dat is de enige modem/router van Telfort waarbij je de VOIP-services in de modem/router kunt uitschakelen, waarbij met dat uitschakelen poort 5060 vrij komt om voor eigen gebruik in te zetten.

Kun je die poort 5060 met port forwading doorsturen naar achterliggende router / VOIP apparatuur.
2e router in dat geval in een NAT achter NAT set-up. (Tezamen met mogelijk andere poorten, voor achterliggende services). DMZ kun je daarvoor met de V8 niet gebruiken. (Internet hapert dan).
Alle achterliggende VOIP functies zijn dan correct werkend functioneel. Set-up zie < HIER >

Gebruik je de Experia Box verder alleen voor routed IPTV, die daarmee volledig functioneel is.

Reputatie 8
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.

Jij gaat er onterecht vanuit dat de firmware bij alle Telfort modem/routers nu speciaal zou zijn aangepast om daarmee met de laatste TV-ontvanger firmware compatibel te zijn.
Dat is echter niet het geval.

Afhankelijk van het model is de firmware van de originele Telfort modem/routers al erg lang of minder lang geleden niet meer aangepast. In ieder geval is de firmware van de modem/routers een stuk ouder dan die van TV-ontvangers. Bovendien hebben meer recentelijke aanpassingen in firmware van modem/routers geen betrekking op TV streaming diensten van de TV-ontvanger.

Onderstaande modem/router modellen heb ik voor de gelegenheid allemaal even opnieuw getest. Via elke router heb ik normaal werkende TV-ontvangst.
  • De firmware van de ZyXEL P-2812HNU-F1 is al "tijden" (3 jaar !!) - V3.11TUE8
  • De firmware van de ExperiaBox V8 is al "tijden" (febr. 2017) - versie 02.00.138v2W4
  • De firmware van de ExperiaBox V10 is reeds wat langer (>9 maanden) V1.01.01T01.9
  • De firmware van de ExperiaBox V10A is - v6.00.28 build 130 (op speciaal verzoek door Telfort te pushen m.b.t. VPN).
Overigens verliep de set-up met de V10A best moeizaam.
Ik moest de V10A en de TV-ontvanger stroomloos maken. Erna eerst alleen de V10A opnieuw weer opstarten, en echt zeker wel 10+ minuten wachten alvorens de TV-ontvanger weer in te schakelen, alvorens de software / firmware van de TV-ontvanger zich correct opnieuw installeerde.

En zoals eerder aangehaald, gebruikers van een FritzBox als vervanging van de door Telfort geleverde modem/routers, (en ikzelf met Synology), melden geen problemen met de streaming van TV-ontvangers.

Dus ik vermoed dat het probleem toch ergens in je set-up zit? Je zou als test
"1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit"
eens volledig afkoppelen, en dan van de overige 2 TV-ontvangers, de software/firmware vernieuwen. Als dat dan goed werkt, de 3e TV-ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel, zonder managed en unmanaged switches ertussen. (En ook weer software/firmware vernieuwen).
Reputatie 8
De managed switches die je gebruikt. Van welk merk en type zijn ze?

In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met een managed switch, waarbij bepaalde functies niet goed werkte. Met een firmware update is dat toen hersteld. Dus sowieso belangrijk na te gaan wat de laatste firmware versie is, en voor zover nog niet in gebruik, dat gaan updaten.
Reputatie 8

Met wat ik me van indertijd dacht te kunnen herinneren, had je toen een foto geplaatst met wat toen op de grond lag, vergelijkbaar met de aansluiting zoals < HIER > getoond??

Bij die afbeelding zie je rechts een stukje uitstekend metaal onder de power-plug.
Dat is een coax aansluiting. (Bij die afbeelding niet meer aangesloten).
Verder naar onderen zitten nog vier poortjes waarvan één in gebruik voor internet.
Dat kastje is zowel modem, als router/switch, met een aantal vaste instellingen.

Bij overgang naar de nieuwe glasvezel propositie hoort dat onderdeel van de FTU, uitgewisseld te worden met een vergelijkbaar kastje, maar dan slechts met één ethernet LAN-poortje. Dat nieuwe kastje zet alleen optisch signaal om naar ethernet en andersom. Niet meer niet minder.
Een zogenaamde “media-converter”.

De verschillen in die twee kastjes.  Links oud - rechts nieuw (zie ook verschillen in opdruk).

De monteur had dat onderdeel simpel kunnen uitwisselen (gewoon met alles nog aan de muur) vergelijkbaar < zoals in dit filmpje >   (Stap 4 en 5 is bij uitwisseling nu niet van toepassing).
Zou een werkje moeten zijn van een paar minuutjes.

Er zijn nog wat andere varianten in aansluitingen, maar komt allemaal op hetzelfde neer.

Als jij schijnbaar een vergelijkbaar model NT-glasvezelkastje zou hebben met coax-aansluiting (analoge TV), verbaast het me, dat je tot nog toe nog wel een internetverbinding hebt gehad??
Andere gebruikers waarbij het bij uitzondering niet was vervangen (zoals bij dat onderwerp), hadden bij aansluiting van een Experia Box in ieder geval geen actief werkende internetdiensten.

Reputatie 8
Badge +11

Ik laat even van mij horen aangezien Natasja vakantie heeft. Ik begrijp dat de tv problemen ook aanhouden nadat je ons modem weer hebt aangesloten. Dat is balen. Je hebt de ontvanger al gereset, maar geen verbetering. :( Nu is er onduidelijkheid over het glasvezelkastje. Welke heb je nu hangen? Wil je daar een foto van plaatsen? En heb je het glasvezelkastje al eens opnieuw opgestart? Vervolgens het modem? Maakt dat nog verschil?

Reputatie 8

Ah, nu wordt het een en ander duidelijk.
Een variant in de aansluit modellen glasvezelkastjes, maar wel de verkeerde
voor aansluiting op de nieuwe glasvezel propositie!!

Zie een schematisch in delen uitgetrokken afbeelding en let dan op de achterste grondplaat,
die bij dit schema slechts enkelvoudig is uitgevoerd.

Die achterste glasvezel grondplaat is bij jouw situatie naar ik vermoed dubbel uitgevoerd.
(Vandaar in jou situatie ook rechts nog een kastje met coax-aansluiting daarop geplaatst).

Op die grondplaat met twee eind glasvezel “pluggen”,
horen de volgende onderdelen op geplaatst te worden.

• Links het NT-glasvezelkastje.
    (Een “mediaconverter” die optisch signaal omzet naar ethernet en omgekeerd).
  • Rechts een beschermingsdeksel (meestal wit) voor de tweede glasvezel.
    (Bij nieuwe glasvezel propositie niet in gebruik).

Hier een voorbeeld waarbij de rechterkant van de grondplaat nog is te zien, omdat de beschermdeksel ontbreekt. In een bericht van Telfort glasvezel < HIER >

Voor jouw situatie horen die eerder getoonde kastjes wel uitgewisseld te worden
(en in de centrale op juiste wijze te zijn gepatched, mocht dat niet zijn gebeurd ???)
Telfort webcare moet maar weer snel een monteur aansturen, met de waarschuwing dat die niet bang moet zijn voor een konijn. :sunglasses:

Reputatie 8
Badge +11

Ik ga ervan uit dat ik een heb die niet bang is. Hij komt komende dinsdag 5 november tussen 17.00 en 19.00 uur. Mocht het niet uitkomen dan wil ik je aanraden om even te bellen met 0900-9596 om de afspraak te verzetten. Ik hoor graag hoe het bezoek verlopen is. 

Reputatie 8

Technisch gezien heb ik er geen verklaring voor, heb er ook geen expliciete informatie over.
Maar vermoed dat gedurende een bepaalde tijd, mogelijk nog twee systemen gehanteerd werden in de wijkcentrale, die beide nog actief waren, zolang de transitie van oud naar nieuw voor nogal wat mensen gaande was?

Op het moment dat een complete wijk is omgezet, koppelt men het oude systeem dan volledig af.

Met de omzetting van jouw eigen connectie, en die van andere gebruikers, kunnen daar mogelijk nog best wat maanden tussen zitten, voordat het uiteindelijk definitief is afgerond.

Gebruikers die zich hier op het forum hebben gemeld met expliciet gebruik van "Ubiquiti routers”,  dat is uitermate weinig. Degene die onderwerpen zijn gestart hebben doorgaans erg veel problemen ondervonden. Vanuit die informatie zou het nooit mijn keus zijn om juist dat type router te kiezen.
Maar afgaande op bijv. ook informatie bij KPN, zouden er wel werkende set-ups moeten zijn.

Te expliciet om “voor  mij” de vinger te leggen op de zere plek waar het probleem zit.
(Ik heb geen ervaring met Ubiquiti routers, wel andere Ubiquiti apparatuur, maar is wat anders).

Reputatie 1

er moeten bepaalde dingen universeel zijn en niet merk gebonden
bvb de vlans
34 voor internet
4 voor ip tv
de dhcp request string
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server no-update

no update of update  maakt geen verschil
zonder de  (&quot;IPTV_RG&quot;)  komt er geen ip adres op vlan 4 

netwerk adres
route 
extra mac adres bvb om dat er anders maar 1 ip adres gegeven word.

De telfort info om je eigen router te kunnen gebruiken zijn minim
daar word verteld dan de settings zijn vlan 34/1 en 4/5  wat de  /1 en de /5 inhouden wordt er niet verteld 
(al met al is deze hele ellende niet nodig als Telfort gedaan had wat er belooft was. router in bridge zetten of het mogelijk maken om de voip niet te censureren)

Reputatie 8

De diepgaande configuratie regels (waarvan hier op het forum meer te vinden is) gaan mij te ver.
Mogelijk heb je wat aan de configuratiebestanden die bij KPN op het forum staan.
Die zou je op detail kunnen aanpassen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Het enige verschil met Telfort is dat er geen gebruik gemaakt wordt van PPPoE,
en andere VLAN’s voor internet, en geen aparte VLAN voor VOIP.

De nummers achter de breukstreep in de opgave   VLAN 34/1 en 4/betreft de “prioriteit”.

De basis voor het stuk m.b.t. “routed mode IPTV” is bij KPN hetzelfde als bij Telfort.
Misschien een optie om dat gedeelte uit de configuratiebestanden van KPN te halen?

Enkele andere router modellen laten zich een stuk eenvoudiger instellen.
-- Fritzbox heeft reeds een profiel voor Telfort in hun router (laatste firmware). Kiezen en het werkt.
-- DrayTek is relatief ook makkelijk in te stellen, omdat die zeer ruime VLAN instellingen kent.
   Bij de Nederlandse support wordt aangegeven hoe routed mode IPTV wordt ingesteld.
-- Synology, kwestie van een paar vinkjes plaatsen, en invullen van VLAN 34 en VLAN 4
   Heeft alleen geen routed mode IPTV, en mist daardoor de extra apps, YouTube en Netflix.

Reputatie 1

de info die onder kpn en telfort staan zijn de artikelen die ik heb gebruikt om het werkend te krijgen
en dat heeft het ook goed gedaan voor 2 maanden.
als er iets is gewijzigd bvb in de classless routes. dan kan ik daar niets over terug vinden
Eerder aangegeven is het feit dat een 10 tal kanalen wel werken. dat als er gepauzeerd word en weer op play gedrukt word er wel werkend beeld is.
en dat het niet meer werkt vanaf ongeveer een maand geleden
Het zou fijn zijn om een hint naar een oplossing te krijgen 
ik ben van mening dat als een techneut zou gaan vertellen wat de ip adressen zou zijn van de server kanalen die wel werken en die niet werken dat daar de sleutel naar een oplossing licht

voor de rest zijn dingen vaak binair. het werkt of het werkt niet. 

Reputatie 8

Eerder dacht ik gelezen te hebben dat je gebruik maakt van één of meerdere managed switches?
Je kunt dan een switch gebruiken tussen NT-glasvezelkastje en Experia Box.

Met gebruik van “Wireshark” en een hulp pakketje "NPCAP” kun je een capture maken en uitlezen van het data-verkeer wat naar je Experia Box gaat.
Daarbij kun je alle gegevens m.b.t. TV, (internet en VOIP) eruit filteren.
(Met uitzondering van het VOIP wachtwoord, dat is bij een V10 en V10A nu juist versleuteld).

https://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/Ethernet

https://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/Loopback

https://nmap.org/npcap/

Mogelijk heb je nog hulp aan wat YouTube filmpjes hoe een en ander te gebruiken.

Als voorbereidingen om een managed switch in te zetten om een “capture” te maken,
zou je één poort van de switch als “mirror” moeten instellen.
Die “mirror” poort sluit je dan aan op de LAN-poort van een PC of laptop. (De npcap heb je nodig op de PC om de data tevens in je PC te kunnen krijgen en door Wireshark te laten opvangen).

Één poort van de switch aan het NT-glasvezelkastje,
één poort aan de WAN-poort van de Experia Box.

Bij een fabrieksreset van de Experia Box worden alle relevante gegevens in de V10 gepust.
Dus ook van alle achterliggende IP adressen van servers die gebruikt worden bij IPTV.
Die gegevens lees je tevens uit vanuit de capture vastgelegd met Wireshark.

Kost wel even bestudering, maar volgens mij moet het daarmee wel lukken.
Ik ben benieuwd of het je iets oplevert.

Op die wijze heb ikzelf geprobeerd VOIP gegevens te achterhalen van KPN en Telfort internetaansluitingen voor de Experia Box modellen V8 (KPN), V10 en V10A.
Alleen bij de Experia Box V8 van Telfort (+ ZyXEL router) is het wachtoord niet versleuteld.
Maar daarbij heb je deze omslachtige capture methode met een switch niet nodig.
Dat is simpeler rechtstreeks te doen met de hulpmiddelen van deze router modellen zelf.
(Bij een “KPN” V8 is wachtoord wel versleuteld, en heeft geen menu capture optie in de router).

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik begrijp dat het glasvezelkastje is vervangen en alles naar behoren werkt als je de Experia Box aansluit. Dat is mooi. Het is natuurlijk wel frustrerend dat je wel nog tegen problemen aan loopt als je je eigen router aansluit. Ik zie dat @Babylonia je al op weg helpt. Ik ben benieuwd of het met zijn adviezen lukt om alles werkend te krijgen.

Reputatie 1

Ik ben nog steeds opzoek naar de gouden tip!
omdat sommige kanalen prima werken
en de anderen dmv pauzeren en dan play ook functioneren
Dus Vlan functioneert
route functioneert
Internet functioneert

Reputatie 8

Maar heb je nog iets “extra's” kunnen uitlezen via capture van de datastream en Wireshark??

Reputatie 1

ik zie in de logging 
igmpproxy.service: Unit entered failed state.
maar nergens waarom deze failt 

Reputatie 1

zoals ik al meerdere keren heb herhaald zijn het de klanten die met oplossingen komen. en niet telfort (kpn) en vervolgens is het try and error.  ipv een lijstje die klaar zou moeten liggen.
routering! ip adressen subnet masks. en dan natuurlijk doorgeven als er ergens een verandering heeft plaatsgevonden. of laten we het eens omdraaien waarom werkt het met een geheime config met de experia box wel?  . 

Reputatie 1

igmp uitgezet geen verschil
origineel router terug gezet. wel tv geen telefonie ivm censuur poort 5060
en niet de optie om dit aan te passen

Reputatie 1

alleen met het originele router wil de config geladen worden van de tv kastjes

Reputatie 8

Kun je helemaal geen telefonie gebruiken met eigen VOIP apparatuur,
of werken alleen bepaalde functies niet?

In mijn eigen situatie zijn bij gebruik van de Experia Box bepaalde functies niet meer mogelijk, zoals in de wacht zetten of doorschakelen naar een andere handset / telefoon.
Maar kan ik op zichzelf wel bellen en oproepen ontvangen. (Meer info bij vorig onderwerp).

Reputatie 1

het configureren van de poorten 5060 zijn afgeschermd door de isp
om hun eigen voip diensten aanbieden. Dit is het probleem van alle ellende
geef mij het recht om alle poorten aan te kunnen passen en je hoord me niet meer klagen
De enige reden dat dit systeem is aangesloten is vanwege de KPN shit
Voip van telfort kan me gestolen worden. 
waarom de ubiquiti die had ik voor de shit net aangeschaft 
met de wet op keuzevrijheid van 2017 die nog steeds niet is afgerond. 
Voorlopig is het dus interactieve tv. zappen-pauzeren-play = beeld 
dus lui voor de bank is het zeker niet. remote pakken- tuner aan. beeld 15sec.pupup. updown kanaal.  pauzeren play =beeld
tot overmaat van ramp mijn hdmi switch is nu ook overleden. kan ook niet vlot meer naar chromecast overschakelen
programma info wordt niet geladen

kanalen zoals eerder vermeld worden wel doorgegeven de anderen dmv de interactieve procedure

Reputatie 8

alleen met het originele router wil de config geladen worden van de tv kastjes

Zit er toch iets niet goed met de instellingen of functionaliteit van jou router.
Met een Fritzbox en bijv. mijn eigen Synology router, wordt de configuratie wel geladen.
(Bij verwijderen configuratie en opnieuw laden van de firmware volgens normale procedure HIER ).

Mocht je t.a.v. bijv. VOIP van plan zijn een klacht bij ACM in te dienen, omdat de door KPN/Telfort geleverde spullen zelfs niet eens voldoen aan de wet net-neutraliteit.
Kunnen we misschien een gezamenlijke klacht indienen? Ik heb nog wel wat meer zaken te benoemen. Zou je een privébericht kunnen sturen voor verder contact.

Reputatie 1

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441
heeft een leuk artikel wat me de goede kant heeft op gestuurd hoop ik
nu heb ik zonder de interactieve kijk procedure. ongeveer 3min beeld
zit m toch in routes en multicast 
maar als je niet weet waar het naar toe moet hoe moet je dan iets instellen. 
iets meer technische input zou wel aangenaam zijn. toch maar goed de acties van Freedom Internet in de gaten houden
Ik zie namelijk GEEN input van TELFORT medewerkers. 
routes multicast adressen  met bijbehorende mask. niets van dat alles. aleen gebruikers die zelf een oplossing hebben gevonden. 

Reageer