beantwoord

Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

  • 3 oktober 2019
  • 85 reacties
  • 1718 keer bekeken

Reputatie 1
sinds 2 weken moet ik nu als ik tv wil kijken elke keer up en neer zappen. knettergek word ik hier van

Admin: bericht afgesplitst van dit topic en nieuw topic aangemaakt.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 14 november 2019, 13:39

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt dat je nog steeds problemen ervaart met tv-kijken en met VoIP wanneer je de originele router gebruikt. Doel je daarmee op de Experia Box of de originele instellingen van je eigen router? Ik lees dat je diensten wel naar behoren werken als je gebruikmaakt van onze apparatuur. Alleen is dit voor jou geen optie, omdat je een eigen VoIP server draait, begrijp ik.

Ik kan je direct helpen met alle vragen die binnen de ondersteuningsvoorwaarden vallen. Het gebruik van eigen apparatuur valt echter buiten de ondersteuningsvoorwaarden, zoals @Babylonia ook aangeeft. Daarover is mijn kennis beperkt. De kracht van dit forum is dat we een community hebben die helpt met meedenken over andere (alternatieve) mogelijkheden en adviezen geeft. Er zijn verschillende leden actief, waaronder @Babylonia, die een heleboel technische kennis in huis hebben, óók wat randapparatuur betreft. Daarom kun je hier altijd je vraag stellen als je ergens tegenaan loopt. Wel is het zo dat we bij zaken die buiten ondersteuningsvoorwaarden vallen helpen naar best effort

Bekijk reactie

85 reacties

Reputatie 8
Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of als je een "powerline" verbindingsset gebruikt, problemen daarmee, dan het heeft te maken met de update van de firmware van de TV-ontvanger. Beter een eigen onderwerp daarvoor aanmaken om dat probleem te bespreken.
Reputatie 1
deze tv ontvanger is rechtstreeks op de (eigen)router aangesloten en heeft zijn eigen netwerk 1 utp kabel van ca 1-m cat5
Reputatie 8
Vandaar dat ik tevens opmerk:
"Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of....."

Dus dat zou je eerst een kunnen uitzoeken (in een eigen topic, los van dit onderwerp).
Reputatie 8
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Dat lijkt me inderdaad behoorlijk irritant. Krijg je dan ook een foutmelding of foutcode te zien? Of is dat niet het geval? Ik zie dat je meerdere tv-ontvangers hebt. Speelt het probleem op één tv-ontvanger of op alle ontvangers? Wil je de tv-ontvangers eens omruilen van plek? Speelt het probleem dan nog steeds op dezelfde tv-ontvanger? Net als @Babylonia ben ik ook benieuwd of je internetverbinding wel stabiel is. Kun je dat controleren? Van wat voor router maak je gebruik?
Reputatie 8
vanuit een ander topic met soortgelijke probleemstelling lees ik dat je een eigen router gebruikt.
https://forum.telfort.nl/tv-338/tv-kanalen-lopen-vast-84575

Tja, dan is de eerste actie toch om gewoon de Telfort modem/router aan te sluiten.
En te kijken of je daarmee dezelfde problemen ervaart.

Twee topics voor hetzelfde probleem aanhouden lijkt me niet handig in de overzichtelijkheid ervan.
Reputatie 1
Er was mij netjes gevraagd om een eigen topic aan te maken.
als er al een topic was had het te maken met of installatie of het wegrennen van de monteur
waar nog geen oplossing voor getroffen is...
dit is iets nieuws
bijkomstig eigenaardigheid is dat als ik de tv stream ffe pauzeer en vervolgens op play druk is er geen probleem en kan ik de gehele dag tv kijken. alleen als de tijd in beeld komt moet ik opletten dat ik mijn eigen klokken niet ga verzetten
Dus samengevat installatie eigen modem voltooit. 3 maanden prima gebruik van kunnen maken
verstoring van af vorige week
kijken met kleine vertraging gaat prima.

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 1
De reden van eigen modem is is dat ik een voip server draai en dus ook controle moet hebben over de router. telfort geeft mij niet deze optie. het terug plaatsen van het telfort modem houd dus in dat externe gebruikers van mijn voip dienst geen telefonie hebben.
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen
ik hoef natuurlijk niet te vragen of deze updates getest zijn met routers die niet van kpn/telfort zijn
want buiten philips is er geen andere gloeilampenfabriek toch dus ... hoeft er met anderen geen rekening te worden gehouden.
als er in de grotemensenwereld een update word uitgevoerd werden alle partijen er bij betrokken
maar goed 20 jaar in de IT weren gezeten te hebben is het niet mijn keuze geweest om bij KPN terecht te komen. maar goed ik vroeg of er suggesties waren.
zijn er andere multicast adressen bij gekomen andere Ip adressen waar nog rekening mee gehouden moet worden?

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 8
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen

Die updates zouden ook door moeten lopen met gebruik van een eigen router.
Kijk in de informatie van de TV-ontvanger welke versie je hebt.
Onder het menu, dan ----> instellingen ----> Systeem instellingen ----> Systeem informatie

UI-versie: 3.66.02 (Althans bij een Arcadyan HMB 2260 V2)
Software-versie: 7.3.79-1

Mocht dat niet het geval zijn, kun je een update forceren:
Onder het menu, dan ----> instellingen
Dan 2x op de knop met geel rondje van de afstandbediening klikken.
Beide opties rechts in het menu op "JA".

Neemt niet weg, dat als je problemen hebt met gebruik van een "niet KPN/Telfort" router,
je simpelweg als "test" de originele KPN/Telfort router moet terughangen om te kijken of je met die setup geen problemen hebt. (Met herstart power uit / power aan van de TV-ontvanger).
De rest aangaande Philips en 20 jaar ICT doet totaal niet ter zake.
Reputatie 8
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Zoals je kunt zien heb ik je berichten verplaatst vanuit het andere topic. Dan houden we het een beetje overzichtelijk. Als ik het goed begrijp gebruik je een eigen router omwille van VoIP. Dat is natuurlijk prima. Alleen is het, zoals @Babylonia ook al aangeeft, wel belangrijk om te weten of het probleem met iTV ook speelt als je de tv-ontvanger(s) aansluit op je Experia Box. Op die manier kunnen we namelijk controleren of het probleem ontstaat tussen je eigen router en de tv-ontvanger(s).

Wat de update van je tv-ontvanger betreft: ik heb het voor je gecontroleerd en ik zie dat alle drie je tv-ontvangers de laatste softwareversie hebben. Die zijn dus al geüpdatet.
Reputatie 1
het valt me nu ook op dat er geen programma info meer is
de tvgids functioneerd prima maar tijdens zappen is er geen info
en door 1sec op pause te drukken en vervolgens op play gaat alles prima! dan valt de zender niet weg

en natuurlijk kan ik het experia modem even gebruiken om te kijken, maar eerlijk gezegd is dat een beetje als met een lekke band naar de toyota garage gaan. en vervolgens moet horen dat ik met mijn opel daar niets aan heb, omdat ze alleen banden die onder een toyota staan kunnen plakken.
vanwaar dit laatste omdat er veel te vlug een probleem afgeschoven word
Reputatie 8
Een wat vreemde vergelijking.

Om in dezelfde stijl daarop te reageren. Ik zou eerder zeggen, als jij een startmotor van een Toyota in een Opel zet, krijg je van de Toyota garage evenmin support als je met de Opel naar de Toyota garage gaat om verhaal te halen over het slechte functioneren van de startmotor.

Als je niet bereid bent de TV-ontvangers in een originele set-up te proberen, zal Telfort je geen ondersteuning geven. Heel het gedoe kan namelijk gewoon aan je eigen netwerk situatie liggen.

Er zijn hier op het forum genoeg gebruikers die Telfort TV-ontvangers zonder problemen achter een eigen router hebben hangen met de daarvoor geldende set-up. Alleen jij klaagt erover dat het niet goed functioneert met het door jouw gekozen router model. Zou zeggen, helaas niet de juiste keus router als je daar zoveel problemen mee hebt?
(Bijv. Fritzbox gebruikers heb ik nooit horen klagen dat aangesloten TV-ontvangers niet werken).
Reputatie 8
Badge +9
Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik snap dat het zeer irritant is. Ik wil je graag helpen, maar zoals @Babylonia ook al aangeeft: ik kan vooralsnog geen ondersteuning bieden als je een eigen router gebruikt. Ik moet dan eerst weten of het probleem ook speelt met onze apparatuur.
Reputatie 1
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.
en het volgende maakt mij dus knetter. inhoudelijk krijg je geen antwoord.
het probleem is op alle ontvangers!
1 ontvanger direct aan de router
1 ontvanger door 2 managed switches
1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit
ff met de laatste beginnen als die ontvanger aanstaat (tv) valt de wifi uit. dit begrijp ik ivm het niet kunnen managen van de multicast pakketten. tv kijken werkt(e) wel. nu na ca 7 min zender wisselen of pause play.
ontvanger door 2 managed switches werkt(e) nu zender zappen (7min) of pause play
ontvanger rechtstreeks aangesloten aan de ubiquiti router werk(e) na ca 7 min zappen of pause play
uitgeprobeerd 2 ontvangers op hetzelfde kanaal. geen verschil met 1 ontvanger beiden moeten zappen of pauseplay
OOK mist de programma informatie die je onder in beeld zou moeten hebben bij het zappen (alle ontvangers)
Reputatie 8
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.

Jij gaat er onterecht vanuit dat de firmware bij alle Telfort modem/routers nu speciaal zou zijn aangepast om daarmee met de laatste TV-ontvanger firmware compatibel te zijn.
Dat is echter niet het geval.

Afhankelijk van het model is de firmware van de originele Telfort modem/routers al erg lang of minder lang geleden niet meer aangepast. In ieder geval is de firmware van de modem/routers een stuk ouder dan die van TV-ontvangers. Bovendien hebben meer recentelijke aanpassingen in firmware van modem/routers geen betrekking op TV streaming diensten van de TV-ontvanger.

Onderstaande modem/router modellen heb ik voor de gelegenheid allemaal even opnieuw getest. Via elke router heb ik normaal werkende TV-ontvangst.
  • De firmware van de ZyXEL P-2812HNU-F1 is al "tijden" (3 jaar !!) - V3.11TUE8
  • De firmware van de ExperiaBox V8 is al "tijden" (febr. 2017) - versie 02.00.138v2W4
  • De firmware van de ExperiaBox V10 is reeds wat langer (>9 maanden) V1.01.01T01.9
  • De firmware van de ExperiaBox V10A is - v6.00.28 build 130 (op speciaal verzoek door Telfort te pushen m.b.t. VPN).
Overigens verliep de set-up met de V10A best moeizaam.
Ik moest de V10A en de TV-ontvanger stroomloos maken. Erna eerst alleen de V10A opnieuw weer opstarten, en echt zeker wel 10+ minuten wachten alvorens de TV-ontvanger weer in te schakelen, alvorens de software / firmware van de TV-ontvanger zich correct opnieuw installeerde.

En zoals eerder aangehaald, gebruikers van een FritzBox als vervanging van de door Telfort geleverde modem/routers, (en ikzelf met Synology), melden geen problemen met de streaming van TV-ontvangers.

Dus ik vermoed dat het probleem toch ergens in je set-up zit? Je zou als test
"1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit"
eens volledig afkoppelen, en dan van de overige 2 TV-ontvangers, de software/firmware vernieuwen. Als dat dan goed werkt, de 3e TV-ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel, zonder managed en unmanaged switches ertussen. (En ook weer software/firmware vernieuwen).
Reputatie 1
nieuw symptoom
afgelopen nacht dmv een lekken de cv kortsluiting gehad. waardoor het geheele huis stroom loos is geworden. (dus reset van alle apparaten)
na de storing verhopen te hebben en de stroom weer in te hebben geschakeld
kwam ook de tv weer in de picture.
maar nu alleen de zegmaar vrije kanalen? dit op de ontvanger die door 1 switch word aangestuurd
de tv ontvanger beneden (rechtstreeks aangesloten op modem) heeft nu 3 uur zonder te hoeven zappen beeld gegeven waarna de ontvanger weer de pop up laat zien. even heen en weer zappen en we mogen weer kijken.
de 3e ben ik nog niet wezen kijken
Reputatie 8
De managed switches die je gebruikt. Van welk merk en type zijn ze?

In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met een managed switch, waarbij bepaalde functies niet goed werkte. Met een firmware update is dat toen hersteld. Dus sowieso belangrijk na te gaan wat de laatste firmware versie is, en voor zover nog niet in gebruik, dat gaan updaten.
Reputatie 8
Badge +9

Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik zie dat @Babylonia je alweer een stuk op weg heeft geholpen. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Is het met zijn tips gelukt om alles weer werkend te krijgen? 

Reputatie 1

was vorige week nog de programma info verdwenen. is dat inmiddels terug

was vorige week nog tijdens het zappen beeld. is dat nu ook verdwenen en is er geen beeld meer vlak na het zappen. als je vervolgens op pause play drukt kun je de hele avond tv kijken 
vervolgens ook maar eens gekeken of er nog een nieuwe firmware is; dat bleek ook zo te zijn 

vanaf versie EdgeRouter X v2.0.3 naar versie EdgeRouter X v2.0.6 gegaan. en drumm roffel.
geen verbetering. met moeite komt er iets van beeld. pas na pause play kun je weer de hele avond ongestoord kijken.
de enige wijziging die ik op de router heb uitgevoerd is een paar ip adressen intern vaste leases gegeven
bovenstaande verhaal is voor de tuner die rechtstreeks is aangesloten op de router. dus geen managed switches er tussen
dus nee geen verbetering.

 

Reputatie 8

Het blijft knudde met je netwerk.
Het zit hem echt in je eigen set-up hoe je een en ander hebt opgezet en/of gekozen apparatuur.

Overigens wordt het bij “netwerkje.com” speciaal vernoemd, dat de set-up met gebruik van Ubiguiti apparatuur nogal omslachtig is. Vergissingen daarin zijn zo gemaakt.

Let op: De Unify Security Gateway (USG) van Ubiquity is niet ideaal. Hoewel de hele integratie binnen het Unify eco-systeem perfect werkt, zijn de instel mogelijkheden van deze router beperkt in de interfaces en is configuratie op het niveau wat hier nodig is alleen mogelijk via een achterdeur (het plaatsen van een zorgvuldig opgebouwd config.gateway.json bestand) wat bijzonder ongemakkelijk werken is.

Houd er rekening mee dat de uitleg bij  netwerkje.com  uitgaat van een KPN internet connectie. Beschreven instellingen zijn voor een Telfort account op details net wat afwijkend.

Andere forumbezoekers die een eigen keus router rechtstreeks hebben aangesloten zoals met een Fritzbox, DrayTek of Synology, melden geen problemen met aangesloten TV-ontvangers.
(Bij Fritzbox + DrayTek, TV in “routed mode”, Synology, TV per poort in “bridged mode”).

Reputatie 1

vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en het originele telfort modem in gebruik genomen
en wat blijkt.
het probleem is niet opgelost. eerst de tuner uit en aangezet config laten laden. en ja hoor direct beeld
en na 30 sec pop up met geen zender wissel kanaal. wel dat had ik met mijn eigen apparatuur ook
nu is er nog wel een dingetje. de monteur die het verhaal zou gaan aansluiten heeft nooit zijn werkzaamheden voltooid. dat houd in dat het kastje wat fysiek verbinding heeft met het glasvezel nog van 3 providers geleden is

Reputatie 8

Die monteur was toch gillend weggerend van een marmot of konijn of ets dergelijks?
Er is erna toch wel een andere NT-glasvezel unit aangesloten? Anders zou je namelijk helemaal geen services kunnen hebben van Telfort volgens de nieuwe propositie.

Kun je eens een foto plaatsen van de situatie nu?
In detail de zijde van de NT-glasvezel unit waaraan de ethernetpoort is verbonden met je router.

Overigens na opnieuw aansluiten van TV-ontvangers met de originele Experia Box, zou je de firmware van TV-ontvanger en aanvullend fabrieksinstellingen echt opnieuw moeten laden om alles netjes te laten lopen. https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

En zelfs als na pakweg 10 minuten alles doorlopen is, kun je de eerste minuten erna nog niet alle menu's op juiste wijze benaderen. Dat kost nog enkele minuten extra voordat die functioneel zijn.

Die reset geldt ook als je de TV-ontvangers weer achter je eigen apparatuur hangt, en niet tussentijds, de TV-ontvangers zelf van de stroom hebt afgehaald voor pakweg een minuut en het opnieuw niet lekker loopt. Gewoon volledige reset van de TV-onvanger geeft uitsluitsel.

Reputatie 1

er is na die tijd geen ander nt kastje gemonteerd. 
dit nt kastje heeft glaskabels aangesloten 1 voor analoge tv (wat nog steeds functioneert en de reden was dat er vernieuwd moest worden) en 1 van de poorten meest rechts heeft een signaal op welke de router aangesloten word. de rest van je verhaal zal ik binnenkort eens gaan proberen. En ja het was een zeer gevaarlijk konijn. 
 

Reputatie 8

Met wat ik me van indertijd dacht te kunnen herinneren, had je toen een foto geplaatst met wat toen op de grond lag, vergelijkbaar met de aansluiting zoals < HIER > getoond??

Bij die afbeelding zie je rechts een stukje uitstekend metaal onder de power-plug.
Dat is een coax aansluiting. (Bij die afbeelding niet meer aangesloten).
Verder naar onderen zitten nog vier poortjes waarvan één in gebruik voor internet.
Dat kastje is zowel modem, als router/switch, met een aantal vaste instellingen.

Bij overgang naar de nieuwe glasvezel propositie hoort dat onderdeel van de FTU, uitgewisseld te worden met een vergelijkbaar kastje, maar dan slechts met één ethernet LAN-poortje. Dat nieuwe kastje zet alleen optisch signaal om naar ethernet en andersom. Niet meer niet minder.
Een zogenaamde “media-converter”.

De verschillen in die twee kastjes.  Links oud - rechts nieuw (zie ook verschillen in opdruk).

 

De monteur had dat onderdeel simpel kunnen uitwisselen (gewoon met alles nog aan de muur) vergelijkbaar < zoals in dit filmpje >   (Stap 4 en 5 is bij uitwisseling nu niet van toepassing).
Zou een werkje moeten zijn van een paar minuutjes.

Er zijn nog wat andere varianten in aansluitingen, maar komt allemaal op hetzelfde neer.


Als jij schijnbaar een vergelijkbaar model NT-glasvezelkastje zou hebben met coax-aansluiting (analoge TV), verbaast het me, dat je tot nog toe nog wel een internetverbinding hebt gehad??
Andere gebruikers waarbij het bij uitzondering niet was vervangen (zoals bij dat onderwerp), hadden bij aansluiting van een Experia Box in ieder geval geen actief werkende internetdiensten.

Reputatie 8
Badge +12

Ik laat even van mij horen aangezien Natasja vakantie heeft. Ik begrijp dat de tv problemen ook aanhouden nadat je ons modem weer hebt aangesloten. Dat is balen. Je hebt de ontvanger al gereset, maar geen verbetering. :( Nu is er onduidelijkheid over het glasvezelkastje. Welke heb je nu hangen? Wil je daar een foto van plaatsen? En heb je het glasvezelkastje al eens opnieuw opgestart? Vervolgens het modem? Maakt dat nog verschil?

Reputatie 8
Badge +9

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik ben weer terug van weggeweest! :wink:  Ik zie dat je niet meer op Bart zijn vragen hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. 

Reageer