beantwoord

Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

  • 3 oktober 2019
  • 85 reacties
  • 1695 keer bekeken


Toon het eerste bericht

85 reacties

Reputatie 8

Ik kan je geen ongelijk geven.
Die optie overweeg ik ook nog steeds, loop hier echter nog niet helemaal vast.

Reputatie 1

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt dat je nog steeds problemen ervaart met tv-kijken en met VoIP wanneer je de originele router gebruikt. Doel je daarmee  helpen naar best effort

best effort? simpelweg meer technische gegevens zou een ieder hebben geholpen
wat mij opvalt is dat er geen technische kennis  van uit telfort het forum in gaat.
alle kennis die er is is door klanten verzameld door vallen en opstaan. en dat zit mij ook direct tegen.
er moet eerst gehackt worden om gegevens te bemachtigen. 
 

Reputatie 8
Badge +9

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, @TelfortVindMijnNaamTeLang. Echter, ik heb in dit topic al meerdere malen uitgelegd hoe de vork in de steel zit wat betreft de hulp die we kunnen bieden als je eigen apparatuur gebruikt. Het lijkt me onnodig om dit weer te herhalen. 

Reputatie 8
Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of als je een "powerline" verbindingsset gebruikt, problemen daarmee, dan het heeft te maken met de update van de firmware van de TV-ontvanger. Beter een eigen onderwerp daarvoor aanmaken om dat probleem te bespreken.
Reputatie 1
deze tv ontvanger is rechtstreeks op de (eigen)router aangesloten en heeft zijn eigen netwerk 1 utp kabel van ca 1-m cat5
Reputatie 8
Vandaar dat ik tevens opmerk:
"Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of....."

Dus dat zou je eerst een kunnen uitzoeken (in een eigen topic, los van dit onderwerp).
Reputatie 8
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Dat lijkt me inderdaad behoorlijk irritant. Krijg je dan ook een foutmelding of foutcode te zien? Of is dat niet het geval? Ik zie dat je meerdere tv-ontvangers hebt. Speelt het probleem op één tv-ontvanger of op alle ontvangers? Wil je de tv-ontvangers eens omruilen van plek? Speelt het probleem dan nog steeds op dezelfde tv-ontvanger? Net als @Babylonia ben ik ook benieuwd of je internetverbinding wel stabiel is. Kun je dat controleren? Van wat voor router maak je gebruik?
Reputatie 8
vanuit een ander topic met soortgelijke probleemstelling lees ik dat je een eigen router gebruikt.
https://forum.telfort.nl/tv-338/tv-kanalen-lopen-vast-84575

Tja, dan is de eerste actie toch om gewoon de Telfort modem/router aan te sluiten.
En te kijken of je daarmee dezelfde problemen ervaart.

Twee topics voor hetzelfde probleem aanhouden lijkt me niet handig in de overzichtelijkheid ervan.
Reputatie 1
Er was mij netjes gevraagd om een eigen topic aan te maken.
als er al een topic was had het te maken met of installatie of het wegrennen van de monteur
waar nog geen oplossing voor getroffen is...
dit is iets nieuws
bijkomstig eigenaardigheid is dat als ik de tv stream ffe pauzeer en vervolgens op play druk is er geen probleem en kan ik de gehele dag tv kijken. alleen als de tijd in beeld komt moet ik opletten dat ik mijn eigen klokken niet ga verzetten
Dus samengevat installatie eigen modem voltooit. 3 maanden prima gebruik van kunnen maken
verstoring van af vorige week
kijken met kleine vertraging gaat prima.

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 1
De reden van eigen modem is is dat ik een voip server draai en dus ook controle moet hebben over de router. telfort geeft mij niet deze optie. het terug plaatsen van het telfort modem houd dus in dat externe gebruikers van mijn voip dienst geen telefonie hebben.
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen
ik hoef natuurlijk niet te vragen of deze updates getest zijn met routers die niet van kpn/telfort zijn
want buiten philips is er geen andere gloeilampenfabriek toch dus ... hoeft er met anderen geen rekening te worden gehouden.
als er in de grotemensenwereld een update word uitgevoerd werden alle partijen er bij betrokken
maar goed 20 jaar in de IT weren gezeten te hebben is het niet mijn keuze geweest om bij KPN terecht te komen. maar goed ik vroeg of er suggesties waren.
zijn er andere multicast adressen bij gekomen andere Ip adressen waar nog rekening mee gehouden moet worden?

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 8
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen

Die updates zouden ook door moeten lopen met gebruik van een eigen router.
Kijk in de informatie van de TV-ontvanger welke versie je hebt.
Onder het menu, dan ----> instellingen ----> Systeem instellingen ----> Systeem informatie

UI-versie: 3.66.02 (Althans bij een Arcadyan HMB 2260 V2)
Software-versie: 7.3.79-1

Mocht dat niet het geval zijn, kun je een update forceren:
Onder het menu, dan ----> instellingen
Dan 2x op de knop met geel rondje van de afstandbediening klikken.
Beide opties rechts in het menu op "JA".

Neemt niet weg, dat als je problemen hebt met gebruik van een "niet KPN/Telfort" router,
je simpelweg als "test" de originele KPN/Telfort router moet terughangen om te kijken of je met die setup geen problemen hebt. (Met herstart power uit / power aan van de TV-ontvanger).
De rest aangaande Philips en 20 jaar ICT doet totaal niet ter zake.
Reputatie 8
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Zoals je kunt zien heb ik je berichten verplaatst vanuit het andere topic. Dan houden we het een beetje overzichtelijk. Als ik het goed begrijp gebruik je een eigen router omwille van VoIP. Dat is natuurlijk prima. Alleen is het, zoals @Babylonia ook al aangeeft, wel belangrijk om te weten of het probleem met iTV ook speelt als je de tv-ontvanger(s) aansluit op je Experia Box. Op die manier kunnen we namelijk controleren of het probleem ontstaat tussen je eigen router en de tv-ontvanger(s).

Wat de update van je tv-ontvanger betreft: ik heb het voor je gecontroleerd en ik zie dat alle drie je tv-ontvangers de laatste softwareversie hebben. Die zijn dus al geüpdatet.
Reputatie 1
het valt me nu ook op dat er geen programma info meer is
de tvgids functioneerd prima maar tijdens zappen is er geen info
en door 1sec op pause te drukken en vervolgens op play gaat alles prima! dan valt de zender niet weg

en natuurlijk kan ik het experia modem even gebruiken om te kijken, maar eerlijk gezegd is dat een beetje als met een lekke band naar de toyota garage gaan. en vervolgens moet horen dat ik met mijn opel daar niets aan heb, omdat ze alleen banden die onder een toyota staan kunnen plakken.
vanwaar dit laatste omdat er veel te vlug een probleem afgeschoven word
Reputatie 8
Een wat vreemde vergelijking.

Om in dezelfde stijl daarop te reageren. Ik zou eerder zeggen, als jij een startmotor van een Toyota in een Opel zet, krijg je van de Toyota garage evenmin support als je met de Opel naar de Toyota garage gaat om verhaal te halen over het slechte functioneren van de startmotor.

Als je niet bereid bent de TV-ontvangers in een originele set-up te proberen, zal Telfort je geen ondersteuning geven. Heel het gedoe kan namelijk gewoon aan je eigen netwerk situatie liggen.

Er zijn hier op het forum genoeg gebruikers die Telfort TV-ontvangers zonder problemen achter een eigen router hebben hangen met de daarvoor geldende set-up. Alleen jij klaagt erover dat het niet goed functioneert met het door jouw gekozen router model. Zou zeggen, helaas niet de juiste keus router als je daar zoveel problemen mee hebt?
(Bijv. Fritzbox gebruikers heb ik nooit horen klagen dat aangesloten TV-ontvangers niet werken).
Reputatie 8
Badge +9
Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik snap dat het zeer irritant is. Ik wil je graag helpen, maar zoals @Babylonia ook al aangeeft: ik kan vooralsnog geen ondersteuning bieden als je een eigen router gebruikt. Ik moet dan eerst weten of het probleem ook speelt met onze apparatuur.
Reputatie 1
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.
en het volgende maakt mij dus knetter. inhoudelijk krijg je geen antwoord.
het probleem is op alle ontvangers!
1 ontvanger direct aan de router
1 ontvanger door 2 managed switches
1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit
ff met de laatste beginnen als die ontvanger aanstaat (tv) valt de wifi uit. dit begrijp ik ivm het niet kunnen managen van de multicast pakketten. tv kijken werkt(e) wel. nu na ca 7 min zender wisselen of pause play.
ontvanger door 2 managed switches werkt(e) nu zender zappen (7min) of pause play
ontvanger rechtstreeks aangesloten aan de ubiquiti router werk(e) na ca 7 min zappen of pause play
uitgeprobeerd 2 ontvangers op hetzelfde kanaal. geen verschil met 1 ontvanger beiden moeten zappen of pauseplay
OOK mist de programma informatie die je onder in beeld zou moeten hebben bij het zappen (alle ontvangers)
Reputatie 1
nieuw symptoom
afgelopen nacht dmv een lekken de cv kortsluiting gehad. waardoor het geheele huis stroom loos is geworden. (dus reset van alle apparaten)
na de storing verhopen te hebben en de stroom weer in te hebben geschakeld
kwam ook de tv weer in de picture.
maar nu alleen de zegmaar vrije kanalen? dit op de ontvanger die door 1 switch word aangestuurd
de tv ontvanger beneden (rechtstreeks aangesloten op modem) heeft nu 3 uur zonder te hoeven zappen beeld gegeven waarna de ontvanger weer de pop up laat zien. even heen en weer zappen en we mogen weer kijken.
de 3e ben ik nog niet wezen kijken
Reputatie 8
Badge +9

Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik zie dat @Babylonia je alweer een stuk op weg heeft geholpen. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Is het met zijn tips gelukt om alles weer werkend te krijgen? 

Reputatie 1

was vorige week nog de programma info verdwenen. is dat inmiddels terug

was vorige week nog tijdens het zappen beeld. is dat nu ook verdwenen en is er geen beeld meer vlak na het zappen. als je vervolgens op pause play drukt kun je de hele avond tv kijken 
vervolgens ook maar eens gekeken of er nog een nieuwe firmware is; dat bleek ook zo te zijn 

vanaf versie EdgeRouter X v2.0.3 naar versie EdgeRouter X v2.0.6 gegaan. en drumm roffel.
geen verbetering. met moeite komt er iets van beeld. pas na pause play kun je weer de hele avond ongestoord kijken.
de enige wijziging die ik op de router heb uitgevoerd is een paar ip adressen intern vaste leases gegeven
bovenstaande verhaal is voor de tuner die rechtstreeks is aangesloten op de router. dus geen managed switches er tussen
dus nee geen verbetering.

 

Reputatie 8

Het blijft knudde met je netwerk.
Het zit hem echt in je eigen set-up hoe je een en ander hebt opgezet en/of gekozen apparatuur.

Overigens wordt het bij “netwerkje.com” speciaal vernoemd, dat de set-up met gebruik van Ubiguiti apparatuur nogal omslachtig is. Vergissingen daarin zijn zo gemaakt.

Let op: De Unify Security Gateway (USG) van Ubiquity is niet ideaal. Hoewel de hele integratie binnen het Unify eco-systeem perfect werkt, zijn de instel mogelijkheden van deze router beperkt in de interfaces en is configuratie op het niveau wat hier nodig is alleen mogelijk via een achterdeur (het plaatsen van een zorgvuldig opgebouwd config.gateway.json bestand) wat bijzonder ongemakkelijk werken is.

Houd er rekening mee dat de uitleg bij  netwerkje.com  uitgaat van een KPN internet connectie. Beschreven instellingen zijn voor een Telfort account op details net wat afwijkend.

Andere forumbezoekers die een eigen keus router rechtstreeks hebben aangesloten zoals met een Fritzbox, DrayTek of Synology, melden geen problemen met aangesloten TV-ontvangers.
(Bij Fritzbox + DrayTek, TV in “routed mode”, Synology, TV per poort in “bridged mode”).

Reputatie 1

vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en het originele telfort modem in gebruik genomen
en wat blijkt.
het probleem is niet opgelost. eerst de tuner uit en aangezet config laten laden. en ja hoor direct beeld
en na 30 sec pop up met geen zender wissel kanaal. wel dat had ik met mijn eigen apparatuur ook
nu is er nog wel een dingetje. de monteur die het verhaal zou gaan aansluiten heeft nooit zijn werkzaamheden voltooid. dat houd in dat het kastje wat fysiek verbinding heeft met het glasvezel nog van 3 providers geleden is

Reputatie 8

Die monteur was toch gillend weggerend van een marmot of konijn of ets dergelijks?
Er is erna toch wel een andere NT-glasvezel unit aangesloten? Anders zou je namelijk helemaal geen services kunnen hebben van Telfort volgens de nieuwe propositie.

Kun je eens een foto plaatsen van de situatie nu?
In detail de zijde van de NT-glasvezel unit waaraan de ethernetpoort is verbonden met je router.

Overigens na opnieuw aansluiten van TV-ontvangers met de originele Experia Box, zou je de firmware van TV-ontvanger en aanvullend fabrieksinstellingen echt opnieuw moeten laden om alles netjes te laten lopen. https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

En zelfs als na pakweg 10 minuten alles doorlopen is, kun je de eerste minuten erna nog niet alle menu's op juiste wijze benaderen. Dat kost nog enkele minuten extra voordat die functioneel zijn.

Die reset geldt ook als je de TV-ontvangers weer achter je eigen apparatuur hangt, en niet tussentijds, de TV-ontvangers zelf van de stroom hebt afgehaald voor pakweg een minuut en het opnieuw niet lekker loopt. Gewoon volledige reset van de TV-onvanger geeft uitsluitsel.

Reputatie 1

er is na die tijd geen ander nt kastje gemonteerd. 
dit nt kastje heeft glaskabels aangesloten 1 voor analoge tv (wat nog steeds functioneert en de reden was dat er vernieuwd moest worden) en 1 van de poorten meest rechts heeft een signaal op welke de router aangesloten word. de rest van je verhaal zal ik binnenkort eens gaan proberen. En ja het was een zeer gevaarlijk konijn. 
 

Reputatie 8
Badge +9

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik ben weer terug van weggeweest! :wink:  Ik zie dat je niet meer op Bart zijn vragen hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. 

Reputatie 1

er zit geen verbetering in.
in de afgelopen periode verschillende dingen geconstateerd
van een paar dagen alleen de “gratis zenders”
tv gids niet werkend
bij aanzetten eerst wel direct beeld wat daarna door de geen zender pop up wordt gestopt. 
en nu geen beeld wel krakend geluid bij aanzetten.  en als er gepauzeerd wordt 3 sec en dan afspelen. dan is er prima beeld en geluid
op de router kan ik zien dat er ongeveer 7 mb gedownload word voor tv  maar ook dat er regelmatig verkeer terug gestuurd word. mtu van 1500 naar 1492 gebracht maar dat verbetert ook niet.
het aparte is dat ik eerst met deze config 2 maanden geen probleem had. en als ik een setting had veranderd en dit beïnvloedt de goede werking dat dit direct zichtbaar was. dus elke keer een ja of nee opleverde (ja wel werken (minimum 1 uur) of nee niet werkend). het terug gaan naar een config waarbij het eerst wel werkte levert ook geen oplossing


 

Reageer