beantwoord

Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

  • 3 oktober 2019
  • 85 reacties
  • 1732 keer bekeken


Toon het eerste bericht

85 reacties

Reputatie 1

ik heb ontvanger terug naar factory settings gezet
met  mijn eigen netwerk wil de software niet geladen worden.
weer terug naar telfort router en de software wordt geladen
(geen abbo nummer hoeven in te voeren ??)  alle kanalen werken
terug naar eigen router
geen verschil met gisteren. dus enkele kanalen prima anderen niet of niet goed  :tired_face:


 

Reputatie 8

Met je eigen apparatuur (met de door jouw gebruikte set-up en sub-nets) nog eens de TV-ontvangers volledig uitschakelen, en na 10 minuten weer inschakelen.
Eventueel erna nog eens opnieuw de firmware inladen en fabrieksherstel van de instellingen:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Plus erna nog enkele minuten extra de tijd geven om TV-gids volledig te laten inladen.

Gewoon niet overhaast te werk gaan. (Ga tussendoor iets anders doen).

Reputatie 1

vandaag was de dag dat een monteur het nt kastje heeft vervangen.
en met het telfort modem heb ik nu ook beeld op alle kanalen.
zo far zo good
nu weer met mijn eigen apparatuur. en mogelijk helpt deze info om ook mijn apparatuur weer goed te krijgen.
kanaal 1474 1473 1472 1395 193 192 191 140 129 112 111 110 96 89 88 78 77 76 71 54 52    werken zonder problemen.
kanalen 1  - 1471 die dus niet eerder vermeld zijn werken niet of
leveren even iets van kraak soms beeld en dan www.foutcode.tv/geenzender
door kort te pauzeren en vervolgens weer op play te drukken is er weer storingsvrij beeld
dus ik vermoed een verhuizing van (servers  / ip adressen) die met de route die ik heb niet ingesteld niet bereikbaar is ??

de config die ik heb gebruikt is ook van dit forum 
Dus ja het is mijn apparatuur
er is een voor mij onbekende wijziging plaats gevonden
ja als het telfort router nu gebruikt wordt is alles werkend
Wie heeft de gouden tip?
 

Reputatie 8
Badge +12

Ik ga ervan uit dat ik een heb die niet bang is. Hij komt komende dinsdag 5 november tussen 17.00 en 19.00 uur. Mocht het niet uitkomen dan wil ik je aanraden om even te bellen met 0900-9596 om de afspraak te verzetten. Ik hoor graag hoe het bezoek verlopen is. 

Reputatie 1

Dag@TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik ben weer terug van weggeweest! :wink:  Ik zie dat je niet meer op Bart zijn vragen hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. 

het lijkt er op dat er toch een stukje hardware nog aangesloten moet worden
dus heb je een monteur die niet bang is voor konijnen?

Reputatie 1

Telfort? heb je een monteur die niet bang is ?
 

Ik lust nog wel een verse monteur!

 

Reputatie 8

Ah, nu wordt het een en ander duidelijk.
Een variant in de aansluit modellen glasvezelkastjes, maar wel de verkeerde
voor aansluiting op de nieuwe glasvezel propositie!!

Zie een schematisch in delen uitgetrokken afbeelding en let dan op de achterste grondplaat,
die bij dit schema slechts enkelvoudig is uitgevoerd.

Die achterste glasvezel grondplaat is bij jouw situatie naar ik vermoed dubbel uitgevoerd.
(Vandaar in jou situatie ook rechts nog een kastje met coax-aansluiting daarop geplaatst).

Op die grondplaat met twee eind glasvezel “pluggen”,
horen de volgende onderdelen op geplaatst te worden.

  • Links het NT-glasvezelkastje.
    (Een “mediaconverter” die optisch signaal omzet naar ethernet en omgekeerd).
  • Rechts een beschermingsdeksel (meestal wit) voor de tweede glasvezel.
    (Bij nieuwe glasvezel propositie niet in gebruik).

 

 

Hier een voorbeeld waarbij de rechterkant van de grondplaat nog is te zien, omdat de beschermdeksel ontbreekt. In een bericht van Telfort glasvezel < HIER >

Voor jouw situatie horen die eerder getoonde kastjes wel uitgewisseld te worden
(en in de centrale op juiste wijze te zijn gepatched, mocht dat niet zijn gebeurd ???)
Telfort webcare moet maar weer snel een monteur aansturen, met de waarschuwing dat die niet bang moet zijn voor een konijn. :sunglasses:

 

Reputatie 1

en zoals ik al eerder had aangegeven. de reden van deze verandering was een storing in de analoge tv signaal. welk verteld werd dat dit al afgesloten was. en ook niet hersteld kon worden.
verbazend genoeg werkt het analoge tv signaal nog steeds!

Reputatie 1

 

Reputatie 1

er zit geen verbetering in.
in de afgelopen periode verschillende dingen geconstateerd
van een paar dagen alleen de “gratis zenders”
tv gids niet werkend
bij aanzetten eerst wel direct beeld wat daarna door de geen zender pop up wordt gestopt. 
en nu geen beeld wel krakend geluid bij aanzetten.  en als er gepauzeerd wordt 3 sec en dan afspelen. dan is er prima beeld en geluid
op de router kan ik zien dat er ongeveer 7 mb gedownload word voor tv  maar ook dat er regelmatig verkeer terug gestuurd word. mtu van 1500 naar 1492 gebracht maar dat verbetert ook niet.
het aparte is dat ik eerst met deze config 2 maanden geen probleem had. en als ik een setting had veranderd en dit beïnvloedt de goede werking dat dit direct zichtbaar was. dus elke keer een ja of nee opleverde (ja wel werken (minimum 1 uur) of nee niet werkend). het terug gaan naar een config waarbij het eerst wel werkte levert ook geen oplossing


 

Reputatie 8
Badge +10

Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik ben weer terug van weggeweest! :wink:  Ik zie dat je niet meer op Bart zijn vragen hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. 

Reputatie 8
Badge +12

Ik laat even van mij horen aangezien Natasja vakantie heeft. Ik begrijp dat de tv problemen ook aanhouden nadat je ons modem weer hebt aangesloten. Dat is balen. Je hebt de ontvanger al gereset, maar geen verbetering. :( Nu is er onduidelijkheid over het glasvezelkastje. Welke heb je nu hangen? Wil je daar een foto van plaatsen? En heb je het glasvezelkastje al eens opnieuw opgestart? Vervolgens het modem? Maakt dat nog verschil?

Reputatie 8

Met wat ik me van indertijd dacht te kunnen herinneren, had je toen een foto geplaatst met wat toen op de grond lag, vergelijkbaar met de aansluiting zoals < HIER > getoond??

Bij die afbeelding zie je rechts een stukje uitstekend metaal onder de power-plug.
Dat is een coax aansluiting. (Bij die afbeelding niet meer aangesloten).
Verder naar onderen zitten nog vier poortjes waarvan één in gebruik voor internet.
Dat kastje is zowel modem, als router/switch, met een aantal vaste instellingen.

Bij overgang naar de nieuwe glasvezel propositie hoort dat onderdeel van de FTU, uitgewisseld te worden met een vergelijkbaar kastje, maar dan slechts met één ethernet LAN-poortje. Dat nieuwe kastje zet alleen optisch signaal om naar ethernet en andersom. Niet meer niet minder.
Een zogenaamde “media-converter”.

De verschillen in die twee kastjes.  Links oud - rechts nieuw (zie ook verschillen in opdruk).

 

De monteur had dat onderdeel simpel kunnen uitwisselen (gewoon met alles nog aan de muur) vergelijkbaar < zoals in dit filmpje >   (Stap 4 en 5 is bij uitwisseling nu niet van toepassing).
Zou een werkje moeten zijn van een paar minuutjes.

Er zijn nog wat andere varianten in aansluitingen, maar komt allemaal op hetzelfde neer.


Als jij schijnbaar een vergelijkbaar model NT-glasvezelkastje zou hebben met coax-aansluiting (analoge TV), verbaast het me, dat je tot nog toe nog wel een internetverbinding hebt gehad??
Andere gebruikers waarbij het bij uitzondering niet was vervangen (zoals bij dat onderwerp), hadden bij aansluiting van een Experia Box in ieder geval geen actief werkende internetdiensten.

Reputatie 1

er is na die tijd geen ander nt kastje gemonteerd. 
dit nt kastje heeft glaskabels aangesloten 1 voor analoge tv (wat nog steeds functioneert en de reden was dat er vernieuwd moest worden) en 1 van de poorten meest rechts heeft een signaal op welke de router aangesloten word. de rest van je verhaal zal ik binnenkort eens gaan proberen. En ja het was een zeer gevaarlijk konijn. 
 

Reputatie 8

Die monteur was toch gillend weggerend van een marmot of konijn of ets dergelijks?
Er is erna toch wel een andere NT-glasvezel unit aangesloten? Anders zou je namelijk helemaal geen services kunnen hebben van Telfort volgens de nieuwe propositie.

Kun je eens een foto plaatsen van de situatie nu?
In detail de zijde van de NT-glasvezel unit waaraan de ethernetpoort is verbonden met je router.

Overigens na opnieuw aansluiten van TV-ontvangers met de originele Experia Box, zou je de firmware van TV-ontvanger en aanvullend fabrieksinstellingen echt opnieuw moeten laden om alles netjes te laten lopen. https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

En zelfs als na pakweg 10 minuten alles doorlopen is, kun je de eerste minuten erna nog niet alle menu's op juiste wijze benaderen. Dat kost nog enkele minuten extra voordat die functioneel zijn.

Die reset geldt ook als je de TV-ontvangers weer achter je eigen apparatuur hangt, en niet tussentijds, de TV-ontvangers zelf van de stroom hebt afgehaald voor pakweg een minuut en het opnieuw niet lekker loopt. Gewoon volledige reset van de TV-onvanger geeft uitsluitsel.

Reputatie 1

vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en het originele telfort modem in gebruik genomen
en wat blijkt.
het probleem is niet opgelost. eerst de tuner uit en aangezet config laten laden. en ja hoor direct beeld
en na 30 sec pop up met geen zender wissel kanaal. wel dat had ik met mijn eigen apparatuur ook
nu is er nog wel een dingetje. de monteur die het verhaal zou gaan aansluiten heeft nooit zijn werkzaamheden voltooid. dat houd in dat het kastje wat fysiek verbinding heeft met het glasvezel nog van 3 providers geleden is

Reputatie 8

Het blijft knudde met je netwerk.
Het zit hem echt in je eigen set-up hoe je een en ander hebt opgezet en/of gekozen apparatuur.

Overigens wordt het bij “netwerkje.com” speciaal vernoemd, dat de set-up met gebruik van Ubiguiti apparatuur nogal omslachtig is. Vergissingen daarin zijn zo gemaakt.

Let op: De Unify Security Gateway (USG) van Ubiquity is niet ideaal. Hoewel de hele integratie binnen het Unify eco-systeem perfect werkt, zijn de instel mogelijkheden van deze router beperkt in de interfaces en is configuratie op het niveau wat hier nodig is alleen mogelijk via een achterdeur (het plaatsen van een zorgvuldig opgebouwd config.gateway.json bestand) wat bijzonder ongemakkelijk werken is.

Houd er rekening mee dat de uitleg bij  netwerkje.com  uitgaat van een KPN internet connectie. Beschreven instellingen zijn voor een Telfort account op details net wat afwijkend.

Andere forumbezoekers die een eigen keus router rechtstreeks hebben aangesloten zoals met een Fritzbox, DrayTek of Synology, melden geen problemen met aangesloten TV-ontvangers.
(Bij Fritzbox + DrayTek, TV in “routed mode”, Synology, TV per poort in “bridged mode”).

Reputatie 1

was vorige week nog de programma info verdwenen. is dat inmiddels terug

was vorige week nog tijdens het zappen beeld. is dat nu ook verdwenen en is er geen beeld meer vlak na het zappen. als je vervolgens op pause play drukt kun je de hele avond tv kijken 
vervolgens ook maar eens gekeken of er nog een nieuwe firmware is; dat bleek ook zo te zijn 

vanaf versie EdgeRouter X v2.0.3 naar versie EdgeRouter X v2.0.6 gegaan. en drumm roffel.
geen verbetering. met moeite komt er iets van beeld. pas na pause play kun je weer de hele avond ongestoord kijken.
de enige wijziging die ik op de router heb uitgevoerd is een paar ip adressen intern vaste leases gegeven
bovenstaande verhaal is voor de tuner die rechtstreeks is aangesloten op de router. dus geen managed switches er tussen
dus nee geen verbetering.

 

Reputatie 8
Badge +10

Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik zie dat @Babylonia je alweer een stuk op weg heeft geholpen. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Is het met zijn tips gelukt om alles weer werkend te krijgen? 

Reputatie 8
De managed switches die je gebruikt. Van welk merk en type zijn ze?

In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met een managed switch, waarbij bepaalde functies niet goed werkte. Met een firmware update is dat toen hersteld. Dus sowieso belangrijk na te gaan wat de laatste firmware versie is, en voor zover nog niet in gebruik, dat gaan updaten.
Reputatie 1
nieuw symptoom
afgelopen nacht dmv een lekken de cv kortsluiting gehad. waardoor het geheele huis stroom loos is geworden. (dus reset van alle apparaten)
na de storing verhopen te hebben en de stroom weer in te hebben geschakeld
kwam ook de tv weer in de picture.
maar nu alleen de zegmaar vrije kanalen? dit op de ontvanger die door 1 switch word aangestuurd
de tv ontvanger beneden (rechtstreeks aangesloten op modem) heeft nu 3 uur zonder te hoeven zappen beeld gegeven waarna de ontvanger weer de pop up laat zien. even heen en weer zappen en we mogen weer kijken.
de 3e ben ik nog niet wezen kijken
Reputatie 8
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.

Jij gaat er onterecht vanuit dat de firmware bij alle Telfort modem/routers nu speciaal zou zijn aangepast om daarmee met de laatste TV-ontvanger firmware compatibel te zijn.
Dat is echter niet het geval.

Afhankelijk van het model is de firmware van de originele Telfort modem/routers al erg lang of minder lang geleden niet meer aangepast. In ieder geval is de firmware van de modem/routers een stuk ouder dan die van TV-ontvangers. Bovendien hebben meer recentelijke aanpassingen in firmware van modem/routers geen betrekking op TV streaming diensten van de TV-ontvanger.

Onderstaande modem/router modellen heb ik voor de gelegenheid allemaal even opnieuw getest. Via elke router heb ik normaal werkende TV-ontvangst.
  • De firmware van de ZyXEL P-2812HNU-F1 is al "tijden" (3 jaar !!) - V3.11TUE8
  • De firmware van de ExperiaBox V8 is al "tijden" (febr. 2017) - versie 02.00.138v2W4
  • De firmware van de ExperiaBox V10 is reeds wat langer (>9 maanden) V1.01.01T01.9
  • De firmware van de ExperiaBox V10A is - v6.00.28 build 130 (op speciaal verzoek door Telfort te pushen m.b.t. VPN).
Overigens verliep de set-up met de V10A best moeizaam.
Ik moest de V10A en de TV-ontvanger stroomloos maken. Erna eerst alleen de V10A opnieuw weer opstarten, en echt zeker wel 10+ minuten wachten alvorens de TV-ontvanger weer in te schakelen, alvorens de software / firmware van de TV-ontvanger zich correct opnieuw installeerde.

En zoals eerder aangehaald, gebruikers van een FritzBox als vervanging van de door Telfort geleverde modem/routers, (en ikzelf met Synology), melden geen problemen met de streaming van TV-ontvangers.

Dus ik vermoed dat het probleem toch ergens in je set-up zit? Je zou als test
"1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit"
eens volledig afkoppelen, en dan van de overige 2 TV-ontvangers, de software/firmware vernieuwen. Als dat dan goed werkt, de 3e TV-ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel, zonder managed en unmanaged switches ertussen. (En ook weer software/firmware vernieuwen).
Reputatie 1
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.
en het volgende maakt mij dus knetter. inhoudelijk krijg je geen antwoord.
het probleem is op alle ontvangers!
1 ontvanger direct aan de router
1 ontvanger door 2 managed switches
1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit
ff met de laatste beginnen als die ontvanger aanstaat (tv) valt de wifi uit. dit begrijp ik ivm het niet kunnen managen van de multicast pakketten. tv kijken werkt(e) wel. nu na ca 7 min zender wisselen of pause play.
ontvanger door 2 managed switches werkt(e) nu zender zappen (7min) of pause play
ontvanger rechtstreeks aangesloten aan de ubiquiti router werk(e) na ca 7 min zappen of pause play
uitgeprobeerd 2 ontvangers op hetzelfde kanaal. geen verschil met 1 ontvanger beiden moeten zappen of pauseplay
OOK mist de programma informatie die je onder in beeld zou moeten hebben bij het zappen (alle ontvangers)
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik snap dat het zeer irritant is. Ik wil je graag helpen, maar zoals @Babylonia ook al aangeeft: ik kan vooralsnog geen ondersteuning bieden als je een eigen router gebruikt. Ik moet dan eerst weten of het probleem ook speelt met onze apparatuur.
Reputatie 8
Een wat vreemde vergelijking.

Om in dezelfde stijl daarop te reageren. Ik zou eerder zeggen, als jij een startmotor van een Toyota in een Opel zet, krijg je van de Toyota garage evenmin support als je met de Opel naar de Toyota garage gaat om verhaal te halen over het slechte functioneren van de startmotor.

Als je niet bereid bent de TV-ontvangers in een originele set-up te proberen, zal Telfort je geen ondersteuning geven. Heel het gedoe kan namelijk gewoon aan je eigen netwerk situatie liggen.

Er zijn hier op het forum genoeg gebruikers die Telfort TV-ontvangers zonder problemen achter een eigen router hebben hangen met de daarvoor geldende set-up. Alleen jij klaagt erover dat het niet goed functioneert met het door jouw gekozen router model. Zou zeggen, helaas niet de juiste keus router als je daar zoveel problemen mee hebt?
(Bijv. Fritzbox gebruikers heb ik nooit horen klagen dat aangesloten TV-ontvangers niet werken).

Reageer