beantwoord

Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

• 3 oktober 2019
  • 81 reacties
  • 1419 keer bekeken

Toon het eerste bericht

81 reacties

Reputatie 1

er zit geen verbetering in.
in de afgelopen periode verschillende dingen geconstateerd
van een paar dagen alleen de “gratis zenders”
tv gids niet werkend
bij aanzetten eerst wel direct beeld wat daarna door de geen zender pop up wordt gestopt. 
en nu geen beeld wel krakend geluid bij aanzetten.  en als er gepauzeerd wordt 3 sec en dan afspelen. dan is er prima beeld en geluid
op de router kan ik zien dat er ongeveer 7 mb gedownload word voor tv  maar ook dat er regelmatig verkeer terug gestuurd word. mtu van 1500 naar 1492 gebracht maar dat verbetert ook niet.
het aparte is dat ik eerst met deze config 2 maanden geen probleem had. en als ik een setting had veranderd en dit beïnvloedt de goede werking dat dit direct zichtbaar was. dus elke keer een ja of nee opleverde (ja wel werken (minimum 1 uur) of nee niet werkend). het terug gaan naar een config waarbij het eerst wel werkte levert ook geen oplossing

Reputatie 1

Reputatie 1

en zoals ik al eerder had aangegeven. de reden van deze verandering was een storing in de analoge tv signaal. welk verteld werd dat dit al afgesloten was. en ook niet hersteld kon worden.
verbazend genoeg werkt het analoge tv signaal nog steeds!

Reputatie 8

Ah, nu wordt het een en ander duidelijk.
Een variant in de aansluit modellen glasvezelkastjes, maar wel de verkeerde
voor aansluiting op de nieuwe glasvezel propositie!!

Zie een schematisch in delen uitgetrokken afbeelding en let dan op de achterste grondplaat,
die bij dit schema slechts enkelvoudig is uitgevoerd.

Die achterste glasvezel grondplaat is bij jouw situatie naar ik vermoed dubbel uitgevoerd.
(Vandaar in jou situatie ook rechts nog een kastje met coax-aansluiting daarop geplaatst).

Op die grondplaat met twee eind glasvezel “pluggen”,
horen de volgende onderdelen op geplaatst te worden.

• Links het NT-glasvezelkastje.
    (Een “mediaconverter” die optisch signaal omzet naar ethernet en omgekeerd).
  • Rechts een beschermingsdeksel (meestal wit) voor de tweede glasvezel.
    (Bij nieuwe glasvezel propositie niet in gebruik).

Hier een voorbeeld waarbij de rechterkant van de grondplaat nog is te zien, omdat de beschermdeksel ontbreekt. In een bericht van Telfort glasvezel < HIER >

Voor jouw situatie horen die eerder getoonde kastjes wel uitgewisseld te worden
(en in de centrale op juiste wijze te zijn gepatched, mocht dat niet zijn gebeurd ???)
Telfort webcare moet maar weer snel een monteur aansturen, met de waarschuwing dat die niet bang moet zijn voor een konijn. :sunglasses:

Reputatie 1

Telfort? heb je een monteur die niet bang is ?

Ik lust nog wel een verse monteur!

Reputatie 1

Dag@TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik ben weer terug van weggeweest! :wink:  Ik zie dat je niet meer op Bart zijn vragen hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. 

het lijkt er op dat er toch een stukje hardware nog aangesloten moet worden
dus heb je een monteur die niet bang is voor konijnen?

Reputatie 8
Badge +11

Ik ga ervan uit dat ik een heb die niet bang is. Hij komt komende dinsdag 5 november tussen 17.00 en 19.00 uur. Mocht het niet uitkomen dan wil ik je aanraden om even te bellen met 0900-9596 om de afspraak te verzetten. Ik hoor graag hoe het bezoek verlopen is. 

Reputatie 1

vandaag was de dag dat een monteur het nt kastje heeft vervangen.
en met het telfort modem heb ik nu ook beeld op alle kanalen.
zo far zo good
nu weer met mijn eigen apparatuur. en mogelijk helpt deze info om ook mijn apparatuur weer goed te krijgen.
kanaal 1474 1473 1472 1395 193 192 191 140 129 112 111 110 96 89 88 78 77 76 71 54 52    werken zonder problemen.
kanalen 1  - 1471 die dus niet eerder vermeld zijn werken niet of
leveren even iets van kraak soms beeld en dan www.foutcode.tv/geenzender
door kort te pauzeren en vervolgens weer op play te drukken is er weer storingsvrij beeld
dus ik vermoed een verhuizing van (servers  / ip adressen) die met de route die ik heb niet ingesteld niet bereikbaar is ??

de config die ik heb gebruikt is ook van dit forum 
Dus ja het is mijn apparatuur
er is een voor mij onbekende wijziging plaats gevonden
ja als het telfort router nu gebruikt wordt is alles werkend
Wie heeft de gouden tip?

Reputatie 8

Met je eigen apparatuur (met de door jouw gebruikte set-up en sub-nets) nog eens de TV-ontvangers volledig uitschakelen, en na 10 minuten weer inschakelen.
Eventueel erna nog eens opnieuw de firmware inladen en fabrieksherstel van de instellingen:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Plus erna nog enkele minuten extra de tijd geven om TV-gids volledig te laten inladen.

Gewoon niet overhaast te werk gaan. (Ga tussendoor iets anders doen).

Reputatie 1

ik heb ontvanger terug naar factory settings gezet
met  mijn eigen netwerk wil de software niet geladen worden.
weer terug naar telfort router en de software wordt geladen
(geen abbo nummer hoeven in te voeren ??)  alle kanalen werken
terug naar eigen router
geen verschil met gisteren. dus enkele kanalen prima anderen niet of niet goed  :tired_face:

Reputatie 8

Heel jammer,
dan zit er in de instellingen / mogelijkheden met je eigen apparatuur ergens toch een manco.

Reputatie 1

Heel jammer,
dan zit er in de instellingen / mogelijkheden met je eigen apparatuur ergens toch een manco.

Maar wat? Waarom sommige kanalen wel en anderen niet!
als ik 3 maanden zonder problemen heb kunnen kijken en nu niet meer. 
wat is er veranderd?
ben ik de enige die hier last van heeft?
ik ben toch niet de enige met een ubiquiti router? ik heb de config hier uit dit forum vandaan

welke richting moet ik zoeken?

Reputatie 8

Technisch gezien heb ik er geen verklaring voor, heb er ook geen expliciete informatie over.
Maar vermoed dat gedurende een bepaalde tijd, mogelijk nog twee systemen gehanteerd werden in de wijkcentrale, die beide nog actief waren, zolang de transitie van oud naar nieuw voor nogal wat mensen gaande was?

Op het moment dat een complete wijk is omgezet, koppelt men het oude systeem dan volledig af.

Met de omzetting van jouw eigen connectie, en die van andere gebruikers, kunnen daar mogelijk nog best wat maanden tussen zitten, voordat het uiteindelijk definitief is afgerond.

Gebruikers die zich hier op het forum hebben gemeld met expliciet gebruik van "Ubiquiti routers”,  dat is uitermate weinig. Degene die onderwerpen zijn gestart hebben doorgaans erg veel problemen ondervonden. Vanuit die informatie zou het nooit mijn keus zijn om juist dat type router te kiezen.
Maar afgaande op bijv. ook informatie bij KPN, zouden er wel werkende set-ups moeten zijn.

Te expliciet om “voor  mij” de vinger te leggen op de zere plek waar het probleem zit.
(Ik heb geen ervaring met Ubiquiti routers, wel andere Ubiquiti apparatuur, maar is wat anders).

Reputatie 1

er moeten bepaalde dingen universeel zijn en niet merk gebonden
bvb de vlans
34 voor internet
4 voor ip tv
de dhcp request string
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server no-update

no update of update  maakt geen verschil
zonder de  (&quot;IPTV_RG&quot;)  komt er geen ip adres op vlan 4 

netwerk adres
route 
extra mac adres bvb om dat er anders maar 1 ip adres gegeven word.

De telfort info om je eigen router te kunnen gebruiken zijn minim
daar word verteld dan de settings zijn vlan 34/1 en 4/5  wat de  /1 en de /5 inhouden wordt er niet verteld 
(al met al is deze hele ellende niet nodig als Telfort gedaan had wat er belooft was. router in bridge zetten of het mogelijk maken om de voip niet te censureren)

Reputatie 8

De diepgaande configuratie regels (waarvan hier op het forum meer te vinden is) gaan mij te ver.
Mogelijk heb je wat aan de configuratiebestanden die bij KPN op het forum staan.
Die zou je op detail kunnen aanpassen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Het enige verschil met Telfort is dat er geen gebruik gemaakt wordt van PPPoE,
en andere VLAN’s voor internet, en geen aparte VLAN voor VOIP.

De nummers achter de breukstreep in de opgave   VLAN 34/1 en 4/betreft de “prioriteit”.

De basis voor het stuk m.b.t. “routed mode IPTV” is bij KPN hetzelfde als bij Telfort.
Misschien een optie om dat gedeelte uit de configuratiebestanden van KPN te halen?

Enkele andere router modellen laten zich een stuk eenvoudiger instellen.
-- Fritzbox heeft reeds een profiel voor Telfort in hun router (laatste firmware). Kiezen en het werkt.
-- DrayTek is relatief ook makkelijk in te stellen, omdat die zeer ruime VLAN instellingen kent.
   Bij de Nederlandse support wordt aangegeven hoe routed mode IPTV wordt ingesteld.
-- Synology, kwestie van een paar vinkjes plaatsen, en invullen van VLAN 34 en VLAN 4
   Heeft alleen geen routed mode IPTV, en mist daardoor de extra apps, YouTube en Netflix.

Reputatie 1

de info die onder kpn en telfort staan zijn de artikelen die ik heb gebruikt om het werkend te krijgen
en dat heeft het ook goed gedaan voor 2 maanden.
als er iets is gewijzigd bvb in de classless routes. dan kan ik daar niets over terug vinden
Eerder aangegeven is het feit dat een 10 tal kanalen wel werken. dat als er gepauzeerd word en weer op play gedrukt word er wel werkend beeld is.
en dat het niet meer werkt vanaf ongeveer een maand geleden
Het zou fijn zijn om een hint naar een oplossing te krijgen 
ik ben van mening dat als een techneut zou gaan vertellen wat de ip adressen zou zijn van de server kanalen die wel werken en die niet werken dat daar de sleutel naar een oplossing licht

voor de rest zijn dingen vaak binair. het werkt of het werkt niet. 

Reputatie 8

Eerder dacht ik gelezen te hebben dat je gebruik maakt van één of meerdere managed switches?
Je kunt dan een switch gebruiken tussen NT-glasvezelkastje en Experia Box.

Met gebruik van “Wireshark” en een hulp pakketje "NPCAP” kun je een capture maken en uitlezen van het data-verkeer wat naar je Experia Box gaat.
Daarbij kun je alle gegevens m.b.t. TV, (internet en VOIP) eruit filteren.
(Met uitzondering van het VOIP wachtwoord, dat is bij een V10 en V10A nu juist versleuteld).

https://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/Ethernet

https://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/Loopback

https://nmap.org/npcap/

Mogelijk heb je nog hulp aan wat YouTube filmpjes hoe een en ander te gebruiken.

Als voorbereidingen om een managed switch in te zetten om een “capture” te maken,
zou je één poort van de switch als “mirror” moeten instellen.
Die “mirror” poort sluit je dan aan op de LAN-poort van een PC of laptop. (De npcap heb je nodig op de PC om de data tevens in je PC te kunnen krijgen en door Wireshark te laten opvangen).

Één poort van de switch aan het NT-glasvezelkastje,
één poort aan de WAN-poort van de Experia Box.

Bij een fabrieksreset van de Experia Box worden alle relevante gegevens in de V10 gepust.
Dus ook van alle achterliggende IP adressen van servers die gebruikt worden bij IPTV.
Die gegevens lees je tevens uit vanuit de capture vastgelegd met Wireshark.

Kost wel even bestudering, maar volgens mij moet het daarmee wel lukken.
Ik ben benieuwd of het je iets oplevert.

Op die wijze heb ikzelf geprobeerd VOIP gegevens te achterhalen van KPN en Telfort internetaansluitingen voor de Experia Box modellen V8 (KPN), V10 en V10A.
Alleen bij de Experia Box V8 van Telfort (+ ZyXEL router) is het wachtoord niet versleuteld.
Maar daarbij heb je deze omslachtige capture methode met een switch niet nodig.
Dat is simpeler rechtstreeks te doen met de hulpmiddelen van deze router modellen zelf.
(Bij een “KPN” V8 is wachtoord wel versleuteld, en heeft geen menu capture optie in de router).

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik begrijp dat het glasvezelkastje is vervangen en alles naar behoren werkt als je de Experia Box aansluit. Dat is mooi. Het is natuurlijk wel frustrerend dat je wel nog tegen problemen aan loopt als je je eigen router aansluit. Ik zie dat @Babylonia je al op weg helpt. Ik ben benieuwd of het met zijn adviezen lukt om alles werkend te krijgen.

Reputatie 1

Ik ben nog steeds opzoek naar de gouden tip!
omdat sommige kanalen prima werken
en de anderen dmv pauzeren en dan play ook functioneren
Dus Vlan functioneert
route functioneert
Internet functioneert

Reputatie 8

Maar heb je nog iets “extra's” kunnen uitlezen via capture van de datastream en Wireshark??

Reputatie 1

nog geen tijd gehad voor draadjeshaai 

Reputatie 1

ik zie in de logging 
igmpproxy.service: Unit entered failed state.
maar nergens waarom deze failt 

Reputatie 1

igmp uitgezet geen verschil
origineel router terug gezet. wel tv geen telefonie ivm censuur poort 5060
en niet de optie om dit aan te passen

Reputatie 1

alleen met het originele router wil de config geladen worden van de tv kastjes

Reputatie 8

Kun je helemaal geen telefonie gebruiken met eigen VOIP apparatuur,
of werken alleen bepaalde functies niet?

In mijn eigen situatie zijn bij gebruik van de Experia Box bepaalde functies niet meer mogelijk, zoals in de wacht zetten of doorschakelen naar een andere handset / telefoon.
Maar kan ik op zichzelf wel bellen en oproepen ontvangen. (Meer info bij vorig onderwerp).

Reageer