Sinds 2 weken heen en weer zappen om tv te kunnen kijken

  • 3 oktober 2019
  • 16 reacties
  • 323 keer bekeken

Reputatie 1
sinds 2 weken moet ik nu als ik tv wil kijken elke keer up en neer zappen. knettergek word ik hier van

Admin: bericht afgesplitst van dit topic en nieuw topic aangemaakt.

16 reacties

Reputatie 8
Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of als je een "powerline" verbindingsset gebruikt, problemen daarmee, dan het heeft te maken met de update van de firmware van de TV-ontvanger. Beter een eigen onderwerp daarvoor aanmaken om dat probleem te bespreken.
Reputatie 1
deze tv ontvanger is rechtstreeks op de (eigen)router aangesloten en heeft zijn eigen netwerk 1 utp kabel van ca 1-m cat5
Reputatie 8
Vandaar dat ik tevens opmerk:
"Dat lijkt me eerder met een slechte internetconnectie te maken te hebben, of....."

Dus dat zou je eerst een kunnen uitzoeken (in een eigen topic, los van dit onderwerp).
Reputatie 7
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Dat lijkt me inderdaad behoorlijk irritant. Krijg je dan ook een foutmelding of foutcode te zien? Of is dat niet het geval? Ik zie dat je meerdere tv-ontvangers hebt. Speelt het probleem op één tv-ontvanger of op alle ontvangers? Wil je de tv-ontvangers eens omruilen van plek? Speelt het probleem dan nog steeds op dezelfde tv-ontvanger? Net als @Babylonia ben ik ook benieuwd of je internetverbinding wel stabiel is. Kun je dat controleren? Van wat voor router maak je gebruik?
Reputatie 8
vanuit een ander topic met soortgelijke probleemstelling lees ik dat je een eigen router gebruikt.
https://forum.telfort.nl/tv-338/tv-kanalen-lopen-vast-84575

Tja, dan is de eerste actie toch om gewoon de Telfort modem/router aan te sluiten.
En te kijken of je daarmee dezelfde problemen ervaart.

Twee topics voor hetzelfde probleem aanhouden lijkt me niet handig in de overzichtelijkheid ervan.
Reputatie 1
Er was mij netjes gevraagd om een eigen topic aan te maken.
als er al een topic was had het te maken met of installatie of het wegrennen van de monteur
waar nog geen oplossing voor getroffen is...
dit is iets nieuws
bijkomstig eigenaardigheid is dat als ik de tv stream ffe pauzeer en vervolgens op play druk is er geen probleem en kan ik de gehele dag tv kijken. alleen als de tijd in beeld komt moet ik opletten dat ik mijn eigen klokken niet ga verzetten
Dus samengevat installatie eigen modem voltooit. 3 maanden prima gebruik van kunnen maken
verstoring van af vorige week
kijken met kleine vertraging gaat prima.

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 1
De reden van eigen modem is is dat ik een voip server draai en dus ook controle moet hebben over de router. telfort geeft mij niet deze optie. het terug plaatsen van het telfort modem houd dus in dat externe gebruikers van mijn voip dienst geen telefonie hebben.
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen
ik hoef natuurlijk niet te vragen of deze updates getest zijn met routers die niet van kpn/telfort zijn
want buiten philips is er geen andere gloeilampenfabriek toch dus ... hoeft er met anderen geen rekening te worden gehouden.
als er in de grotemensenwereld een update word uitgevoerd werden alle partijen er bij betrokken
maar goed 20 jaar in de IT weren gezeten te hebben is het niet mijn keuze geweest om bij KPN terecht te komen. maar goed ik vroeg of er suggesties waren.
zijn er andere multicast adressen bij gekomen andere Ip adressen waar nog rekening mee gehouden moet worden?

Admin: bericht verplaatst vanuit dit topic.
Reputatie 8
ik heb vernomen dat er updates uitgevoerd zijn van de settop boxen

Die updates zouden ook door moeten lopen met gebruik van een eigen router.
Kijk in de informatie van de TV-ontvanger welke versie je hebt.
Onder het menu, dan ----> instellingen ----> Systeem instellingen ----> Systeem informatie

UI-versie: 3.66.02 (Althans bij een Arcadyan HMB 2260 V2)
Software-versie: 7.3.79-1

Mocht dat niet het geval zijn, kun je een update forceren:
Onder het menu, dan ----> instellingen
Dan 2x op de knop met geel rondje van de afstandbediening klikken.
Beide opties rechts in het menu op "JA".

Neemt niet weg, dat als je problemen hebt met gebruik van een "niet KPN/Telfort" router,
je simpelweg als "test" de originele KPN/Telfort router moet terughangen om te kijken of je met die setup geen problemen hebt. (Met herstart power uit / power aan van de TV-ontvanger).
De rest aangaande Philips en 20 jaar ICT doet totaal niet ter zake.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @TelfortVindMijnNaamTeLang. Zoals je kunt zien heb ik je berichten verplaatst vanuit het andere topic. Dan houden we het een beetje overzichtelijk. Als ik het goed begrijp gebruik je een eigen router omwille van VoIP. Dat is natuurlijk prima. Alleen is het, zoals @Babylonia ook al aangeeft, wel belangrijk om te weten of het probleem met iTV ook speelt als je de tv-ontvanger(s) aansluit op je Experia Box. Op die manier kunnen we namelijk controleren of het probleem ontstaat tussen je eigen router en de tv-ontvanger(s).

Wat de update van je tv-ontvanger betreft: ik heb het voor je gecontroleerd en ik zie dat alle drie je tv-ontvangers de laatste softwareversie hebben. Die zijn dus al geüpdatet.
Reputatie 1
het valt me nu ook op dat er geen programma info meer is
de tvgids functioneerd prima maar tijdens zappen is er geen info
en door 1sec op pause te drukken en vervolgens op play gaat alles prima! dan valt de zender niet weg

en natuurlijk kan ik het experia modem even gebruiken om te kijken, maar eerlijk gezegd is dat een beetje als met een lekke band naar de toyota garage gaan. en vervolgens moet horen dat ik met mijn opel daar niets aan heb, omdat ze alleen banden die onder een toyota staan kunnen plakken.
vanwaar dit laatste omdat er veel te vlug een probleem afgeschoven word
Reputatie 8
Een wat vreemde vergelijking.

Om in dezelfde stijl daarop te reageren. Ik zou eerder zeggen, als jij een startmotor van een Toyota in een Opel zet, krijg je van de Toyota garage evenmin support als je met de Opel naar de Toyota garage gaat om verhaal te halen over het slechte functioneren van de startmotor.

Als je niet bereid bent de TV-ontvangers in een originele set-up te proberen, zal Telfort je geen ondersteuning geven. Heel het gedoe kan namelijk gewoon aan je eigen netwerk situatie liggen.

Er zijn hier op het forum genoeg gebruikers die Telfort TV-ontvangers zonder problemen achter een eigen router hebben hangen met de daarvoor geldende set-up. Alleen jij klaagt erover dat het niet goed functioneert met het door jouw gekozen router model. Zou zeggen, helaas niet de juiste keus router als je daar zoveel problemen mee hebt?
(Bijv. Fritzbox gebruikers heb ik nooit horen klagen dat aangesloten TV-ontvangers niet werken).
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @TelfortVindMijnNaamTeLang. Ik snap dat het zeer irritant is. Ik wil je graag helpen, maar zoals @Babylonia ook al aangeeft: ik kan vooralsnog geen ondersteuning bieden als je een eigen router gebruikt. Ik moet dan eerst weten of het probleem ook speelt met onze apparatuur.
Reputatie 1
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.
en het volgende maakt mij dus knetter. inhoudelijk krijg je geen antwoord.
het probleem is op alle ontvangers!
1 ontvanger direct aan de router
1 ontvanger door 2 managed switches
1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit
ff met de laatste beginnen als die ontvanger aanstaat (tv) valt de wifi uit. dit begrijp ik ivm het niet kunnen managen van de multicast pakketten. tv kijken werkt(e) wel. nu na ca 7 min zender wisselen of pause play.
ontvanger door 2 managed switches werkt(e) nu zender zappen (7min) of pause play
ontvanger rechtstreeks aangesloten aan de ubiquiti router werk(e) na ca 7 min zappen of pause play
uitgeprobeerd 2 ontvangers op hetzelfde kanaal. geen verschil met 1 ontvanger beiden moeten zappen of pauseplay
OOK mist de programma informatie die je onder in beeld zou moeten hebben bij het zappen (alle ontvangers)
Reputatie 8
ik verwacht dat het dmv een update is gebeurt. welke naar alle waarschijnlijkheid met timing te maken heeft. welke natuurlijk in het originele modem automatisch is aangepast.

Jij gaat er onterecht vanuit dat de firmware bij alle Telfort modem/routers nu speciaal zou zijn aangepast om daarmee met de laatste TV-ontvanger firmware compatibel te zijn.
Dat is echter niet het geval.

Afhankelijk van het model is de firmware van de originele Telfort modem/routers al erg lang of minder lang geleden niet meer aangepast. In ieder geval is de firmware van de modem/routers een stuk ouder dan die van TV-ontvangers. Bovendien hebben meer recentelijke aanpassingen in firmware van modem/routers geen betrekking op TV streaming diensten van de TV-ontvanger.

Onderstaande modem/router modellen heb ik voor de gelegenheid allemaal even opnieuw getest. Via elke router heb ik normaal werkende TV-ontvangst.
  • De firmware van de ZyXEL P-2812HNU-F1 is al "tijden" (3 jaar !!) - V3.11TUE8
  • De firmware van de ExperiaBox V8 is al "tijden" (febr. 2017) - versie 02.00.138v2W4
  • De firmware van de ExperiaBox V10 is reeds wat langer (>9 maanden) V1.01.01T01.9
  • De firmware van de ExperiaBox V10A is - v6.00.28 build 130 (op speciaal verzoek door Telfort te pushen m.b.t. VPN).
Overigens verliep de set-up met de V10A best moeizaam.
Ik moest de V10A en de TV-ontvanger stroomloos maken. Erna eerst alleen de V10A opnieuw weer opstarten, en echt zeker wel 10+ minuten wachten alvorens de TV-ontvanger weer in te schakelen, alvorens de software / firmware van de TV-ontvanger zich correct opnieuw installeerde.

En zoals eerder aangehaald, gebruikers van een FritzBox als vervanging van de door Telfort geleverde modem/routers, (en ikzelf met Synology), melden geen problemen met de streaming van TV-ontvangers.

Dus ik vermoed dat het probleem toch ergens in je set-up zit? Je zou als test
"1 ontvanger door 1 managed en 2 unmanaged switches waar ook een wifi punt aan vast zit"
eens volledig afkoppelen, en dan van de overige 2 TV-ontvangers, de software/firmware vernieuwen. Als dat dan goed werkt, de 3e TV-ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel, zonder managed en unmanaged switches ertussen. (En ook weer software/firmware vernieuwen).
Reputatie 1
nieuw symptoom
afgelopen nacht dmv een lekken de cv kortsluiting gehad. waardoor het geheele huis stroom loos is geworden. (dus reset van alle apparaten)
na de storing verhopen te hebben en de stroom weer in te hebben geschakeld
kwam ook de tv weer in de picture.
maar nu alleen de zegmaar vrije kanalen? dit op de ontvanger die door 1 switch word aangestuurd
de tv ontvanger beneden (rechtstreeks aangesloten op modem) heeft nu 3 uur zonder te hoeven zappen beeld gegeven waarna de ontvanger weer de pop up laat zien. even heen en weer zappen en we mogen weer kijken.
de 3e ben ik nog niet wezen kijken
Reputatie 8
De managed switches die je gebruikt. Van welk merk en type zijn ze?

In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met een managed switch, waarbij bepaalde functies niet goed werkte. Met een firmware update is dat toen hersteld. Dus sowieso belangrijk na te gaan wat de laatste firmware versie is, en voor zover nog niet in gebruik, dat gaan updaten.

Reageer