Remote desktop op LAN en Arcadyan VGV7519

• 28 juni 2015
  • 6 reacties
  • 896 keer bekeken

Reputatie 2
Hallo allemaal,

dit issue valt bij mij niet direct op zijn plek.

Afgelopen vrijdag de switch gemaakt van VDSL naar glasvezel. Het modem is uitgewisseld van Zyxel p2812 voor Arcadyan VGV7519. Voor de switch naar glasvezel was ons netwerk restrictief ingesteld (Statische DHCP met expliciet MAC adres). Om het na de switch alles even aan de gang te krijgen werken we momenteel met de de dynamische dhcp toekenning van het modem.

In de huidige situatie merk ik dat ik vanuit mijn laptop geen (LAN) remote desktop meer kan pakken bij mijn desktop systeem. Raar, want in mijn beleving is dat interactie tussen host en cliënt en heeft het modem hiermee niets te maken. In eerste instantie dacht ik dat Windows 8.1 (laptop - cliënt) in de remote desktop tool nog een mapping gebruikte naar het oude IP adres van de Windows 7 RDC host ten tijde van het vorige modem. Om die reden niet de windows naam van de RDC host ingevuld, maar echt het IP van de RDC host, zoals dit in het Arcadyan modem bekend stond.

Om eerlijk te zijn had ik RDC meer flexibel geacht. Iemand een idee wat hier fout gaat, vast een stom probleem, en raakt RDC van de leg door de andere adresrange 192.168.2 i.p.v. 192.168.1. Of maak ik zelf nog een stomme fout, ik ben momenteel niet de meest geduldige persoon 😉. Iemand een idee?

6 reacties

Reputatie 8
Als jij denkt dat de range 192.168.2 i.p.v. 192.168.1 daar debet aan is, verander je die range toch even in de router? (Na verandering wel rekening houden met de nieuwe gateway om aanvullende veranderingen in de router uit te voeren).
Reputatie 2
Nog maar eens de moeite genomen mij op het internet te verdiepen in het niet kunnen draaien van die remote desktop. Met die Arcadian VGV7519 zijn standaard alle port forward poorten dicht gezet. Dit maakt het modem een ultieme veilige oplossing. De trade off lijkt alleen een gemis aan functionaliteit. Via http://ipscanner.nl is te testen welke port forwards op het modem open staan. De arcadian staat dus helemaal dicht zoals in onderstaand plaatje is te zien.

Ter nuancering, ipscanner zal de WAN to LAN port forwards lezen. Dit hoeft nog niet veel te zeggen over LAN to LAN. Het feit dat ik problemen heb met RDP kan wel relatie hebben met dat de lokale poort 3389 (RDP) dicht staat.

Dat RDP mogelijk moet zijn op de Arcadian modems weet ik. Port forwarding zou trouwens niet nodig zijn als op het modem de NAT loopback functionaliteit geactiveert zo staan. Mogelijk is dit laatste een veiliger benadering dan de port forward invalshoek.

Telfort, graag van jullie een reactie. Hoe stel ik mijn modem zo in dat ik binnen mijn LAN normale over normale RDP functionaliteit kan beschikken?
Reputatie 8
Het is normaal dat die poorten bij benadering van buitenaf dicht staan. Alleen als je een specifieke port forwarding doet naar een "server" achter je router die een van die poorten ook daadwerkelijk gebruikt, zal er een positieve match zijn bij IP-scanning.

Als jij geen services hebt draaien en niet specifiek een portforwarding hebt ingesteld om van buitenaf te benaderen, horen juist alle poorten bij een IP-scan gesloten te zijn.

Als voorbeeld:
Je hebt een NAS achter de router aangesloten, waarop je een eigen webserver hebt draaien die je door mensen van buitenaf wilt laten benaderen. Pas in dat geval zal poort 80 als "positief" open poort gescand worden.

Het zou eruit zien als alle genoemde poorten een positieve match zouden geven bij een IP-scan zonder een service te hebben ingesteld.

Wat is nu de bedoeling, wat wil je bereiken?
Binnen je eigen thuis netwerk (LAN) heb je niets te maken met poorten, alleen met interne IP-nummers.

Je geeft zelf al aan dat de Arcadyan een ander standaard LAN gateway IP-range gebruikt als je Zyxel.
Dus als je de IP- niet verandert hebt hoe jij met remote desktop de PC wilt benaderen, naar een IP wat nu wordt uitgegeven binnen die nieuwe IP-range zal die connectie nooit plaatsvinden.

Bovendien zou ik vaste IP-nummers instellen, en niet op basis van DHCP, wil je een volgend keer ook weer connectie met je PC willen hebben waarbij de PC toevallig niet een ander IP-adres heeft toegewezen gekregen op basis van die DHCP.
Reputatie 2
Bedankt voor je reaktie! Op dit moment staat inderdaad de DHCP server aan voor zowel desktop computers als mobiles.

Mijn doel is heel eenvoudig, via een laptop, geconnecteerd via Wifi op mijn LAN een Desktop systeem met RDP benaderen. Op de Zyxel had ik inderdaad fixed IP adressen. Voor het gemak had ik op Arcadian alles via DHCP laten uitgegeven. Ik verwachtte dat het computer ID wel aan het IP adres zou worden gemapped.

Als je denkt dat het weer fixed maken van de desktops zou helpen om die Remote Desktop connectie weer werkende krijgen kan ik dat wel weer zo inrichten. Het Arcadian modem gaat daar op zich wel flexibel mee om, omdat je per apparaat kan bepalen of iets een flexibel toegekend IP moet krijgen of een fixed IP.

Om eerlijk te zijn las ik te veel issues op het net van mensen die met Arcadian modems problemen hadden met Remote Desktop. Voordat ikzelf van alles ga proberen wilde ik weten of anderen dit herkennen of juist (ook informatie) probleemloos werken met Remote Desktop binnen het LAN in samenspel met Arcadian modems.
Reputatie 8
Je schreef:
"Het Arcadian modem gaat daar op zich wel flexibel mee om, omdat je per apparaat kan bepalen of iets een flexibel toegekend IP moet krijgen of een fixed IP."

In bijna elke router kun je zelf bepalen of je apparaten wel of niet een fixed IP geeft. Stel je simpelweg niets in voor een apparaat, krijgt het een IP op basis van DHCP. Dat hoef je niet apart op te geven.
Alleen apparaten die je vastlegt voor een fixed IP zullen een fixed IP krijgen.

Als je de toegewezen LAN IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten etc. makkelijk wilt aflezen, zijn er handige apps voor een smartphone, die je LAN scant en weergeeft via je WiFi verbinding. Ik geef je hierbij een lijstje van allerlei handige apps. Geeft je beter inzicht in je LAN. (Kijk met name naar de app "FING").

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Handige tooltjes om latere instellingen te vergemakkelijken. Heb je een smartphone op basis van Android?
Installeer apps om de sterkte van bijv. het WiFi signaal op te meten, netwerk te controleren en snelheden te testen.

< WiFi analyser > Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
Kun je makkelijker bepalen of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router beter op een ander kanaal
kunt zetten. Stel in op een kanaal wat het minst belast is.
aanvullend eventueel < Network Signal info > of de < Pro versie ervan >
< WiFi Overview 360 > zeer uitgebreide variant, geeft ook aan welke kanalen. De < Pro versie ervan >

< Fing Android > of < Fing iOS > om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit
(info over IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten e.d.).

< Ookla speedtest - Android > of < Ookla speedtest - iOS >
Controleer de snelheid van de internetverbinding via WiFi. Omdat WiFi altijd de beperkende factor is,
en niet de bekabelde WAN modem/router-aansluiting, geeft dat een goede indruk van je WiFi doorgifte.

Een kabeltester om UTP kabels te testen < bijv. zoiets >
Eigenlijk een onontbeerlijk stukje gereedschap.
Zelfs nieuwe kabels voldoen niet altijd aan de benodigde eisen. (Spreek uit ervaring).
Reputatie 8
Badge +19
Je kan ook Teamviewer installeren, dan heb je al die lastige RDP instellingen niet nodig.

https://www.teamviewer.com/nl/

Reageer