beantwoord

RDS Signaal wordt niet ontvangen

• 5 maart 2018
  • 25 reacties
  • 776 keer bekeken

Ik ben aangesloten op glas maar ik ontvang mijn radiozenders via de coax(analoog) op mijn tuner. Normaal gesproken ontvang ik, indien de radiozender dit mee stuurt, in de meeste gevallen ook het RDS signaal. Dit signaal is t.b.v. nuttige informatie zoals de zendernaam, radiotekst, EON, etc. Sinds enige tijd ontvang ik het RDS signaal niet meer. Dit geldt NIET voor alle zenders maar wel voor bv. Classic FM, NPO1, NPO2, NPO4 en BNR. Ik ontvang het WEL bij bv. Radio Gelderland, Radio 10 Gold en 100%NL. Glasmodem vervangen of de coax kabel heft geen zin zoals gesuggereerd werd bij de telefonische melding. Ik heb er een 2e tuner aangehangen maar die heeft hetzelfde verschijnsel. Wat is er aan de hand? Stuurt de Glasvezel provider het signaal soms niet meer mee ten voordele van de bandbreedte of andere diensten?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 13 maart 2018, 10:54

Hoi Jekko, ik heb van mijn collega's begrepen dat wij dit signaal niet meer van Classic FM aangeboden krijgen. Hierdoor zie je deze info niet meer op de tuners terug.
Bekijk reactie

25 reacties

Het lijkt mij eerder dat de desbetreffende omroepen het niet allemaal meer mee sturen. Maar het kan maar zo zijn dat het niet wordt doorgegeven door de distributeur, maar dat klinkt niet logisch als er zenders zijn waar je het wel ontvangt.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jekko, welkom op het forum. Als beide tuners geen RDS informatie meer doorgeven, dan moet je inderdaad gaan kijken naar andere oorzaken. Aangezien de RDS informatie als onderdeel van de frequentie voor het radiosignaal, de zenders die je noemt zitten qua bereik bij elkaar maar dan zou ik verwachten dat ze in het geheel niet werken. Kan je je postcode en huisnummer toevoegen aan je profiel? Dan ga ik dit laten controleren door de collega's die de TV beheren. Mogelijk dat zij hier een verklaring voor hebben.
Reputatie 8
Badge +17
Ik ben aangesloten op glas maar ik ontvang mijn radiozenders via de coax(analoog) op mijn tuner.Hoe heb jij de radio dan aangesloten? Want de TV ontvanger van Telfort heeft geen COAX uitgang, toch?
@Kees-Jan de tuner zal net als hier op de coax uitgang van de NT zitten (oude propositie)
Daarnaast heeft de Tv ontvanger in dit geval de Amino ook een coax rf uitgang maar die zal niet worden gebruikt die geeft in feite alleen het itv deel weer op uit mijn hoofd kanaal 88, tijdje geleden getest. En ik betwijfel of de radiokanalen via itv rds signalen hebben.
Zojuist hier ook even gekeken op genoemde zenders
Classic FM hier 91.5 geen rds signaal
NPO 1 94.1 netjes rds
NPO 2 94.6 idem netjes rds
NPO 4 95.5 rds aanwezig
BNR 90.9 rds aanwezig

Het beperkt zich op de gebruikte tuner tot hoofdzakelijk RDS RT de naam van de omroep.
Het zou een lokaal probleem kunnen zijn behalve Classic Fm die stuurt dit mischien gewoonweg niet uit.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Galdor, bedankt voor de dubbelcheck! Van Jekko heb ik nog geen gegevens. Vind je het erg als ik een melding onder jouw aansluiting maak hierover? Dan kan het zijn dat mijn collega's je hier nog over bellen als het afgehandeld is. Hoor het graag van je! 🙂
Op zich geen probleem maar omdat de catv frequenties etc als ik het goed heb regio gebonden zijn weet ik niet in hoeverre dat nut heeft.
Ik heb dit meer gedaan als test dat het in de regio van Jekko lijkt te zitten, maar jij bent vast beter op de hoogte hoe en waar die signalen op de vezel gezet worden.
Dank voor jullie reacties. Adresgegevens heb ik in mijn profiel gezet.
1. Toelichting op mijn aansluiting. Ik krijg inderdaad coax en digi binnen via glas. Reuze handig want ik kan overal analoog TV kijken en in de woonkamer digitaal via de STB box. Bovendien kan ik gebruik blijven maken van mijn harddisk recorders via het analoge signaal.
2. Ik denk ook dat het lokaal moet zitten. Wellicht niet voor Classic FM want die zijn nogal eigenzinnig. Ze doen bv. niet mee aan DAB+. Maar juist voor Classic FM maak ik gebruik van RDS. Van de overige zenders waarbij NIET RDS wordt ontvangen, ontvang ik WEL het RT signaal (RT= Radio Text). Daarom denk ik ook dat het lokaal zal zijn. De distributeur(Glashart???) heeft zijn (software)instellingen niet goed staan vermoed ik. Maar ja hoe krijg ik dat bij de leverancier tussen de oren? Doe je best Wieger. Groet, Jekko.
Reputatie 3
Is het niet een instelling op je tunner,? volgens mij hebben deze zenders actieve RDS
dus waar de tekst over het scherm loopt...
Zal morgen eens kijken, zit in het zelfde verzorgingsgebied DVB-c id 7461 regio Deventer
Radio Text = onderdeel van RDS je ontvangt dus wel RDS.
Op de genoemde zenders is ook PTY= programtype beschikbaar en CT= clocktime.
Dus ik weet niet wat je mist maar ik begin nu toch te denken dat er gewoonweg steeds minder wordt meegestuurd door de zenders zelf. En niet alle functies hebben nut voor een stationair audiosysteem.
Heel eerlijk gezegd kijk ik er in de auto ook nooit naar de AF functie is handig maar daar blijft het wel bij.
De TA/TP ging al meteen uit als ik een cd luister wil ik niet dat die onderbroken wordt.

Wat zie je bij Radio Gelderland bijvoorbeeld wel wat je bij NPO2 mist?
Reputatie 3
RDS gewoon aanwezig (zelfde verzorgings gebied)
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jekko, ik ga het aankaarten bij ons netwerkteam. Op basis van je omschrijving kan ik niet niet met 100% zekerheid stellen dat het niet bij jou thuis optreedt, maar is er voldoende reden om dit verder na te zoeken. Wat betreft jouw bevindingen Maxje, ik weet niet zeker of jullie gebruik maken van dezelfde backbone voor analoge TV. Qua verzorgingsgebied ligt het inderdaad dicht bij elkaar. Ik ga het daarom nog verder uitpluizen. Als ik meer weet, dan kom ik er bij jullie op terug.

Bedankt voor de reacties! 🙂
Ik ben het met Galdor eens. Maxje, waar jij een voorbeeld van stuurt, is het RT signaal (64 karakters). Bij RDS krijg ik naast de RT informatie ook de Tijd, PI, EON, Genre bv. L.Classic, of Jazz of News. enz enz.
Bij mijn weten is RT een soort "genepen" RSD signaal een wordt het via een apart frequentiebandje meegestuurd. Naast dat "RT bandje" heb je ook een "RDS bandje". En ik vermoed dat dat "RSD bandje" niet (meer) geserved wordt doordat ze er filters op hebben gezet of de software van de transmissie apparatuur hebben gewijzigd. Daar kan alleen Wieger achter komen lijkt me. Daarom schreef ik al: doe je best Wieger:?
Reputatie 7
Badge +7
Dat gaat ik zeker doen, Jekko! 😳
Jekko verwar je nu RT niet met RT+

RT (radio text)Met deze functionaliteit kan een radiozender een vrije tekst van 64 karakters meesturen. Dit kan statisch (slogan van station, bijvoorbeeld) of dynamisch zijn (uitvoerder en titel van het huidig spelend nummer, bijvoorbeeld).

RT+ (radio text plus)RT+ is ontwikkeld om de luisteraar extra informatie te geven vanuit de radio text. De ontvanger kan in de RT+ direct bepaalde onderdelen uit de radio text plaatsen, zoals de titel en artiest van een huidig spelend nummer.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jekko, mijn melding is doorgestuurd naar een aannemer om toch verdere controle bij jou thuis te doen. Hierover ga je nog gebeld worden.
Reputatie 3
Ik wil alleen aangeven dat hier de RDS gewoon werkt als altijd. en ik weet zekker dat ik achter het zelfde z.g.headend zit bepaalde zenders hebben dynamische RDS, als deze bij de zender mee wordt aangeboden en andere alleen zender naam.
Denk eerder aan oversturing van je tunner? Jekko of probeer eens 50khz offset.

Compimenten Wieger 😳 voor je goede storing analyse, de meeste van je collegas hebben geen idee als het niet om iptv gaat
Reputatie 7
Badge +7
Ik werk al enige tijd met glasvezel, zelfs nog toen Telfort Glasvezel Concepts ICT heette. Die ervaring betaalt zich nu uit, denk ik! :$

Een stemmetje in mijn achterhoofd neigt ook naar een probleem bij Jekko thuis, al wil ik hier zekerheid voor hebben. Oversturing of instraling kan hier zeker van invloed zijn. Als je zeker weet dat je op dezelfde headend zit, dan wordt dat scenario zeker aannemelijker. Ik wacht nog even de bevindingen vanuit de aannemer af. In de tussentijd lijkt het me goed om het advies van Maxje nog te volgen, Jekko. Zo kunnen wij in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk uitsluiten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jekko, ik zie het bericht terug vanuit de aannemer. Die geeft aan dat het signaal goed aangeleverd wordt en dat hij toch een probleem vermoedt bij jou thuis. Kan je met de tips van Maxje nog aan de slag?
Op de eerste plaats dank voor jullie inspanningen. Ik ga de opmerkingen even chronologisch beantwoorden.
1. Galdor; ik kende het RT+ signaal niet dus dat heb ik even gegoocheld. De info die RT+ meestuurt is nou net de info die ik mis. Zoals de titel en artiest van een huidig spelend nummer. Die info ontvang ik dus wel bij de zenders waarbij de RDS indicator oplicht.
2. Maxje; oversturing daar heb ik niet aan gedacht. Met 50 Khz offset weet ik niet wat je bedoeld maar ik vermoed dat het een soort demper is. Helaas stopt hier mijn kennis. Ik heb wel twee vragen aan jou.
A. Krijg jij op de zender NPO1 naast de informatie van zendernaam en de omroep, de informatie zoals titel en artiest van een huidig spelend nummer, genre van de zender zoals News, L. Classic? En springt je RDS indicator aan?
B. Krijg jij van Radio Gelderland PI, de lopende banner Radio Gelderland, Varied? En is je RDS indicator aan gesprongen?
3. Wieger, tuurlijk is het signaal goed maar ik denk dat het policy is van de aanbieder of distribiteur. Je hoeft het voor mij niet verder uit te diepen hoor maar als je het echt wilt weten dan kun je eens informeren bij het SQC (AVMC) van KPN in Hilversum. Tot slot mag ik nog even doorzeuren? Hoe zit het met Classic FM want ik denk dat die partij er gewoon mee gestopt is om RDS aan te bieden.
Alles ter leering ende vermaeck. Als jullie het zat zijn ook goed hoor no hard feelings. Groeten, Jekko.
Mijn tuner is beperkt wat de RDS indicator betreft dus Maxje vertel.
Wel zie ik hier bij Radio Gelderland bij pty none ct none en rt none dus die zouden dit niet meesturen.
NPO1 geeft aan genre Current affairs
Op mijn tuner zie ik zoals eerder gezegd alleen de stations aanduiding en de omroep meer niet.
Reputatie 3
Jekko,
Nog even antwoord op je vragen:
NPO1 en Gelderland wordt zogenaamde auxiliary RDS dat wordt mee gegeven, dus alle RDS informatie die de omroep meegeeft wordt doorgezet.
Bij bijvoorbeeld BBC1 wordt alleen zender naam mee gegeven BBC R1 en is PTY en eventuele RT niet benoemd vermoedelijk omdat deze zenders geen RDS pid hebben in de aanvoer.
Er zijn niet zo heel veel PTY omschrijvingen: Neuws Current Affairs,info,sport,education,Drama,culture,Varied,Pop muzic Rock,Easy Listening,Light,Alarm,documentary,Oldies, jazz,Phone in,Religion,Social Affairs,Other Muzik,Light classical, easy Listening Music zijn volgens mij alle mogelijk heden voor PTY
Ok, dank je wel maxje. Jou info komt overeen met wat ik ook heb. Maar dat vermoede je al vanwege dat headend. Op mijn tuner zit een RDS indicator en dat zet me waarschijnlijk op het verkeerde been omdat ik dan denk dat ik geen RDS ontvang. Terwijl ik dat wel op sommige zenders ontvang maar dan in beperkte mate omdat de omroep niet alles volledig meestuurt (auxillary). Die indicator springt in dat laatste geval niet aan. Veel dank nogmaals. Ik wacht nog ff op Wieger m.b.t. Classic FM en daarna is het voor mij closed.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jekko, ik heb van mijn collega's begrepen dat wij dit signaal niet meer van Classic FM aangeboden krijgen. Hierdoor zie je deze info niet meer op de tuners terug.
Dank voor jullie meedenken en antwoorden. Ik beschouw de topic als afgedaan. Groeten, Jekko:)

Reageer