beantwoord

Radio luisteren zonder tv aan te zetten

Vreemd dat het onderwerp radio verstopt zit in TV.
Terwijl je misschien vele uren meer radio luistert dan TV kijkt.
icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 18 maart 2019, 11:56

Hi @mdevries18, dat zijn goede vragen. Goed dat je ze hier stelt, zodat wij en andere gebruikers je kunnen helpen.

Ik zie dat je al verschillende adviezen gekregen hebt, daar sluit ik me helemaal bij aan. Om de televisie niet aan te hoeven zetten, kan je de tv-ontvanger aansluiten op een versterker of ander apparaat, zoals Enterprise je aanraadt. Je kan het zendernummer in het display van de tv-ontvanger zien, en met een zenderlijst weet je dan precies welke zenders waar zitten, zoals JanD tipte. Laat het gerust weten als je vragen hebt.

Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2
mdevries18 schreef:

Terwijl je misschien vele uren meer radio luistert dan TV kijkt.

Hallo @mdevries18 ,
dat komt omdat bij Telfort de radio verwerkt zit in de decoder in tegenstelling tot de kabelboeren, waar de radio ook nog apart analoog aangeleverd wordt.
Reputatie 8
Badge +19
mdevries18 schreef:

Je bedoelt in de rubriek 'TV' op dit forum..?
Je bedoelt zoals Enterprise schrijft het forum, dat heeft dan deels naar ik vermoed te maken met zoals JanD schrijft dat we radio luisteren via de TV ontvanger. Mits je zelf geen internet radio gebruikt of DAB tuner.

Radio luisteren door eerst je TV scherm aan te moeten zetten. Lekker energievriendelijk .....
Geen hond die dat doet. Is gewoon manier om dienstverlening uit te kleden voor hetzelfde geld.
Reputatie 8
Badge +19
mdevries18 schreef:

Radio luisteren door eerst je TV scherm aan te moeten zetten. Lekker energievriendelijk .....
Geen hond die dat doet. Is gewoon manier om dienstverlening uit te kleden voor hetzelfde geld.

Zit er nog een vraag of zo in je verhaal..?
Je kan trouwens ook radio luisteren door een audiokabel (analoge tulpkabel of optische kabel) tussen de TV-ontvanger en een 'ouderwetse' versterker, een stereosetje of een ander multimedia apparaat aan te sluiten... alles wat geluid kan doorgeven en afspelen eigenlijk.
Dan kan de TV gewoon uitblijven...
De TV kan niet uit, want dan kan je geen zender kiezen.
Reputatie 8
Badge +19
mdevries18 schreef:

De TV kan niet uit, want dan kan je geen zender kiezen.

Met de Arcadyan en Arris TV-ontvangers (beide met de witte afstandsbediening) kies je de zenders toch echt op de TV-ontvanger en niet op de TV.
Of heb je een ander merk of type TV-ontvanger met een zwarte afstandsbediening..?
Ja, dat snap ik. En hoe kan je dan zien welke radiozender je selecteert ?
Reputatie 6
Badge +2
mdevries18 schreef:

Hallo @mdevries18 ,
je kunt een zenderlijst uitprinten en dan het kanaalnummer kiezen of
je zet de tv even aan, kiest het kanaal en zet dan de tv weer uit.
Reputatie 6
Badge +8
Hi @mdevries18, dat zijn goede vragen. Goed dat je ze hier stelt, zodat wij en andere gebruikers je kunnen helpen.

Ik zie dat je al verschillende adviezen gekregen hebt, daar sluit ik me helemaal bij aan. Om de televisie niet aan te hoeven zetten, kan je de tv-ontvanger aansluiten op een versterker of ander apparaat, zoals Enterprise je aanraadt. Je kan het zendernummer in het display van de tv-ontvanger zien, en met een zenderlijst weet je dan precies welke zenders waar zitten, zoals JanD tipte. Laat het gerust weten als je vragen hebt.
Ik kan de zender helemaal niet in het display van mijn ontvanger zien. Er brandt alleen een aan/uit lampje.
JanD schreef:

mdevries18 schreef:

Hallo @mdevries18 ,
je kunt een zenderlijst uitprinten en dan het kanaalnummer kiezen of
je zet de tv even aan, kiest het kanaal en zet dan de tv weer uit.

Lekker omslachtig.....
Reputatie 8
Badge +19
mdevries18 schreef:

Ik kan de zender helemaal niet in het display van mijn ontvanger zien. Er brandt alleen een aan/uit lampje.

Dat klopt, de TV-ontvanger heeft geen RDS...
Je hoort vanaf 801 wel een zendernummer van een radiokanaal te zien.
Dan ben ik toch benieuwd welk model ontvanger op de Arris zie ik het kanaal nummer. Nu staat deze bij ons standaard op één bepaald kanaal dus dan maakt het niet veel uit.

Bij de Amino heb je geen display, en is een zender kiezen lastiger.
Ik heb een Amino.
Dan zou je nog radio vanaf je glasvezelkastje via coax kunnen luisteren.
Echter niet lang meer dan krijg je vermoedelijk een Arris en gaat eerder genoemde op.
Ook de Amino kan je via een optical met een versterker verbinden dan hoeft de TV niet speciaal aan echt ben ik met je eens is een zender kiezen lastig. Ik gebruikte daar destijds de app voor via de gids het radio station kiezen en dan afspelen.
Ik vind het allemaal amateuristisch gedoe. Maar waarschijnlijk gaat het hier over keiharde winstoptimalisatie. Zelfde maandbedrag en minder service. Met allemaal halfslachtige argumenten. Is toch fantastisch slecht verhaal: ik betaal niets minder, krijg wel minder en mag op de koop toe nog extra investeren in nieuwe DAB+ ontvangers.
Reputatie 5
Badge +4
@mdevries18 ik vind persoonlijk dat je wel een beetje ondankbaar overkomt, iedereen probeert je hier belangeloos te helpen maar uit je reacties blijkt niet echt dat je dat waardeert. Ik vind de stelling dat ze dit doen voor meer winst wel een beetje overdreven.

Echter snap ik je wel dat het op een Amino ontvanger wat lastiger is. Maar wissel je vaak van zender? Je kan toch bij normaal gebruik de juiste zender selecteren en dan je tv uitzetten (geluid via een versterker laten lopen).

Overigens zijn op de huidige ontvangers de kanaalnummers wel zichtbaar wat het dus al een stuk makkelijker maakt. Misschien overwegen om over te stappen naar dit systeem?

Reageer