beantwoord

Problemen met 2e TV ontvanger

• 8 september 2016
  • 4 reacties
  • 739 keer bekeken

Hallo iedereen,

sinds gisteren is mijn alles-in-1 standaard van Telfort actief. Alles netjes volgens de boekjes aangesloten en alles lijkt te werken (internet, wifi, telefoon en 1e tv). Uiteindelijk loop ik toch tegen het volgende probleem aan:

Vanaf de modem loopt bij mij een eigen kabel (geen van Telfort, deze is te kort) naar boven naar mijn 2e TV ontvanger. Dit is een CAT6 UTP kabel. De kabels die Telfort leveren zijn allen CAT5e FTP. Nu wil het volgende: als ik alles aansluit werkt mijn 2e TV ontvanger niet en geeft Foutcode 11 (geen verbinding met modem) terwijl deze kabel bij mijn vorige provider wel gewoon werkte... Als ik de 2e TV ontvanger direct (beneden) aansluit op de modem (op poort 2, want poort 1 zit mijn andere TV ontvanger die wel werkt) dan heb ik hier wel TV van, hiermee is uitgesloten dat de TV ontvanger kapot zou zijn. Ook krijg ik op poort 2 van de modem gewoon een bekabelde internetverbinding met mijn laptop (met kabels van Telfort). Als ik mijn laptop boven op de oude bekabeling aansluit heb ik hier geen verbinding mee. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige UTP kabel naar boven kapot is gegaan, daar hij in een PVC buis door mijn huis loopt. Ik heb dus de volgende vragen:

- Zou het zo kunnen zijn dat mijn huidige CAT6 UTP kabel niet toereikend is (aangezien Telfort CAT5e FTP levert). Dit lijkt mij onwaarschijnlijk maar verdient een vraag...
- Zou ik het probleem kunnen oplossen door de stekkers van mijn eigen huidige kabel te vervangen door nieuwe RJ45 stekkers? Geen idee welke stekkers er nu op de kabel zitten maar dit zouden zomaar RJ11 stekkers kunnen zijn... (kan je dat ergens zien? en is het zo dat Telfort alleen werkt met RJ45 stekkers?)
- Dat de kwaliteit van TV kijken minder wordt door lange kabels, is logisch, maar vindt het raar dat het bij mijn vorige provider wel werkte en nu niet... Of heeft Telfort een advies in maximale lengte van de kabels en dat als je kabel langer is deze het gewoon niet doet (lijkt me ook onwaarschijnlijk...)?

Of zijn er mensen met andere ideeën?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
icon

Beste antwoord door k.koert 10 september 2016, 10:11

Babylonia, dank voor je reactie!

Gisteravond zelf de kabels doorgemeten en inderdaad bleek ader 7 lost te zijn in 1 van de stekkers, dit betekent dus dat het na het zetten van een nieuwe stekker allemaal opgelost is!

Dit draadje kan dus gesloten worden;)
Bekijk reactie

4 reacties

Niemand een idee?
Reputatie 8
Met wat je vertelt, lijkt mij de enige conclusie te zijn dat er "een kink in de CAT6 kabel" zit.
Ik verwacht niet dat de kabel die door een leiding is getrokken zelf beschadigingen heeft, maar eerder dat de connecties van die kabel niet deugen. Dus de stekkertjes die eraan zitten.

Je kunt met het juiste gereedschap wel nieuwe RJ45 stekkers / plugjes aan een kabel zetten.
Een handig setje ervoor, inclusief kabeltester (eigenlijk onontbeerlijk bij het controleren van kabels) e.d.:
http://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-tester/187/1197318/netwerk-kabel-tester-toolkit.html

En dan nog de nodige RJ45 stekkers:
http://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_stekkers.html

De lengte voor interne UTP-bekabeling is in een normaal woonhuis nooit een probleem. Het kan tot 100 meter.
Babylonia, dank voor je reactie!

Gisteravond zelf de kabels doorgemeten en inderdaad bleek ader 7 lost te zijn in 1 van de stekkers, dit betekent dus dat het na het zetten van een nieuwe stekker allemaal opgelost is!

Dit draadje kan dus gesloten worden;)
Reputatie 8
Mooi dat het snel is opgelost. Veel plezier met je nieuwe aansluiting.

Reageer