beantwoord

Problemen ITV icm HDMI switch

  • 27 maart 2019
  • 42 reacties
  • 720 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Beste Telforters,

Ik loop tegen een irritant probleem aan.
Ik heb een HDMI switch (zie foto).

Hieraan hangen de volgende devices.
1 Telfort ITV box
1 Chromecast
1 PS 4
1 kodi box

Wisselen tussen de devices gaat zonder problemen.
Behalve als ik wissel naar de Telfort ITV box.
Er verschijnen dan hele lichte pixel stipjes her en der in beeld en zo nu en dan zie je een soort flits door het beeld. Heel vervelend

De enige manier waarop dit op te lossen is is door de ITV box uit te schakelen en meteen weer aan.

Ik wil dit natuurlijk niet elke keer hoeven doen.

-Wat heb ik al geprobeerd?

Alle apparaten eraf, tv toestel uit terwijl de Telfort box aan stond. Tv weer aan, zelfde gedoe. Telfort box uit en weer aan, opgelost.

Andere HDMI kabels geprobeerd. De kabels van alle andere apparaten getest op de Telfort ITV box. Geen resultaat.

Andere poorten op de HDMI switch geprobeerd. Geen resultaat.

De ITV box van boven op deze HDMI switch getest. Zelfde probleem

Een ITV box van T-Mobile en Online getest, geen probleem.



- mijn settings:

De tv zelf staat op auto beeld settings
De ITV box staat op 1810@50hz

Verder kan ik niets wijzigen.

Ik vindt het vreemd dat alleen de ITV box dit gedrag vertoont...
Ik zou er normaal geen probleem mee hebben ware het niet dat ik een tv wall aan het bouwen ben waarbij ik de Telfort ITV box in de wand wil bouwen.


Iemand nog tips?

Ps: ok heb maar 1 HDMI aansluiting op desbetreffend tv toestel
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 23 mei 2019, 08:02

@dikkedikkie Ik ben er weer. Nu wel een antwoord ontvangen van mijn collega.

Hij geeft aan dat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een hdcp handshake, welke komt uit de HDMI switch.

Hij geeft ook aan dat zij gebruik maken van een HDMI switch van ATEN die wel goed werkt.
Bekijk reactie

42 reacties

Reputatie 3
Badge
Correctie,

Op de box settings op 720p gezet.
Probleem opgelost
Reputatie 8
Badge +10

1080p (progressive scan) heeft nog geen zin op een TV-ontvanger, er wordt niets uitgezonden in 1080p.
Voor progressive scan zal je een Blu-ray moeten afspelen...
Alle uitzendingen zijn in 1080i (interlaced) en daarnaast is 'HD' bij een provider altijd in 720i (totdat iemand mij het tegendeel bewijst... 😉).
Excuus voor dit stukje of topic Dat houd in dat wat HD wordt genoemd geen HD zou zijn??🤔 720 is bij mijn weten SD geen HD.

De resolutie van 1280 x 720 beeldlijnen voldoet volgens de industrie aan de laagste High Definition specificatie.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

Alle uitzendingen (zowel in 720 als in1080) zijn interlaced, dat bedoelde ik.
Reputatie 8
Badge +10
Ik weet de verwarring al ik ga uit van 720×576 pal dus echt SD. Of de amerikaanse tegenhanger 640×480 ntfs. Als de uitzendingen/streams niet interlaced waren hadden we hogere bitrate's.
Het kleinste getal van de beeldverhouding wordt aangehouden als referentie, dus het aantal verticale beeldlijnen.
Progressive scan vereist twee maal zoveel bitrate als interlaced.
Reputatie 8
Badge +12
Ik begrijp je punt. Echter is het zo inderdaad zo zoals Babylonia ook aangeeft waarbij de hardware bij het ene apparaat beter voldoet dan bij het andere. Dit is niet alleen met hardware het geval, maar ook kabels hebben verschillende kwaliteit.
Reputatie 8
Badge +10

Ergo... upscaling geeft wél een 'relatief beter' beeld.
De upscaling software berekent (en 'gokt' vervolgens) op basis van de omliggende pixels hoe de ontbrekende pixels er uit zouden moeten zien en past de kleur en helderheid hierop aan waardoor voor de kijker een 'gedetailleerder' beeld ontstaat.
Meer detail heb ik werkelijk nog nooit gezien.
Wat er niet is aan detail kan er ook niet bijgetoverd worden.

Er zijn wel heel knappe algoritmes en trucjes die een "schijn" van meer detail opleveren.
(Bijv. hoger contrast en verscherping - "unsharp masking" op contouren van beelddetails).
Maar werkelijk meer detail is het niet. Als je weet waar je op moet letten, zie je dat echt.
("Beeld" / digitaal beeld is jarenlang mijn vak geweest).

De algoritmen die dan nog eens op een heel hoogwaardig niveau daarmee nog het verst komen, worden niet in een TV-ontvanger of TV toegepast omdat dat teveel rekenkracht vergt. Daar is de gebruikte hardware/software te slecht voor en het beeld te gecomprimeerd om dat in een refresh rate van TV beeld op dat hoge niveau door te rekenen.

Je draaft door... 😉 zoek geen diepere technische betekenis achter mijn reactie, ik wil alleen aangeven dat upscaling niet voor niets beschikbaar is in vrijwel alle TV's en TV'ontvangers.
De fabrikanten hebben hier niet voor niets een klein kapitaal ingestoken om dit te ontwikkelen en te implementeren in hun hardware...


Babylonia schreef:Je kunt alleen meer detail in een beeld hebben als het bronmateriaal daadwerkelijk een hogere resolutie aan beelddata bevat.
Nee... 720 beeldlijnen zijn 720 beeldijnen, niet meer en niet minder.
Meer detail krijg je alleen door minder compressie (veelal MPEG4) op het originele bestand toe te passen.
Sorry, is wat verwarrend verwoord. Met het bronmateriaal bedoel ik de aangeleverde stream.

Niet de resolutie waar de TV-ontvanger of TV op ingesteld staan. Ofwel een 1080 aangeleverde stream als het gaat om HD GLAS streams. In tegenstelling tot "gewone" HD streams die 720 zijn.
(Beide interlaced).

Je weet dus zeker dat de HD glaszenders in 1920 x 1080 aangeleverd worden..?
Reputatie 8
...ik wil alleen aangeven dat upscaling niet voor niets beschikbaar is in vrijwel alle TV's en TV'ontvangers. De fabrikanten hebben hier niet voor niets een klein kapitaal ingestoken om dit te ontwikkelen en te implementeren in hun hardware...
Ze moeten wel, wil beeld er nog enigszins toonbaar "niet blokkerig" uitzien.
Maar je link beschrijft prima waar de bottleneck zit:

Verwacht geen prachtig Full HD beeld

Nu je dit alles gelezen hebt wil je natuurlijk gelijk kijken of jouw beeld nog een stuk verbeterd kan worden. Toch moet je geen wonderen verwachten. Vergeet niet dat SD (standaard definitie) materiaal bestaat uit ruim 400.000 pixels en dat dit allemaal berekend moet worden naar Full HD (meer dan 2 miljoen pixels). Hier is veel rekenkracht voor nodig en dit zal niet altijd vlekkeloos gaan. Vooral bij snel bewegende beelden kun je vaak zien dat de upscaler moeite heeft met het berekenen van al die extra pixels.

Dat vergelijk geldt nog steeds eveneens voor HD versus Full HD.
Meer detail kan alleen met een hogere resolutie, niet met upscaling.
Met HD GLAS zie je werkelijk meer detail dan hetzelfde TV-kanaal met "gewoon HD" wat is geupscaled naar 1080. Dat echt meer detail bij HD GLAS kan alleen als de stream een hogere resolutie bevat. (Vergelijkbaar met Ziggo HD - 12-13 Mbps stream - 1080i).
Zal ik nu eens zeggen dat zelfs met de tv ontvanger op 576p het beeld er op 1 en 661 er nagenoeg hetzelfde uit ziet op een UHD tv beeld verbeteraars op auto.

De tv ontvanger heeft enkel 720P geen i daarmee dus theorethisch al meer beeldlijnen per frame dan 540 bij 1080i

Perceptie van beeld blijft wat dat aan gaat heel lastig en persoonlijk.

Ik heb heel sterk de indruk dat de kwaliteits instellingen meer invloed hebben op het menu beeld zelf dan het eigenlijke tv beeld.
Reputatie 8
Zal ik nu eens zeggen dat zelfs met de tv ontvanger op 576p het beeld er op 1 en 661 er nagenoeg hetzelfde uit ziet op een UHD tv beeld verbeteraars op auto.
Dan heb je zeer slechte ogen, dan wel niet getraind om beeld "goed" te kunnen beoordelen en waarschijnlijk een slecht afgestelde TV als je dat verschil niet ziet?
Zelf gebruik ik een hardwarematig/softwarematig gekalibreerde TV.
(Overgebleven "tik" vanuit dat verleden in dat vakgebied, om monitoren en TV's in te regelen).
https://www.xrite.com/categories/calibration-profiling
-1 lijkt mij niet zeer slecht.
Die training ik zie wat ik zie.
Zo zie ik wel dat kanaal kanaal 82 bedroevend slecht is, dat ziet zelfs mijn partner en die boeit het helemaal niks. Echter het verschil van dit kanaal toen we van de Amino naar de Arris overgingen viel haar zelfs op daar is verder geen traning voor nodig.
Reputatie 8
Die training ik zie wat ik zie.
Tja bij geluid, ik hoor wat ik hoor.

Maar je moet mij niet vragen bij een repetitie van een symfonieorkest met koor welke partijen in dat orkest bijstelling behoeven, wie krachtiger moet inzetten, of wanneer solisten die zingen een correctie behoeven in de aanzet van hun stem, wat dan weer met ademhaling te maken zou kunnen hebben?? En dat ook nog in detail aan die mensen kunnen overbrengen dat het beter wordt.
Die verschillen merk ik waarschijnlijk niet eens op. Dirigent die er op getraind is wel.

Dat Madonna bij het Eurovisie Songfestival vals zong.
Tja, daar heb je geen training voor nodig. Dat kan elke kraai opmerken. (Vandaar ik ook).

Je kunt alles wel op een grote hoop gooien, maar zo zit het toch echt niet in elkaar.

Je kunt alles wel op een grote hoop gooien, maar zo zit het toch echt niet in elkaar.

Dat klopt ben ik het ook wel mee eens maar uit eindelijk komt het neer op wat je ziet en hoort en hoe je ernaar kijkt en luistert.

Echte audiofielen verbouwen hun huis voor de akoestiek om maar iets te noemen.

Of je nu wel of niet het verschil waarneemt tussen de verschillen maakt het programma waar je naar kijkt niet beter. Maar goed dit soort onderwerpen blijven overal op elk forum een intressant discussie punt.
Reputatie 6
Badge +7
Zet eens alle beeld verbeteraars uit op je tv en zet die dan eens op scannen (bij LG heet dat zo) en heb je al eens een andere ingang geprobeerd van de switch en heb je al alleen de box op TV gehad werkt het dan wel normaal ?
Reputatie 3
Badge
Zet eens alle beeld verbeteraars uit op je tv en zet die dan eens op scannen (bij LG heet dat zo) en heb je al eens een andere ingang geprobeerd van de switch en heb je al alleen de box op TV gehad werkt het dan wel normaal ?
Dag cobus, zoals je leest staat de tv op auto. Er is ook geen andere optie.
Ik heb andere poorten op de switch getest.
Rechtstreeks op de tv zelf werkt het prima. Is ook logisch want er wordt dan niet gewisseld met een ander device
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @dikkedikkie, ik begrijp dus als je switcht van een ander apparaat naar de tv-ontvanger, dan gaat het niet goed. Je geeft aan dat je de ontvanger dan uit en weer aanzet? Bedoel je daarmee even in standby en weer inschakelen of echt met de knop achterop de ontvanger?

Want al het ander gaat goed. Ook als de ontvanger rechtstreeks aangesloten is. Er lijkt dan toch moeite te zijn met de doorgifte via HDMI.
Reputatie 3
Badge
Hoi @dikkedikkie, ik begrijp dus als je switcht van een ander apparaat naar de tv-ontvanger, dan gaat het niet goed. Je geeft aan dat je de ontvanger dan uit en weer aanzet? Bedoel je daarmee even in standby en weer inschakelen of echt met de knop achterop de ontvanger?

Want al het ander gaat goed. Ook als de ontvanger rechtstreeks aangesloten is. Er lijkt dan toch moeite te zijn met de doorgifte via HDMI.

Hallo Bart,

rechtstreeks aan de tv werkt het prima. maar dan wordt er ook niet gewisseld tussen devices dus dat is dan wel logisch.
Verder gaat het inderdaad niet goed als ik tussen de tv ontvanger en een ander device wissel die beiden aan de switch hangen.

Wat ik gek vindt is dat het van alle devices die ik heb geprobeerd alleen bij de Telfort Itv box niet goed lijkt te gaan.
Ik zet de box dan trouwens helemaal uit met de knop achterop. In standy zetten en er weer uithalen heeft geen zin, dat verhelpt het probleem niet.
Reputatie 8
Badge +12
Dat is zeker logisch. Ik wilde het och graag even zeker weten. Ik heb nu de TV specialisten gevraagd of zij dit kunnen verklaren. Ik kan het namelijk niet. Ik weet niet of ik vandaag nog een reactie krijg, zo ja dan hoor je dat uiteraard, ander hoor je van mij ergens begin komende week.
Reputatie 8
- mijn settings:
De tv zelf staat op auto beeld settings
De ITV box staat op 1810@50hz

Ik vermoed dat je bedoeld 1080p@50Hz ?

Probeer eens de andere instellingen op de TV-ontvanger:
Automatisch - 1080i - 1080p@25Hz

(TV uitzendingen zijn op zichzelf nooit meer dan 1080i).
Reputatie 8
Badge +10
1080p (progressive scan) heeft nog geen zin op een TV-ontvanger, er wordt niets uitgezonden in 1080p.
Voor progressive scan zal je een Blu-ray moeten afspelen...
Alle uitzendingen zijn in 1080i (interlaced) en daarnaast is 'HD' bij een provider altijd in 720i (totdat iemand mij het tegendeel bewijst... 😉).

Reputatie 8
daarnaast is 'HD' bij een provider altijd in 720i (totdat het tegendeel bewezen is... 😉).
"GLAS HD" kanalen 661 t/m 670 is 1080i is echt scherper dan de 720 instelling.
Niet veel, maar toch echt waarneembaar.
Reputatie 8
Badge +10

daarnaast is 'HD' bij een provider altijd in 720i (totdat het tegendeel bewezen is... 😉)."GLAS HD" kanalen 661 t/m 670 is 1080i is echt scherper dan de 720 instelling.
Niet veel, maar toch echt waarneembaar.

Daarom heb ik het ook over de 'gewone HD' zenders, die van 8 Mbps zijn allemaal 720i...
En daarnaast zegt dat niet per definitie dat de Glas HD zenders in 1080i worden uitgezonden, die trekken vermoedelijk alleen meer Mbps omdat deze minder gecomprimeerd zijn dan de gewone HD zenders.
Maar ik steek daar mijn handen niet voor in het vuur...
Reputatie 3
Badge

- mijn settings:
De tv zelf staat op auto beeld settings
De ITV box staat op 1810@50hz
Ik vermoed dat je bedoeld 1080p@50Hz ?

Probeer eens de andere instellingen op de TV-ontvanger:
Automatisch - 1080i - 1080p@25Hz

(TV uitzendingen zijn op zichzelf nooit meer dan 1080i).



Dat heb ik inderdaad nog niet getest.
Dank voor de tip.
Reputatie 3
Badge




- mijn settings:
De tv zelf staat op auto beeld settings
De ITV box staat op 1810@50hz
Ik vermoed dat je bedoeld 1080p@50Hz ?

Probeer eens de andere instellingen op de TV-ontvanger:
Automatisch - 1080i - 1080p@25Hz

(TV uitzendingen zijn op zichzelf nooit meer dan 1080i).

Dat heb ik inderdaad nog niet getest.
Dank voor de tip.

helaas geen succes,

Zie bijgevoegde afbeelding.
Allemaal witte puntjes
Reputatie 8
Badge +12
@dikkedikkie dus een aanpassing in de box heeft het probleem opgelost. Heel erg fijn. Daar had ik ook niet aan gedacht. Bedankt voor tips en het delen van de oplossing. 🙂
Reputatie 3
Badge
Ja blijkbaar.
Ik ben er iig blij mee.
Dank allen.
Reputatie 3
Badge
@dikkedikkie dus een aanpassing in de box heeft het probleem opgelost. Heel erg fijn. Daar had ik ook niet aan gedacht. Bedankt voor tips en het delen van de oplossing. :)

Helaas, vreemd genoeg begon het gedoe vandaag opnieuw.

Ineens weer die spikkels in beeld.

Reageer