beantwoord

Problemen ITV icm HDMI switch

• 27 maart 2019
  • 42 reacties
  • 615 keer bekeken

Toon het eerste bericht

42 reacties

Dat weet ik, daarom dat ik jou bevinding niet meer dan logisch vindt.
Als die 66x kanalen wel 1080i zijn en de tv ontvanger staat op 720i dan zou in theorie de ontvanger deze eerst downscalen naar 720i waarna een FullHD tv deze weer zal upscalen, wat nooit bevordelijk kan zijn.

Daarom hebben 4k tv's nog niet heel veel meerwaarde, op zich prachtig beeld ik heb zelf een uhd toestel. Maar zolang er geen 2160 uitzendingen zijn niet heel nuttig.
Reputatie 8
Badge +11
@dikkedikkie Ik ben er weer. Nu wel een antwoord ontvangen van mijn collega.

Hij geeft aan dat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een hdcp handshake, welke komt uit de HDMI switch.

Hij geeft ook aan dat zij gebruik maken van een HDMI switch van ATEN die wel goed werkt.
Reputatie 3
Badge
Goedemorgen Bart,

Moeten we dan nu ook op gaan letten welke hardware we zelf aanschaffen?
Ik vind dat nogal wat, we zitten vast aan de tv box van Telfort en kunnen dus nu ook niet een HDMI switch kiezen?

Ik dacht trouwens dat consumenten eigen hardware aan mochten sluiten zoals Modem en Tv box...
Reputatie 8
Je zult naar ik denk altijd wel verschillen vinden in hardware waarbij het ene apparaat beter voldoet als een ander.

Ik dacht trouwens dat consumenten eigen hardware aan mochten sluiten zoals Modem en Tv box...

Dat is maar net hoe je dat eindapparaten besluit interpreteert. Op het KPN forum wordt door een klant geschreven dat omdat TV een dienst is door de provider geleverd ze deze dienst niet via apparatuur van derden hoeven te leveren. Met tv zit je namelijk met de verimatrix codering een STB van een andere leverancier zou daarmee overweg moeten kunnen. Wat er in feite op neer komt de KPN/Telfort software.

Met het genoemde HDCP kan een device maar zo op een zwarte lijst komen als bekend wordt dat een dergelijk apparaat onrechtmatig gebruikt "kan' worden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection
Reputatie 8
Badge +19

Nee, dan snap je niet hoe upscaling werkt.
Upscaling van een lager resolutiebeeld naar een hoger resolutiebeeld zal nooit meer detail / scherpte opleveren dan wat er oorspronkelijk in dat lagere resolutiebeeld zit.
(Detail wat er niet inzit komt er nooit bij). Upscaling zorgt er alleen voor dat door de algoritmen er een mooiere overgang is in de pixels zelf, zodat beeld er minder "geblokt" uitziet.

Ergo... upscaling geeft wél een 'relatief beter' beeld.
De upscaling software berekent (en 'gokt' vervolgens) op basis van de omliggende pixels hoe de ontbrekende pixels er uit zouden moeten zien en past de kleur en helderheid hierop aan waardoor voor de kijker een 'gedetailleerder' beeld ontstaat.

Je kunt alleen meer detail in een beeld hebben als het bronmateriaal daadwerkelijk een hogere resolutie aan beelddata bevat.

Nee... 720 beeldlijnen zijn 720 beeldijnen, niet meer en niet minder.
Meer detail krijg je alleen door minder compressie (veelal MPEG4) op het originele bestand toe te passen.

Ofwel "GLAS HD" kanalen omvatten als basis een hogere resolutie dan de normale HD kanalen.

... geen hogere resolutie dus maar minder compressie.
Door de lagere compressie wordt ook een 720 uitzending in glas HD groter waardoor er meer bandbreedte nodig is (zoals bekend 8 Mbps vs 13 Mbps).
Door minder compressie toe te passen zal het beeld gedetailleerder ziin, maar het blijft een 1280 x 720 resolutie.
Tenzij iemand mij ervan kan overtuigen dat Glas HD wél altijd in 1920 x 1080 wordt uitgezonden.
Voor zover mij bekend worden alle uitzendingen in 1080 x 720 naar de TV-ontvanger gestuurd, ook de Glas HD zenders.
Datzelfde gaat op voor de app streams althans op de KPN forums zijn er nog al wat discussies over het verschil in kwaliteit van die streams. Dat deze anders zijn (lagere kwaliteit) dan de streams op de tv ontvangers. Ik ben dan heel benieuwd of de 4K kanalen uit het KPN 4k pakket wel in 3840x2160 binnen komen de uitleg van @Enterprise volgend.

Die zelfde redenatie volgend kan dvbt2 de nieuwe digitenne techniek dus ook 1080x720 zijn om aan HD standaarden te voldoen. Er zou wel sprake zijn van HEVC/ H.265

Mischien maar een nieuw topic van maken.
Reputatie 8
De upscaling software berekent (en 'gokt' vervolgens) op basis van de omliggende pixels hoe de ontbrekende pixels er uit zouden moeten zien en past de kleur en helderheid hierop aan waardoor voor de kijker een 'gedetailleerder' beeld ontstaat.

Meer detail heb ik werkelijk nog nooit gezien.
Wat er niet is aan detail kan er ook niet bijgetoverd worden.
Er zijn wel heel knappe algoritmes en trucjes die een "schijn" van meer detail opleveren.
(Bijv. hoger contrast en verscherping - "unsharp masking" op contouren van beelddetails).
Maar werkelijk meer detail is het niet. Als je weet waar je op moet letten, zie je dat echt.
("Beeld" / digitaal beeld is jarenlang mijn vak geweest).

De algoritmen die dan nog eens op een heel hoogwaardig niveau daarmee nog het verst komen, worden niet in een TV-ontvanger of TV toegepast omdat dat teveel rekenkracht vergt. Daar is de gebruikte hardware/software te slecht voor en het beeld te gecomprimeerd om dat in een refresh rate van TV beeld op dat hoge niveau door te rekenen.

Babylonia schreef:Je kunt alleen meer detail in een beeld hebben als het bronmateriaal daadwerkelijk een hogere resolutie aan beelddata bevat.
Meer detail krijg je alleen door minder compressie (veelal MPEG4) op het originele bestand toe te passen.

Sorry, is wat verwarrend verwoord. Met het bronmateriaal bedoel ik de aangeleverde stream.
Niet de resolutie waar de TV-ontvanger of TV op ingesteld staan. Ofwel een 1080 aangeleverde stream als het gaat om HD GLAS streams. In tegenstelling tot "gewone" HD streams die 720 zijn.
(Beide interlaced).
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp je punt. Echter is het zo inderdaad zo zoals Babylonia ook aangeeft waarbij de hardware bij het ene apparaat beter voldoet dan bij het andere. Dit is niet alleen met hardware het geval, maar ook kabels hebben verschillende kwaliteit.
Reputatie 8
Badge +19

Meer detail heb ik werkelijk nog nooit gezien.
Wat er niet is aan detail kan er ook niet bijgetoverd worden.

Er zijn wel heel knappe algoritmes en trucjes die een "schijn" van meer detail opleveren.
(Bijv. hoger contrast en verscherping - "unsharp masking" op contouren van beelddetails).
Maar werkelijk meer detail is het niet. Als je weet waar je op moet letten, zie je dat echt.
("Beeld" / digitaal beeld is jarenlang mijn vak geweest).

De algoritmen die dan nog eens op een heel hoogwaardig niveau daarmee nog het verst komen, worden niet in een TV-ontvanger of TV toegepast omdat dat teveel rekenkracht vergt. Daar is de gebruikte hardware/software te slecht voor en het beeld te gecomprimeerd om dat in een refresh rate van TV beeld op dat hoge niveau door te rekenen.

Je draaft door... 😉 zoek geen diepere technische betekenis achter mijn reactie, ik wil alleen aangeven dat upscaling niet voor niets beschikbaar is in vrijwel alle TV's en TV'ontvangers.
De fabrikanten hebben hier niet voor niets een klein kapitaal ingestoken om dit te ontwikkelen en te implementeren in hun hardware...

Babylonia schreef:Je kunt alleen meer detail in een beeld hebben als het bronmateriaal daadwerkelijk een hogere resolutie aan beelddata bevat.
Sorry, is wat verwarrend verwoord. Met het bronmateriaal bedoel ik de aangeleverde stream.

Niet de resolutie waar de TV-ontvanger of TV op ingesteld staan. Ofwel een 1080 aangeleverde stream als het gaat om HD GLAS streams. In tegenstelling tot "gewone" HD streams die 720 zijn.
(Beide interlaced).

Je weet dus zeker dat de HD glaszenders in 1920 x 1080 aangeleverd worden..?
Reputatie 8
...ik wil alleen aangeven dat upscaling niet voor niets beschikbaar is in vrijwel alle TV's en TV'ontvangers. De fabrikanten hebben hier niet voor niets een klein kapitaal ingestoken om dit te ontwikkelen en te implementeren in hun hardware...
Ze moeten wel, wil beeld er nog enigszins toonbaar "niet blokkerig" uitzien.
Maar je link beschrijft prima waar de bottleneck zit:

Verwacht geen prachtig Full HD beeld

Nu je dit alles gelezen hebt wil je natuurlijk gelijk kijken of jouw beeld nog een stuk verbeterd kan worden. Toch moet je geen wonderen verwachten. Vergeet niet dat SD (standaard definitie) materiaal bestaat uit ruim 400.000 pixels en dat dit allemaal berekend moet worden naar Full HD (meer dan 2 miljoen pixels). Hier is veel rekenkracht voor nodig en dit zal niet altijd vlekkeloos gaan. Vooral bij snel bewegende beelden kun je vaak zien dat de upscaler moeite heeft met het berekenen van al die extra pixels.

Dat vergelijk geldt nog steeds eveneens voor HD versus Full HD.
Meer detail kan alleen met een hogere resolutie, niet met upscaling.
Met HD GLAS zie je werkelijk meer detail dan hetzelfde TV-kanaal met "gewoon HD" wat is geupscaled naar 1080. Dat echt meer detail bij HD GLAS kan alleen als de stream een hogere resolutie bevat. (Vergelijkbaar met Ziggo HD - 12-13 Mbps stream - 1080i).
Zal ik nu eens zeggen dat zelfs met de tv ontvanger op 576p het beeld er op 1 en 661 er nagenoeg hetzelfde uit ziet op een UHD tv beeld verbeteraars op auto.

De tv ontvanger heeft enkel 720P geen i daarmee dus theorethisch al meer beeldlijnen per frame dan 540 bij 1080i

Perceptie van beeld blijft wat dat aan gaat heel lastig en persoonlijk.

Ik heb heel sterk de indruk dat de kwaliteits instellingen meer invloed hebben op het menu beeld zelf dan het eigenlijke tv beeld.
Reputatie 8
Zal ik nu eens zeggen dat zelfs met de tv ontvanger op 576p het beeld er op 1 en 661 er nagenoeg hetzelfde uit ziet op een UHD tv beeld verbeteraars op auto.
Dan heb je zeer slechte ogen, dan wel niet getraind om beeld "goed" te kunnen beoordelen en waarschijnlijk een slecht afgestelde TV als je dat verschil niet ziet?
Zelf gebruik ik een hardwarematig/softwarematig gekalibreerde TV.
(Overgebleven "tik" vanuit dat verleden in dat vakgebied, om monitoren en TV's in te regelen).
https://www.xrite.com/categories/calibration-profiling
-1 lijkt mij niet zeer slecht.
Die training ik zie wat ik zie.
Zo zie ik wel dat kanaal kanaal 82 bedroevend slecht is, dat ziet zelfs mijn partner en die boeit het helemaal niks. Echter het verschil van dit kanaal toen we van de Amino naar de Arris overgingen viel haar zelfs op daar is verder geen traning voor nodig.
Reputatie 8
Die training ik zie wat ik zie.
Tja bij geluid, ik hoor wat ik hoor.

Maar je moet mij niet vragen bij een repetitie van een symfonieorkest met koor welke partijen in dat orkest bijstelling behoeven, wie krachtiger moet inzetten, of wanneer solisten die zingen een correctie behoeven in de aanzet van hun stem, wat dan weer met ademhaling te maken zou kunnen hebben?? En dat ook nog in detail aan die mensen kunnen overbrengen dat het beter wordt.
Die verschillen merk ik waarschijnlijk niet eens op. Dirigent die er op getraind is wel.

Dat Madonna bij het Eurovisie Songfestival vals zong.
Tja, daar heb je geen training voor nodig. Dat kan elke kraai opmerken. (Vandaar ik ook).

Je kunt alles wel op een grote hoop gooien, maar zo zit het toch echt niet in elkaar.

Je kunt alles wel op een grote hoop gooien, maar zo zit het toch echt niet in elkaar.

Dat klopt ben ik het ook wel mee eens maar uit eindelijk komt het neer op wat je ziet en hoort en hoe je ernaar kijkt en luistert.

Echte audiofielen verbouwen hun huis voor de akoestiek om maar iets te noemen.

Of je nu wel of niet het verschil waarneemt tussen de verschillen maakt het programma waar je naar kijkt niet beter. Maar goed dit soort onderwerpen blijven overal op elk forum een intressant discussie punt.

Reageer